Jump to content

Beginners krabbertje

Mickmabsoot

Recommended Posts

nou heb ik een shavette en 2 straights maar zie ik bergen en bergen aan krabbertjes voorbij komen op dit forum. en begin ik er ook wel wat nieuwsgierig naar te raken en is mijn vraag wat goed en niet té duur is om het eens mee te proberen mocht ik het niet fijn vinden dat ik niet met een dure krabber opgescheept zit. verder onderhoud aan zo'n ding? ben benieuwd!

Een paar opties; een vintage Gillette Tech (vintage en erg mild maar wel betaalbaar), een Feather Popular (ca €20; een kunststof/metalen TTO), de Lord L6 of LP1822 (ca €10 mijn favoriet maar in Nederland nu niet te krijgen, wel op Ebay).

Er is vast nog meer zoals de Chinese Tech van de groepsaankoop, maar die is volgens mij al afgelopen.

het heeft verder nog geen haast maar het is wel alvast fijn om te weten dat ik niet te veel kwijt zal zijn aan een krabbertje. ben erg benieuwd naar hoe zoiets scheert en hoeveel vel ik er aan over ga houden hahah hoe is het vergeleken met shavette/straight? moeilijker/makkelijker? hoe is het resultaat?

Die Chinese Tech ben je inderdaad net te laat voor, is een prima goedkoop krabbertje. Je kan ook de Rimei van Dealextreme halen (die is een stuk milder, vind die Chinese Gillette beter al ziet de Rimei er beter uit omdat die van "RVS" is), maar voor 4 euro is het geen slechte krabber. Voor 10 Euro heb je een goede TTO (de Derby TTO/AKA Ming Shi TTO) of inderdaad een Lord L6 en voor 25 euro heb je een EJDE89.

Ik denk dat het een stuk makkelijker is als een sheavette. De mesjes zijn er voor gemaakt. Om te proberen kun je gewoon die Rimei bestellen, die 4 euro is inclusief bezorgkosten. Goedkoper vind je alleen troep denk ik (tenzij je nog zo'n Chinese Gillette Blue kunt kopen)

je hebt extra krabbertjes gekocht? voor het geval dat mensen er ook eentje wilden? ik heb wel interesse :)zeg maar als je ze hebt wil ik er best eentje van je kopen :oops:

Ik stuur zo gegevens wel even op :) Je kan de kop ook op een rimei krabbertje zetten. Heb je een tof uiterlijk met een goede gillette kop erop :D

Ga ik binnenkort ook doen

het moet ook niet te mild zijn want anders kan ik ieder uur wel gaan lopen scheren haha. wil het gewoon ook even proberen lijkt me ook wel fijn :). heb al een beetje gekeken naar wat er allemaal is op het gebied van DE krabbers. ben echt verbaasd over wat er allemaal is van vormen en mechanische onderdelen! maar laat ik met iets simpels beginnen haha

Die Chinese Gillette Tech's zijn echt niet te mild en die tweede pass doe je ja ook niet voor niks.

Pas op (denk ik) dat je niet een te goedkoop instapmodel aanschaft. Onlangs kocht ik uit nieuwsgierigheid een plastic SuperMax voor heel weinig geld - eigenlijk ging het me om de mesjes, maar het krabbertje kreeg je er dan bij. Ik heb me ermee geschoren, maar het was niet je-van-het. Het is dat ik enige ervaring heb met DE, anders had ik de hele zaak in de vuilnisbak gedonderd om weer terug te gaan naar de cartridge.

Het is net als met espresso-apparaten: alleen de gevorderde thuis-barrista weet uit een goedkoop apparaat goede koffie te maken. Met een duurder en dus ook beter apparaat kan ook een beginner meteen een goede espresso bakken.

goed om te horen! ik wil ook niet een te goedkoop flutding kopen maar ook niet meteen een volle bak met geld neersmijten voor een mooie krabber dus even een goed instap modelletje vinden is hier het geval. het krabbertje dat pastapipo heeft ziet er niet te grof uit en het is van gillette voor zover ik weet zal wel te ddoen zijn toch?

Yep Ik heb het ruim 6 maanden achter elkaar gebruik en eigenlijk vind ik het lange handvat en het licht gewicht een voordeel, niet echt een nadeel zoals vele het wel vinden, want een zwaardere krabbers is toch iets moeilijkere handbaar, dus daar heb je wat meer oefening voor nodig denk ik.

Ik ben begonnen met deze Feather: http://www.barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/product&manufacturer_id=6&product_id=32. Beviel goed, maar ik wilde iets zwaarders en het openingsmechaniek vond ik wat fragiel. Aangezien ik niet iemand ben die 36 krabbers in de kast wil hebben liggen, besloot ik de gok te nemen en 1 dure (en daarmee hopelijk erg goede) krabber te kopen: http://www.barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/product&manufacturer_id=6&product_id=362. Scheert zeer goed, voorlopig ga ik niet op zoek naar vintage krabbers uit mijn geboortejaar, scheerspullen zijn voor mij geen verzamelobjecten.

sow dat is inderdaad wel een dure haha. maar als hij het dan ook goed doet is dat fijn. maar het openingsmechanisme mij leken die deurtjes juist wel fijn maar dat valt dus wel mee? overigens erg mooi ding wel voor dat geld! hoe lang scheer je er nu mee?

Die plastic Feather is ook redelijk goedkoop, ik denk dat de deurtjes vergelijkbaar zijn met de Derby TTO. Gesloten zijn ze stevig en strak maar geopend wat fragiel en dun. Die deurtjes zijn heel handig bij het mesjes wisselen maar je moet de boel wel goed zeepvrij houden (die witte aanslag op je krabber) zodat het mechanisme soepel kan werken.

Ik heb van deze site mijn eerste krabbertje vandaan.

Ballend.jpg

Wellicht dat ze nog een leuke aanbieding hebben voor je. Staan zowel wat vintage spullen als nieuwe krabbertjes op. Ik heb zelf ook een tijd gezocht naar een "ideale" beginners krabber. Mijn zoektocht leverde de Gillette Tech Ball End op. Hij is relatief mild maar kan je af en toe toch nog goed verrassen. Mijn persoonlijke voorkeur ging toch uit naar een vintage krabbertje en de prijs van de ball end was op dat moment goed.

sow dat is inderdaad wel een dure haha. maar als hij het dan ook goed doet is dat fijn. maar het openingsmechanisme mij leken die deurtjes juist wel fijn maar dat valt dus wel mee? overigens erg mooi ding wel voor dat geld! hoe lang scheer je er nu mee?

Ik heb me inmiddels 8 keer geschoren met dat dure ding, dat is dus 23,75 euro per scheerbeurt.

Bij een krabber met deurtjes kun je wel handiger het mesje verwisselen dan bij een TTO, maar ik werd toch een beetje kriegel van dat gefriemel met die deurtjes. Ik wilde een robuuster en zwaarder model. Ik heb de gok gewaagd om een duur dingte kopen. Soms doe je dat.