efsk Posted September 17, 2014 Posted September 17, 2014 Gelukkig komt de maker van dit mes niet uit Solingen. Laat ons wel wezen, Negnilos bekt nog slechter dan Sreiht. Wat Gaston Dézulier niet vrijpleit van gebrek aan fantasie. Hij zag Thiers in de achteruitkijkspiegel en een nieuw merk was geboren. Mei 1943 was dat. 1945 nam Antoine Nugeyre de merknaam over en 1968 kwam het terug bij Gaston. Wat dus betekent dat ik geen idee heb wie van de twee dit mes gemaakt heeft. Want er staat niks op, anders dan Sreiht. Zelfs geen nummertje qua type blad. Het doet ergens aan denken, maar is het het ook? Tja. Behalve aan een nummertje ontbreekt het ook aan jimps. Boven en onder is de greep volkomen glad. Dat wordt nog wat straks. Natte vingertjes en op de strot met niet al te beste grip. En dit ding is wel hollow geslepen, maar 7/8 is toch niet licht. Wel een hekel aan foto's nu. Het mes verkreeg ik met ene stel flinke krassen aan de hiel. Die heb ik er met schuurpapier tot grit 2000 gevolgd door ruimschoots (tijd en hoeveelheid product) gundelputz uitgekregen. Op het oog met goed licht ziet het er prachtig uit. Maar op de foto's zie je toch nog krasjes. het mes ligt op de lp "Contraction" door Father Yod. Father Yod is ook wel bekend als Yahowa 13, en was de baas van de Source Family. Interessant verhaal allemaal. Maar dat terzijde.
Snuff Posted September 17, 2014 Posted September 17, 2014 Nog nooit van gehoord, vind je het ontbreken van jimps erg? Een van mijn favoriete messen heeft dat ook en toch geen last met stroppen of scheren. Hoe verliep het slijpen en scheren?
efsk Posted September 17, 2014 Author Posted September 17, 2014 Dat weet ik van de week Snuff. Ik ben niet zo snel
joostmoree Posted September 18, 2014 Posted September 18, 2014 Ook op Franstalige Fora weinig meer over het merk te vinden dan jij al aan kennis hebt geventileerd Richard. De SRP kennis is uit Coupe Chou getrokken. Het zou gezien zijn reputatie een prima scheerder moeten zijn. Maar. . . .kleren maken de man en . . .stenen maken het mes. Niet met natte vingers je tang vasthouden! Dat is ook met jimps vragen om ongelukken. Wil je behoorlijk wat grip hebben? Acrylaatlijm! Alleen dan krijgt de beleving "After-shave" een andere betekenis, namelijk die van een probleem. J
efsk Posted September 18, 2014 Author Posted September 18, 2014 Acrylaatlijm is weer zo definitief Joost! Bovendien: hoe pak ik dan over in de andere hand? Ik hou het voorlopig bij een combinatie van dubbelzijdig plakband en een pritstift. En kussentjes op de rand van de wasbak. En op mn voeten.
efsk Posted September 19, 2014 Author Posted September 19, 2014 Een followup op mijzelve, met antwoord op de vraag van Snuff. Het enige plakband wat gebruikt is heden is het dubbele laagje over de rug tijdens het scherpen. Eerst de 2k chosera, daarna de 5k, 8k, 12k superstones. Ben niet ontevreden, hoewel het scherper kan. Ik blijk ofwel te moeten staan ofwel hoger te moeten zitten dan ik deed bij dit werk. Vervolgens de spanriem, 30xCrOx en veulxleer. Wat ik altijd doe met scheren is even de vingers bevochtigen en lekker over de aluin halen. Dit verbetert de grip op het mes en de grip op het gelaat. Het is ook voldoende voor deze Sreiht. De jimps mis ik in het geheel niet en ik krijg op geen enkel moment het gevoel dat ik de greep verlies of iets. Integendeel: het mes houdt lekker vast en de handling is prima. De aluin gaf best wat feedback (overigens: welke jandoedel heeft bedacht dat je blok aluin een voetje van plastic moet hebben? Een blok aluin houd je in de handpalm en smeer je als ware het een stuk zeep over het gelaat meneer DVH. Je houdt het niet als een porseleinen theekop tussen twee vingers een het oortje om vervolgens als een kleuter een lollie op je wangen te prikken. Het soort innovatie wat me het schuim op de bek brengt, dit.) maar als gezegd, het mes kan nog wat scherper. Al met al: blij met deze scheerder en blij met de stap voorwaarts steentechnisch.
