Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wel van naam maar niet in gebruik. Ik weet wel dat de reviews enorm uiteenlopen; van afgekeurde Feathers tot beter dan, weer, Feathers. Eigenlijk dus gewoon UEKAZ zoals met ieder mesje... ;)

Ze vliegen wat onder de radar en zijn ook lastiger aan te komen dan die andere Japanner.

Posted

Ik heb een tijdje geleden een pakje gekregen maar tot nu toe slechts een mesje gebruikt. Dat beviel maar matig om eerlijk te zijn. Ik zal er binnenkort weer een proberen, eens kijken hoe dat uitpakt.

• 1 year later...
Posted (edited)

Na 16 scheerbeurten uit een DE mesje te hebben gehaald, die ook nog eens van hoge kwaliteit waren, dwingt het wel respect af voor het Kai mesje. Dit was echt boven verwachting. De verslagen per beurt spreken voor zich. Eigenlijk is de enige conclusie pak een ATT S1, stop daar Kai's in en zie dat je van de rest af komt. Echter dan is meteen de hobby om zeep geholpen. Dat wil ik toch ook niet, dus ga ik onverdroten verder met alles te proberen, dat me voor handen komt.

Maar of het ooit nog beter wordt?? Mijn oordeel: uitmuntend, een blijvertje, kopen en bewaren, voordat de prijs piekt.

P_Kai.jpg.91dde4101b5803e7a5cab175eeeb4bd7.jpg

1- Tja een totaal nieuw mesje voor mij vandaag in de krabber. Van Gusto een paar Kai's gekregen en die gaan nu dus in gebruik. Op internet en hier op het forum lees ik positieve berichten. Ik ben niet van het hypen, maar als het goed is, is het goed. Nou dit voelde direct goed. Wauw na 8 dagen Dorco...

In mijn standaard krabber, de Black Beauty was de eerste haal meteen verwarrend. Was ik het mesje vergeten? Nee hoor, gewoon zo scherp, dat ik niets voelde, tot ik mijn wang voelde en die was stukken gladder en korter van baard met de vleug mee, dan met andere mesjes. In 3 rondes super vlot en dito glad geschoren. Dit is wel een mesje, die absoluut geen druk behoeft, maar ook niet perse veel schuim. Een beetje nat en glad na scheren is helemaal geen probleem. Zelfs de moeilijkere zone in mijn hals was moeiteloos glad. Dat alles zonder hoekgevoeligheid. Ben benieuwd hoe lang dit goed gaat.

2- De Kai voor de 2e x in gebruik. Zo dat was wel erg effectief vandaag.

In de R41 (2015), ja de minder agressieve dan de 2011 versie, had ik wel een echt gladde beurt. Is toch even anders als gisteren in de Black Beauty adjustable op 5. Deze combi is zo effectief, dat ik uiteindelijk met de Nivea Sensitive het danig glad getrokken velletje weer moest kalmeren. Kan me niet voorstellen, dat ik me met een SE of open mes gladder zou scheren. Echt super glad. Kennen die japanners toch een trucje waardoor ze mesjes scherper maken en ""schnittiger"" als andere mesjes makers? Ik zal dat wel nooit te weten komen, maar als dit mesje voldoende levensduur heeft, is het voor een erg goede beurt het geld denk ik wel waard.

3- Het Kai mesje blijft op scherpte. Gisteren me er zo diep me geschoren, dat mijn baard vanmorgen aanmerkelijk minder is.

Toch maar het mesje in de Ikon en weer baardreductie. Ook deze keer weer spekglad. Eens zien of ik vandaag weer zo glad blijf, want gisteren tegen de avond verwonderde ik me erover, dat er nauwelijks stoppels te voelen waren. Het resultaat is vandaag wel minder heftig, maar komt denk ik ook, omdat ik met de Ikon veel soepeler scheer, dan met de R41.

4- De Kai blijft lekker scherp, maar ja is ook nog maar 4x voor een mesje waar erg positief over wordt gesproken op fora.

