Jump to content

Eerste scheerbeurt met de The Grooming Co. scheerkwast

Recommended Posts

Posted

Ik heb vanmorgen voor het eerst de TGC kwast gebruikt, in combinatie met de TFS Barba Gialla zeep. Mijn eerste indruk is: "prima kwast, maar heel anders dan een varkensharen exemplaar!"

Wanneer je, zoals ik, zo'n jaar of dertig alleen maar varkensharen kwasten hebt gebruikt, dan is iedere verandering natuurlijk een soort revolutie. Dat zou ik ook met een dassenharen kwast gehad hebben, dus in hoeverre de TGC syntheet echt eruit springt kan ik niet beoordelen.

Let wel, dit is mijn eerste indruk, en de kwast is nog nieuw, dus ik zal dit topic tzt wel aanvullen. Per slot van rekening krijg ik nog genoeg mogelijkheden om de kwast uit te testen.

Allereerst, het gevoel; de kwast is nauwelijks te vergelijken met een varkensharen exemplaar. De "backbone" voelt heel anders, net alsof je je met een veerkrachtige spons aan het inzepen bent. Oorspronkelijk was ik bang dat ik de kwast te klein zou vinden, maar dat viel reuze mee. Natuurlijk is het geen Omega #48, maar hij is ook voor "kopschuimers" groot genoeg, wat mij betreft.

Ik lees vaak dat synthetische kwasten nauwelijks water vasthouden, maar bij het schuimmaken had ik daar geen last van. Inderdaad zuigen de haren zich niet vol, maar er blijft voldoende water tussen hangen om een goed schuim te maken. Nou schuimt de TFS Barba Gialla zeep ook wel erg makkelijk, maar de kwast voelt alsof hij het ook met andere zepen prima gaat doen. Ik had ruimschoots genoeg schuim voor twee scheergangen plus een paar lastige plekjes; drie scheergangen was ook zeker gelukt. Het schuim zelf voelde niet anders aan dan bij een andere kwast, en het beetje bij beetje water toevoegen ging ook prima.

Wat mij verbaasde was hoe droog de kwast al aanvoelde na een paar keer uitschudden. Dat is een enorm verschil met een varkensharen kwast, en voor mij een enorm pluspunt op reis. Ik heb na een uurtje of twee nog eens gevoeld, en hij was inderdaad al opgedroogd; prima mee te nemen dus. Een varkensharen kwast blijft toch altijd een kliederboel.

Wat vond ik goed?

- de kwast is zeker groot genoeg voor mij, zelfs al ben ik aan kwasten zoals de Omega #48 en #98 gewend

- het opschuimen gaat uitstekend, en voor mij houdt de kwast voldoende water vast tussen de haren

- de haren voelen heel zacht, en lijken me ook prima geschikt voor iemand met een gevoelige huid

- de kwast droogt inderdaad razendsnel

Wat vond ik minder?

- de "backbone" van de kwast voelt wat springerig en onnatuurlijk aan

Posted

Bedankt voor de eerste ervaringen te delen. Helaas moet ik nog even afwachten om mijn exemplaar te kunnen gebruiken en moet het doen met de herinneringen aan de geleende een tijdje terug. Ik had hetzelfde met het ietwat onnatuurlijk aanvoelen van een synthetische borstel tegenover natuurlijk haar in het begin. Als je het echter een tijdje gebruikt ga je over op een ietwat andere manier van inschuimen, je legt de druk anders zodat hij net genoeg open gaat om te roteren (tenzij je natuurlijk meer gebruik maakt van de veegbeweging zoals bij een schilderspenseel) en dan komt de borstel echt tot zijn recht.

Posted

Jouw ervaringen komen aardig overeen met de mijne Johan, muv de grootte van de kwast. Waar jij hem (net) groot genoeg vindt, vind ik hem gewoon te groot. Wat dat betreft zijn syntheten simpelweg (nog?) niet populair genoeg en worden ze alleen nog maar in de meest populaire maat gemaakt denk ik. Maar ik kan me voorstellen dat als er nog eens ééntje uitkomt met deze fibres en dan een knot van 20-23mm en een loft van zeg 42-45mm dat ik nog wel in de verleiding zou kunnen komen.

Posted

Bel de brandweer, ik heb 20 liter schuim voor ze! :lol:

Hoewel mijn TGC kwast helaas een beetje scheef is (moeilijk op de foto te krijgen, maar behoorlijk zichtbaar wanneer ik hem in de hand heb) presteert hij als een dolle! Het is werkelijk absurd hoe makkelijk hij schuim maakt, en hoeveel schuim er uit zo'n klein kwastje komt.

Klein kwastje zeg ik omdat mijn referentie de grote Omega varkensharen kwasten zijn. Maar eerlijk is eerlijk, ik denk niet dat een Omega 48 wezenlijk meer schuim produceert dan de TGC kwast. Het water doseren is ook uiterst eenvoudig. Niet te nat beginnen, dus de kwast even op de kop houden zonder te schudden. En bij het opnieuw indopen blijft het water vanzelf hangen in de zeep die in de kwast zit. Drie scheergangen is makkelijk te doen, en daarna spoelde ik nog genoeg schuim uit de kwast.

Zoals gisteren al gezegd, de synthetische TGC kwast voelt duidelijk anders aan als een varkensharen kwast. Maar anders is niet slechter, dus dat is gewoon een kwestie van wennen. Vandaag vond ik het al een stuk minder opvallend. En de prestaties van de syntheet zijn uitstekend. Nu heb ik wel de TFS Tobacco Verde Dure zeep gebruikt vandaag, en die schuimt van zichzelf al erg makkelijk, maar toch ... ik ben eerlijk gezegd wel onder de indruk.

Een uurtje na het scheren kwam ik opnieuw op de badkamer, en toen was de kwast eigenlijk al helemaal droog. Na het scheren heb ik hem alleen een paar keer uitgeschud, en eventjes afgestreken aan de handdoek. Dat is een heel verschil met natuurlijke haren!

Mijn wishlist om hier een ideale kwast van te maken (voor zover die bestaat?) bestaat eigenlijk maar uit twee punten:

- een iets groter handvat

- een metalen ring om de borstel

Posted

Ik heb het eerste echte nadeel ontdekt van de TGC kwast; het handvat is inderdaad wat te klein naar mijn smaak. Of mijn handen zijn gewoon te groot ;-)

Posted

Hierbij nog een fotootje trouwens, op mijn hotelkamer ...

f52ee8766bb0753e50e3b4c34f09cbf0.jpg

Ik geloof dat ik blij ben dat ik de zwarte heb genomen; dat vind ik samen met wit/ivoor de mooiste kleur.