joostmoree Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Gehoorgevend aan de aanmoediging van Ron om individuele Koraatoefeningen ter wille van de overzichtelijkheid buiten zijn Koraattopic te behandelen, het volgende. Gisteren de 15de september Wim K. over de vloer gehad met een hele mooie 7/8ste met een schandvlekje. Na de minibrunch het vlekje verwijderd; wat gepolijst en het mes naar de stenen gebracht nu we toch doende waren. Een aantal gezellige uren doorgebracht. Bedankt Willem voor de after shave balm! Ik kon aan W. de beginoefeningen voor de scales van Koraat VI laten zien. Het papier zat op de plankjes geplakt met ingetekend de vorm van de scales met daarin de contouren van het mes. Toen het begon te donkeren toch nog maar even naar de werkplek gekropen. Eigenlijk met het voornemen om alleen de scales uit te zagen en het daarbij te laten. Maar van het een komt het ander. Het werd later en later. En toen maakte ik de gruwelijke fout. Als je moe bent moet je fijn detailwerk eigenlijk laten liggen. Het mes zat in de pivot. En ik lijmde de oversized spacer tussen de de beide scale delen op 1/3de mm afstand van de invallende teen van het mes. Na fixering de verlijmde delen in mijn bandschroefje met rubber klemmen onder hoge druk gezet. Na loshalen bleken de scaledelen ten opzichte van elkaar ca 2 mm te zijn verschoven. En de hele zaak zat zo vast als een huis. En toen begon het ziekmakende sloopwerk. Met lichte schade aan een scale deel wist ik deze door torsie met een schroevendraaier te lossen. Maar voor het loskrijgen van de verschoven spacer van het andere scale deel was een scherpgeslepen smal plamuurmes nodig om aangedreven door een bankhamertje, de verlangde scheiding tot stand te brengen. Resultaat. Scheurtje in de neus van de scale en bovenste hoek van de spacer afgebroken. Het dilemma. Flikkeren we € 16,00 Edelholz weg? Dit had al een beperking in zich. Het wordt in de gebezigde houtsoort namelijk niet langer geleverd dan 16 cm. Gechargeerde wigconstructies zoals aangebracht bij een paar voorgangers waren dus al uitgesloten. Meer dan de vormgeving in de lengte aan de sluitkant als toegepast bij - bijvoorbeeld - de Friodur - zit er met die lengte niet in. Dus liep het ontwerp bij de neus gepast overdreven sierlijk omhoog. En ter plaatse van het omhoog zat de schade. Ik heb de scales niet weggeflikkerd. De schadeplekken zijn door de bandschuurmachine in beginsel en daarna met behulp van handwerk, verwijderd. Koraat VI is klaar. Ik berust in een conventioneel eindresultaat. Mijn lieve vrouw die het plan niet kende mocht het resultaat rond middernacht onbevooroordeeld aanschouwen. Zij vond het prachtig. Ik houd om meerdere redenen van haar maar dit was er er dus een van. De teen van de scales is bij toeval een copie van de Cocobolo Friodur neus geworden. De spacer is van Kameel-been. Dit is een prachtig materiaal. Het is de eerste keer dat ik dit gebruik in plaats van herts-/rendierhoorn. Doet in mijn beleving niet onder voor ivoor. Maar is hard als glas en breek op dezelfde manier. Nu is het voorlopig klaar. Ijs en weder dienende wacht ik nu de de Damascener af. Oktober heb ik begrepen. 2014. Terzijde, na ontvangst van Koraat VI had ik een e-mail onderhoud met Ulrik. Hij stelde als antwoord op een meerkeuzevraag voor de nu gebezigde houtsoort toe te passen. Bijgaand een paar plaatjes. Het is het niet helemaal geworden als ik had ontworpen. Maar als gezegd, ik berust in het resultaat. Het keer op keer scheuren van de scales van Richard is naar ik aanneem nog dramatischer dan mijn frustratie. Ben je daar al overheen Richard? http://imgur.com/a/a14Z6 J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Joost en mevrouw Moree nog bedankt voor de leuke dag! Ik had gisteren inderdaad het mes en de getekende scales gezien ik vind vooral het vijlwerk mooi bij deze. En hij is inderdaad iets minder fors als zijn voorgangers, maar toch fraai. Gisteren