Snuff Posted September 19, 2014 Posted September 19, 2014 Het is een kwestie van finetuning, als de bevel goed is (makkelijk armhaar scheert) dan zou ik terug naar de laatste steen gaan, als het water daar over de hele lengte goed oploopt tijdens de beweging zit je goed, de 12K heeft niet veel herhalingen nodig vind ik.
Tony Posted September 20, 2014 Posted September 20, 2014 Ik heb onlangs ook een chosera 2K aangeschaft om de krassen van de chosera 800 te verwijderen, dit om de stap naar een nagura progressie makkelijker te maken. Ik gebruik de 800 al enkele jaren en zou zelf niet gauw een bevel zetten met een 2K. Heb je goede ervaringen met bevel zetten met een 2K? Deze vraag kwam bij me op omdat ik een paar dagen geleden meer dan 30 minuten aan de bevel van een John Barber hebt gewerkt voordat ik tevreden was. Tony
Snuff Posted September 20, 2014 Posted September 20, 2014 Ik gebruik Chosera 1K - 3K - 5K - 10K - Suehiro Gokumyo 20K, tenzij er echt beschadigingen zijn (dan gebruik ik de atoma) werkt dat heel snel. Geen ervaring met de 2K maar dat zal niet zoveel schelen denk ik, kan ook aan het mes liggen, die JB's zijn al heel oud en niet van het type full hollow dus wat meer werk alnaargelang wat ze voordien hebben meegemaakt is niet uitzonderlijk.
Tony Posted September 20, 2014 Posted September 20, 2014 @snuf Indrukwekkend lijstje zeker met die 20k erbij. Zelf werk ik met een Nakayama en een Ozuku voor het finishen. Ik zal binnenkort de John Barber wel posten. Tony
joostmoree Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Een followup op mijzelve, met antwoord op de vraag van Snuff. enzovoorts De aluin gaf best wat feedback (overigens: welke jandoedel heeft bedacht dat je blok aluin een voetje van plastic moet hebben? Een blok aluin houd je in de handpalm en smeer je als ware het een stuk zeep over het gelaat meneer DVH. Je houdt het niet als een porseleinen theekop tussen twee vingers een het oortje om vervolgens als een kleuter een lollie op je wangen te prikken. Het soort innovatie wat me het schuim op de bek brengt, dit.) enzovoorts Richard, zoals het woord voetje al zegt, het is geen handvat. Het is bedoeld om het blokje neer te zetten en is tevens de basis voor het transparante "potje" waarmede je het blok afsluit en dat voor een stukje over het voetje valt; handig bij transport in bijvoorbeeld een toilettas. Ik gebruik het blok met het voetje in mijn handpalm en en duim en een paar vingers op het aluin om het vast te houden gedurende het wrijven over het "gelaat". J
Snuff Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Zelf werk ik met een Nakayama en een Ozuku voor het finishen./quote] Het betere werk dus Dat is meer iets voor gevorderden en mensen die echt van het slijpen een onderdeel van de hobby maken en daar ook van genieten. Beginners kunnen met deze stenen wel aan de slag zolang ze maar geen neiging hebben om het hele zootje tegen de muur aan te gooien als het niet meteen lukt. Hebben ze dat geduld wel dan is de beloning ook navenant!
efsk Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Ik gebruik het blok met het voetje in mijn handpalm en en duim en een paar vingers op het aluin om het vast te houden gedurende het wrijven over het "gelaat". Mijn vorig aluinblok, helaas niet meer verkrijgbaar waar ik het vandaan had, was gewoon een blokje met niks. Dat legde ik in zn geheel in de handpalm, en wreef het aldus over mn gezicht. Dat vind ik een aangename manier van aluingebruiken. Alle andere manieren zijn voor mij behelpen.
