joostmoree Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Ik verwijs naar de topic Koraat Knives reactie 484. Mich is voornemens met wat ik waarneem - vanuit het niks - met snakewood aan de slag te gaan. Ik heb hem geadviseerd hier niet mee aan te vangen. Ik heb een Manhattan. Mijn vanuit het verleden bezien tweede bijna full wedge. Eigenlijk het mes dat de aanzet heeft gegeven tot veel investeren in 1/4ter hollows en near wedges die ik wat type betreft (ik mijd het woord "qua" want daar heb ik bij het schrijven in het Nederlands en ook in een andere taal een hekel aan) beiden rangschik te behoren tot het Nec Plus Ultra van de Moeder van al het Stalen Scheergerei. Als je voor het eerst met de techniek gaat oefenen dan breng je als je niet uitzonderlijk goed bent geëquipeerd iets voort als blijkt uit bijgaand plaatje. Plankenstein. Met twee messing knoppenbonken met richels erin. Geile rondingen voor en achter. Mijd dit als de vliegende tering die zal volgen op Ebola! Dit mes gaat op de schop. Ik houd jullie op de hoogte. Plaatje: http://imgur.com/a/zu6y2 J
efsk Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Joost, je hekel aan messing overdaad laat zich nu verklaren De vraag dringt zich ook op: heb je gesurft, vroeger. Deze zal ik niet stellen. Ik kan alleen maar beamen dat het niet eenvoudig is als beginnende schalenbakker. Vooralsnog kost mijn eerste paar moeite genoeg, gelukkig levert het naast frustratie ook plezier en lering op. Wel een verdomde stoer stuk ijzer.
joostmoree Posted September 23, 2014 Author Posted September 23, 2014 Zo. Dit is een opluchting. De bagger is eraf gesloopt. Bekijk de resultaten. Het Mallee burl plankje ligt al klaar. De volgende stap is het prutsen met koper. http://imgur.com/a/zu6y2 J
Watergeus Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Dat gaat zo te zien weer erg mooi worden!. Ben benieuwd welke vorm je de scales gaat geven. Iets bijzonders past vast wel bij de vorm van het mes
Noxa Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Joost dit is ik denk ik het lichtende voorbeeld van hoe je van schitterend hout toch iets afzichtelijks kan maken. Learning curve zullen we maar zeker. Nu het technische aspect, wat is de maat van dat pivot hole? Dat lijkt naar verhouding een reusachtig gat te zijn! Verder zie ik het met de nieuwe plankjes hout helemaal goed komen. .
joostmoree Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 Joost dit is ik denk ik het lichtende voorbeeld van hoe je van schitterend hout toch iets afzichtelijks kan maken. Nu het technische aspect, wat is de maat van dat pivot hole? Dat lijkt naar verhouding een reusachtig gat te zijn!. Ja, een heel groot gat. Daar moet ik wat aan doen. Ik zal wat kneedbaar staal toepassen en na uitharding een civiel nieuw gaatje boren. J
joostmoree Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 Een klein beetje verder. De Manhattan heeft een erg hoog Wade & Butcher vertrutting gehalte. Dat noopt mij tot een beetje jaren 1880 ontwerp voor de scales met een lichte frivoliteit in de richting van nu. Ik heb de scales ontworpen en het mes ingetekend. Daarna de mal uitgeknipt. Deze is nu klaar om op het koper voor de voering te worden overgebracht. Gezien de bescheidenheid van de maatvoering van het mesje - alhoewel bijna full wedge doch meer dan een cm. korter dan een Koraat - zal ik koper toepassen van een 0,5 mm dikte dat ik terug zal brengen in het verwerkingsproces tot 0,4 mm. De scales worden uit Mallee burl (de laatste twee plankjes) opgetrokken. Als ik het koper heb uitgezaagd volgt weer een stap. Plaatjes bijgewerkt. http://imgur.com/a/zu6y2 J
Kogel Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Leuk Joost, de herhaling van de barbersnotch
Kogel Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Je kan trouwens ook van die inbusschroeven voor het pivitgat gebruiken die 'in elkaar draaien'. Dus een mannetje en een vrouwtje. Zag er wel netjes uit. Maar wellicht een beetje grof.
efsk Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Ingetogen teen Joost. En inderdaad: die notch geeft een mooi effect. Hoe verdun je dat koper? Rol je het uit, is er schuurverlies?
