skippy Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Ik zat nog even te brainstormen over eventuele minder voor de hand liggende oorzaken van razorburn. Zelf vroeg ik mij af of b.v. te veel water bij je scheerzeep een oorzaak kan zijn, ook al is het maar een fractie? De laatste keer met de fijndas leek mijn TOBS coconut sopje wel iets slapper dan met mijn HJM varkentje. Met de HJM had ik altijd een "dikke slagroom" substantie. Verder zat ik nog te denken aan iets nog verdere gezocht, kalkafzetting op het scheermesje na de eerste keer scheren. Je spoelt je mesje af en laat het vervolgens aan de lucht drogen. Nu zit er bij ons in de noordkop redelijk veel kalk in het water. Nog een gedachte was, een koude badkamer. In de zomer ben je helemaal warm incl. je omgeving. In de komende periode is de badkamer s'ochtends nog niet lekker warm en is een klein beetje arm water of een warme handdoek misschien niet genoeg om je huid lekker soepel te houden tijdens je scheerbeurt. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe de mensen hier denken over de wat minder besproken factoren van een scheerbeurt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Je schuim kan beter iets te nat zijn dan iets te droog, dan glijdt je mesje namelijk makkelijker. De temperatuur in de badkamer lijkt me geen probleem. Kalk zou best wel eens een probleem kunnen zijn, maar dat heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Ik heb ook zeer zelden scheerbrand eigenlijk. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn wel bekend neem ik aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 3, 2014 Author Share Posted October 3, 2014 De meer voor de hand liggende redenen zijn idd wel bekend. Te scherp mes (misschien niet heel voor de hand liggend) Te bot mes Te veel druk Verkeerde scheerhoek van mes Verkeerde scheerrichting (XTG of ATG) Te agressief scheermes of mesje Te veel scheerbewegingen Irriterende ingrediënten in gebruikte producten enz. enz. Ik zat er echter aan te denken omdat ik nog niet eerder zoveel last heb gehad van razorburn sinds mijn overstap naar DE mes, en ik ging nadenken over factoren die anders waren. Toen kwam ik bij de lather uit. Het Lord super chrome mesje kon ook nog, maar dit was de tweede scheerbeurt met het mesje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Ik zou het vooral zoeken in teveel druk zetten en de kwaliteit van je schuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
timmert26 Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Het hebben van een hele dunne huid door bijv. medicijngebruik of dieet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 3, 2014 Share Posted October 3, 2014 Door meer of minder water te gebruiken bij een bepaalde hoeveelheid zeep veranderen de scheereigenschappen wel en soms behoorlijk. Bij minder water en een steviger schuim is meestal de bescherming van de huid wat beter (en vangt ietsje teveel druk wel op) en bij meer water wordt de 'glide' beter, dus je mesje heeft minder weerstand, maar neemt de bescherming af. Het zou dus wel kunnen maar dat betekent nog altijd dat de hoofdoorzaak is dat je teveel druk zet. Kou in de badkamer of gebruik van koud water lijkt me iig geen oorzaak; als je huid warm is en de aderen vlak onder de huid meer bloed rondpompen (en dus niet poriën open of dicht; die staan altijd open!) is je huid juist kwetsbaarder. Het is misschien wel minder aangenaam in de kou maar het is wel beter voor je huid. Tenzij er ijs condenseert tegen je wangen natuurlijk; dan krijg je weer frostbite en hoef je je helemaal niet eens te scheren voor 'razorburn'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Ik zal het bij de volgende poging nog eens extra in het oog houden. Zelf heb ik het idee dat ik juist al heel erg let op het geen druk zetten op het mes. Laatst had ik het nog eens net op de ronding van mijn kin, maar toen wist ik zelf al waar de fout lag. Op mijn hals aai ik echt met het mes over mijn huid. Tweede pass gaat op mijn hals ook altijd WTG, net als de eerste pass. Ik zal eens proberen zonder de warme handdoek vooraf. Gewoon een beetje lauwwarm water over het gezicht en inzepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Verkeerde hoek, Teveel druk, Teveel scheerbewegingen (en daardoor "droog" scheren), Kwaliteit van het schuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Maar ook het mesje kan het probleem zijn.Voor mij zit er een wereld van verschil of ik me scheer met bijvoorbeeld met een Merkur of een Personna mesje, wanneer ik dezelfde krabber gebruik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Ik ben momenteel ook een beetje aan het experimenteren met verschillende soorten mesjes. Ik had 5 soorten besteld, en de Lord super chrome als eerste geprobeerd. De eerste keer ging nog redelijk, maar de tweede keer met hetzelfde mesje was dramatisch. Zit nu te twijfelen over het volgende mesje dat ik ga proberen. Heb nog de Lord Platinum, Dorco ST300, Asco en Personna Platinum. De mesjes van Timor voelde wel goed, maar gingen maar 1,5 keer mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Helemaal mee eens Robert, een onvoldoende scherp mesje is vragen om scheerbrand zeker als je probeert jezelf er nog echt glad mee te krijgen ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Het BBS glad scheren heb ik nog even in de ijskast staan. Ik doe altijd 2 passes waarbij de hals 2 keer WTG en de wangen WTG en XTG. Het probleemgebied is echter mijn halsstreek. Ik krijg het maar niet lekker onder de knie. Vandaar ook een ander opgestart draadje van mij over mijn zoektocht naar een goede barbier/scheersalon zodat ik mijn probleem daar kan voorleggen, en natuurlijk benieuwd ben of het een echte barbier wel lukt, en natuurlijk omdat het mij ook wel eens lekker ontspannen lijkt. Wat betreft de mesjes durf ik nog niet echt aan de echt scherpe varianten zoals Feather en Astra te beginnen. Maar ik blijf nog even volhouden met DE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Heb je wel een goed beeld van de richting(en) van de haargroei in je hals? Bij mij gaat dat min of meer alle richtingen op met als hoogtepunt twee 'cirkeltjes' met de haargroei werkelijk alle kanten op. Die plekjes kan ik eigenlijk niet scheren volgens WTG/XTG of ATG omdat ieder haaltje haren afscheert die in alledrie de richtingen groeien. Waar ik de rest van de haren met de meeste mesjes op zich fatsoenlijk kan scheren vallen er voor die plekjes verreweg de meesten af; ik moet dus mesjes hebben waarbij ik, als het moet, zonder problemen kan starten met een ATG. En dat zijn er niet zo heel veel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Ik heb inderdaad niet een heel duidelijke eenduidige groeirichting in mijn hals. Het onderste gedeelte, net boven de boord van mijn shirt, lijkt omhoog te groeien en scheer ik dus ook omhoog. Hier geen problemen. Net onder mijn oren groeit het naar voren, ook hier geen probleem. Net onder de kaaklijn ook geen probleem. Gaat gewoon naar beneden en een beetje naar achteren. Ik begin hier in het midden op mijn kin met een baan naar beneden. Daarna werk ik opzie parallel aan deze baan. Ook dat gaat goed. Echter aan de zijkanten zit een strook in de hals wat echt een probleemgebied is. Hier is idd niet een heel duidelijke richting te definiëren. Deze stukken zeep ik altijd nog eens extra in zodra ik daar aan toe ben, en dat gaat meestal wel goed. Maar de laatste keer met het Lord mesje leek het wel of ik op mijn oude werk was. (heb 12 jaar als slachter/uitbener gewerkt voor ik de techniek inging). Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Mijn excuses mannen. Hebben jullie ook wel eens last van een prikkend gevoel als je gezicht gaat zweten. Ongeacht de scheerbeurt nou hemels was of met wat scheerbrand? Want ik heb daar namelijk wel last van. Daarom scheer ik me aan boord ook voor het slapen gaan. Of scheer ik thuis pas nadat ik heb gesport ipv voordat ik ga sporten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Mijn excuses mannen. Hebben jullie ook wel eens last van een prikkend gevoel als je gezicht gaat zweten. Ongeacht de scheerbeurt nou hemels was of met wat scheerbrand? Want ik heb daar namelijk wel last van. Daarom scheer ik me aan boord ook voor het slapen gaan. Of scheer ik thuis pas nadat ik heb gesport ipv voordat ik ga sporten. Dat doet het zout. Had ik in mijn jongere jaren ook enigszins last van. Tegenwoordig niet meer, al voel ik het zout nog wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbo35 