Jump to content

The Dutch Barbershop herbal sandalwood

talibeard

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Ik heb gisteren twee zepen geraspt en wel de Haslinger Schafmilch & Lanoline en de Patchouli van de Dutch Barbershop.

De Haslinger als eerste en daar ik al menige zeep heb mogen raspen ging dat zoals verwacht, lange vettige slierten die zich vervolgens makkelijk weer in een stenen bakje lieten drukken en zo een nieuwe puck vormde.

Echter daar was de verrassing, voor mij althans, bij het raspen van de Barbershop zeep, dezelfde rasp gebruikt maar hier geen slierten maar harde korrels die zich niet aan elkaar lieten drukken en van elkaar los bleven liggen. Hier moest echt water aan te pas komen en een lepel om alles goed dooreen te roeren, pas daarna begon de zeep zich onderling weer aan elkaar te hechten. De brij in een plastic bakje gedaan, goed aangedrukt waarna het uitgehard is en nu ook een stevige puck vormt.

Vanmorgen opgeschuimd en het gaat nu als een razende Roeland binnen zeer korte tijd een borstel vol schuim.

Ik ben geen scheikundige het zal wel met de samenstelling van de zeep te maken hebben maar de opmerking van Talibeard en Harkos over het eerst een paar keer gebruiken en nattig worden lijkt me heel juist bij deze zeep.

Ik heb gisteren twee zepen geraspt en wel de Haslinger Schafmilch & Lanoline en de Patchouli van de Dutch Barbershop.

De Haslinger als eerste en daar ik al menige zeep heb mogen raspen ging dat zoals verwacht, lange vettige slierten die zich vervolgens makkelijk weer in een stenen bakje lieten drukken en zo een nieuwe puck vormde.

Echter daar was de verrassing, voor mij althans, bij het raspen van de Barbershop zeep, dezelfde rasp gebruikt maar hier geen slierten maar harde korrels die zich niet aan elkaar lieten drukken en van elkaar los bleven liggen. Hier moest echt water aan te pas komen en een lepel om alles goed dooreen te roeren, pas daarna begon de zeep zich onderling weer aan elkaar te hechten. De brij in een plastic bakje gedaan, goed aangedrukt waarna het uitgehard is en nu ook een stevige puck vormt.

Vanmorgen opgeschuimd en het gaat nu als een razende Roeland binnen zeer korte tijd een borstel vol schuim.

Ik ben geen scheikundige het zal wel met de samenstelling van de zeep te maken hebben maar de opmerking van Talibeard en Harkos over het eerst een paar keer gebruiken en nattig worden lijkt me heel juist bij deze zeep.

Zal wel zo'n harde triple milled soap zijn. Die raspen als oude Parmezaanse kaas en is zo droog, dat er geen verband meer in is te krijgen. Zijn wel de meest zuinige zepen, omdat er nagenoeg geen vocht in zit. Goed je hebt het opgelost. Open laten, wordt het vanzelf weer hard.

• 2 months later...

Ik ben nu op ongeveer 2/3 van het blikje en van de oorspronkelijke wat lastige opschuimer is-tie verworden tot een van de makkelijkste zepen in de collectie, echt zonder dollen. Dus voor iedereen die er zoveel moeite mee heeft kan ik je geruststellen; na een keer of 15 opschuimen zijn alle opschuimperikelen gewoon voorbij en schuimt het als een malle.

Gewoon even doorzetten!

Ik ben nu op ongeveer 2/3 van het blikje en van de oorspronkelijke wat lastige opschuimer is-tie verworden tot een van de makkelijkste zepen in de collectie, echt zonder dollen. Dus voor iedereen die er zoveel moeite mee heeft kan ik je geruststellen; na een keer of 15 opschuimen zijn alle opschuimperikelen gewoon voorbij en schuimt het als een malle.

Gewoon even doorzetten!

+1

Daarnaast een heerlijke vette scheerzeep die de huid ook lekker glad houdt, ook nadat je er al een keer over heen geweest bent met het mes.

En de prijs is ook te overzien. Maar zoals Talibeard al eens opmerkte met vrij droge kwast beginnen op te schuimen.

• 2 months later...

Ik heb vandaag nog een poging gewaagd en ben begonnen met een droge kwast. Het begin was veelbelovend maar na meermalen voorzichtig toevoegen van kleine hoeveelheden water begon het aloude drama zich weer te voltrekken. Gezicht afgespoeld en met een andere zeep lekker in geen tijd een vet schuim.

