Jump to content

vintage, de keuze is reuze, de kans op troep ook?

Recommended Posts

Posted

Een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen. Zo dacht ik eens een goedkoop mes te kopen om er vervolgens niks aan te hebben!

Deze ezel vraagt zich dus af hoe een vintage mes naar zn waarde te schatten, heeft iemand bijvoorbeeld een site met de bekende namen van weleer, of kunnen de kenners hier misschien een aantal goede merken noemen?

Niet alleen maar de peper dure maar ook gewoon goede messen.

Of is het echt zo dat je alleen maar naar de oorsprong van het blad moet kijken, solingen, sheffield en nog meer?

Posted

Ocellaris,

Ik ben toch de hele avond aan het schrijven. En dat zal nog we een paar kleine uurtjes doorgaan. Want ik schrijf heel erg veel. En dan schrijven er ook veel mensen terug. Als ik deze reactie heb afgerond dan ga ik weer schrijven aan een vriend over zijn onderwerp http://www.rapha.cc/nl/nl/

Maar nu een andere benadering. Ik kan je binnen nauwelijks te noemen tijd aan een goed mes helpen. Of je de route daartoe aanwijzen.

Maar het mes is niet de basis van het succes.

Het succes is gebaseerd op . . . . . . het bezitten en het beheersen van de gereedschappen om het mes scheerklaar te brengen en te houden. Te beginnen met een goede spanriem met aan de ene kant Crox en aan de andere kant schoon leder.

Ik ga hier ieder overleg over een losse riem of een paddle uit de weg want dat past nu niet in mijn advies aan een newbie als jij.

Als je bereid bent om een spanriem aan te schaffen als bedoeld, dan zal ik je de weg wijzen naar een uitstekend mes, dat je in combinatie met de spanriem grote Zen geneugden zal verschaffen.

J

Posted

Beste O,

Scheerklaar maken en houden is kennelijk geen probleem. Het verwondert mij evenwel dat als je het meesterschap onder de knie hebt om je met een mes te scheren dat ultiem is gehoned en gestropt, je weet wat voor mes je moet kopen noch aan welke kwalificaties een dergelijk mes dient te voldoen en wat de grote naamdragers van dergelijke messen zijn.

Ezel en steen?

J

Posted

Beste O,

Ik denk dat dit wel iets voor je is. Dorko is een bekende naam van weleer.

"Niet alleen maar de peper dure maar ook gewoon goede messen."

unquote

Navolgend mes voldoet aan beide verlangde eigenschappen!

http://www.ebay.co.uk/itm/BLACK-BEAUTY-DORKO-Solingen-Straight-Razor-Rasoir-Coupe-Chou-7-8-LOOK-/361068873286?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item541161c646

J

Posted
Deze ezel vraagt zich dus af hoe een vintage mes naar zn waarde te schatten, heeft iemand bijvoorbeeld een site met de bekende namen van weleer, of kunnen de kenners hier misschien een aantal goede merken noemen?

Of is het echt zo dat je alleen maar naar de oorsprong van het blad moet kijken, solingen, sheffield en nog meer?

SRP wiki goede messen zie je al een aantal bekende vaste waarden waar je goed mee zit. Verder zoals je zelf al aangeeft zijn de meeste messen uit solingen, sheffield gewoon prima. Het is vooral de staat waarin ze verkeren waar je op moet letten (roest, pitting, verkleuring door opwarming, enz...).

Wat je vaak op 2dehands sites vind of op rommelmarkten moet je extra goed opletten of het wel de moeite is (duidelijke foto's zijn een must).

En buiten de grote namen zijn er juweeltjes te vinden die ontzettend goed zijn, heden ten dage echter steeds moeilijker te vinden. De beste plaatsen zijn vaak de forums of sites zoals Taylors of op mijn site zijn een hoop links te vinden naar vintage messen

Posted

Het valt of staat met de toestand van het mes, pitting of andere boosdoeners zijn erg vervelend.

Het merk alleen is geen garantie!

Koop bij iemand die weet wat hij verkoopt en er ook achter staat.

Posted

Hee, een nieuwe uitdrukking. Wat is pitting? Roest?

En oooh, het scherp houden is moeilijk. Echt. En je scheerresultaten hangen daar vanaf. Believe me als mede newbie. Neem de tips van de ervaren rotten in ieder geval mee!

Posted

Pitting zijn de kleine putjes die je na verloop van tijd in ijzer kunt krijgen. Zie bijvoorbeeld de teen hier. Niet mijn mes overigens, noch mijn foto.