In de 39c een glad resultaat in 3 rondes. Moest wel opletten, dat het niet te goed ging en me te diep uit scheer, of te wel door het velletje. Die 39c geeft bij mij geen audio feedback, dus moet het geheel op het gevoel. Dat is opletten bij de Kai, anders hapt die naar de baas.

5- Het mesje blijft onverminderd zijn werk doen.

In de L6 voelt de Kai prima. Geen hoekgevoeligheid of andere neven effecten. Mogelijk door gebruik van amandelolie als pre-shave, liep het vanmorgen wel erg soepel.

6- De Kai gedroeg zich ook de 6e x als een kei.

In de Mulcuto een goede scheve beurt. Of het voor het scheren veel uitmaakt weet ik eigenlijk niet, maar wel weer amandelolie als pre-shave gebruikt. In 3 rondes vlot en probleemloos glad.

7- Het mesje is behoorlijk standvastig. Blijft mooi scherp.

In de Pearl OC TTO gaat het deze keer echt soepel, zacht en toch goed effectief. De baard is in 3 rondes gewoon restloos verdwenen. Dit zonder schade of irritatie. Het is de 1e Kai, die ik gebruik en het zijn geen goedkope mesjes, maar daar krijg je dan wel wat voor. Het is al even geleden, dat ik een Feather gebruikte en dat kan me vaak niet bekoren, vind ze enigzins rauw. Dat bezwaar heeft dit mesje voor mij niet, waardoor het wel zo adequaat werkt, maar veel zachter aanvoelt. Moet nog eens een Feather gebruiken voor het vergelijk, maar de Kai heeft het voor mijn gevoel nu al dik op punten gewonnen.

8- De Kai deed het vandaag bijzonder goed. Dat ligt aan de kwaliteit van het mesje. Die is gewoon goed. Na ja ik heb voorlopig alleen maar met deze ene ervaring, maar dat is zo veel belovend.

Ik was natuurlijk benieuwd, of de diepte-investering van mijn ega ook terecht is gedaan. Nou op het gevaar af dat je denkt, daar gaat hij weer: ik ben totaal verrast door het gemak van deze combi. Die Kai heeft de eerdere 7 beurten niet zo goed gewerkt, als vanmorgen in de ATT S1. Zelfs mijn SE beurten zijn niet beter. De bakkes is zo glad, dat alleen afschillen nog verder resultaat zou opleveren en dit zonder ook maar enige schade of irritatie. Nou ben ik nog nieuwsgieriger naar die S2. Dat weet ik dan morgen. Toch heb ik een kanttekening, het Atlas handvatje vind ik wat kort voor deze zware krabber. Tja het was een complete set, die ik voor een mooi prijsje scoorde. Daarvoor is echter al een mogelijke oplossing voor onderweg van Jan Zoethout.

9- De Kai zette vanmorgen voor de 9e x weer een topprestatie neer.

In de ATT S2 weer een ultieme combi. Ik probeer me echt in te houden, maar ben zo glad geschoren, dat het nog gladder is dan gisteren en ik dacht toen al dat dat niet kan. Deze open kam scheve scheerder loopt absoluut ongemerkt door de baard. Komt natuurlijk ook omdat mijn techniek na jaren nog met de dag beter wordt. Nee onzin, dit is gewoon goed materiaal. Vroeg me vanmorgen zelfs af of ik me wel moest scheren na het resultaat van gisteren, maar ja, dan doe ik dubbel zo lang met mijn mesjes en heb ik genoeg, tot ik 145 ben geworden. Tevens zouden jullie dan de dagelijkse Sotd missen en dat wil ik toch ook niet.

Ja het gereedschap is het waard om er iets meer voor te betalen, dat maakt daadwerkelijk het verschil. De S2 is een tikkeltje directer dan de S1, maar voor de dagelijkse beurt is de S1 meer dan voldoende en zacht, terwijl de S2 iets directer maar nog effectiever voelt. Voor de vergelijking morgen maar de 39c gebruiken, maar kan je nu al garanderen, dat daar dit resultaat niet mee bereik. Als ik met een van mijn andere krabbers dit resultaat wil bereiken, dan komt er aluin en Proraso sneetjes gel aan te pas!

