Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zoals bij velen wel bekend ben ik een kwasten liefhebber. Dit richt zich dan vooral op dasjes van het hogere segment. Pijnlijk voor de portemonee...

Goed, vandaag de Simpson Duke 3 in Two Band. Ik speel al een tijd lang met de gedachten om een Simpson tweebander aan te schaffen. Helaas zijn deze zelden tot niet verkrijgbaar vanwege de verkrijgbaarheid van de haarsoort. Al verdenk ik Simpson ervan dat ze dit met opzet doen, om de kwasten zo erg gewild te houden. Vorige week besloot ik de stoute schoenen eens aan te trekken en Mark Watterson van Simpson rechtstreeks te mailen. Na een korte mailsessie bleek dat er een Simpson Duke 3 tweebander met Briar handvat gereed was. In een vlaag van enthousiasme besloot ik om te kwast aan te schaffen.

Afgelopen dinsdag, nadat ik 's middags wakker werd uit de nachtdienst stond de pakketbezorger op voor de deur. Feiloze timing en een zeer snelle verzending; ik stond op het punt om te gaan scheren.

f4115e08b77f8493875e404a7445f5f6.jpg

Ik ben een zeikerd op het gebied van kwasten. Een kwast moet zacht zijn (werkelijk zacht, geen enkel geprikkel) met een goede backbone om zeep makkelijk op te pikken en makkelijk schuim te maken op het gezicht. Even om het beeldend te maken; Simpson Best kwasten zijn op het randje voor mij, een SOC badger is not done.

Inmiddels zijn we een dag of 5 verder en heb ik de kwast iedere dag gebruikt. Tot mijn grote vreugde is de kwast alles wat ik ervan had verwacht. De tips zijn zacht, maar dan ook echt ontzettend zacht. Tot mijn inventaris behoren drie Morris & Forndran kwasten met allen de befaamde 'gel-like' punten. Deze Simpson heeft geen gel-like punten, maar een fluweelzacht gevoel. De backbone is goed aanwezig, maar niet te. Ik heb een Simpson Duke 3 in Best gehad, maar die was veel te stijf naar mijn genoegen. Deze tweebander echter, heeft de 'sweetspot' geraakt voor mij. Maar waar deze kwast écht in uitblinkt is zijn flow. Simpsons kwasten (vooral de Duke en Chubby series) staan bekend om het feit dat ze wat schuim kunnen vasthouden in de knot. Ik was daar dan ook wel enigzins benauwd voor. Niets is minder waar. De kwast heeft werkelijk een formidabele flow through en laat het schuim zeer makkelijk en in grote overvloed los.

bf46daf79f13ecb973ee989a2af4ac24.jpg

Het handvat vind ik persoonlijk comfortabel. Daarbij moet wel opgetekend worden dat ik een 100% facelatherer ben en nooit mijn schuim in een kom maak. Doe je dit wel, dan kan ik me goed indenken dat het handvat aan de korte kant is. De Briar is wat aan de lichte kant. Waar het standaard Ivory materiaal van Simpson behoorlijk wat gewicht heeft in het handvat, vind ik dat bij de Briar niet terug. Dat is dan ook gelijk het enige minpuntje.

De tweebander van Simpson is voor mij een nieuwe favoriet. Ik ben zeer content met de knot en de mate waarin deze presteert. Het is alleen zo jammer dat het dure kwasten zijn en dat deze niet vaak te verkrijgen zijn.

Posted

Duidelijk verhaal Robbin! Jammer trouwens van dat lagere gewicht van de greep want het standaard materiaal bij Simpson/Vulfix geeft nou juist zo'n kwaliteitsgevoel.

Veel plezier ermee!

Posted

Wel als je er maar 1 koopt ja. Koop je de hele winkelvoorraad op dan ben je toch een behoorlijk bedrag kwijt....

Zijspan vol toch....? ;)

Posted

Even tussendoor.Ik heb geen verstand van kwasten maar waar staat de afkorting 'SOC' voor ?

Dat heeft toch met tweeband te maken ?

Posted

Okee, 'Semogue Owners Club' bedankt !

@Kamp, bedankt voor de revieuw.

Zijn er misschien ook nog mensen die ervaringen hebben met een 'Semogue' in twee band ?