joostmoree Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 Je kan trouwens ook van die inbusschroeven voor het pivitgat gebruiken die 'in elkaar draaien'. Dus een mannetje en een vrouwtje. Zag er wel netjes uit. Maar wellicht een beetje grof. Kogel, dergelijk "pinwerk" zit ook op mijn R. Williams en mijn Ali. Maar waar zijn die dingen - effe los van de verlomping; een groot mes kan het hebben - te bekomen? J
joostmoree Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 Ingetogen teen Joost. En inderdaad: die notch geeft een mooi effect.Hoe verdun je dat koper? Rol je het uit, is er schuurverlies? Richard, Het koper wordt hoogglanzend geleverd. Je zou kunnen zeggen, spiegelend. Dat is in die staat niet te verlijmen. Het moet dus worden opgeschuurd teneinde een "gekrast" oppervlak te verkrijgen. Na het naakte voortbrengen van de koperen scales gaan ze dunnetjes over de bandschuurmachine (fuc.ing heet! ). Daarna worden ze op het hout gelijmd. In het afwerkingsproces verliezen ze schurenderwijs nog wat dikte naargelang ik verkies. J
Kogel Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Ik ga zoeken. Ik heb ze gezien in mijn zoektocht naar microbolts
Kogel Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 http://www.ebay.com/itm/5pcs-Straight-Razor-DIY-Shank-Screw-Knife-Handle-Pin-Pinning-Supplies-Rapair-New-/261485408742 Das 1. Diameter 5mm
joostmoree Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Geweldig Kogel!. Ik had je met deze resultaatgevende speurzin niet kunnen overtreffen. Ik kan met wat zoek kenmerken best wel vlot wat vinden en tot de kern van de zaak geraken. Maar zoekende naar de "schroefjes" vond ik niks. Doch, ik denk dat het met de maatvoering niet klopt. Vide http://www.besure.net/zuse/images/imgtotal/50702A5_4.jpg We willen natuurlijk geen pivotgat van een halve centimeter hebben. J
Kogel Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 http://usaknifemaker.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=Pivot Gevonden. Alle soorten en maten. 1/8 inch is 3mm. Dat lijkt mij een mooie maat en ik vindt het wel stoer staan zo'n hex kop
joostmoree Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Geweldig Kogel!. Ik ga er straks op broeden. J
joostmoree Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Vandaag brieven geschreven aan een bank waarbij ik wat financier. En aan mijn accountant/fiscalist. En aan mijn pensioenfonds. Hier word ik niet vrolijk van, Ik lig dus een beetje achterop. Een plaatje. Het past allemaal net. De sjabloontjes zijn op het hout, de plankjes, geplakt net tussen de scheurtjes door. Links zitten de sjabloontjes op het koper geplakt. Misschien als de vrouw wat vroeger naar de sponde gaat nog wat hakken en zagen vanavond. http://imgur.com/a/zu6y2 Het is niet zo spectaculair. Maar het komt wel goed denk ik. Het is ook maar een beetje klein mesje waar we het voor doen. J
joostmoree Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 http://usaknifemaker.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=Pivot Gevonden. Alle soorten en maten. 1/8 inch is 3mm. Dat lijkt mij een mooie maat en ik vindt het wel stoer staan zo'n hex kop Kogel, ik heb er goed naar gekeken . Maar tenzij ik het verkeerd zie lopen we tegen een boring aan van 1/8ste duim. Da's 3,175 mm. Zo'n "uitgelubberd" gat heeft de Manhattan zelfs niet. Ik schrijf "uitgelubberd" tussen aanhalingstekens want deze gaten lubberen niet uit. Ze worden geboord voor het harden van het mes. Dus als je een kleiner gaatje hebt in een huidig mes dat je zou willen ruimen voor een 3 mm hex kop, dan knalt iedere boor in een flits naar de bliksem. Het staal is na harden anders dan schuren/polijsten niet meer bewerkbaar. J
joostmoree Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 Zou kunnen wat hardheid betreft. Maar in mijn ervaring gaat bij het uitboren van een bestaand gat in 62 Rockwell alles naar de kloten tenzij je superieure gereedschappen en mogelijkheden hebt om alles muurvast in te spannen en 30K toeren per minuut te draaien. Terug naar de Manhattan handarbeid. Het koper voor de voering is ruw klaar. Zo zijn de Mallee burl scales. Morgenochtend zal ik het koper op het hout lijmen. Daarna gaat na het uitharden de hele zaak als gebruikelijk met dubbelzijdig plakband in het harnas en ga ik het pivotgat boren. Plaatje. Zie de laatste van de reeks. Van boven naar onder, koper, burl; koper burl. http://imgur.com/a/zu6y2 J
