Noxa Posted September 20, 2014 Posted September 20, 2014 Heren ik heb wat hulp nodig, Ik ben nu al een tijdje aan het kloten met het slijpen van mijn messen. Ik krijg mijn messen uiteindelijk wel scherp genoeg maar er zit weinig constante lijn in. Zo kan ik soms uren bezig zijn met 1 mes en snijd het ding nog geen snee brood en de het volgende exemplaar is na 2 halen al loei scherp! Wat ik doe, ik begin op de Naniwa 1k SS om de bevel te zetten. Dat doe ik met behulp van wat zwarte stift op de snede om te kijken waar de steen staal weg neemt. Met cirkel bewegingen en x-bewegingen, eerst met redelijke druk en later met minimale druk. (Vraag 1, hoe hard moet/mag/kan je drukken op het mes in welke fase?) Net zo lang tot dat ik zonder druk op de het mes de zwarte stift van de bevel af kan slijp. Dan weet ik dat ik bij minimaal contact elke keer de bevel te pakken heb. Ik kan nu op mijn onderarm de haren afscheren, zei het met wat druk. Daarna ga ik naar de 3K, wederom cirkels (een stuk of 20) en daarna ongeveer 10 x-bewegingen, dit met geen druk op het mes. (vraag 2, hoe weet ik dat dit voldoende is en kan in naar de volgende steen gaan?) Daarna de 5K met ongeveer het zelfde recept, cirkels en daarna x-bewegingen, na de 5K kan ik soms arm haar afscheren net boven de huid. Ik probeer in deze fase de Hanging Hair Test maar eigenlijk altijd zonder succes, ik hoor het mes wel zingen as ik de haar over de snede haal maar ik kan hem niet doorsnijden. (Vraag 3, in welke fase van het slijpen heeft die Hanging Hair Test zin? Ik begrijp dat hij wat omstreden is maar de messen waarmee ik me prettig kan scheren die doorstaan die hanging hair test.) Dan ga ik door naar de 8K, hier neem ik wat gas terug. Minimale druk met 10 tot 20 keer een x-beweging. Na de 8K pakt het mes eigenlijk altijd wel arm haar op boven de huid. Dan ga ik door naar de 10K ook hier minimale druk op het mes en alleen x-bewegingen. Na de 10K lukt de hanging hair test soms. Dan de 12K hier een paar x bewegingen, maar hier krijg ik altijd het idee dat deze steen veel sneller is, hij voelt ruwer aan dan de 10K. En waar ik na de 10K nog wel eens haren door midden kon snijden lukt dat na de 12K soms niet meer. (vraag 4, is meer bewegingen over de 10 of 12K zinvol of juist contraproductief?) Kortom ik heb het gevoel dat mijn start goed gaat, ik kan een bevel maken die scheert en die wordt ook wel wat beter maar ik haal geen consistent eindresultaat. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en wat voor jullie ooit goede raad of wijze tips waren.
Snuff Posted September 20, 2014 Posted September 20, 2014 Gebruik je altijd hetzelfde haar om te testen? Het aantal herhalingen is weinig over te zeggen, dat word meestal opgegeven als richtlijn, ik zie niks mis met de manier waarop jij het doet persé. Ik ga altijd na de bevel zetten pas naar de volgende als het mes heel makkelijk haar scheert op de arm (zonder druk dus). Verder is het een kwestie van gevoel en kijken of het water gelijkmatig het blad oploopt (hoe hoger het komt des te beter meestal). Dat kan soms een kwestie zijn van slechts enkele strokes tussen niet oplopen en wel. Zijn alle krassen in de snede van de vorige steen verdwenen voor je omhoog gaat in grit? Zelf vind ik de TPT (duim test) prettiger dan de HHT. let wel goed op welk haar je gebruikt: gekleurd haar werkt bijvoorbeeld slecht. Ik haal bij een kapper scheervriend in de UK drie soorten haar (omdat hij goed weet wat werkt, hij is zelf coticule slijper), redelijk dik, dun en extra dun. Dan heb ik een calibratie die altijd werkt voor mij. Als het dunste haar onmiddellijk bij contact doormidden valt zit het meestal heel goed.