Pitting is vrijwel niet weg te krijgen, tenzij je heel veel metaal wegneemt, en dan nog...

Posted

@snuff, erg bedankt voor de info, kan ik echt wat mee! Eigenlijk precies wat ik zoek, met extra nuttige info.

@buffel, het hoeft niet zozeer een in goede conditie mes te zijn. Wil het blad wel opknappen middels schuren en polijsten en wil zelf de scales maken.

Wat ik daarna ga doen is of zelf een paar stenen erbij kopen om het mes zelf terug scheerklaar te maken of jou een pb sturen, mocht je dat willen dan.

Het slijpen als onderhoud gaat me eigenlijk gewoon goed af. Mijn mes was vorige week toch niet zo heel scherp meer, dit binnen 3 maand. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met een nog niet perfecte techniek, hoewel ik er vanuit ga dat hij nu wel langer mee gaat.

Posted
@snuff, erg bedankt voor de info, kan ik echt wat mee! Eigenlijk precies wat ik zoek, met extra nuttige info.

@buffel, het hoeft niet zozeer een in goede conditie mes te zijn. Wil het blad wel opknappen middels schuren en polijsten en wil zelf de scales maken.

Graag gedaan, het is de bedoeling dat diegenen die al wat meer weten of ervaring hebben de anderen onderweg oppikken zodat ze mee zijn op de trein en ook kunnen genieten van het scheren met een open mes.

Als je zelf aan de slag wil gaan met messen opkuisen is de keuze natuurlijk een stuk groter en goedkoper, succes en ter zijner tijd foto's hé :)

Posted

Wat Kropp betreft plukte ik uit mijn databankje:

"Trademark "Kropp" was used by Osborne, Garrett & Co. (1899 - 1923). Located 51 to 54 Firth Street; 8 to 11 Bateman Street & 34

&35 Dean Street London W1; & at Birmingham, Glasgow & Manchester.

They made razors for the UK and world market. Some of their razors were made and ground in Sheffield, some were made in Sheffield and ground in Hamburg. They majored in good quality, everyday razors for everyday guys and succeeded admirably. They also supplied the retail trade and offered a variety of options, mostly engraved blades with the retailer's name on them.

The title “Celebrated” is vanity (Bakker Bas bakt het bruinst) and used by al lot of producers among others Wade&Butcher."

Unquote

Ik heb meerdere Kropps. De mooisten zijn de 8/8sten full hollow. Als weinigen heeft Richard er een in NOS staat. Dezen dragen niet de titel "Celebrated" maar zijn per definitie gecelebreerd.

J

Posted

Kropp zijn uitstekende messen. Benevens de door Joost aangehaalde 8/8 heb ik ook een 11/16 en ik kan me goed voorstellen dat het niet bij deze twee blijft. Zo koester ik een gezonde jaloezie jegens Cutthroats Kropp Spitzkopf.

Als je een beetje de SotD's hebt gelezen de afgelopen maanden heb je gezien dat C ook alleen maar lovend over zijn Kropps spreekt.

Ze zien er misschien niet al te opwindend uit maar het zijn prima scheerders, zo leert de ervaring.

Huinck ken ik niet, maar dat zegt niet zoveel. Er zijn verdomde veel merken geweest, zo blijkt, meer dan ik kan onthouden.

Posted

U riep? :D Ik heb van Kropp een 5/8 met ronde teen en een 11/16 met "spitzkopf" (Richard, wil 'm wel ruilen tegen je 8/8 hoor ;) ). Beiden zijn meer dan uitstekende messen. Scheren ermee voelt heel "natuurlijk", zelfs vanzelfsprekend, als je begrijpt wat ik bedoel.

Moraal van het verhaal, als je een Kropp voor een leuk bedrag (en dan heb ik het over een paar tientjes voor een 5/8 of 6/8): doen!

Posted

De foto's komen er absoluut.

Heb gisteravond een mes hier op het forum overgenomen. Leuke bijkomstigheid is dat deze scheerklaar is, dus daar ga ik eerst ff een paar keer van genieten en vergelijken alvorens ik het mes uitelkaar haal.

Posted

Staat nog wel 1 op mp

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m850967393-the-kropp-razor-made-in-sheffield-scheermes.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Je moet maar net weten dat zoiets relatief goedkoops een goed mes is.

Maar goed, heb voorlopig mn handen vol aan jou mes kalerolf :D Beetje geluk maadag een scheerbeurt met dat ding!