10- Het mesje gaat gewoon door met waar het voor is gemaakt, een fatsoenlijke scheerbeurt.

In de 39C toch een ander gevoel, dan in de ATT. Er is duidelijk verschil. Ik krijg gewoon niet die diepte, die ik gisteren en eergisteren wel had. Nu moet ik wat moeite doen om een echt goede BBS te bereiken, terwijl, dat met de ATT vanzelf gaat. Ook had ik een klein wondje op de kaaklijn, net even te veel druk. Dat maakt het verschil. Neemt niet weg, dat de combi 39C Kai wel een heel goede is, maar ja een kind kan je in 1 x verwennen hè. Nou morgen maar weer iets anders uitzoeken.

11- Het mesje blijft gaan. Gewoon doen wat de bedoeling is, lekker scheren.

In de Fatip strak scheerwerk. Goed glad, maar sinds kort weet ik dat het nog gladder kan. In 3 rondes in elk geval wel een prima resultaat, echter blijkt er dus een overtreffende trap van BBS te bestaan.

12- De Kai is verbazend goed. Nu dus 12 x gebruikt, maar nauwelijk merkbaar slechter dan de beurten in het begin, voorzover ik me herinner.

In de ATT S1 aanmerkelijk merkbaar beter resultaat, dan gisteren in de Fatip en eergisteren in de 39C. Gewoon weer spekglad. Kost een paar cent, maar dan heb je blijkbaar ook wat. Morgen nog een keer en dan schroef ik het mesje in de S2. Ben benieuwd.

13- Zo ook beurt #13 weer onberispelijk. Ik raak nu wel langzaam in verwarring.

Is het nu het mesje, of is het de krabber, of toch de combi, dat dit zo goed gaat. 13 onberispelijke scheerbeurten van een hoog niveau. Morgen maar even ter vergelijking een onbenullige krabber uit de kast halen. Moet er alleen nog even over nadenken, welke dat dan moet worden, zodat ik zeker weet, dat het mesje dan de bepalende factor is.

14- Dat Kai mesje is onvermoeibaar. Blijft gewoon zijn werk doen.

Na een beurt in de ATT in de 39c deze keer, om te kijken of het verschil groot is. Ja er is een behoorlijk verschil in gladheid. Ik ben ook vandaag goed geschoren, maar er is duidelijk een verschil tussen goed glad ATT S2 en Merkur 39c. Zelfs met een nieuwe kap op de 39c, waardoor ik denk, dat er een minime verbetering is gekomen bij de 39c.

Nou ja een prima scheerbeurt in elk geval. Dus morgen weer met de Kai.

15- Het mesje oogst met recht bewondering. In mijn lijst van gebruikte mesjes zijn er maar 2, die ooit zover zijn gekomen, eigenlijk 1, want die ander is een Gem SE mesje. De enige DE is de Polsilver_Stainless.

Wel waren er 4 rondes nodig om goed glad te worden.

In de Gillette Tech kop op de steel van Jan in 3 rondes een aardige scheerbeurt. Toch niet zo glad als de afgelopen dagen, dus nog een 4e ronde tegen de vleug, maar die met de ATT S1. Tja en dat maakt het verschil. Weer gewoon prima glad. Morgen dus ronde 16 voor dit mesje, maar dan maar weer direct in de S1, want ik wil het nu weten. Die Kai's zijn dus helemaal niet zo duur, als ze het allemaal zo lang volhouden.

16- De Kai is vandaag in de spaarpot beland. Wel na 16 x gebruik. Eigenlijk deed hij het best nog aardig, maar het voelde iets minder als eerdere beurten.

In de ATT S2 gewoon een prima beurt, maar moest toch wat extra aandacht aan de hals besteden en ook tegen de vleug ging even iets minder. Overigens ben ik dus wel prima glad. Zo zie je maar alle waar is naar zijn geld. Ik ben heel tevreden met de krabber en dit mesje.

Naar index Harkos

Edited by Guest
Posted

Mesje zowel in de Ikon en de ATT S1 geplaatst en heerlijk mee geschoren Daarnaast vond ik het testmesje prettiger scheren als mijn tot nu toe favoriete Feather.

