talibeard Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 Deze zeep heb ik al een tijdje in bezit en wat betreft TFS loop ik op dit forum duidelijk achter, een gevolg van al jaren voor dit forum bestond verzamelen (of is het hamsteren?) maar hier dan mijn eerste verslag. Het eerste wat opvalt aan deze zeep uit de 'eenvoudige' lijn van TFS is de geur. De één waant zich in een sinaasappel/mandarijnen boomgaard, de ander denkt aan half opgesabbelde cola lollies (mijn dochter dus ) maar iedereen hier in huis vind hem bijzonder prettig ruiken. Die link met de cola lollies is eigenlijk niet zo gek (ik kreeg meteen zo'n plakkerig exemplaar onder mijn neus) maar ik moet daarbij wel aantekenen dat die eigenlijk meer naar citrus dan naar cola ruiken. Als je deze zeep opschuimt haal je echt een beetje zon in je badkamer! Wat ik me wel afvroeg, ondanks alle positieve geluiden hier op het forum, is of TFS met al zijn geurtjes en smaakjes zich niet teveel concentreerde op het componeren van geurlijnen maar ook nog aandacht had voor waar het werkelijk over gaat bij een scheerzeep; de scheereigenschappen. Deze zeep is, net als bv. Cella en P.160, een halfharde zeep, wat ze 'croap' noemen op de engelstalige fora. Net als de twee genoemde typen staat ook deze TFS een grote variatie aan de hoeveelheid toegevoegd water toe. Dat betekent dat je zelf flink de hand hebt in of je meer 'glij' wilt of dat je liever een meer beschermende zeeplaag op je gezicht wilt hebben. Hij laat zich wat dat betreft probleemloos sturen. De zeep voelt wel minder 'vettig' dan de andere twee (geen tallow?) maar blijft wel erg huidvriendelijk; niet echt verzorgend maar meer neutraal, hij droogt ook zeker niet uit, wat op zich gewoon prima is. Na een week of twee uitsluitend met de Barba Gialla aan de slag te zijn geweest durf ik toch echt wel te stellen dat het met de kwaliteit van deze TFS 'basiszeep' gewoon goed zit. Ik zou het geen topzeep durven noemen maar het is gewoon een puik product waar weinig tot niets op aan te merken valt. Hij is ook erg gemakkelijk in gebruik; in echt geen tijd is ook een niet al te stevige kwast geladen en een fractie later heb je het schuim dat je wilt, bellenvrij, mooi staand en stabiel. Hij is zelfs zo snel goed dat het bijna een nadeel wordt; als je na het inzepen niet even de tijd neemt voor je begint krijgt de zeep weinig tijd om op je baardharen in te werken. De eerste keer scheren viel dan ook wat tegen gewoon omdat ik het niet een minuutje op mijn baardharen liet rusten. Nu zoek ik de rest van mijn scheerspullen pas op mijn gemak bij elkaar nadat ik me ingezeept heb en dat maakt flink verschil. Conclusie; een bijzonder aangenaam ruikende zeep (UEKAZ uiteraard) die zich makkelijk laat opschuimen tot alles tussen een vooral beschermende zeep of naar keus ééntje met de nadruk op 'glide', over prima scheereigenschappen bezit en voor een schappelijke prijs wordt aangeboden. What's not to like?
SakasakaHeyhey Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Bedankt voor de uitgebreide review Harrie. Staat op mijn verlanglijstje genoteerd
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Goede recensie Harrie. Hoewel de premium TFS zepen wat mij betreft beter presteren op het gebied van verzorging en geur, vind ik dit nog steeds een heel erg goede zeep. De prijs/prestatie verhouding vind ik echt heel goed. Ik ben drie jaar geleden door TFS Barbe Rosse een liefhebber van TFS zepen geworden. Dat is het naar amandelen geurende broertje van de hier besproken zeep.