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Mijn excuses mannen. Hebben jullie ook wel eens last van een prikkend gevoel als je gezicht gaat zweten. Ongeacht de scheerbeurt nou hemels was of met wat scheerbrand? Want ik heb daar namelijk wel last van. Daarom scheer ik me aan boord ook voor het slapen gaan. Of scheer ik thuis pas nadat ik heb gesport ipv voordat ik ga sporten. zweet bevat zout, het mooie is hoe minder zout je eet, hoe minder je gaat zweten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Dat doet het zout. Had ik in mijn jongere jaren ook enigszins last van. Tegenwoordig niet meer, al voel ik het zout nog wel. Ben je minder zout gaan eten dan? Haha Hoe bedoel je, voel je het zout? Als de druppels zijn opgedroogd? zweet bevat zout, het mooie is hoe minder zout je eet, hoe minder je gaat zweten. Moet er wel bij zeggen dat ik sowieso snel zweet op mijn gezicht. Zo kan ik flink sporten en heel wat zweet op mijn gezicht verliezen. Maar vreemd genoeg zal je natte plekken op me rug of borst niet snel tegen komen. Maar jij zegt dus als ik minder zout zou innemen dat ik minder snel zou zweten? Of wordt de prik alleen wat minder? Want eigenlijk is het echt de zout wat inderdaad prikt op mijn gezicht. En dat vind ik een vervelend gevoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Ik heb inderdaad niet een heel duidelijke eenduidige groeirichting in mijn hals.Het onderste gedeelte, net boven de boord van mijn shirt, lijkt omhoog te groeien en scheer ik dus ook omhoog. Hier geen problemen. Net onder mijn oren groeit het naar voren, ook hier geen probleem. Net onder de kaaklijn ook geen probleem. Gaat gewoon naar beneden en een beetje naar achteren. Ik begin hier in het midden op mijn kin met een baan naar beneden. Daarna werk ik opzie parallel aan deze baan. Ook dat gaat goed. Echter aan de zijkanten zit een strook in de hals wat echt een probleemgebied is. Hier is idd niet een heel duidelijke richting te definiëren. Deze stukken zeep ik altijd nog eens extra in zodra ik daar aan toe ben, en dat gaat meestal wel goed. Maar de laatste keer met het Lord mesje leek het wel of ik op mijn oude werk was. (heb 12 jaar als slachter/uitbener gewerkt voor ik de techniek inging). Dat Lord mesje was toch de Lord Chrome ? Dat vind ik ook geen geweldig mesje.Ga maar is de Lord super ss of de Lord Classic ss proberen. Dat vind ik de twee besten betreft het tegen gaan van irritatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Dank voor de tip. Zal het onthouden voor als geen van de andere mesjes goed werken bij mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Ik zag dat je ook Personna Platinum had ! daar ga je wel plezier aan beleven . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 @3gor4, ik bedoel dat het een klein jeukend effect heeft als ik flink zweet van het sporten kort na het scheren. En nee het is niet van het minder zout eten. Je huid wordt wat 'taaier' met het verstrijken der jaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Misschien is de Personna Platinum wel helemaal k#t voor Skippy. Dat blijft zo persoonlijk, daar kan je eigenlijk weinig van zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 Er is inderdaad niets te zeggen over hoe een mesje een ander zal bevallen, dat blijft een kwestie van zelf uitproberen. Zelf heb ik ook geen goede ervaringen met de Lord Super Chrome juist omdat die niet goed door mijn lastige plekken in mijn hals komt, terwijl juist Lord veel mesjes maakt die mij wel uitstekend bevallen. Waar ik ook achter ben (voor mezelf dan) is dat over het algemeen koolstofstalen mesjes mijn huid veel beter heel laten dan rvs mesjes, zelfs als ze minder scherp aanvoelen. Vooral de Captains en, in iets mindere mate, de Treet Durasharps doen het goed maar ook diverse oudjes (NOS) doen het heel verdienstelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted October 5, 2014 Share Posted October 5, 2014 tsja, voor mij werken de Lord classic, Lord super en Lord Platinum juist weer goed en bij de Shark ss mag ik blij wezen dat ie het hooguit drie keer uithoud.De Captain gaat de eerste scheerbeurt bij mij juist heel goed, maar de dag erna mag ik blij zijn als ik de 3e pass overleef en er een DFS mee bereik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts