Johan Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Voor $26, inclusief verzendkosten, heb ik bij Whipped Dog in Amerika een synthetische scheerkwast gekocht. Zwart kunststoffen handvat, blond met donkere kunststof haren. "Generatie 3" volgens de kenners. Allereerst de afwerking van de kwast; die is prima! Niet alleen voor het geld, maar ook in het algemeen. Net handvat zonder draai- of gietsporen, de "knot" zit recht in het handvat, en alles ziet er gewoon netjes uit. De kwast werd stevig verpakt geleverd, met de gewone post; anders kunnen de verzendkosten natuurlijk ook nooit uit ($4 vanuit de VS). De borstel is ongeveer vergelijkbaar qua grootte met een Omega 10066, zou ik zeggen, zonder er eentje in de buurt te hebben op het moment. De kwast is duidelijk een slag groter dan bijvoorbeeld de The Grooming Company synthetische kwast. Over het uiterlijk dus niks te klagen. En op hoe hij zich in het gebruikt houdt, kom ik later terug ... eerst naar mijn werk nu
Snuff Posted October 14, 2014 Posted October 14, 2014 Niet te lang werken hé, ik wil weten wat je ervan vind Da's niet duur vanuit de VS.
Johan Posted October 14, 2014 Author Posted October 14, 2014 Even pauze, dus even tiktijd Gisteravond had ik de kwast gebruikt om een testschuim te maken, met Tabac zeep. Wat me direct opviel was dat hij veel stugger voelde dan de The Grooming Company scheerkwast. Meer richting varkensharen kwast, maar dan met een minder natuurlijke "backbone". Vanmorgen heb ik de kwast weer gebruikt, en hetzelfde viel me op. De TGC voelt zijdezacht, maar wel met een behoorlijke backbone. De Whipped Dog kwast heeft zeker een net zo stevige backbone, misschien wel meer. Maar de haren voelen duidelijk stugger aan, zonder dat ze prikkerig zijn. Water vasthouden gaat prima, maar ik had wel de indruk dat het schuim erg onderin de kwast gaat zitten. Al met al is de eerste indruk dat de Whipped Dog het wint op afwerking en bouwkwaliteit, maar dat de The Grooming Company kwast meer luxe aanvoelt tijdens het gebruik. Bovendien maakte de WD een minder romig schuim, maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn (teveel zeep geladen?). Toch, voor $26 (€20,50) vind ik het een behoorlijk goede kwast. Bovendien bekruipt me het gevoel dat de The Grooming Company fabrikant misschien maar eens bij WD in de leer moet voor afwerking van de scheerkwasten. Morgen zal ik eens een andere zeep (of een creme) proberen met dezelfde kwast.
Johan Posted October 14, 2014 Author Posted October 14, 2014 Ik heb net weer een testschuim gemaakt, nog een keer met Tabac, en dit beviel al een stuk beter. Wanneer ik me er eenmaal op instel dat hij anders voelt dan een natuurlijke kwast (ik had hetzelfde met de TGC kwast in het begin), dan gaat het schuim maken een stuk makkelijker. Ik heb de TGC kwast en de WD eens naast elkaar gebruikt, en de grootste verschillen zijn: - de WD heeft een grotere borstel, dus je hebt meer kwast op je gezicht (hij heeft ook een prettiger handvat trouwens) - De haren van de TGC zijn zachter; ze voelen meer zijdeachtig dan de WD - De backbone en de "splay" van beide kwasten zijn vergelijkbaar, maar de WD voelt iets stugger dan de TGC - Qua schuim maken doen ze niet echt voor elkaar onder, maar met de TGC wordt het net iets smeuïger Wat vooral in het voordeel spreekt van de WD is de prijs/kwaliteitverhouding. De kwast voelt erg degelijk aan, en presteert prima. Als het gaat om pure prestaties van de borstel, dan is de TGC de winnaar. Het gevoel op het gezicht is wat luxueuzer, en het schuim is ook iets romiger. Wat ik eigenlijk zou willen? De borstel van de TGC in het handvat van de WD ... dat zou de ideale combinatie zijn!
Robert79 Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 okee, een duidelijk verhaal maar kan je met de WD dan iets langer kloppen of met het water spelen om dezelfde romige schuim te krijgen ?
Johan Posted October 16, 2014 Author Posted October 16, 2014 Nee, de schuimexplosie van de TGC kwast krijg je niet met de WD kwast. Het is heel bruikbaar schuim, daar niet van. Maar de TGC doet het gewoon beter, wat dit betreft.