Nu voorzichtig zijn met definitieve uitspraken echter na deze korte testperiode besloten om gisteren 100 stuks te bestellen.

Posted

Het zal ongetwijfeld een heel goed mesje zijn en ik ga er in de toekomst ook een paar pakjes van aanschaffen maar als ik dan lees 8 dagen een Dorco dan haal ik de 16 niet met een Kai, een Dorco gaat hier namelijk welgeteld maximum twee keer mee voor het te erg wordt. Zou al blij zijn als ik aan de helft kom. Bedankt voor weeral een zeer interessante review van een mesje, op de buitenlandse forums vind je ze niet eens zo uitgebreid, mooi dat je voor ons de moeite neemt om dat allemaal neer te pennen. 8-)

Posted

Ook ik doe veel minder lang met een mesje, 3 soms 4 scheerbeurten maar dan gaat hij toch echt de spaarpot in. Ik heb een vrij zware baard en vind een scherp mesje gewoon veel comfortabeler als één waar de scherpte al iets verminderd is. Snijden wordt al snel trekken en dat wil ik absoluut voorkomen. Laat onverlet dat ik de Kai in de eerste beurten hooglijk waardeer maar ook dat hij hier waarschijnlijk maar maximaal 4 scheerbeurten mee zal gaan.

• 2 weeks later...
Posted

Het is natuurlijk puur persoonlijk, maar positief ben ik niet over dit mesje waar naar mijn mening teveel gehyped wordt.

Ik heb m zelf nu 3x gebruikt (Gillette Slim Adjustable, EJ DE89 en Lord L6) en vind m erg ruw en vind voor m'n gevoel dat het mesje meer op m'n huid krast en bijt dan dat het efficiënt scheert.

Ik vind een Hema, Lord classic en Personna Red beter scheren.

Posted

Helemaal gelijk dat een mesje welke voor jou goed aanvoelt een puur persoonlijke zaak is, het hele forum bespreekt scheergerelateerde zaken die vaak vergezeld gaan van de beroemde term UEKAZ.

Een positieve beschrijving die overeenkomt met mijn eigen positieve ervaring waardeer ik zeer. Echter die recensies waar ik qua mening afwijk van de schrijver respecteer ik en zijn me even waardevol dat is dus die UEKAZ die dit forum zo interessant maakt en daardoor is er gelukkig ook een enorme diversiteit aan scheerartikelen op de markt.

Elk scheergerei wat hier besproken wordt heeft dus voor en tegenstanders en daar is dit forum m.i. voor bedoeld, je subjectieve scheerervaring met anderen delen.

Blijft de vraag als je een positieve recensie schrijft over in dit geval een mesje wanneer gaat dat dan over in het door jou getypeerde " teveel gehyped", waar ligt dan de grens?

Posted (edited)

Mijn beoordelingen zijn gebaseerd op mijn van dag tot dag neergepende Sotd. Deze vat ik samen en trek een conclusie. Niet meer en niet minder. Waarschijnlijk heb ik een lichte baard en sterke huid. De beoordeling is echter de ervaring van de dag. Van het hypen ben ik zeker niet, maar als ik het als goed ervaar, geef ik dat weer, maar als dat niet zo is, doe ik dat zeker ook. Ervaar veel aardigheid, dit ongebreideld te kunnen doen en zo informatie in het forum te stoppen, waar een ieder mee kan doen wat hij zelf wil. Uiteindelijk weten we allemaal denk ik, dat we met een enorm subjectieve materie bezig zijn en er allerlei parameters zijn die de positieve ervaring kunnen beïnvloeden naar + en naar -.