joostmoree Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Nou heren, ik kan niet zeggen dat jullie je sufllullen in deze topic! Geen probleem. Ik ga onverdroten voort. Het lijmen van het koper aan de burl heeft enige vertraging ondergaan. Vanavond. Want ik moest vandaag nodig weg op de brommer. Omdat ik daar zin in had. Als tussendoortje, de behandeling van het gigantische pivotgat. Ik heb eerder geschreven dat ik daarvoor ijzercement zou inzetten. Dat ik zou kopen. Ik meende daarmee jullie in het veiligste spoor te houden. Voor het geval een of meer hetzelfde traject zou willen volgen. Ik koop dat evenwel niet. Ik heb mijn eigen recept. Ijzercement is niks anders dan een miniatuur gewapend beton constructie. Met hele fijne verbanden. Ik heb ervaren dat het met wat minder fijne structuren ook kan. Het na te omschrijven recept is ook uitstekend wanneer je in een obscuur ver land met vakantie bent en je een kroon of je brug los bijt in de binnenlanden van Suriname. En deze weer vast wil plakken. Pak een stalen spijker en een vijl. Genereer een hoopje vijlsel. Meng zo'n beetje 60% vijlsel met 40% twee-componentenlijm. Hema kwaliteit is uitstekend. Je krijgt dan een mengsel waarbij naar inspectie en toepassing de gemiddelde Nederlandse tandarts zich afvraagt waar je dat kiesje in 's-hemelsnaam mee vastgeplakt hebt. Vide de laatste drie plaatjes in de reeks. Ik ga over een uur of twee na totale uitharding het pivotgat boren. http://imgur.com/a/zu6y2 J
Snuff Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Het lijmen van het koper aan de burl heeft enige vertraging ondergaan. Vanavond. Want ik moest vandaag nodig weg op de brommer. Omdat ik daar zin in had. ik ken het gevoel, mijn brommer stond de hele week in de garage voor herstelling lek aan de waterpompas, gelukkig in garantie. Vandaag terug en meteen een benzinetank leeggereden Ik koop dat evenwel niet. Ik heb mijn eigen recept. Ijzercement is niks anders dan een miniatuur gewapend beton constructie. Met hele fijne verbanden. Ik heb ervaren dat het met wat minder fijne structuren ook kan. Goed gevonden MacGyver! Ga je het blad nog verder opkuisen voor je het aankleed? Op de foto's zijn nog wat ouderdomsvlekjes te zien, of het moet zijn dat je vind dat dit ook z'n charme heeft. Hopelijk gaat moeder de vrouw ook vandaag vroeg onder zeil zodat je verder kan. Succes!
joostmoree Posted September 26, 2014 Author Posted September 26, 2014 Het blad was en is al bling bling Ron. Daar heeft een buffing freak Amerikaan zich in het verleden al mee onledig gehouden. Allen de tang bleek na ontmanteling niet te zijn behandeld. Deze krijgt nog een extra schuurpapiertje en een beetje Gundel Putz.. Nog het volgende voor de restaurateurs. Bedenk dat een groot ruim pivotgat in de tang het mes doet "zwemmen" bij het pivoteren. Er is ruimte. Dus slordig of onzorgvuldig scheef geboorde gaten in de scales zijn niet direct fataal. Immers met voldoende laterale bewegingsvrijheid wordt het mes bij de val door geleiding van de tang tussen de scales best nog wel aardig richting center gedwongen. Maar dit feestje gaat niet op als het pivotgat in de tang net groot genoeg is om de pin/het boutje door te laten. Dan is er geen laterale speling. En als dan de doorboring van de scales niet klopt, valt het mes bij het sluiten tegen een binnenzijkant van de scales aan. Je krijgt dit nauwelijks meer goed. Een hoop gekloot met een ongelijk aantal vulringetjes links of rechts van de tang wil wel eens helpen maar esthetisch is dit nauwelijks aanvaardbaar. De bedoeling is, gaatje in de tang van het mes, 1,6 mm. Gaatjes in de scales aan de pivot kant, 1,6 mm. Micro boutje of pin van 1,6mm (beetje strak bij het doorvoeren). Het mes sluiten dat bij het eindigen van zijn val tussen de scales een dorre droge "tik" geeft als het met zijn flanken dodelijk gecentreerd wordt gestopt door de scales met zijn teen op 0,3 mm afstand van de binnenzijde van de spacer. J
Recommended Posts