talibeard Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 (edited) Ondanks de niet al te positieve verhalen over de zepen van Paul Kox' huismerk heb ik ze alle vier in huis gehaald en ben met deze als eerste aan de slag gegaan. Ik had al verhalen gelezen over schuim met veel luchtbelletjes, extra nat beginnen en water, water en nog eens water. Dat zet alle alarmbellen aan voor mij en doet me denken aan gelijksoortige verhalen over het opschuimen van Williams Mug Shaving Soap. En ook die werkt niet zoals die in mijn ogen zou moeten als je hem verzuipt. Dat maakte ook meteen de strategie duidelijk; met een zo droog mogelijke kwast beginnen en in een langzaam tempo, beetje bij beetje, water toevoegen. Goed, de zeep zelf. Redelijk geprijsd en verpakt in een nostalgisch aandoend blikje. De geur is bijzonder prettig, licht zoetig met wat houtaccenten, en alleen op de achtergrond aanwezig. Als je op zoek bent naar een geurbom en/of een makkelijke opschuimer dan klik nu maar weg; dat is deze sandalwood allemaal beslist niet. De allereeste kennismaking verliep toch nog bepaald niet vanzelf. In de kwast begon tijdens het laden er toch al een te luchtig schuim te ontstaan, denk afwaswatersop, en het eindresultaat was niet onbruikbaar maar toch iets waarmee ik normaal gesproken geen genoegen neem. Toch ging het scheren niet slecht, de geur was ronduit prettig en mijn vastberadenheid hier iets van te gaan maken gegroeid. Het kan zijn dat de toplaag (bij harde zepen gebeurt het wel vaker dat de 'geperste' bovenlaag er af moet voor hij goed presteert) in de weg zat of dat ik nog teveel water in mijn kwast had zitten maar de tweede keer opschuimen verliep al veel beter; prima dik en romig schuim dat pas op mijn gezicht ontstond; het protolather(...) in mijn kwast had niet of geen luchtbelletjes en liet zich opwerken tot een werkelijk uitstekend scheerschuim. Bovendien vind mijn huid deze zeep ook erg prettig en is de geur echt lekker; subtiel en niet te 'gemaakt'. Na een aantal keren opschuimen, met de Simpson Special omdat die zo'n goede controle over het proces geeft, was ik een keertje niet meer zo alert en dat gaf meteen opschuimproblemen; deze zeep vraagt wat dat betreft echt om constante aandacht. Ik heb er ook een paar keer mijn nieuwe the Grooming Co. syntheet op losgelaten en na een beetje oefenen zijn de resultaten met die kwast ronduit verbluffend. Pro's: - prettige geur en vooral niet teveel ervan - werkelijk uitstekend schuim (als je het voor elkaar krijgt) - prijs; niet goedkoop maar beslist ook niet te duur - zeer huidvriendelijk (uekaz) en prima scheereigenschappen Contra's: - de zeep vraagt veel tijd en aandacht - voor dat geld zijn er makkelijkere goede zepen te krijgen (Voorlopige) eindconclusie; als je de moeite er voor over hebt is dit een prettige en bovengemiddelde scheerzeep voor een aanvaardbare prijs. Huidvriendelijk, prettig geurend en, als je het schuim echt goed krijgt, voorzien van prima scheereigenschappen. Als je echter deze zeep niet lekker opgeschuimd krijgt is het een beetje veel PITA en ik zou deze zeep dan ook vooral aanraden voor mensen met echt behoorlijke opschuimervaring (MWF is een makkie) die bovendien niet van haast houden want de zeep vergt tijd. Maar beloont die dan ook ruimschoots! Edited October 12, 2014 by Guest
Snuff Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 dank voor de zeer uitgebreide beschrijving van deze zeep!
ceekee Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Bedankt voor dit verhaal. Interessant om te lezen.
Robert79 Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Interessant om te lezen.Bedankt Ik heb wel meer gelezen dat deze zeep moeilijk opschuimt, maar vind het wel een gemiste kans van de makers dat hier geen rekening mee gehouden is, want het lijkt mij,dat het mensen nu tegen gaat houden om te kopen of een vervolg aankoop te doen.
cutthroat Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Goed om jou ervaringen te lezen Harrie. Ik baalde er al van dat ik de zeep niet goed kreeg, want het is een prettig geprijsde zeep met een fijne geur. Ik zal mettertijd nog eens gaan oefenen met de zepen. Dank voor de tips!
wimbouman Posted October 12, 2014 Posted October 12, 2014 Uitstekende recensie! Alle plussen en minnen op een rijtje. Doet me sterk aan Stirling denken, overigens. Als je de Stirling opschuim methode onder de knie hebt is er weinig mis met die zeep, maar voor je zover bent
talibeard Posted October 25, 2014 Author Posted October 25, 2014 Goed om jou ervaringen te lezen Harrie. Ik baalde er al van dat ik de zeep niet goed kreeg, want het is een prettig geprijsde zeep met een fijne geur. Ik zal mettertijd nog eens gaan oefenen met de zepen. Dank voor de tips! Een beetje late reactie maar toch... De grote truc is naar mijn mening dat je moet voorkomen dat tijdens het laden van de kwast al schuim ontstaat en dat betekent dat zowel zeep als kwast behoorlijk droog moeten zijn. Als er al (luchtig) schuim in de borstel zelf ontstaat voor je met opschuimen begint dan is het nauwelijks meer te doen om er een echt stevig schuim met wat levensduur van te maken.
