efsk Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Heren, dames ook, Maar weer eens wat anders. Spul van vroeger. Een klein curiositeitje: de scales (hebben we daar al een goed nederlands woord voor?) zijn van gekookt en geperst leder. Tamelijk hard spul. Dat, samen met kennis van het merk, zou een indicatie moeten kunnen geven van de leeftijd van dit scheermes. Zo iemand daar wat over weet dan houd ik me aanbevolen. Wat ouderdomsvlekjes. Niets om van in paniek te raken. Wie P is waarom hij/zij en ♡ Ford is mij onbekend. Evenals wie of wat die Ford dan mag wezen trouwens. Net als het vorig mes hier door mij voorgesteld heeft deze geen jimps. Ook niet onder. Net als bij het vorig mes hier door mij voorgesteld doet dat aan gebruikscomfort niets af. De kijker ziet een chipje uit het blad. Het was effe werk maar dat is eruit nu. Het blad is daardoor wel ietsje kleiner dan 13/16 geworden. Het is ook krom, zo bleek. De voorkant is het facet aan de uiteinden breder dan in het midden, de achterkant precies andersom. Nu ja, het mag de pret niet drukken bij het scheren. De kopse kant kreeg ik niet scherp op de foto, maar het mes is 1/4 hollow denk ik, en ruist een beetje bij het scheren, maar niet zo erg als ik gewoon ben van de 1/1 holle messen waarmee ik me tot nu geschoren heb. Deze scheerder is niet silent, maar wel fluisterend. P ♡ Ford heeft me wel geleerd wat ik bij dit, en het vorig mes hier door mij voorgesteld, fout doe: ik dien meer tijd op de 5k te verblijven. Van de week eens uitproberen bij het volgende te scherpen mes. Als achtergrond de LP "Lost and Safe" door The Books
efsk Posted September 30, 2014 Author Posted September 30, 2014 En dan zoekt men even door en dan weet je alweer wat meer. P♡Ford blijkt een merk te zijn van J Pitchford uit de omgeving van Sheffield. Het merk is gedeponeerd uiterlijk 1787 en de familie Pitchford heeft het gevoerd tot zeker 1905. Aldus info gevonden op de SRP. Waarbij ik meteen maar wil constateren dat mijn exemplaar eerder uit de tweede helft van deze tijdsspanne stamt, zoals zichtbaar aan de tail.
Snuff Posted September 30, 2014 Posted September 30, 2014 Nog nooit zo een lederen handvat gezien of van die maker gehoord, een eerder zeldzaam exemplaartje.
joostmoree Posted October 1, 2014 Posted October 1, 2014 Leuk ding Richard! Zeker door de toepassing van het scale materiaal. Geperst leer. Nooit iets eerder van gezien of gehoord. J
Gryphes Posted October 1, 2014 Posted October 1, 2014 Mooi mes! Die scales zijn wel heel interessant!
efsk Posted October 1, 2014 Author Posted October 1, 2014 Leuk ding Richard! Zeker door de toepassing van het scale materiaal. Geperst leer. Nooit iets eerder van gezien of gehoord. J Toch zag ik jou wel aan voor iemand met zo'n ouderwets Brooks-fietszadel Joost. Dat is hetzelfde materiaal. Waarbij ik vermoed dat je op zo'n zadel een stuk comfortabeler zit dan op dit scheermes.
efsk Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 Enig idee hoe dat leren handvat te onderhouden? Dient het ledervet toegepast?
marco Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Wordt het dan niet juist soepeler of zachter als je het invet? Of is dat na het koken en persen niet meer mogelijk? Anders misschien net als met een strop even je handpalm erover wrijven.
marco Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Waarbij ik vermoed dat je op zo'n zadel een stuk comfortabeler zit dan op dit scheermes. Hahaha! Jij weet ook altijd wel uit dagelijkse dingen een rariteit te halen he?
efsk Posted October 2, 2014 Author Posted October 2, 2014 Het leek me een vrij terechte constatering. In ieder geval: gezien de staat van het leder: goed, met lichte warp maar niet vet ofzo,heb ik het idee dat ik er voorlopig maar niet teveel mee moest doen. Volgens mij heb ik nog wel even tijd om te ontdekken wat ermee moet (en of er wat mee moet) voor het zover is.
marco Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Terecht is het zeker Maar er zijn maar weinig mensen die deze vergelijking zouden maken, en jij weet wel vaker juist het onverwachte uit simpele dingen te halen. Dat soort dingen lees ik graag met een glimlach op mn smoelwerk Maar nu on topic... Kan je dit niet navragen bij een leerlooierij ofzo? Die zullen vast weten wat te doen met zoiets als dit. Het zou zonde zijn als je zo'n zeldzaam handvat/scales/*vul hier een passende vertaling in* per ongeluk verziekt.
SakasakaHeyhey Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Hi Richard, mooi mes heb je op de kop getikt. Begrijp dat je zuinig wilt zijn op dat handvat. Ik weet niet of die vlieger ook op gaat voor de scales, maar aan het lederen stuur van mijn auto doe ik ook helemaal niets. Door het regelmatig vastpakken blijft het leer in goede conditie.
efsk Posted October 3, 2014 Author Posted October 3, 2014 Precies. Het ligt in de lade, in mn huidige rotatie is het eens per maand aan de beurt, hoewel dat rap oploopt, en als gezegd: het is hetzelfde materiaal als ouderwetse fietszadels. Daar hoef je ook niets aan te doen als ze in de regen staan. Dank voor jelui opmerkingen hieromtrent.
Recommended Posts