Johan Posted February 7, 2015 Author Posted February 7, 2015 Aangezien ik de Whipped Dog synthetische kwast als mijn reiskwast gebruik, en ik de afgelopen weken weer veel gereisd heb, kan ik mooi een update geven. Mijn mening blijft onveranderd; de WD heeft een prettig handvat, en de kwast voelt lekker op het gezicht. Alleen qua schuim maken legt hij het echt af tegen de "The Grooming Company" kwast (en ook tegen de Edwin Jagger syntheet die ik vanmorgen voor de eerste keer heb gebruikt). Je kunt een heel bruikbaar schuim opkloppen met de Whipped Dog kwast. Maar ik krijg niet hetzelfde romige schuim dat ik met de TGC wel moeiteloos produceer, en wat ik ook met de Edwin Jagger krijg. De WD lijkt het schuim meer over het gezicht te verspreiden dan het echt op te kloppen. Daardoor blijven de luchtbelletjes wat groter, en dat voel en zie je. Is hij goed genoeg voor op reis? Zeker, vooral in combinatie met een makkelijk opschuimende zeep, zoals Tabac of Palmolive. Zou ik er mee kunnen leven als enige kwast? Nee, zeker niet. Daarvoor is hij gewoon niet goed genoeg.
roland Posted February 7, 2015 Posted February 7, 2015 Ik zit te wachten op de WD 30mm, 2 februari is de kwast verstuurt ... De Plisson heb ik ook gehad, maar die is door mij te klein bevonden. De EJ XL is reeds in bezit, ben benieuwd wat de verschillen zijn! Zeker als ik lees dat de meningen over de prestatie, verdeeld zijn...
roland Posted February 14, 2015 Posted February 14, 2015 De WD 30mm is vanochtend thuis bezorgt... Net ff 'n test schuimpje geklopt, gaat heel gemakkelijk. In 'n mum een volle scuttle, met romig schuim. Droog voelt de EJ XL inderdaad zachter aan dan de WD, maar als de kwasten vol schuim zitten wordt dat verschil al veel minder. De WD heeft veel meer ruggengraat dan de EJ, dus is harde zeep laden sneller gebeurt. Ook gaat het uiteindelijke schuim kloppen in 'n scuttle sneller. Volgens mij is 'n EJ fijner voor kopsoppen door de mindere ruggengraad en de WD voor komsoppen, zeker met harde zepen, maar UEKAZ natuurlijk...
Johan Posted February 14, 2015 Author Posted February 14, 2015 Foto? Ik heb de 24mm WD synthetic trouwens. Ik weet niet hoe groot het verschil is tussen die kwast en de 30mm. Veel plezier ermee in ieder geval!
Johan Posted February 14, 2015 Author Posted February 14, 2015 Ik denk dat hij de hoogte bedoelt Eigenlijk bedoelde ik de opschuim-eigenschappen. Stelletje slimpies!
roland Posted February 14, 2015 Posted February 14, 2015 Foto? Veel plezier ermee in ieder geval! Ik zal vanavond 'n actie foto maken... Eerst met m'n dochter 1,5 uur carnavallen, daarna gillend naar huis!!!
marco Posted February 14, 2015 Posted February 14, 2015 Ik denk dat hij de hoogte bedoelt Eigenlijk bedoelde ik de opschuim-eigenschappen. Stelletje slimpies! Hihi...
roland Posted February 14, 2015 Posted February 14, 2015 Zoals beloofd; Net voor 't eerst de WD voor 't echt gebruikt... Lekker kwassie, niks mis mee. Simpel handvatje, maar dat voor $35 en 12 dagen verzendtijd.... Veel kwast voor weinig geld!
Johan Posted February 14, 2015 Author Posted February 14, 2015 Het handvat is simpel inderdaad, maar ligt bij mij prima in de hand. Ik heb de mijne zojuist op de wastafel gezet, morgenvroeg maar weer eens gebruiken.
roland Posted February 14, 2015 Posted February 14, 2015 Het handvat is simpel inderdaad, maar ligt bij mij prima in de hand. Ik heb de mijne zojuist op de wastafel gezet, morgenvroeg maar weer eens gebruiken. Probeer 'ns te opschuimen met 'n kom voor beter schuim... Succes gegarandeerd!
Johan Posted February 15, 2015 Author Posted February 15, 2015 Probeer 'ns te opschuimen met 'n kom voor beter schuim... Succes gegarandeerd! Ik schuim all dertig jaar direct op mijn gezicht. Als dat met een bepaalde kwast niet zou werken, dan is het geen goede kwast voor mij. De Mühle en TGC kwasten bewijzen dat een dino-kwast prima geschikt is voor "kopschuimen". Edit: vanmorgen weer gebruikt (de WD 24mm dino), en mijn mening blijft hetzelfde. Prettige kwast, maar qua opschuimen is het voor mij geen topper.
Recommended Posts