Tillie Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 goede avond, Ik heb op het moment 2 messen/ en een 3e van mijn schoonvader. alleen heb ik nog niet het geld gehad om slijpstenen aan te schaffen. zou iemand mij hiermee kunnen helpen om ze eventueel te slijpen? alvast bedankt
Barbiere di Figaro Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Buffel op dit forum kan dat heel goed, tenzij hij al te druk is natuurlijk.
FairArie Posted October 13, 2014 Posted October 13, 2014 Er zijn een aantal "slijpers" aktief op het forum. Begin zelf met uit de anonimiteit te stappen; stel je even voor en geef aan waar je woont. Het eerste werkt drempelverlagend, het tweede verkleint het zoekgebied.
Tillie Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 om het mes zelf te slijpen, is dan een belgische cotticule genoeg?
michigalex Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Kan genoeg zijn als je deze helemaal onder de knie hebt. Op coticule.be is genoeg te vinden. http://coticule.be/dilucot-honing-method.html Moet je deze nog aanschaffen of wil je er 1 aanschaffen?
gargoyle Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Is er een makkelijkere manier om te slijpen dan met een coticule?
Tillie Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 ik moet er zelf nog eentje aanschaffen, ik heb ze gevonden van de prijzen 69,- tot 91,- voor eentje van 150*50, overal waar ik keek werd deze voor het slijpen van een open scheermes aangeraden. en hoger natuurlijk voor grotere maten. maar op www.knivesandtools.com was de goedkoopste tot nu toe
michigalex Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ik zou nog wat op het forum zoeken. Er is al genoeg geschreven over slijpstenen en wie wat gebruikt en waarom. Coticule, naniwa's, jnats.
Snuff Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Is er een makkelijkere manier om te slijpen dan met een coticule? Welke richting je ook uitgaat het zal de nodige oefening vergen. Synthetische stenen geven naar mijn bescheiden mening het meest gelijke resultaat waar natuurstenen echt vergen dat je je persoonlijke steen leert kennen om er het beste uit te halen. Net als met het leren scheren met een open mes is gebrek aan geduld het grote stuikelblok, iedereen kan het leren maar je moet bereid zijn leergeld te betalen.
michigalex Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ik wilde eerst ook alles met een coticule doen. Daarna nog een Jnat gekocht voor wat extra scherpte. (Misschien omdat ik ipv 100%, maar 90-95% uit de coticule haalde). Omdat de basis toch het zetten van de bevel is heb ik een naniwa chosera 2K gekocht. En moet zeggen dat het met deze steen een stuk sneller en waar Snuff het over heeft een gelijk resultaat. Zit nu zelfs nog te denken aan een 5k naniwa
efsk Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Mij lukt het niet met de coticule. Die heb ik (tijdelijk) opgegeven. Voorlopig alles synthetisch, daar leer ik al een hoop over hoe een mes reageert. Als ik daar constante resultaten haal probeer ik de C weer. Overigens zou ik gewoon rechtstreeks bij ardennes-coticule.be halen. Die kan je gewoon mailen en aangeven waar je de steen voor gaat gebruiken, dan zoeken ze een geschikte voor je uit.
roland Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Ik heb de afgelopen weken Naniwa's en 'n Atoma aangeschaft, omdat mij geadviseerd werd als beginnende slijper, synthetische stenen te gebruiken. Met de reden die Snuff al aangaf namelijk het behalen van het meest voorstelbare en gelijke resultaat... Chosera 2K met dressing stone Professional stone K5 Snow white K8 Specialty stone K12 Atoma 1200 diamant Ik heb ze nog niet gebruikt, ben nu scales aan 't maken, en dan maar eens 'n poging wagen...
Tillie Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 dat is een behoorlijke uitgave om dat te moeten halen. ik denk dat dat leuk is voor in de toekomst als ik meerdere messen heb bemachtigt en er een beetje handig in ben geworden.
Snuff Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Maar je hebt dat allemaal niet nodig! Laat gewoon je messen door een kundig iemand slijpen en dan volsta je met een finisher zoals bijvoorbeeld een Chosera 10K of Naniwa 12K of een coticule. Verder gewoon stroppen op leder en eventueel Crox zoals de meesten doen. Voldoet dit niet meer om comfortabel te scheren dan is een stapje terug bijvoorbeeld voorzichtig met alleen gebruik van water 15-20 heen en weer bewegingen (begin met weinig en test). Alle grovere stenen kun je later nog bijkopen maar zijn alleen nodig als je een mes van nul wil slijpen.
Tillie Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 bedankt voor alle fijne reacties hierop, het mes moet voornamelijk worden "bijgewerkt" en ik ga binnenkort dus ook voor de cotticule. ik vind het zelf wel het leukste als ik het zelf heb gedaan.
Recommended Posts