Jump to content

Onderhoud

Brackpc

Recommended Posts

De meeste maken hem volgens mij schoon als het mesje verwisseld wordt (zachte tandenborstel). Tussen de scheerbeurten door spoel ik hem alleen af, als het mesje verwisseld wordt dan probeer ik ook wat aanslag van scheerzeep er af te krijgen.

Ja ik maak ze schoon nadat ik het mesje verwissel en na de scheerbeurten spoel ik hem alleen af met water.

Inderdaad bij het verwisselen van het mesje, even het mes beetje poetsen.

1x per weken dompel ik de onderdelen van het mes even (ca. 10sec) in heet water met een scheutje schoonmaakazijn. Daarna met een zachte tandenborstel beetje poetsen. De kalk en zeepresten zijn dan zo weg.

DE mesjes: na elke scheerbeurt goed afspoelen met heet water, daarna blaas ik zoveel mogelijk water eraf/ertussenuit. Dan druppel ik wat alcohol waar een paar druppeltjes ballistol (wapenolie die huidvriendelijk is op basis van paraffine olie net als baby olie) zijn toegevoegd (eerst even schudden). Dit dood bacteriën en droogt snel, het kleine beetje olie werkt roestwerend en smerend.

Bij verwisselen van mesjes wat heet water en een druppeltje afwasmiddel met een zachte tandenborstel, een beetje vaseline op het schroefdraad (driedelig) of een druppeltje olie in het mechanisme (TTO) en hij kan er weer tegenaan.

Bij open messen: na het scheren goed drogen en een paar keer over de strop zodat de snede ook mooi schoon en droog is, dan één druppeltje olie (ballistol) erop en tussen duim en wijsvinger verspreiden over beide zijden, van tijd tot tijd ook een druppeltje op het scharniertje. Omdat deze messen meestal van carbonstaal gemaakt zijn is het van belang om ze vooral droog en liefst in de olie te houden.

Bij de eerste tekenen van verminderde scherpte gaat het mes direct op een fijne steen geslepen worden, door hier niet mee te wachten volstaat een hele fijne steen voor onderhoud en gaat er praktisch geen materiaal verloren.

Het klinkt beide als veel werk maar het is echt secondenwerk en omdat ik niet elke dag hetzelfde materiaal gebruik is het extra van belang om de boel goed weg te leggen.

Onderhoud? Wat is dat? ;-)

Ik spoel mijn krabber af na het scheren en daar blijft het bij. Als het echt onooglijk wordt door alle zeep- en kalkresten, dan poets ik hem een beetje op met een handdoek. Glimmen doen die van mij dan ook niet :D Wellicht dat ik binnenkort met een tandenborstel in de weer ga om het wat op te poetsen. Dat mag na 2 jaar wel weer eens.

Mijn straight is een ander verhaal. Die krijgt een VIP-behandeling.

Onderhoud:

Als er een week mee geschoren is (dat is voor mij 3x) dan gaat er een sopje overheen met een zachte tandenborstel. Even afdrogen, met theedoek, poetsen met zachte kant van handdoek en hop ze gaan weer op hun plekje op de tafel :)

Jullie poetsen echt veel :?

Ik heb mijn AS-D1 of Artist Club nog nooit apart schoongemaakt.

Na het scheren afspoelen, uitschudden/droog deppen/vegen en wegleggen.

Ik zie bij mij ook de noodzaak niet om ze schoon te moeten maken, want ze zijn niet (visueel) vies.

Heel af en toe zie ik wel eens een klein stukje witte aanslag (kalk?), maar dat is zo weinig en makkelijk te verwijderen (even met de vinger er overheen), dat bij mij een sopje echt overbodig is.

Als ik na elke scheerbeurt de methode van Puerco moest aanhouden, dan ging ik snel weer over naar een Mach3 :mrgreen:. Serieus.

De mijne ook en raar is dat niet, want dat is van de zeepresten die in de wasbak zitten als ik het scheren ben, ik laat namelijk de kraan niet lopen.

Tot nu toe heb ik dit ook gewoon met elke scheercreme of scheerzeep en omdat eigenlijk genoeg vrije tijd heb maak ik de krabbers na mesje verwisselen zo goed mogelijk schoon dat het weer glimt.

Eigenlijk na iedere scheerbuurt even uit elkaar halen en goed droog maken zodat die weer glimt.

Makkelijk binnen een minutje of twee met een 3-delig mes.

Elke keer als je het los en weer vast schroeft geeft een klein beetje slijtage, vandaar dat ik het mes pas open maak als het mesje eruit moet en doe dan ook gelijk een heel klein beetje vaseline op het schroefdraad.

De vaseline voorkomt oxidatie en gaat slijtage tegen maar het kan niet voorkomen dat je hem TE vast aandraait en daarmee doldraait, die dingen hebben een akelig dun schroefje. Het is vast wat overdreven van me want sommige gaan immers al meer dan honderd jaar mee, maar toch...

Iedere dag na het scheren spoel ik mn mes af met warm water en met een wassende droog ik hem goed af, ook de binnenkant. Ik meen dat geo fatboy met de mooie gezegde kwam, als je goed bent voor je gereedschap is je gereedschap goed voor jou :P

Heb het iedere keer reinigen dan ook van hem :D

Ik denk dat een tto juist ietsje meer onderhoud nodig heeft om het mechanisme soepel te houden.

Meer onderhoud zou zo maar kunnen, ik heb tot nog toe alleen nog maar een tto. Alleen lijkt het mij makkelijker omdat je niks uit elkaar hoeft te halen.