zelf ook mijn koraat bij Ulrik besteld hij heeft gezegt dat het hem tussen de 5 en 6 weken kost om te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 Joost en mevrouw Moree nog bedankt voor de leuke dag! Ik had gisteren inderdaad het mes en de getekende scales gezien ik vind vooral het vijlwerk mooi bij deze. En hij is inderdaad iets minder fors als zijn voorgangers, maar toch fraai. Gisteren zelf ook mijn koraat bij Ulrik besteld hij heeft gezegt dat het hem tussen de 5 en 6 weken kost om te maken. Niet alle voorgangers zijn outsized. Vergeleken met bijvoorbeeld Koraat I scheelt het 1,5 mm. Zie plaatje. Overigens een van mijn favorieten. Ebbenhout alsof het uit een reusachtige 18de eeuwse blokfluit is gezaagd. http://imgur.com/a/dqQX7 J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Fantastische save kan ik alleen maar zeggen! Keer op keer zal het je gebeuren tot je leert om op tijd te stoppen, eigenlijk had je je lesje al moeten geleerd hebben van vorige gebeurtenissen maar het is O zo moeilijk als je leuk bezig bent om er een punt achter te zetten hé. Het is niet helemaal wat je voor ogen had maar je vrouw heeft smaak. Thumbs up! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Goddomme Joost, wat een juweel is dit geworden. Kan Snuff wel vinden dat je moet leren op tijd te stoppen, maar met een resultaat als dit... Die spacer ziet er goed uit. Als dat hard is als glas en ook zo breekt, is het dan ook zo fragiel? Want je vraagt je toch af of dat niet een scale-materiaal is. Wellicht een ideetje voor de bijstandskoraat? Over de kapotte plaatjes ben ik heen. Gisteren lekker zitten poetsen op een ander mes en vanavond even de hiel van de Shreit bijwerken. Dan ben ik morgen weer rijp voor een nieuw brok frustratie Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 16, 2014 Author Share Posted September 16, 2014 (edited) Ron, Baie dankie voor deze bijdrage aan het herstel van het gekwetste ego. En lieve Mena zal met genoegen van jouw respons kennisnemen. Want wanneer het over zich onderscheidende smaak gaat heeft Mevrouw zo haar pretenties. Nu ik heb besloten de reeks voorlopig af te sluiten tot het Damascerer feestje vind ik het in de rede liggen een overzichtplaatje te tonen van alle Koraaten. Zoals het begon tot nu. Het plaatje in de tijdlijn te bezien van rechts naar links. Ik heb wat zitten pielen met een belichtingsprobleem ter zake van het vertoon van de Mallee burl en het letterhout. Ik krijg dit niet voor elkaar. Het letterhout toont veel te flets en ik krijg het contrast niet voor elkaar. Het is in werkelijkheid veel meer donkerbruin/rood. Waarbij komt dat pas na 24 uur na het laatste schuurpapiertje het kleur schouwspel na opwrijving in de handpalm, zich in alle glorie vertoont. Voor het sluiten van dit berichtje kom ik er tot mijn grote verontrusting achter dat de getoonde reeks zes messen omvat. En dat ik nog nooit van mijn leven een "seven day set" op mijn badkamer heb gehad. Ik word hier echt een beetje verdrietig van. http://imgur.com/a/dqQX7 J Edited September 16, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Ik vind hem erg mooi, het ontwerpt treed iets buiten je conventionele designs en dat staat deze jongen goed! Dat soort fuck-ups geven je vaak de neiging om per acuut aan zelfkastijding te doen, gelukkig had je een blik studenten pils voor handen om in die behoefte tijdig te blussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Voor het sluiten van dit berichtje kom ik er tot mijn grote verontrusting achter dat de getoonde reeks zes messen omvat. En dat ik nog nooit van mijn leven een "seven day set" op mijn badkamer heb gehad.Ik word hier echt een beetje verdrietig van. Oktober Joost, Oktober ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Haha! Leuk gedaan! Met dit tempo gaat Joost dat misschien nog wel redden ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Joost, deze Koraat ziet er weer strak uit!! Complimenten voor de afwerking!