Jan Zoethout Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 (edited) Bij toeval kwam ik terecht op deze site : "long lasting razor blades for slitting film and foil", en hoewel het snijden van film en folie toch iets anders is dan scheren heb ik toch uit nieuwsgierigheid wat samples aangevraagd ... Fortisblades is gevestigd in Harchies, Belgie (in de Waalse provincie Henegouwen). Heb deze aangevraagd: 82.055-10 Razor Blade type Gillette 82.082-015 3-Hole Razor Blade (43 x 22 mm, 0,15 mm dik) Allebei van Fortis+ De eerste ben ik vast van plan uit te proberen, voor de tweede ben ik een beetje bang. Dit omdat het tweede soort een paar mm te lang is voor mijn krabbers (een Timor 1350 en een Gillette OLD), en het mesje een stukje uitsteekt. Heeft iemand van jullie ervaring met (mesjes van) Fortisblades ? Talibeard soms ? Edited October 2, 2014 by Guest
FairArie Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Bij de tweede zou ik twijfelen over de hoekjes; wat je zelf ook zegt, die zullen behoorlijk uitsteken. Geen idee of de dikte ook een probleem oplevert? Door de vorm zal de 3-hole razor blade al stugger zijn dan de type Gilette. Deze is ook nog 50% dikker.
Jan Zoethout Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 De oorspronkelijke Gillette 3-gats mesjes waren ook 0,15 mm dik - mijn idee was om een mesje van die dikte eens uit te proberen in m'n Gillette OLD ... Ondertussen lijkt het hele plannetje getorpedeerd, ik ontving net een emailtje van Fortisblades dat ze alleen aan ondernemingen leveren .... en dat is deze pensionado niet ... Enfin, misschien strijken ze de hand over 't hart ...
Jan Zoethout Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 Zojuist bericht gekregen dat er inderdaad geen samples verstuurd gaan worden. Ach ... het was te proberen ... en shit happens ... toch ?
marco Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Misschien kan je een van de webshops hier vragen of ze de samples voor je willen bestellen?
Jan Zoethout Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 Er werd me expliciet verteld dat de mesjes niet waren om mee te scheren. Lijkt me niet handig om er dan een scheerwebshop op af te sturen ... Trouwens, het hoeft niet zo nodig van mij - experiment mislukt, so what ?
marco Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Dan is het een ander verhaal. Lekker laten liggen....
3gor4 Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Ze zullen waarschijnlijk gewoon messcherp wezen maar niet scheerklaar. Zelfde als een stanley mesje. Scherper dan een menig keukenmes maar niet scherp genoeg voor een fijne scheerbeurt.
talibeard Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Dat ze niet bedoeld zijn om mee te scheren hoeft niet te betekenen dat dat ook niet kan. Zo zijn er een aantal SE mesjes voor industrieel gebruik ook via diverse scheerwebshops te koop en die bevallen me uitstekend. Het probleem is waarschijnlijk, maar dit is slechts giswerk, dat het hem zit in wettelijke eisen die aan scheermesjes gesteld worden; ik zou me voor kunnen stellen dat er zwaardere eisen gesteld worden tav eventuele verontreinigingen in de coatings of dat juist sommige industriële coatings niet op scheermesjes gebruikt mogen worden.
Recommended Posts