efsk Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Heren, dames ook Heden heb ik me geschoren met het volgende juweel: U begrijpt: dit is een exemplaar waarvan de pin eruit moest. Dat ging voorzichtig, want hoewel plastic scales, heeft men serieus zn best gedaan het op hout te laten lijken. De "nerf" is goed voelbaar! Voor een stel oersaaie degelijke doe eens niet origineelscales ben ik blij dat ik ze bruikbaar heb weten te houden. Hier wordt het leuk! Welk nummertje heeft het nu eigenlijk? En dan blijkt dus dat je niet hebt wat je dacht. Ik dacht, hiertoe aangemoedigd door factoren hier niet benoemd, dat ik met een Duits mes van doen had. Ik blijk echter de eigenaar van een Frans mes, afkomstig uit Thiers. Men tikte, in vooroorlogs Frankrijk, blijkbaar soms een producentnummer in het ijzer, in dit geval nummertje 11. Dat blijkt Pradel-Chomette & Barge-Collange te zijn, die een 14 Rohling hebben gebruikt om mn mes te maken. (Deze handelswijze der Fransen was geen parate kennis, doch vond ik bij de oosterburen). Zoals op foto's drie en vier zichtbaar is de hap zoals te zien op foto éen eruit ondertussen. Dit duurde 56 minuten op een Chosera 2000. Hierna verder tot en met 12k. En daarna scheren maar. Nog steeds ruim 7/8! Mensen. Dit zou wel eens mn favorietste mes tot nu kunnen worden. Ik kan nog steeds aan scherpte winnen door te oefenen, maar nu reeds is dit een heerlijk zachte scheerder. Het mes bromt sonoor, aanzienlijk lager van toon dan de rest van mn rotatie, op de huid zowel als op de strop. Heerlijke balans en laat zich lekker over het gezicht halen. En dat voor een ouwe roestbak. Daar zou je je er meer van wensen. plaat vergeten te vermelden: Kikagaku Moyo - Mammatus Clouds
efsk Posted October 6, 2014 Author Posted October 6, 2014 Krijg nou niks. Op de foto nog steeds een klein hapje zichtbaar. Welgodver. Die voelde ik niet met de duim. Of met gezicht. Laat staan dat ik m zag. Morgen verwijderen.
Snuff Posted October 6, 2014 Posted October 6, 2014 Zo'n hapje wegwerken kost nu eenmaal tijd, ik ga daarvoor naar de atoma, de 2K duurt me te lang. De 14 rohlings zijn over het algemeen zeer goede messen en ook heel erg gezocht. Eentje om te behouden (mooie scales opplaatsen?).
Carloz Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Mooi hoor! Leuk om de voor en na foto's te zien.
efsk Posted October 7, 2014 Author Posted October 7, 2014 Zo'n hapje wegwerken kost nu eenmaal tijd, ik ga daarvoor naar de atoma, de 2K duurt me te lang. De 14 rohlings zijn over het algemeen zeer goede messen en ook heel erg gezocht. Eentje om te behouden (mooie scales opplaatsen?). Zo'n atoma, die heb ik dus niet. Het grofste wat ik heb is de 2k. Verder was ik juist blij deze scales te hebben behouden. Ze zijn best zwaar en als geschreven heeft men er zn best op gedaan. Voorlopig ga ik deze niet vervangen.
joostmoree Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Mooi mes Richard. Zoals ik eerder schreef is het aan te nemen dat alle 14 blanks zijn voortgebracht door de Duitse smederij He®?nckenrath. Een hele hoop producenten gebruikte deze blanks zoals A. Henckels, Palmera, Hoppe, Fontana, Pou (Filarmonica), Herder, Cabeza de Leon etc.. Het zijn allemaal elkaars evenknie wat kwaliteit van het scheren betrteft. Ik begrijp je hang naar de originele scales maar als het mes 100% gerestaureerd is dan komt het met een paar custom scales veel beter uit de voeten. Ik val daar Ron in bij. Als je zou gaan rescalen bewaar je de originele uiteraard altijd zodat die er desgewenst weer opgezet kunnen worden. Voor het verwijderen van de chip (die ik overigens niet kan zien) kan je inderdaad het beste naar de diamantplaat grijpen. Als je die niet hebt wil het met middelgrof waterproof schuurpapier ook wel lukken. Maar diamant heeft de voorkeur. Gisteren verwijderde ik in een oogwenk een flinke chip uit een Japanse Gyuto van 64Rc en mits je behoorlijk wat lengte in het verwijderingsproces meeneemt, zie je na afloop niets meer van de ingreep. J
efsk Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Voor wat betreft diamantplaat: ik bedien me van de middelen die ik heb. De DMT/Atoma/? valt daar nog niet onder, hoewel wel op de lijst toekomstigee aanschaffen. Hapje: Op de vierde foto is nabij de teen, precies in de rand van de Sol Invictus, een miniem huppeltje zichtbaar. Nu ik weet waar te kijken zie ik t op het mes zelf ook. Geeft niet. Straks weer even lekker de de progressie af en daarna genieten van de brom. Een mes met een bas. Wie had dat gedacht. Heel ander geluid dan de Palmera en Schulze 14's die ik hanteer. De scales, jouw en Snuff's aanmoedigingen en goede raad ten spijt, laat ik nog even. Behalve dat ze zeer goed kleuren bij de (eveneens zeer goede) LP waar ze opliggen vind ik ze wel passen. En ben ik reeds met drie paar zelfbouwscales doende op het moment die nog enige aandacht behoeven. En enig gevloek, dat ook
joostmoree Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Sursum Corda! J PS. Vide: " Hapje: Op de vierde foto is nabij de teen, precies in de rand van de Sol Invictus, een miniem huppeltje zichtbaar." We gaan de boel niet erotiseren toch? J
efsk Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Zo. Nu is de snede vlak. En scherp. Evenals overigens de snede van mn standaard Ator. Gevolg is wel een haarloze rechter onderarm. Meteen de gelegenheid te baat genomen de groene zijde van de spanriem van een vers laagje CrOx te voorzien.
efsk Posted October 10, 2014 Author Posted October 10, 2014 Dank Joost. Het is me gelukt de keuken de oorspronkelijke kleur te laten behouden, ondanks een iets te grote schep CrOx uit de gezinsverpakking. Wel ontdekt gister dat je armhaar kan scheren wat je wil, dat garandeert geen comfortabel scherend mes. Ze komen in de buurt maar zijn er nog niet. Het gaat echter alweer een stapje beter, dus ik heb goede hoop.
joostmoree Posted October 10, 2014 Posted October 10, 2014 Dank Joost. EnzovoortsWel ontdekt gister dat je armhaar kan scheren wat je wil, dat garandeert geen comfortabel scherend mes. Ze komen in de buurt maar zijn er nog niet. Het gaat echter alweer een stapje beter, dus ik heb goede hoop. Richard, de aanval op de beharing van de armen en die van de overige ledematen en lichaamsonderdelen zich positionerend ter hoogte van de schouders en daaronder, is uitsluitend geschikt om in beginsel te beoordelen of het bevveltje wat je hebt gezet, door de beugel kan. Maar dat betekent inderdaad niet dat het mes met dat bevveltje voorzien, gereed is om je ermee te scheren. Dan moeten we nog wat rommelen. J
Recommended Posts