Reksie81 Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Goedemorgen dames en heren, Nu, enkele weken na mijn aanmelding is het toch tijd om me netjes voor te stellen als nieuw lid.. Dus bij deze, ik ben Reksie, bijna 33 woon in ’s-Hertogenbosch samen met mijn vriendin en dochter van 4 maanden oud. Toen ik een paar weken geleden op het punt stond weer 60 euro te betalen voor te weinig mesjes ging ik op zoek naar een alternatieve oplossingen, want er moest toch meer zijn dan Gilettes / Wilkinsons of andere cartridge systemen. Na bijna 20 jaar een hekel te hebben gehad aan scheren en daardoor vaak met een meerdaagse baardgroei te hebben gelopen vond ik een uitweg via Google in het klassiek scheren. Inmiddels ben ik een paar weken onderweg met een Wilkinson Classic krabber (wellicht niet de beste keuze), een Omega kwast (hier gelezen), later aangevuld met Proraso preshave, TFS preshave, TFS scheerzeep ,een samplepack scheermesjes en wat aftershave (BdF) Mijn techniek zal zeker nog moeten verbeteren, ik oefen af en toe teveel druk uit (ligt misschien aan de krabber) en het scheren duurt nog vrij lang (zonder BBS resultaat). Maar het scheren en de uren naderhand zijn geen marteling meer en blijkbaar hoort geduld bij het leerproces. Zoals gezegd ben ik bijna 33 en nu bezig mijn verjaardagscadeau uit te zoeken, waarbij ik jullie kennis en hulp goed kan gebruiken. (Als ik hiervoor een nieuw topic moet openen in Help, laat maar weten). Wat vast staat is dat de Wilkinson krabber vervangen moet worden door een “echt” DE mes zoals de EJ DE89, Muhle R89 (Twist?) of Merkur. Verder dat er een upgrade komt van kwast, meteen maar een Silvertip aanschaffen, of is dat net té voor een beginner?. Een standaard (en kommetje) voor de kwast en krabber lijkt me fijn (en mooi). Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de samengestelde scheerschets, maar vraag me af of deze niet overpriced zijn en ik beter losse producten kan bestellen. Voorbeeldjes wat ik heb gevonden: Een Muhle R89 + Zilverspits kwast + standaard (rond de 130 / 140 euro) . EJ de89 pure badger en stand (115 -125 E) Ik vind de houten uitvoeringen ook wel mooi, maar vraag me af hoe het zit met de grip als deze nat worden. Of hebben deze juist een voordeel waar ik nog niet over gelezen heb. Het totale budget is ~200 Euro, van het geld dat overblijft na de hardware wil ik graag wat goede zeep, aftershave en dergelijke kopen. Is het slim om wat samples te kopen om zo meerdere merken / soorten te kunnen testen? Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren en kan ik mijn ervaringen weer delen!
Stoppel Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Welkom. Een andere krabber heeft m.i. meer prioriteit dan een duurdere kwast.
Henkiepenkie Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Reksie81. Hartelijk welkom op het forum en ideeën voor aankopen ga je hier meer dan genoeg krijgen. Zelf heb ik jaren en jaren met een cartridge systeem geschoren en sinds begin dit jaar over gestapt naar een open mes en een DE krabber. Ik gebruik de EJ-89 die zoals zovelen als eerste gekocht worden. Nu vind ik deze (goede leer) krabber niet agressief genoeg en ben ik opzoek naar iets anders. Zelf denk ik nu dat ik als eerste krabber beter een Merkur Progress o.i.d. had kunnen nemen omdat deze te verstellen is. Maar persoonlijk ken ik deze krabber niet. Ik heb de trekpleister kwast en een Muhle zilverspits en moet bekennen dat ik de trekpleister kwast bijna altijd gebruik. Hiermee wil ik zeggen om je goed te laten voorlichten en hier op het forum te lezen en vragen te stellen. Opschuimen van de zeep in een bakje doe ik ook sinds dit jaar en mijn ervaring is dat je daarmee een veel beter en lekkerder schuim produceert. Gebruik zelf een scuttle van Steve Woodhead Ceramics. (zie topic in recensies) Maar ja. Zoveel mensen en ook zoveel meningen en daarmee kom ik terug met de raad om eerst goed om je heen te kijken. Groet Henk
Snuff Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Welkom op het forum. Ik zou niet zozeer gaan voor de samengestelde sets. Met de Edwin Jagger krabber zit je volgens mijn inziens wel goed maar qua borstel zou ik naar iets anders uitkijken. Zoals stoppel al aangaf kan een andere borstel wachten tot je wat meer inzicht krijgt in wat je precies wil (zacht, steviger, hoe groot, etc...), de omega kwast zou zeker moeten voldoen voor het moment.
Robert79 Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Welkom ! een Edwin Jagger is een prima keus, maar een instelbare Merkur Progress zou denk ik voor een beginner ideaal zijn vanwege de vele variabelen van de blades,dus je voelt zelf gauw genoeg waar je grens zit en je de krabber daar op kan instellen. Maar aan deze krabber zit natuurlijk wel een iets hoger bedrag en ik geloof zo rond 55 € incl verzenden.
talibeard Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Welkom en veel plezier hier Reksie! Welkom ! een Edwin Jagger is een prima keus, maar een instelbare Merkur Progress zou denk ik voor een beginner ideaal zijn vanwege de vele variabelen van de blades,dus je voelt zelf gauw genoeg waar je grens zit en je de krabber daar op kan instellen. Misschien voor de één wel en de ander niet. Als je voor het eerst met een DE gaat scheren, of nog maar net bezig bent, zijn er zoveel dingen waarmee je moet experimenteren dat ik me serieus afvraag of een verstelbare krabber de boel niet nodeloos ingewikkelder maakt.
cutthroat Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Van harte welkom! Ik sluit me van harte aan bij de eerdere opmerkingen voor wat betreft eerst een andere krabber. Dit is een slimmere/handigere keuze dan gelijk ook een kwast. Maar goed, het prikkelt en lonkt, dus leef je uit. Je leert met vallen en opstaan en je moet ergens beginnen, dus nu is net zo'n goed moment als over een half jaar. Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont met wat kwasten zodat je een idee kunt krijgen van je voorkeur voor wat betreft grootte, backbone en dergelijke. Dat maakt het wat makkelijker om een keuze te maken. Aangaande de krabber is het een kwestie van wat je wilt. Een EJ DE89 is een bijzonder geschikte krabber voor een beginner. Niet te mild, maar zeker niet agressief. Andere varianten van EJ, maar ook veel modellen van Mühle hebben dezelfde kop. Welke je kiest hangt dus voor een gedeelte af van wat je visueel aantrekkelijk vindt. Ik zou weg blijven van de combi sets. Zoals al is aangegeven is bij de ene de krabber goed, maar de kwast zozo, bij de ander andersom. Het ziet er leuk uit, maar meer als dat ook niet. Hetzelfde voor de scheerkommen. Je kunt net zo goed uit de voeten met een mooi kommetje van Ikea, Xenos of de kringloop. Is een stuk goedkoper. Een scuttle is een ander verhaal, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. Succes!
Reksie81 Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Hi allen, Bedankt voor het warme welkom en de tips! De Omega kwast bevalt en voldoet inderdaad nog prima, die zal dus nog een tijdje blijven. Kan ik me daar verder in verdiepen. Wat cutthroat zegt klopt als een bus, het zoeken en zien van alles wat er te koop is maakt me wel hebberig Ik ga ook zeker kijken of een scuttle wat voor mij is, nog niet eerder aan gedacht. Wat betreft de krabber, ik heb ook naar de instelbare versies gekeken en ben dan inderdaad bang dat ik niet van het wieltje af kan blijven Zou een milde open kam en goede optie kunnen zijn? Ik ben namelijk tijdens het scheren vaak meer tijd kwijt met het schoonspoelen van de krabber dan met scheren. Dit was voorheen ook al zo met de cartridge messen, die na 2 scheerbeurten ook bot waren. Ik zal niet zeggen dat ik een stugge baard heb, want ik las dat iedere beginner dat denkt . Ik houd jullie op de hoogte!
talibeard Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 (edited) Ik denk dat je bij de meeste gesloten kam krabbers ook geen last hebt van verstopping omdat er teveel haren blijven hangen tenzij je slechts één keer per week scheert of zo. De Wilkinson krabber is zo gebouwd dat het eigenlijk scheert als een cartridge met één mesje waardoor hij relatief snel verstopt. Mocht je toch een milde open kam krabber zoeken dan zou ik voor een Merkur gaan; de 23C of 33C. EDIT: Goed dat ik dat even terug lees want dat zijn nou net de safety bar varianten. Hier nog een keer de open kam exemplaren; 15C (met korte greep) en 25C (met lange greep). Edited October 10, 2014 by Guest
MisterT Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Welkom Reksie8, Veel lees en schrijfplezier hier.
Reksie81 Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Thanks talibeard, ik vermoedde al dat de willkinson de boosdoener was. Ik ga die Merkurs even opzoeken. Iedereen verder bedankt voor het warme welkom!
Kogel Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 En dan doe ik ook ff een duit in het zakje. Ik scheer mij heel vaak met een merkur progress (eigenlijk een digress en een Mergress) en dat is echt een fantastisch ding.
Recommended Posts