Echter het kan misschien ook een kwestie van techniek en passend materiaal zijn. Echter een mesje, die het bij mij 16x goed tot zeer goed doet, kan ik moeilijk als slecht beoordelen. Dat is geen hypen :twisted: , maar ondervonden kwaliteit 8-) en natuurlijk mijn perfecte techniek :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Posted
Mijn beoordelingen zijn gebaseerd op mijn van dag tot dag neergepende Sotd. Deze vat ik samen en trek een conclusie. Niet meer en niet minder. Waarschijnlijk heb ik een lichte baard en sterke huid. De beoordeling is echter de ervaring van de dag. Van het hypen ben ik zeker niet, maar als ik het als goed ervaar, geef ik dat weer, maar als dat niet zo is, doe ik dat zeker ook. Ervaar veel aardigheid, dit ongebreideld te kunnen doen en zo informatie in het forum te stoppen, waar een ieder mee kan doen wat hij zelf wil. Uiteindelijk weten we allemaal denk ik, dat we met een enorm subjectieve materie bezig zijn en er allerlei parameters zijn die de positieve ervaring kunnen beïnvloeden naar + en naar -.

Dat maakt deze "hobby" zo leuk! :D

Posted

Echter het kan misschien ook een kwestie van techniek en passend materiaal zijn. Echter een mesje, die het bij mij 16x goed tot zeer goed doet, kan ik moeilijk als slecht beoordelen. Dat is geen hypen :twisted: , maar ondervonden kwaliteit 8-) en natuurlijk mijn perfecte techniek :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Dat maakt deze "hobby" zo leuk! :D

En daar sluit ik me dus helemaal bij aan :)

Posted

Sorry dat ik de indruk gaf dat jij een mesje hyped.Ik zal m'n leven beteren.Maar het is momenteel wel overal, Kai voor en Kai na.Net als 8 jaar geleden hetzelfde verhaal was met Derby.

Het zal allemaal wel.

Het zal best jouw goede techniek of baard zijn, want ik zag bijvoorbeeld in de database 11x Morris Inox ,7x Shark,7x SuperMax, 8x Dorco staan.

Posted

Klopt, dat ik gemiddeld gezien inderdaad redelijk lang met een mesje doe. Mijn gemiddelde ligt over krap 3 jaar gezien op 7,5 per mesje. Dan piekt die Kai wel met 16x. Kan er ook niets aan doen, maar daardoor worden ze wel lekker goedkoop. Inderdaad wordt er op een aantal fora ook weer stevig over op gehemeld, maar ja mijn ervaring is niet anders. Leuk dat je er even op terugkomt Robert.

Posted

Er zijn vele zaken waar ik een hekel aan heb. Éen daarvan is alles wat "hip" is. Een ander is "de hype".

Maar hoe groot mijn hekel aan de hype ook zijn mag, dat laat onverlet dat het goed mogelijk is dat een gehyped product zomaar toch goed kan zijn natuurlijk.

Posted
Er zijn vele zaken waar ik een hekel aan heb. Éen daarvan is alles wat "hip" is. Een ander is "de hype".

Maar hoe groot mijn hekel aan de hype ook zijn mag, dat laat onverlet dat het goed mogelijk is dat een gehyped product zomaar toch goed kan zijn natuurlijk.

Richard, als je ze niet kent stuur ik je t.z.t. een paar mee terug met de Mulcuto. Laat maar even weten.

Posted

Richard, als je ze niet kent stuur ik je t.z.t. een paar mee terug met de Mulcuto. Laat maar even weten.

O, dat zou ik best waarderen. Dan test ik ze eens een keer in een bewezen krabber. Dank!

Posted

O, dat zou ik best waarderen. Dan test ik ze eens een keer in een bewezen krabber. Dank!

Ok komt goed.

Posted

Goed verwoord en iedereen geeft aan het woord "hype" een andere betekenis. Op dit forum over het onderwerp "DE mesjes" zijn er al 6 pagina's volgeschreven met diverse merken. Recentelijk is dit topic betreffende Kai mesjes opgestart met nu slechts drie pagina's en dan ook nog met diverse meningen, dit kan ik absoluut geen hype noemen van diegene die het mesje wel waarderen waaronder ondergetekende. ;)

Posted

Nogmaals sorry dat ik de indruk gaf dat het mesje door de TS werd gehyped.Het is maar net waar je de grens legd.

In eerste instantie gaf ik m'n mening over het mesje en op pagina 2 gaf ik aan wat ik bedoelde.

Maar ja, men gaat er daarna weer over door.

Het scheren is toch uekaz, daarom is dit forum bedoeld om een mening te geven.