joostmoree Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Brave Richard, leg het blokje met het voetje op zijn kant; pak een beiteltje en tik het voetje er met een passend bankhamertje gedecideerd vanaf. J
antonius Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Ik gebruik het blok met het voetje in mijn handpalm en en duim en een paar vingers op het aluin om het vast te houden gedurende het wrijven over het "gelaat". Mijn vorig aluinblok, helaas niet meer verkrijgbaar waar ik het vandaan had, was gewoon een blokje met niks. Dat legde ik in zn geheel in de handpalm, en wreef het aldus over mn gezicht. Dat vind ik een aangename manier van aluingebruiken. Alle andere manieren zijn voor mij behelpen. Jawel hoor,,bij het kruitvat zijn aluin blokken zonder plastiek houder te koop. Gr ton
efsk Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Brave Richard, leg het blokje met het voetje op zijn kant; pak een beiteltje en tik het voetje er met een passend bankhamertje gedecideerd vanaf. Het punt is natuurlijk: dat hoefde nooit. Het aluinblok was perfect. Toen bedacht iemand, zonder zich om functionaliteit te bekommeren, dat het blokje een luxe uitstraling moest krijgen. Dit leidde tot innovatie. En dankzij innovatie moet ik het vergulde hand-blokje met een beitel bewerken om het in net zo'n perfecte staat te krijgen als voor er geïnnoveerd werd. Of ik ga naar het Kruidvat, lees ik net. Dank voor de tip Ton.
joostmoree Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Ja maar Richard! Dan heb je geen voetje om het blokje behoorlijk droog neer te zetten! Ik zou niet weten hoe mijn Mariabeeldje het zonder een voetje zou moeten doen! J
efsk Posted September 22, 2014 Author Posted September 22, 2014 Het blokje droog je af, stopt het in het doosje, en legt het in het laatje bij de zepen, de krabbers en de DE-mesjes.
Tony Posted October 3, 2014 Posted October 3, 2014 Ik gebruik Chosera 1K - 3K - 5K - 10K - Suehiro Gokumyo 20K, tenzij er echt beschadigingen zijn (dan gebruik ik de atoma) werkt dat heel snel. Geen ervaring met de 2K maar dat zal niet zoveel schelen denk ik, kan ook aan het mes liggen, die JB's zijn al heel oud en niet van het type full hollow dus wat meer werk alnaargelang wat ze voordien hebben meegemaakt is niet uitzonderlijk. Ik heb vandaag een SG 20k in nagura uitvoering in de brievenbus gekregen Direct een aantal messen van een aantal strokes voorzien, deze messen waren reeds op een Okuzu met diverse tomo's geslepen en hadden een licht matte finish van onder een microscoop gezien. De SG20 geeft bij mij een licht kraspatroon te zien en ik vroeg mij af of dit ook jouw ervaring is met zijn grotere broer, hebben we met de zelfde basis steen te maken? De hht is gelijk of mogelijk iets beter, de scheertest morgen zal hier wel uitsluitsel over geven. Tony
efsk Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Nog een Sreiht. Een exemplaar wat wat geleden heeft zo in de loop der tijd. Uit elkaar gehaald, geschuurd, gepoetst, weer in elkaar gezet. Zelfde scales als de eerste Sreiht. Een frans mes met Franse kop. En ets. En vele ouderdomsvlekken. De ets is (vind ik dan) wel interessant. Die vermeld namelijk 1927. Terwijl voor zover bekend het merk in 1943 is gedeponeerd. Dat begrijp ik dus weer even niet. Benevens het Sreiht op de tang kent ook dit mes geen verdere markeringen. Meer ouderdomsvlekken. In tegenstelling tot de vorige Sreiht heeft deze wel jimps. Boven en onder. De kop kent drie facetten. Verder is het staal fokking hard. Zoals bij wel meer franse messen. Een fijne 13/16. Ik zet me straks eens aan het scherpen, deze en de Boker van gister. Dus begin komende week weet ik hoe het scheert. Het mes ligt op de 2LP Toner Low van de gelijknamige band. Mocht je ze nog niet kennen Marcel, dan is dit wellicht geen slechte aanrader.
Marcel Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Fraai mes met veel karakter door de verkleuringen. Die band zal ik binnenkort eens checken, ik had er nog nooit van gehoord. Al is dat met zo'n bandnaam ook niet heel gek
Recommended Posts