BoyB Posted November 25, 2014 Posted November 25, 2014 Ik heb de lemonversie: Herbal Grinded Lemon Shaving Soap. Ruikt heerlijk: een zuivere natuurlijke geur. Maar ook na alle tips hiervoor lukt het mij niet hier behoorlijk schuim mee te maken.. Altijd grove bellen die weer snel weg zijn. Krijg het niet voor mekaar. Gebruik de zeep nu met veel genoegen onder de douche. Goede herbestemming.
Big Gerard Posted June 7, 2015 Posted June 7, 2015 Hoe bevallen de andere geuren, of heb je deze nog niet geprobeerd..
Hanskoning Posted October 29, 2015 Posted October 29, 2015 Oeh, die zepen... Ik hoop dat ze je bevallen. Ik heb de grinded lemon en die ruikt wat mij betreft prima. Maar schuimen, ho maar. Talibeard heeft deze zeep wel goed tot leven kunnen wekken dus wie weet. Bij mij staat de zeep echter klaar om als douchezeep te gebruiken. De zeep is met enig geduld en beleid absoluut tot een heerlijk vettig, goed glijdend en fijnbellig schuim te kloppen. Vandaag gebruikte ik hiervoor de Simpson Tulip super badger. Het is zeg maar een weekend zeep als je de rust hebt en niet voor de doordeweekse dag als je haast heb. De zeep vraagt een aparte behandeling maar als je die doorhebt krijg je ook wat. Mijn manier, voor het douchen met een vochtige vinger over de zeep wrijven. Vervolgens met een goed uitgeschudde borstel gaan laden, af een toe een druppeltje water toevoegen tot de kwast geladen is. Vervolgens in een bijna droge kom gaan opschuimen en als de zeep begint te schuimen heel sporadisch weer een druppeltje toevoegen. Het duurt iets langer als de gemiddelde zeep maar je krijgt een prachtig fijnbellig schuim die heerlijk vet en beschermend werkt. In de kom lost hij iets sneller op als andere zepen, echter in de kwast blijft hij goed aanwezig. Voor elke gang even voorzichtig tippen in het water en er onstaat weer een heerlijk schuim. Hieronder een paar fotos, gemaakt gedurende het opschuimproces Zeep de Herbal Grinded Lemon en de Tulip Super Badger Met een goed uitgeschudde kwast gaan laden en als het oppervlak van de zeep te droog is een druppeltje water toevoegen. Vervolgens in een vrij droge kom de zeep op gaan schuimen tot het eerste schuim zich laat zien. Hierna voorzichtig tijdens het opschuimen druppeltjes water toevoegen, doe dit niet te snel. Er ontstaat vervolgens een vettig fijnbellig schuim welke zich goed op het gezicht laat aanbrengen. Schuim blijft tijdens de gehele scheerbeurt op het gezicht staan en voor elke gang even in het water tippen met de borstel geeft weer een heerlijke laag schuim.
mhharsta Posted October 29, 2015 Posted October 29, 2015 Duidelijke uitleg Hans, ik krijg er trek van !
talibeard Posted January 2, 2016 Author Posted January 2, 2016 Ik heb ondertussen nog steeds geen andere geuren gebruikt (want er staat al zoveel open) maar ik kan wel melden dat mijn nieuwe Omega 11047 (varken/das mix) en deze zeep inmiddels hele dikke maatjes zijn geworden. Nu ken ik de zeep ondertussen ook wat beter, en vind mijn oorspronkelijke review nog steeds up to date, maar met deze kwast gaat het (voor een lastigere zeep) als vanzelf. Perfecte combinatie!
Hanskoning Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Helemaal mee eens Harrie dat er een zeer goed schuim mee te kloppen is. Roept bij mij opeens de vraag op of de samenstelling misschien veranderd is gelet op het feit dat meerdere personen na het op de markt komen van de zeep opschuim problemen ondervonden, heb jij hierover verdere informatie? Zo niet dan zal ik dat bij mijn volgende bezoek aan Paul dit navragen. Maar ik vind het heerlijke vettige zepen die de huid goed voeden en beschermen met zeer prettige geuren.
talibeard Posted January 2, 2016 Author Posted January 2, 2016 Ik heb daar geen informatie over maar ik denk dat mijn zeep (die echt al een tijdje hier in huis is) bij die (eerste) lastige batch hoort. Met een te natte kwast, en dat is-tie met deze zeep al heel snel, wordt het afwaswatersop en met een licht vochtige kwast en voorzichtig laden wordt het een werkelijk uitstekend schuim. Gewoon geen gemakkelijk product maar wat mij betreft wel de moeite waard.