Tony Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 @noxa Je vraag: Hoeveel druk mag ik gebruiken in welke fase. Ik heb destijds veel geleerd van de verhandelingen van Bart op Artisan Shaving. Hij gaf, mbt dit onderwerp, aan dat hij zeker in de begin fases ca 160 Gr. (Meten op een weegschaaltje) druk zette. Zelf zit ik bij het bevel zetten zeker op 200 gr of meer, daarna 160 gr En minder. Ik zelf gebruik hierbij slechts een hand en gebruik de pink om druk te zetten. Hoop dat je hier wat aan hebt. Tony
Noxa Posted September 21, 2014 Author Posted September 21, 2014 Vanmorgen een test shave gedaan met 1 mes. Op zich scherp genoeg maar net niet comfortabel genoeg. Dus die gaat morgen terug naar de 12K. Het is denk ik echt een kwestie van veel oefenen. Die tip van de weegschaal ga ik eens proberen, die staat immers toch op het aanrecht.
Buffel Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 Tip: maak wat slurry met een diamant plaat ( als je die hebt) dan zal het proces iets sneller kunnen gaan. En wat Snuff al zegt, let op het water... Als het water tot bovenaan komt zit je goed. Voor de rest, blijven proberen de ervaring komt vanzelf.
Noxa Posted October 3, 2014 Author Posted October 3, 2014 Dank voor de tips heren. Het gaat al wat beter, ik probeer nu elke grit in een andere richting te slijpen zodat ik weet wanneer ik de sporen van de vorige steen heb weg geslepen. En de tips over hoeveel gram druk je moet zetten heeft me geholpen om wat duiding te geven aan wat veel of weinig druk is. Heb nu 3 vlijmscherpe messen en ik ga van het weekend wat oudere onder handen nemen.
joostmoree Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Noxa, Hier nog een hoofdstuk aan toevoegen maakt de zaak niet toegankelijker voor je. Ik stel voor dat je een fysiek contact met een gedreven ervaren slijper opneemt om visueel te aanschouwen hoe hij zijn messen consistent op Feather scherpte brengt. Er zijn meerderen daarvan die dit forum frequenteren en de kunst volkomen meester zijn. Ik reken - bescheiden - mijzelf daartoe. J
Noxa Posted October 4, 2014 Author Posted October 4, 2014 Noxa,Hier nog een hoofdstuk aan toevoegen maakt de zaak niet toegankelijker voor je. Ik stel voor dat je een fysiek contact met een gedreven ervaren slijper opneemt om visueel te aanschouwen hoe hij zijn messen consistent op Feather scherpte brengt. Er zijn meerderen daarvan die dit forum frequenteren en de kunst volkomen meester zijn. Ik reken - bescheiden - mijzelf daartoe. J Dat is natuurlijk altijd een optie Joost. Ik ga nog even oefenen maar als ik weer vastloop ga ik zeker contact zoeken met jou of andere slijp-veteranen.
Bogatyr Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Na veel prettige uurtjes gesleten te hebben met het lezen in het forum heb ik eerder toevallig een Herbertz open scheermes op de kop kunnen tikken. Het is een nieuw mooi glanzend mes. Het lijkt ook zeer scherp. Ik heb daarom bij Rasurpur een paddelstrop gekocht. Na een dag of zes van stroppen (een 30tal keren iedere keer). Dan heb ik mijn eerste keer (met trillende hand) een scheerbeurt aangevat. Al gauw merkte ik dan dat mijn baardhaar netjes bleef staan: mes duidelijk niet scherp genoeg. Ik heb dan maar een coticule besteld. Al twee maal een half uurtje geslepen, met slurrie dan gewoon afgewerkt met water, daarna weer stroppen. Helaas na een scheerpoging geen beterschap. Moet ik eerst slijpen op een ruwere steen, en 3.000 K?
efsk Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Hoi Bogatyr. Koop een goedkoop mes wat je gevoegelijk kunt verneuken zonder dat je het erg vind. Als je dat hebt lees je de volgende handleiding: http://coticule.be/the-cafeteria/topic/235.html Volg die met je goedkope, verneukbare mes. Als het dan langzaam wat wil lukken, dán ga je met je mooie Herbertz aan de slag.