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Oei Joost, die ziet er erg fraai uit! Ik vind de daumenloch met jimping rondom ook een mooi detail, functioneel of niet ,dat kan ik niet beoordelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Ik citeer uit het bericht van Ron: "First 7day Koraat set" Hier had ik echt dikke pret om Ron! Heel creatief en dit moet heel wat knip en plakwerk hebben betekend. En waar haal je in hemelsnaam dat fotootje van mij vandaan? J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Google je naam maar eens, waarbij je zoekt op afbeeldingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Oei Joost, die ziet er erg fraai uit! Ik vind de daumenloch met jimping rondom ook een mooi detail, functioneel of niet ,dat kan ik niet beoordelen. Dank je wel Marcel! Traditioneel hebben jimps de functie om grip te bieden. Daar trap ik een open deur mee in. In de standaard uitvoering heeft de Koraat boven en onder de tang jimps doch de jimps onder de tang zijn functieloos nu je de duim in de daarvoor aangebrachte holte legt. De rede brengt met zich om ook de holte van jimps te voorzien. Verwaarloos je de gripfuntie van jimps zodat je deze nutteloos zou vinden in het Loch, laat dan de jimps aan de onderkant van de tang ook achterwege want die slaan dan nergens op. De positionering van de duim in het Loch brengt met zich mee dat de wijsvinger boven op de tang, naar voren schuift want de wijsvinger positioneert zich tegenover de duim. Automatisch verlaat de middelvinger de monkey tail en doet een stap naar voren en maakt ruimte voor de ringvinger. Met twee vingers voor de pivot op de tang ligt het in de rede de jimps bovenop de tang door te trekken tot aan het begin van de spine zodat ook de wijsvinger jimps onder zich vindt. Als er nog een Koraat VII komt zal ik dit met Ulrik overleggen. Misschien is deze overweging ook wat om te overdenken door diegenen die voornemens zijn een Koraat te bestellen en hun wensen op een rijtje aan het zetten zijn. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ik zal jelui vanavond de Sreiht voorstellen, in een separaat daarvoor bestemd topic. Die is geheel jimploos. Benieuwd hoe dat met scheren gaat worden, ze is nog niet geslepen. Want dat jimps helpen met grip, dat is een ding wat zeker is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ik citeer uit het bericht van Ron: "First 7day Koraat set" Hier had ik echt dikke pret om Ron! Heel creatief en dit moet heel wat knip en plakwerk hebben betekend. En waar haal je in hemelsnaam dat fotootje van mij vandaan? J Om eerlijk te zijn koste het me ongeveer 30 seconden en de foto plukte ik inderdaad van internet Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 17, 2014 Author Share Posted September 17, 2014 Off topic. Alhoewel ik weet dat je in dit tijdperk niks meer onder de pet kunt houden, mijd ik - zeker gedurende mijn arbeidzame verleden - social media, die ik wel bezoek maar waarop ik weinig tot niks publiceer. Dit forum hoort daar niet bij maar mijn verkeer hier is gericht op de niche scheermessen. De foto van mij is genomen gedurende een dinertje dat ik had met mijn zoons met aanhang en mijn vrouw in restaurant Spijs te Scheveningen. Het verbaast mij dat ik in de afbeeldingenreeks ook foto's van vrienden van mij en van mijn oudste zoon aantref. Terzijde, na even doorgoogelen blijkt dat een aantal van mijn bijdragen op dit forum ook vrij op het internet te consulteren is. Een vriend van mij complimenteerde mij met mijn Duitse spelling en grammatica in mijn correspondentie met Ulrik die ik op dit forum publiceerde. Gewoon van het Web geplukt. Ik lig daar overigens niet wakker van. Met dien verstande dat het niet zo moet worden dat met het volgen van mij, privé uitlatingen van derden jegens mij openbaar kunstbezit worden. Einde Off topic. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts