Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bij deze eindelijk maar eens een review van Martin de Candre. In Amerika spreekt met lovend over deze zeep en als we onze scheervrienden aan de andere kant van de oceaan moeten geloven vallen alle andere zepen in het niet bij deze scheerzeep. Nu weten we allemaal wel dat Amerikanen sommige zaken in de overtreffende trap kunnen overdrijven (no offense), dus tijd voor een nuchtere Nederlandse review.

Disclaimer; deze review is geschreven op basis van mijn eigen bevindingen. UEKAZ! Met uitzondering van de geparfumeerde versie (dank voor de sample, Marcel) zijn de zepen door mij gekocht en heb ik geen enkele verbintenis met Savonnerie Martin de Candre

Eerst maar eens even wat achtergrond informatie; deze zeep wordt gemaakt door een familiebedrijf in de Abdij van Fontevraud (Anjou regio) in Frankrijk. Generatie op generatie is de kunst van het zeep maken doorgegeven in de familie. De manier van zeep maken is apart; er wordt geen gebruik gemaakt van een Glycerine melt 'n pour of triple-milled proces, maar door de zeep simpel te persen wordt de zeep vergaard die te koop is.

Leuk, zo'n stukje achtergrond, maar dat zegt nog niets over de kwaliteiten van de zeep. Dat klopt, dus door naar de bevindingen!

centerhttp://www.shaving-soap.net/images/100_6925.jpg[/img]

Foto via Google

Martin de Candre scheerzeep komt in drie soorten; Geparfumeerd, ongeparfumeerd en geparfumeerd met Fougere. De potten zijn groot en zwaar. 200g zeep in een grote glazen pot zorgt ervoor dat je behoorlijk wat gewicht in je handen hebt. Hoewel de glazen pot erg mooi is, is het kwetsbaar. Simpelweg omdat glas nu eenmaal breekbaar is. Het potje is verpakt in een mooi doosje met luxe uitstraling.

De zeep heeft een zachte consistentie. Het is geen creme, geen harde zeep, maar ik twijfel er ook aan om deze zeep een croap te noemen. Het zit er een beetje tussenin. Het laden van de kwast gaan ontzettend makkelijk. Draai 10 rondjes met een vochtige kwast en je hebt genoeg zeep op de kwast om schuim te maken voor meer dan 3 passes. Zeep maken is nog nooit zo makkelijk geweest met deze kwast. Binnen een mum van tijd is er een ontzettende dikke en slicke laag met schuim gevormd.

Alle drie de uitvoeringen zijn door mij getest en mijn persoonlijke favoriet is de Fougere. Deze geur spreekt mij het meest aan. De geur van de geparfumeerde versie vond ik niet zo (lavendel met munt) en de ongeparfumeerde versie nog minder (hele zwakke lavendel met munt). Overigens presteren alle drie de scheerzepen precies hetzelfde.

Wat direct al opvalt bij het aanbrengen van het schuim op het gezicht is de mate van 'slickness' die deze zeep geeft. Je voelt als het ware een directe beschermingslaag op je gezicht zitten, zonder dat het vervelend voelt. Ook tijdens het wassen van het gezicht tussen de passes door valt deze gladheid en soepelheid van de zeep op. Het is alsof er een beschermend filmlaagje over de huid ligt.

Na 2 passes (ik doe nagenoeg altijd 2 passes) met deze zeep ben ik glad, maar beter nog, mijn huid voelt ontzettend goed. Ik heb geen noodzaak om nog enige vorm van aftershave op te doen na een scheerbeurt met MdC. Dit doe ik uiteraard wel, omdat die anders ook nooit op komen =)

Het enige nadeel is de prijs. 39,50 voor de Scented of Unscented, 42 euro voor de Fougere maken het een dure zeep. Voeg daar 12 euro verzendkosten bij en je zit zo op de 60 euro. Enige lichtpuntje is dat de zeep ontzettend lang meegaat. Ik heb de Fougere nu een jaar, gebruik deze toch wel 1 à 2 keer in de week en er zit nog 60% in de pot. Dat zijn toch meer dan 200 scheerbeurten op een pot. MdC is ook verkrijgbaar in een reispotje (50 gram) voor, uit mijn hoofd, 22 euro.

centerhttp://i.imgur.com/HnYW5PZ.jpg[/img]

Foto van Google

Normaal gesproken ben ik een nuchtere Zeeuw, maar deze zeep heeft voor mij toch echt wel de nummer 1 positie veroverd in mijn scheerkastje. Ik ben er meer dan tevreden over en ben blij dat ik toch de beslissing heb genomen om een dure investering te doen in deze zeep. Daarbij geeft deze scheerzeep continu een goed resultaat, of ik nu veel of weinig tijd heb. Voor mij staat in ieder geval vast dat ik een nieuwe pot bestel als mijn huidige de bodem bereikt heeft.

• Thanks! 1
Posted

Qua prestaties geef ik je volledig gelijk, ik had de geparfumeerde en omdat daar munt in zit was het niet mijn ding, de ongeparfumeerde heb ik een sample van gekregen en idem dito. Toch maar eens de Fougere proberen denk ik. Dank voor de review!

Posted

Mooie review!

Kan me niet helemaal vinden in het beperkte aantal "rondjes met de kwast", maar het is zeker een topzeep met het laden, daar niet van. Zal ook zeker per kwast verschillen.

De scheereigenschappen zijn zoals je beschrijft. Op de Amerikaanse fora is dit nog steeds wel de benchmark, al heeft Le Pere Lucien nu in korte tijd ook al een prima plaats verworven.

• I like it 1
Posted

Dank voor de complimenten, heren.

Timbo, de zeep is alleen te verkrijgen via Martin de Candre zelf. Amerikanen moeten importeren.

Posted

Inderdaad! Maar dan ook geen afgezaagde NL versie als creep of zrème...

Wat is er mis met harde of zachte zeep?

Maar nu on topic.

Bedankt voor de review.

Ik zie mezelf niet zoveel betalen voor een zeep en mn vrouw zou ook aan mijn verstand gaan twijfelen. Maar ik blijf toch nieuwsgierig....

Misschien dan ooit maar Le Pere Lucien aanschaffen als die er zo op lijkt.

• 6 years later...
Posted

Ik houd van goede en lekkere zepen, de prijs is (deels) ondergeschikt. 

Martin de Candre zit qua prijs in het hoge prijssegment. Loop je dan niet het risico dat, gezien de prijs en na het lezen van deze review, de verwachtingen zo hoog gespannen zijn dat uiteindelijk de beleving van Martin de Candre tegen gaat vallen? 

Posted

Stof is er van af na 6 jaar. 

Maar ik had het niet. Martin de candre kan kwa prestaties niet tegenvallen. Helemaal gezien het aantal ingrediënten en daarbij de eeuwigheid die de pot meegaat. 

• I like it 1
Posted
9 uren geleden, Phate zei:

Martin de Candre zit qua prijs in het hoge prijssegment. Loop je dan niet het risico dat, gezien de prijs en na het lezen van deze review, de verwachtingen zo hoog

Eén pot Martin de Candre is duur. Echter ik heb nog geen enkele scheerzeep  ontdekt die zo geconcentreerd is. Een minimale hoeveelheid zeep geeft een kom vol heerlijk rijk schuim.. Ik heb nu ruim 2 jaar een pot van de "Agrumes".  Ik ben nu 126 scheerbeurten verder en de pot is nog voor 4/5 vol !  

Ook de geur is na die 2 jaar nog steeds erg goed. Ik kan deze zeep alleen maar van harte aanbevelen....

• I like it 4
Posted

Prijzig in aanschaf, maar prijs per scheerbeurt is dat juist helemaal niet. Heb het nu een tijdje, veel gebruikt de laatste weken en je kunt nog maar nauwelijks zien dat er zeep verbruikt is. Hooguit een flauwe glooiing aan de oppervlakte. 
En de zeep is echt geweldig, kan niet anders zeggen. Heb jarenlang vanwege de aanschafprijs getwijfeld (“wat een onzin om zoveel te betalen voor een pot scheerzeep”), maar vind dat achteraf wel een beetje jammer. 

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted

Zelf een sample MdC agrumes kunnen testen, eigenschappen van de zeep zijn idd top maar geur vond ik niet zo sterk, daarom heb ik hem niet gekocht.

Posted

Ik vind MdC een van de beste zepen die er zijn. Gaat een eeuwigheid mee en de prestaties zijn uitstekend. De geur is expres zwak gemaakt om niet te overheersen met de andere geurtjes die er bij komen kijken.

• I like it 3
Posted

Dan moet je Fougere of Vertiver pakken. 

Agrumes is mijn favoriet, net als van veel anderen. Maar da's zeker meer een zomerse geur. 

Posted

Ik vind de original een voor het hele jaar door. Agrumes is inderdaad iets meer voorjaar/zomer. Ook heeft de original een sterkere geur dan Agrumes. Die had best wat sterker gemogen, dat maakt het dat ik niet vaak met Agrumes scheer en andere zomerse zepen prefereer.

• I like it 2
Posted

Ik ben overstag, vandaag de 50 ml. Fougere binnen gekregen. Ruikt heerlijk, morgen maar eens uitgebreid testen. Wordt vervolgd 😁

• I like it 2
Posted

Het is een verwarrende ervaring. Vooropgesteld: ik gebruik nooit de minste zepen/crèmes (SJoL, CF, LPL, MR). 

Opschuimen gaat een stuk sneller bijvoorbeeld dan LPL, ook een van mijn favorieten, maar bijvoorbeeld CF is ook geweldig. Ook tijdens het scheren zelf geen extreme verschillen. Dus waarom zou ik zoveel geld uitgeven.

Maar nu komt het, het gevoel na het scheren. Hoe de huid zelf voelt, nagenoeg geen branderig gevoel en ik kan de aftershave aanbrengen zonder dat het enorm prikt. Natuurlijk wel iets, maar gevoelsmatig is de huid hier toch een stuk blijer mee. Dus @ Jos Ik blijf het proberen. 

• I like it 4
Posted

Misschien het overwegen waard om geen aftershave met alcohol te gebruiken na het scheren. Zo voorkom je dat branderig gevoel. Er zijn alternatieven, zoals witch hazel die net zo effectief zijn en uiteraard balsems.