Carloz Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Wil evt. wel een verneukbaar mes beschikbaar stellen, heb er net 4 overgenomen van DoubleB. Kan ik er zelf nog 3, tja, verneuken.
joostmoree Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Jongens, ga toch op een vrijdagmiddag rond borreltijd langs bij Forumknarren die het in hun poten hebben en je in een keer laten zien hoe het moet. J
Carloz Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Ga ik zeker vragen zodra ik het stroppen redelijk onder controle heb (en dan versteld ga staan wat een veteraan me erbij leert). En dan alsnog een mes...ver..tja?
Gryphes Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Na veel prettige uurtjes gesleten te hebben met het lezen in het forum heb ik eerder toevallig een Herbertz open scheermes op de kop kunnen tikken. Het is een nieuw mooi glanzend mes. Het lijkt ook zeer scherp. Ik heb daarom bij Rasurpur een paddelstrop gekocht. Na een dag of zes van stroppen (een 30tal keren iedere keer). Dan heb ik mijn eerste keer (met trillende hand) een scheerbeurt aangevat. Al gauw merkte ik dan dat mijn baardhaar netjes bleef staan: mes duidelijk niet scherp genoeg. Ik heb dan maar een coticule besteld. Al twee maal een half uurtje geslepen, met slurrie dan gewoon afgewerkt met water, daarna weer stroppen. Helaas na een scheerpoging geen beterschap. Moet ik eerst slijpen op een ruwere steen, en 3.000 K? Ik heb ook zo'n mooie herbertz gekocht, die zou scheerklaar afgeleverd worden, nou scheren doet die ook maar net. Armhaar afscheren is al een behoorlijke opgave. Hij heeft de stenen volgens mij alleen maar gezien en niet gevoelt. Heb hier nog een oudje liggen waar ik lekker mee ga spelen op de coticule. En de Herbertz krijgt binnenkort zijn eerste date met buffel als die tijd heeft. Ik heb gelukkig nog een scherp mes liggen om me mee te scheren. Mijn advies? Laat die mooie herbertz door een van onze ervaren leden slijpen. En ga zelf met een oud mes aan de slag, anders komt er van het scheren helemaal niets.
joostmoree Posted October 15, 2014 Posted October 15, 2014 Jongens, ga toch op een vrijdagmiddag rond borreltijd langs bij Forumknarren die het in hun poten hebben en je in een keer laten zien hoe het moet. J En dan heb je het daarna nog niet in de poten, want na al die borrels ben je het weer vergeten. Je hebt gelijk Rolf. Rond lunchtijd langskomen is beter. En de borreltijd sluit daar na simpel tijdverloop naadloos op aan. Maar zoveel beroep op vrije tijd . . . . ach. . . . J
Bogatyr Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Ja misschien ben ik wel een beetje te voorzichtig met mijn cotticulletje. Zou ik doorslijpen tot ik echt in de grijze melk zit. Een ervaren forumlid opzoeken: jullie wonen allemaal ergens in Holland (ja ik moet Nederland zeggen) en ik zit in Belgie in de provincie Antwerpen. Quid?
marco Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Snuff woont in België, misschien kan je hem vragen?
joostmoree Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Snuff woont in Roeselare. Dit ligt op 125 km afstand van Antwerpen. Naaldwijk ligt op 126 km afstand van Antwerpen. J
marco Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Oei, dat is ook nog wel ver weg voor een keer slijpen dan...
Snuff Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Oei, dat is ook nog wel ver weg voor een keer slijpen dan... Er bestaat nog iets zoals de post? Voor die prijs rijd je niet heen en terug.
marco Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Ik weet dat er zoiets bestaat als de post, die hebben we hier ook gewoon Maar ik dacht dat hij er zelf bij wilde zijn om mee te kijken... Maar hij weet nu zijn opties en mag het lekker met jullie uitzoeken.
michigalex Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Ik ben een dagje langs buffel geweest, dat was enkele reis 217km nu vind ik autorijden leuk, maar buiten dat, ik zou het zo weer overdoen!! Het is goed om mee te kijken met een ervaren slijper, dus super leerzaam en het was nog een gezellig dagje ook!!
Buffel Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Dat was het zeker Alex, meekijken is altijd leerzaam.
marco Posted October 25, 2014 Posted October 25, 2014 Ja, het is hier geen rijsenhout ofzoietshieheetdatookalweer...
Recommended Posts