Jump to content

Bomen, bos en dan weet je het wel,

Recommended Posts

Posted

Als ontevreden scheerder met het cassette mes (het 3, 4, of 5 op een rij spul) ben ik me aan het oriënteren op mijn eerste aanschaf.

Daar ik nog niet kan inschatten of ik suïcidale eigenschappen bezit laat ik het open mes voorlopig maar even links liggen en gaat mijn eerste aandacht uit naar een krabbertje.

Ik lees momenteel van alles en zal eerdaags wel eens naar een scheerwinkel stappen om me daar te laten informeren.

Maar ik lees ook dit forum en zit nu met de nodige (positieve) verwondering.

Jullie smijten in het rond met allerlei merken en types krabbertjes, idem wat betreft de mesjes en dan hebben jullie daar ook allemaal nog een bepaalde mening over.

En dan denk ik, wat maakt nou het verschil tussen een krabbertje en een krabbertje?

En wat betreft een simpel mesje kan ik me dat al helemaal niet voorstellen wat ik daar voor verschil zou kunnen merken. Scherp is scherp toch?

Wie kan daar eens wat licht over schijnen in de duisternis?

Posted

Welkom hier.

Het eerlijke antwoord is dat je voor jezelf zult moeten ontdekken wat bij je past en wat voor jou werkt. De een zijn hel blijkt soms de ander zijn hemel te zijn.

Niet alle mesjes zijn even scherp, niet alle krabbers zijn even effectief. Krabbers met een open kam, met een gesloten kam, verstelbaar, waar het mesje enorm uitsteekt of juist niet...

Ik zou beginnen met een goede middenmoot krabber en dan wordt vaak de Edwin Jagger DE89L (die L staat voor Lined, de streepjes op het handvat, dus niet voor de lengte)

Een soepel mesje is de Astra, of Het HEMA mesje. Zelf ben ik grote fan van de Rapira.

Als je het scheren met de krabber onder de knie hebt kun je er een, of twee, drie ... Krabbers bij nemen die andere eigenschappen hebben. En andere zeepjes, kwasten, after shave, pre shave misschien, ... En dan heb je ineens een verslaving of iig een kast vol spullen

Posted

Het is zeker een bos/bomen verhaal. Als je op zoek bent naar een goede krabber voor een beginner kun je ook nog (als je snel bent) opteren voor een Lord L6 (zie hier; viewtopic.php?f=31&t=2228 ). Die heb je voor minder dan een tientje in huis en scheert prima. Niet zo mooi afgewerkt als de Mühles en EJ's maar qua scheren doet hij er echt niet voor onder (UEKAZ natuurlijk...)

Met mesjes is het misschien nog wel lastiger aangezien daar de verschillende persoonlijke belevingen bij hetzelfde mesje enorm uit elkaar kunnen liggen. Ook daar zou je gebruik kunnen maken van dezelfde inkoopactie en HEMA mesjes zou ik zeker ook proberen. Rapira en Astra vind ik dan zelf weer niks maar zo zie je maar; je zult echt zelf op onderzoek uit moeten. Ik zou echter niet met een enorme stapel verschillende mesjes beginnen maar pas gaan variëren als je de basistechnieken een beetje onder de knie hebt.

Posted

Welkom ! Het is net wat talibeard zegd.Je zou mee kunnen doen met de gezamelijke inkoop actie om een Lord L6 krabber en eventueel wat Lord mesjes erbij te nemen.Omdat je met deze manier van scheren wilt beginnen en je huid misschien moet wennen is het erg verstandig om met deze milde krabber en de vergevingsgezinde mesjes te beginnen.

Posted

Welkom, veel plezier op je ontdekkingsreis!

Je zal zelf gaan merken dat het ene mesje het andere niet is. En je zal zelf moeten ontdekken wat voor jou wel of niet werkt.

Lord L6 of een Edwin Jagger zijn prima keuzes.

Posted

Welkom Ger8-)

Zoals eerder gezegd moet je echt op ontdekkingsreis. Die LORD inkoopactie is een goede tip. Zo kan je op een goedkope manier alvast aan de slag met een krabber en wat verschillende mesjes.

Verder is het een kwestie van een goede techniek ontwikkelen en vooral veel uitproberen. Ik scheer mijzelf nu zo ongeveer 7 jaar met een DE mesje. In het begin met maar 1 soort mesje. Vooral onwetendheid. Struinde per abuis op dit forum en ben nu allerlei verschillende mesjes aan het proberen om mijn ideale combinatie te vinden. De LORD actie heb ik mij dan ook voor ingeschreven :)