Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandaag verdomd gelukt om twee messen te ontpinnen zonder dat is de scales stukmaak. Het derde mee bezig. De laatste paar messen waar ik de pin daadwerkelijk uitkreeg misten vervolgens een stuk scale, of hadden een barst in de scale. Nu was dat in die gevallen geen ramp, maar het stoorde wel.

In hoeverre hebben mensen hier moeite om de scales heel te houden tijdens het hamertje tik op de afgevijlde pin? Of schiet de vijl regelmatig uit met als gevolg fikse vore in de scale?

Posted

Ik heb een set scales verwijderd en ook helaas kapot geslagen... Deed toch bijzonder voorzichtig...

Maar gefeliciteerd! :D

Posted

Dat lege hoofd geldt geloof ik voor alles wat met het open mes van doen heeft.

Posted

Ik heb stukkie tape erover. Dat scheelt ook ontdekte ik.

Zo'n metaalplaatje heb ik ook ergens, dat zal ik eens proberen, maakt het misschien nog wel makkelijker.

Posted

Heb dat ontpinnen nog nooit open scheermessen gedaan. Maar op mn werk moet ik regelmatig spanbusjes uit asjes slaan etc.

Zoals kalerolf zegt een harde ondergrondje met een niet al te grote gat zodat de scales niet heel veel druk te verduren krijgt.

En wat ook zeer goed zou helpen is een drevel.

Deze heeft een holle punt ipv een vlakke punt zoals een doorslagje en dat helpt bij uitschieters als je er met een hamer op klopt.

Al zou het gecontroleerd met een doorslag ook goed gaan hoor.

Posted

Je zou kunnen proberen een geultje in een plank te maken zodat je scales stabiel liggen. Dan een gat boren waar de pin invalt. En dan gewoon erg voorzichtig doen. Ik vijl zelf eerst het kopje eraf en tik dan voorzichtig met een ciseleerhamertje en een heel klein spijkertje de pin eruit. Net als met pinnen heb je een heleboel tikjes nodig, maar als je dan de scale raakt beschadig je deze tenminste niet.

Posted

Het grote probleem is, dat als een pin vast wordt getikt, dan zet deze uit. Kortom: de uiteinden van de pin zijn dikker dan het midden. In voorkomende gevallen heb je dan het probleem dat als de kop eraf is gevijld, en de pin vrijwel gelijk met de scales gevijld is, dat de pin nog steeds te dik is om door de scale te passen. Als je dan voorzichtig tikt, wat ik doe, met een ciseleerhamertje, wat ik doe, en een drevel, wat ik doe, dan blijkt dat de stelling van arbeidscollega van P. direct op scales van toepassing is: wat niet rekt, dat scheurt wel.

De kolomboor biedt uitkomst. Denk ik.

Posted

Een kolomboor wordt ook wat lastig. Je zult denk ik een klem moeten hebben om de boel te fixeren. Maar dan nog, het boortje zal de neiging hebben om weg te lopen. Misschien dat je dit (gedeeltelijk) kunt ondervangen door een centreerpuntje in de afgevijlde pin te tikken.

Posted (edited)

Mijn opzet van polijsten met alles der op en der aan (ahum) althans !!!

https://imageshack.com/i/kpIxd8sFj

De workmate met bankschroef, waar de boormachine met regelbaar toerental in vastgeklemd zit en waar dan de polijstschijven in gaan, verder nog de polijstpasta die je wel nodig hebt.

Om een nog beter resultaat met polijsten te behalen heb ik ook nog autopolisher gebruikt om nog fijner te kunnen polijsten.

Edited by Guest
Posted

Of polijstpasta voor de auto? De weinige keren dat ik wat heb gepolijst aan een mes was met Autosol. Prima resultaat.

Posted
Of polijstpasta voor de auto? De weinige keren dat ik wat heb gepolijst aan een mes was met Autosol. Prima resultaat.

Peciessss, :lol: het (smeer)spul om mee te polijsten de ene heeft dit de andere dat, en volgens mij maakt het niet zo bar veel uit maar UEKAZ.