Robert79 Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Zou deze zeep misschien ook bij de maker van 'damn good soap' vandaan komen ? Gelet ze beide moeilijk opschuimen, vroeg ik het me af.
Hanskoning Posted February 5, 2016 Posted February 5, 2016 Zou deze zeep misschien ook bij de maker van 'damn good soap' vandaan komen ?Gelet ze beide moeilijk opschuimen, vroeg ik het me af. Nee Robert deze zepen zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken ook de ingredienten zijn anders. En nogmaals de zeep van Paul Kox is niet moeilijk op te schuimen het vraagt net zoveel aandacht als een triple mild soap maar een iets drogere kwast met laden om vervolgens water te gaan toevoegen tot er een fijnbellig en vettig schuim ontstaat. De Damn good soap vormt geen stabiel schuim en glijd en scheert niet lekker hoezeer ik ook de Utregse middenstander in het algemeen ondersteun.
Robert79 Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Wel vreemd dat alleen jij en Harrie deze zeep kunnen opschuimen en de rest niet. Toch ben ik nieuwsgierig naar de 'Dutch Barbershop' geuren en wil ik ook wel een zeep gaan aanschaffen. Ik hou van frisse zoete geuren, dus ik denk dat ik voor de Lemon geur ga.Of zijn er nog andere geuren voor mij aanbevolen van dit merk ?
marco Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Ik heb het nog nooit geprobeerd, dus misschien kan ik het ook wel
talibeard Posted February 6, 2016 Author Posted February 6, 2016 Als wij het kunnen dan kan de rest dat natuurlijk ook, dat goed opschuimen. Terugkijkend zijn er een paar aandachtspuntjes waar dat niet te nat beginnen de belangrijkste is. Maar het hele proces gaat nu zo probleemloos in vergelijking met de eerste paar keer dat ik denk dat er nog twee dingen meespelen. Op de eerste plaats ken ik de zeep nu veel beter maar bovendien is de zeep meer gebruikt en het zou de eerste zeep niet zijn die wat last heeft van een wat harde (aangeperste) toplaag die je eerst kwijt moet zien te worden. Bovendien doen meer zepen het gewoon beter als ze een paar keer nat geweest zijn en weer drogen. Dat laatste verschijnsel kan ik zo niet verklaren maar bestaat echt; vooral bij mijn blok Cella viel het heel erg op dat als ik een nieuw vers stuk afsneed dat in eerste instantie nooit zo makkelijk opschuimde als het laatste van het vorige stukje. Na een keer of 3-4 was dat voorbij.
Harkos Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Als wij het kunnen dan kan de rest dat natuurlijk ook, dat goed opschuimen. Terugkijkend zijn er een paar aandachtspuntjes waar dat niet te nat beginnen de belangrijkste is. Maar het hele proces gaat nu zo probleemloos in vergelijking met de eerste paar keer dat ik denk dat er nog twee dingen meespelen. Op de eerste plaats ken ik de zeep nu veel beter maar bovendien is de zeep meer gebruikt en het zou de eerste zeep niet zijn die wat last heeft van een wat harde (aangeperste) toplaag die je eerst kwijt moet zien te worden. Bovendien doen meer zepen het gewoon beter als ze een paar keer nat geweest zijn en weer drogen. Dat laatste verschijnsel kan ik zo niet verklaren maar bestaat echt; vooral bij mijn blok Cella viel het heel erg op dat als ik een nieuw vers stuk afsneed dat in eerste instantie nooit zo makkelijk opschuimde als het laatste van het vorige stukje. Na een keer of 3-4 was dat voorbij. Lijkt me vrij logisch. Een zeep, die een paar keer nat is geweest wordt wat toegankelijker en stroever. Pak maar een stukje handzeep, dat zo glimmend uit de verpakking komt en na het een paar keer is gebruikt. Schuimt toch veel vlotter? De Kwast krijgt gewoon meer grip op een paar keer gebruikte zeep, behalve natuurlijk als je hem zo kleddernat maakt, dat hij gewoon slipt op de zeep. Als ik een zeep heb die het niet vlot doet, doe ik wat water erbij in het bakje (geen zwemles geven) en dan sluiten, moet je de volgende dag eens kijken of die wil schuimen.
Hanskoning Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Wel vreemd dat alleen jij en Harrie deze zeep kunnen opschuimen en de rest niet. Daar zeg je me wat zeg, eigenlijk zijn wij dus best wel heel goed Toch ben ik nieuwsgierig naar de 'Dutch Barbershop' geuren en wil ik ook wel een zeep gaan aanschaffen. Ik hou van frisse zoete geuren, dus ik denk dat ik voor de Lemon geur ga.Of zijn er nog andere geuren voor mij aanbevolen van dit merk ? Dit is zeker een hele frisse citrus geur niet heel zoetig en vrij sterk van geur. Ik heb de Sandalwood gehad maar vond hem iets te zwak qua geur, echter voor Talibeard is dit een prettige sterkte dus uekaz. Een heerlijke geur vind ik de Patchouli als hier water bij komt is hij sterker qua geur als de Sandalwood. Zo in de verpakking is de zeep met katoen geur ook prettig fris.
Recommended Posts