Het is leuk dat anderen er wel mee overweg kunnen maar voor mij is het leven te kort en de zeep voorraad te groot. Deze zeep eindigt zijn leven nu definitief als douchezeep, ik ben er helemaal klaar mee.

Ik moet zeggen, met de drie Dutch Barbershop zepen tot nu getest heb ik geen enkele keer problemen gehad. Terwijl ik in staat ben problemen te hebben met iedere zeep die er bestaat.

Toen we met zijn allen Paul bezochten nog gevraagd of er een herformulering van zijn zeep heeft plaatsgevonden, omdat latere aankopen prima schuim geven, maar dat was niet het geval zo zei hij.

Dan zal deze puck de 1305 onder de pucken zijn want ik denk dat je genoeg ervaring heb om een goed schuimpje te kloppen of is dit wat te positief gedacht :lol::lol:

En die van mij, hoe voorzichtig ik ook doe, maakt alleen maar veel te luchtig en verdwijnend schuim. Zelfs als ik met een droge kwast begin, waarvan ik niet eens de puntjes in het water heb gedipt.

Het schuim is - sorry, maar nu komt Engels goed van pas om het verschil duidelijk te maken - geen "lather" maar "foam".

(Sorry Richard, medevechter, strijdmakker voor de Nederlandsche taal, maar beiden vertalen naar schuim. Dus alleen in het Engels is het verschil goed duidelijk te maken)

(Alle rodondendrons nog eens aan toe, mijn excuus naar Richard duurt nog langer dan het verschil in het Nederlands uit te leggen)

Wat Marco beschrijft is ook wat er bij mij gebeurt. En ik heb al heel wat weerbarstige zeepjes tot grote hoogtes weten te kloppen hoor ;):lol:

Het resultaat leek wederom op afwasmiddelschuim. Glijden doet het prima, maar dat is het dan ook wel.

Ik heb de Lemon trouwens

Klopt wel dat het niet van die fijnblazige schuim maakt, dat ik wel eens Bulgaarse yoghurt pleeg te noemen, maar ik krijg wel consistent schuim, die goed als laag is op te brengen en niet zo verdwijnt. Grappig.

Kan dat met de vetheid van de huid hebben te maken???

Marco voelt zich gelijk weer aangesproken, fraai is dat :D

Ik heb qua vetheid een reguliere huid, meer kan ik er niet van maken. Het grofbellige schuim verdwijnt gewoon bij mij, dat heb ik simpelweg nog bij geen enkele andere zeep zo dramatisch gehad.

Ja het blijft spannend waarom bij sommigen wel en bij anderen niet.

Ervaring genoeg bij beide heren om een schuim te slaan daar ben ik geheel van overtuigd.

Wat bij mij trouwens voor een nog beter schuim zorgt is de zeep voor het douchen onder een laagje heet water te zetten, vervolgens dit water in de opschuimkom te doen en dan met een vrij droge borstel te gaan laden. Tijdens het laden vlak voordat ik ga opschuimen even de borstel uiteinde in het water tippen en nog een rondje of 10 in de zeep maken.

Ik als Jonkie....

Ken de zeep niet, maar mocht iemand een sampeltje over hebben dan wil ik wel is proberen een sopje te maken.

Kunnen we zien of het aan de Jonkie's ligt of niet :P

Ik denk dat één van de 2 eMMen wel een stukkie zeep voor je hebt, misschien zelfs wel een heel puckje denk ik zo :lol::lol:

Ja soms denk je dat je ervaren bent en dan bij de eerste de beste echte test die er toe doet val je door de M-and- :mrgreen:

@Marcel en Marco; dat van dat afwaswatersop had ik de eerste keer ook dus ik verwacht dat jullie nog steeds teveel water tegelijk toevoegen (ook al lijkt dat misschien niet zo) want het langzamer toevoegen van water was de truc in het begin. Na een aantal keer opschuimen echter kwam dat allemaal ook niet meer zo nauw en als ik nu één zeep heb die echt luchtbelletjesvrij is dan deze wel. Misschien helpt het om de bovenste perslaag van de zeep af te krabben; daar zit mogelijk het probleem. Het is namelijk qua schuim gewoon een topzeep nu...