Jump to content

Nog niet begonnen met DE scheren, maar wil wel al meepraten!

LookOut

Recommended Posts

Hoi allen!

Ik ben Davy, 27 jaar en woonachtig te Sint-Niklaas in België (maar wel afkomstig uit het West-Vlaamse). Ik werk te Brussel en heb een vriendin die in Oudenaarde woont, dus je zou kunnen zeggen dat ik vrij veel reis :P

Ik kwam in aanraking met traditioneel scheren via een andere hobby van mij, nl. parfum. In verschillende niche-parfumzaken is vaak een scheerhoekje te vinden. Dus ik begon te denken, zou dat scheergerief beter zijn dan de spullen dat je kan vinden in de gewone winkel? Even op Google gezocht, en zo ging de wereld van "wet shaving" voor mij open! Net zoals bij parfum, was ik met stomheid geslagen toen ik merkte wat voor grote community deze manier van scheren heeft, en hoeveel verschillende producten hiervan bestaan! :o Al snel vond ik op YouTube filmpjes van o.a. Geofatboy, Nick Shaves en TSE.

Ik moet wel toegeven dat ik al nat scheer met warm water (heb nog nooit een electrisch scheerapparaat gebruikt), maar dat is dan wel nog met een Gillette Fusion Power en Williams scheergel. Wat ik wel al geleerd heb door de filmpjes te bekijken, is om een nieuwe laag scheergel te gebruiken wanneer ik een tweede passage doe. Ik maak de overstap voorlopig nog niet, omwille van budgetaire redenen. Maar wanneer ik er dan uiteindelijk voor ga, zal dit mijn opstelling worden:

- Edwin Jagger DE86 Ebony razor

- Derby mesjes

- Edwin Jagger badger brush (eentje van 40 euro, ik weet niet precies welke haarsoort het is)

- Nivea scheercrème, het enige dat nu al aangekocht is :)

- Nog geen idee over welke aftershave balsem ik ga kiezen. Misschien iets van Crabtree & Evelyn.

In de toekomst ga ik alleszins ook de Violet scheercrème van G.F. Trumper aanschaffen (heb daar nu een staaltje van). En misschien het materiaal van Baume.be ook, maar dat is vrij prijzig. Ik ga eveneens 1 van elk type kwast kopen: synthetisch (L'Occitane Plisson), zwijnenhaar (waarschijnlijk Omega) en zelfs paardenhaar (Vie Long, maar daar vind ik niet onmiddellijk een betrouwbare verkoper voor ...). Kwestie van variatie :)

Als parfumverzamelaar zou je verwachten dat ik ook scheercrème, - zeep en aftershave zou gaan verzamelen. Ik heb echter een vriendin die daar niet echt voor te vinden is, dus zal het redelijk binnen de perken gehouden worden. Liefst iets geurloos, of met een subtiele geur. Die Nivea zal dus niet goed bevonden worden. De G.F. Trumper vond ze wel goed. De kokosnoot, roos en amandel van dezelfde lijn echter niet :P Tips zijn welkom!!

Om af te sluiten misschien nog mijn andere (dure) interesses en collecties meegeven: muziek beluisteren (en CD's verzamelen), drummen, computer en (console) gaming, parfum, bakken en koken, parfum verzamelen, films en tv-series bekijken (en DVD's en blurays ervan kopen), boeken lezen, Star Wars merchandise verzamelen en af en toe op reis gaan. Oja en ik heb enkele tattoos, maar die post ik wel eens in het passende topic :)

Met vriendelijke groeten

Davy

Welkom!

Als je vanwege budget nog niet wilt overstappen: voor de prijs van één cartridge van Gillette heb je een krabber en een doosje mesjes.

Een Chinese Gillette Tech via tinydeal.com en mesjes zijn op veel plaatsen te vinden.

Begin anders met een Omega 10019 kwast van de trekpleister. Is ook net zo duur als één cartridge en is echt een prima kwast.

Als je vanwege budget nog niet wilt overstappen: voor de prijs van één cartridge van Gillette heb je een krabber en een doosje mesjes.

Een Chinese Gillette Tech via tinydeal.com en mesjes zijn op veel plaatsen te vinden.

Begin anders met een Omega 10019 kwast van de trekpleister. Is ook net zo duur als één cartridge en is echt een prima kwast.

Het is niet dat ik een armoezaaier ben hoor, maar ik heb gewoon veel dure hobby's/interesses/verzamelingen, dus budget moet gespreid worden :) Daarbovenop heb ik me iets te hard laten gaan deze zomer, en daar draag ik nog een beetje de gevolgen van. Maar normaalgezien zou het voor eind november moeten zijn.

Als ik ergens aan begin, wil ik er goed aan beginnen! Niet dat beginnen met een Omega 10019 nu een "slecht" begin zou zijn, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) Het heeft ook een beetje met netwerking te maken, want de winkel waar ik mijn Edwin Jagger-materiaal zou halen is er ook eentje waar ik al redelijk wat parfum heb gekocht ^^

Toch bedankt voor de tip! 1 ding is zeker: bij mij vliegt er geen enkele cartridge nog over de toonbank! ;)

Moest het je interesseren, zaterdag 18 oktober worden in de messenwinkel in Antwerpen de nieuwe producten van Baume.be voorgesteld. :)

Klinkt inderdaad interessant! Helaas is die dag al volzet. Maar sowieso ga ik daar nog eens heen :) Ik heb trouwens net mijn aftershave staaltje van Baume.be in de bus gekregen, ruikt veelbelovend!

Ik noem je ook zgeen armoedzaaier, maar geef je een tip voor goed materiaal om alvast mee te starten.

Een Chinese Gillette Tech kost maar 2,50 inclusief verzenden, maar scheert bijzonder goed voor dat geld. Een Omega 10019 is zeker geen rommel en verslaat menig varkensborstel.

De trekpleister is overigens ook de enige winkel waar deze zo goedkoop is, normaal zijn ze duurder. Dat geldt overigens ook voor de Tech.

Vandaar dat ik je deze tip meegeeft, hier heb je namelijk weinig budget voor nodig, maar je hebt wel een goede start.

Al is het maar voor de eerste paar weken om te oefenen.

Maar ieder zijn ding, je kan natuurlijk ook nog even doorsparen.

Welkom, ik zou zeggen zsm beginnen, je weet niet wat je mist en is nl niemand ooit nog terugegaan naar de fushion mesjes.

Bij de hema kan je mesjes halen en hier via het forum zijn ook krabbers,kwasten te koop.

Welkom Davy.

Ik kan je overigens ook van harte aanraden om met wat meer budgetspullen te beginnen; je eerste spullen zullen zelden, duur of goedkoop, geheel naar je smaak zijn. Je hebt een start nodig om er achter te komen wat je beter bevalt en wat minder. Het blijft persoonlijk natuurlijk maar ik zelf zou, moest ik tussen die twee kiezen, liever voor de Omega gaan dan voor de EJ borstel, los van de prijs, om maar een voorbeeld te noemen. Dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden maar ik ben er in scherenland toch wel achtergekomen dat veel waar niet naar zijn prijs is zowel bij dure als goedkope spullen.

• 2 weeks later...

Dank voor alle welkomberichten!

Ik geef dit topic even een bump om de situatie eens te actualiseren. Ik heb jullie raad om te beginnen met een goedkopere DE krabber ter harte genomen en ga deze week de Lord L6 aanschaffen (iets te laat voor de inkoopactie op dit forum, maar goed). De Lord L7 zie ik ook al besproken worden, maar wie weet wanneer die uitgebracht zal worden :) Ik heb reeds de Plisson kwast van L'Occitane aangeschaft, dus eenmaal de krabber er is kan ik er volledig voor gaan!

De reden waarom ik van mening ben veranderd, is omdat er nu sprake is van samenwonen met mijn vriendin, en ik moet dus ook aantonen dat ik kan sparen. Wat niet eenvoudig is met zoveel verzamelingen en hobby's :P

Huidige opstelling wordt dus:

- Lord L6 (L1822)

- L'Occitane Plisson kwast

- Nivea scheercrème (blauwe tube)

- Nivea Sensitive ASB

en ik denk dat ik ook eens olijfolie ga proberen als pre-shave ^^

Nog geen idee over de mesjes, ik ga waarschijnlijk gewoon eens naar de Messenwinkel om te kijken welke ik als eerste uitprobeer.

Ik heb wel nog steeds toekomstplannen om een kleine scheercollectie te hebben, ter variatie. Maar dit staat uiteraard nog niet 100% vast:

- een scheerkwast van elk type: EJ voor dassenhaar, Omega voor varkenshaar en Vie-Long voor paardenhaar. En de Plisson voor synthetisch haar uiteraard :)

- 3 tot 4 krabbertjes (incl. de Lord L6): een open kam, een slant en na verloop van tijd wellicht ook een lichte "upgrade" van de Lord L6 naar de EJ DE86 Ebony. Maar ik zou de Lord nog steeds houden als reiskrabber!

- Allerlei cremes, zepen, ASBs en mesjes natuurlijk! ;)