Snuff Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Dank voor de recensie, zelf vind ik alle TFS zepen qua prestatie gewoon goed zonder meer maar gezien er voor mij betere op de markt zijn kom ik er niet snel aan toe. Heb ze natuurlijk nog niet allemaal getest maar gezien geur voor mij van ondergeschikt belang is en ze allemaal gelijkaardig presteren beperk ik me ertoe om de ervaringen van anderen met interesse te lezen.
talibeard Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Goede recensie Harrie. Hoewel de premium TFS zepen wat mij betreft beter presteren op het gebied van verzorging en geur, vind ik dit nog steeds een heel erg goede zeep. De prijs/prestatie verhouding vind ik echt heel goed. Ik ben drie jaar geleden door TFS Barbe Rosse een liefhebber van TFS zepen geworden. Dat is het naar amandelen geurende broertje van de hier besproken zeep. En daar beginnen voor mij de twijfels een beetje, voor wat betreft de geur dan. Ik heb nog een oudere harde zeep van TFS liggen (wacht geduldig...) maar termen als extra intens schrikken mij gewoon af; Mama Bear verschroeit de binnenkant van mijn neus, TOBS sandalwoodstick ruikt zo sterk dat ik brandgevaar vermoed, Tabac zou aardiger ruiken als ze een half dozijn sticks zouden parfumeren met de hoeveelheid waarmee ze er nu één doen. Kortom een geurtje is lekker maar met mate; ik heb liever een zwak matig tot onprettig zeepluchtje dan teveel van een lekkere. Dat is ook één van de redenen dat ik zo blij ben met DRH; prima zeep, verfijnde luchtjes en vooral, met mate. Ik heb me al laten verzekeren dat het allemaal wel meevalt bij TFS en dan wordt steevast gezegd dat het minder is dan bij TOBS. Tja, wiedes, alles is minder sterk dan TOBS, behalve Mama Bear misschien, en al is het maar een kwart van TOBS, dan nog is het waarschijnlijk veel te veel.
Johan Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 (edited) Harrie, ik ben het helemaal met je eens. Ook ik ben niet altijd enthousiast over sommige van de tegenwoordige "geurbommen". Overigens heb ik een tijdje geleden al een verhaaltje over de Barba Gialla geschreven. Leuk om te lezen dat je ervaringen (minus de cola-lollies dan ) aardig overeenkomen met de mijne. Ik heb een oudere, zwakker geparfumeerde, TFS Tobacco Verde zeep, en die vind ik geweldig. Lekker romig schuim en een subtiele geur van tabaksplant en verse aarde. Daarnaast heb ik een zeep uit de Linea Intenso Forte, de Zagara e Gelsomino, en die is mij inderdaad te sterk. "Tabac keer drie" qua intensiteit. Op zich een lekkere bloemengeur, maar enorm overheersend. Die is dus voor af en toe, want hij maakt wel lekker schuim. Edited September 26, 2014 by Guest
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Zelfs de sterkste TFS geur Is qua intensiteit nog redelijk mild in vergelijking met wat jij opnoemt. Of jij dat ook vindt kan ik uiteraard niet bepalen.
marco Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Ik vind ook de forte zeker niet sterker dan Tabac. Maar ja, uekaz en blabla enzo....
talibeard Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 @Johan; blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt! Overigens ga ik dan waarschijnlijk een goede tijd tegemoet met TFS want de harde puck die ik nog heb liggen is ook de Tobacco Verde! Overigens schrikt Tabac x3 inderdaad behoorlijk af. @Marcel; waarmee zou jij de nieuwe lijn TFS qua intensiteit vergelijken? Redelijk mild in vergelijking met de ergste geurbommen van deze aardkloot dat kan nog steeds alle kanten op... @Marco; net zo sterk als Tabac is al te veel wat mij betreft, de stick die ik in gebruik heb is nu minstens 6 jaar oud en nog steeds zijn er dagen dat zoveel geur voor mij niet hoeft.
marco Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Wat mij betreft is Tabac echt veel sterker. De geur is ook zwaarder, misschien dat dat ook mee helpt...
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Niet in de verste verte in de buurt van de intensiteit van Tabac. Ook minder dan een verse puck Arlington, als dat een referentie voor jou is. De ene TFS zeep is de andere niet qua intensiteit, dat is zeker. Maar Tabac x3 is een geval wat ik nog niet bij de hand heb gehad, nog niet eens Tabac x1. Maar goed, UEKAZ. Jij houdt toch ook van Arko? Dat vind ik ook veel te sterk ruiken.
talibeard Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Klopt Marcel; om de één of andere reden kan ik wel sterke geuren hebben in de hoek citrus/citronella/verbana. Het ene ingrediënt is ook het andere niet en dat maakt het allemaal ook niet makkelijker communiceren. Maar minder dan een puck Arlington is wel heel erg mild, zeker als je een ongebruikte bedoeld; Arlington komt eigenlijk pas los als-ie een paar keer gebruikt is. Goed dat betekent waarschijnlijk gewoon toch maar eens de proef op de som nemen denk ik...... Eigenlijk zou BdF speciaal voor ShaSoc leden eens een exclusieve open dag moeten houden, kunnen we gewoon eens snuffelen met zijn allen......
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Met die Arlington heb je gelijk, ik bedoel eigenlijk een puck die een paar keer gebruikt is. Die komen dan aardig los. Ik denk dat je inderdaad de proef op de som zult moeten nemen, en scoor dan een refill. Die kosten je ook de kop niet. Als citrusliefhebber kan ik je denk ik de BdF "Esclusivo" aanraden, wat verfijnder dan de Barba Gialla.
marco Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 +1 Heerlijke frisse geur en zeker niet sterk aanwezig. Wat mij betreft had deze heerlijke geur juist sterker gemogen.
Johan Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Ik denk dat de geurfamilie inderdaad veel uitmaakt. Tabac keer drie is inderdaad wat overdreven, maar voor mijn neus is de Zagara e Gelsomino echt doordringender dan Tabac. Hij blijft ook lang hangen. Gelukkig combineert hij erg goed met Old Spice aftershave, en met die combinatie kan ik erg goed leven. Over de Barba Gialla, die vind ik dus heerlijk ruiken. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommigen hem wat te "vlak" vinden.
talibeard Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Ik denk dat je inderdaad de proef op de som zult moeten nemen, en scoor dan een refill. Die kosten je ook de kop niet. Maar die refills zijn toch ook halfhard? Ik heb meer interesse in de echt harde zepen.
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Oh, dan vis je met de Barbiere di Figaro zepen achter het net, die zijn alleen als croaps te verkrijgen. Alleen de TFS zepen zijn in de harde variant verkrijgbaar en daarvan zijn geen kleine verpakkingen.
Johan Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Er zijn (of waren) toch ook refills in de "Dure" (harde) zepen?
Marcel Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 2 jaar geleden (of iets daaromtrent) waren er kleine pucks van een gram of 50 te krijgen. Ik geloof dat ik ze sindsdien niet meer heb gezien.
Barbiere di Figaro Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Er zijn nu wel weer harde(re) zepen in de linea intenso, dus van elke geur (m.u.v. Sottozero en Crazy Sandalwood vooralsnog) zeg maar, maar de badge die we nu hebben, was wel wat minder hard dan wat we gewend waren. Toch zit daar voor mij zelf wel precies het verschil, want ik vind the triple milled keiharde zeep, waar je echt geen deuk in krijgt, ook niet fijn. (Geen deuk = minder schuim, zo ervaar ik meestal). Dus, de zepen als "dure" variant zijn wel een fijne middenweg tussen de croaps in de potten en de echt harde zepen van andere fabrikanten. Deze versies kun je nog redelijk goed in een of ander bakje krijgen.
Johan Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Over de schuimeigenschappen van de TFS zepen valt weinig te klagen, die zijn uitstekend (uekaz). De huidige "Dure" zepen zijn voor mij ook ruimschoots hard genoeg. Ze voelen aan als een "echte zeep", en je pikt ze toch makkelijk op met de kwast.
Barbiere di Figaro Posted June 25, 2016 Posted June 25, 2016 Voor de liefhebbers van de Barba Gialla (en ook de Barba Verde), die komen vanaf volgende week weer terug op voorraad. En ook nog andere nieuwigheden van TFS, maar zal die in een apart draadje aankondigen.
Recommended Posts