Jump to content

Recommended Posts

Posted

De meningen over het nut van preshaves zijn behoorlijk verdeeld maar ik zit duidelijk in het kamp van de vóórs. Al die waterbehandelingen (douchen, natte handdoeken etc.) werkt bij mij alleen maar averechts en de Proraso preshaves hebben mij duidelijk binnengehaald.

Voor ik de kwast ter hand had genomen was Bartex mijn scheerspul; meer dan 10 jaar is het de basis geweest van al mijn scheerbeurten, tot ik met kwasten begon, toen keek ik Bartex niet meer aan en een paar jaar later was het van de markt verdwenen. Ik heb overigens het sterke vermoeden dat dat echt niet door mij alleen veroorzaakt werd.... ;)

Toen kwam het recent weer terug en ik zag diverse forumleden Bartex inzetten als preshave. Gedeeltelijk uit nostalgische overwegingen kon ik niet achterblijven en heb voor datzelfde doel ook weer een pot in huis gehaald; alleen voor de pot is het spul zijn prijs al haast waard!

Het laatste half jaar begin ik mijn scheerbeurten niet meer met Proraso (sensitive) maar met Bartex en ik vond het tijd ze eens naast elkaar te zetten. Want hetzelfde zijn ze niet hoewel ze allebei wel goed werken.

Ik denk dat Proraso sneller werkt en eerder intrekt, vermoedelijk omdat de substantie wat dunner is, en een fractie (maar ook niet meer dan dat) beter werkt. Toch neig ik ernaar om Bartex boven Proraso te zetten; het werkt bijna net zo goed, de geur is veel neutraler waardoor het minder in de weg zit van de geur van de zeep en het is wat vriendelijker voor mijn huid. Ongetwijfeld speelt de nostalgie hier ook nog parten maar de voornaamste reden voor mijn voorkeur is echt de geur, of zo je wilt; het feit dat er gewoon veel minder geur is. Bartex is gewoon veel minder aanwezig in je neus; het moet om te werken echter wel veel natter opgezet worden dan de Proraso.

Ik weet dat er meer leden zijn die Bartex als preshave gebruiken en ben benieuwd naar jullie vergelijkingen!

Posted

Ik zit dan weer bij diegenen die uit preshave toestanden geen voordeel halen maar ik ben eveneens benieuwd wat de bevindingen van anderen zijn.

Posted

Ook ik heb behoorlijk wat voordeel met een pre shave, in mijn geval proraso.

Heb nu twee keer savonds geschoren na het douchen, en ik denk dat mijn huid te week word want ik heb daarna veel last van scheerbrand.

Sochtends pre shave van proraso en dan heb ik een heerlijke scheerbeurt en voel duidelijk dat alles lekker weg scheert.

Misschien huid afhankelijk.

Gr Hans

Posted

Ik merk zelf ook eigenlijk geen verschil. Of ik nu een preshave product gebruik, of eerst ga douchen of hete handoek, wat mij betreft gaat het net zo makkelijk zonder. Gewoon de tijd nemen om je gezicht goed in te zepen is op zich al voldoende.

Posted

Of ik er wel of niet voordeel uit haal zit in de mesjes. Hoe scherper de mesjes hoe minder voordeel. Ik doe niks meer aan pre-shave rituelen.

Posted

Ik gebruik zelf Proraso. Ik heb niet de indruk dat ik zonder preshave ik mij minder goed scheer. Vind het fijn spul; het verkoelende effect vind ik prettig.

Ik kan prima zonder, maar dat wil ik niet:)

Posted

Ik zelf heb ze allebei thuis liggen. De Proraso groen vind ik natuurlijk lekkerder vanwege het "koel" effect, maar vind het betreft glij eigenschappen hetzelde.Het is dat ik de twee potten Proraso al thuis had liggen voor dat ik Bartex als pre-shave ondekte, want anders had ik die Proraso nooit gekocht :D Helemaal toen de kruidvat, Bartex, "2 voor de prijs van 1" had.

Posted
Ik merk zelf ook eigenlijk geen verschil. Of ik nu een preshave product gebruik, of eerst ga douchen of hete handoek, wat mij betreft gaat het net zo makkelijk zonder. Gewoon de tijd nemen om je gezicht goed in te zepen is op zich al voldoende.

Mee eens, lekker kopsoppen zodat de zeep goed zijn werk kan doen.

Posted

ook bij wijze van test, net bartex als preshave gebruikt en direct daaroverheen kopsoppen...

Werkt net zo goed als douchen van te voren.. Vind dit eerlijk gezegd lekkerder ook...

Posted

Het schuim zit wel mooier op je gezicht zoder pre-shave. Maar ik gebruik juist bartex of Proraso omdat ik voor mijn gevoel het idee heb, dat ik meer beschermt ben tegen snijden.

Posted

Ik heb geen ervaring met Bartex...

Wel met Proraso wit, TFS Zagara e Gelsomino en de Bergamotto Neroli.

De TFS preshave verschilt t.o.v. de Proraso, dat die vettiger is.

Deze gebruik ik dan ook als ik met de open mes ga scheren. Heb dan toch het idee van een beschermd laagje vet op de huid. Zelfs na het afspoelen van de 1e pass voel ik het vettige op mijn baard. (Wat ik juist willen hebben).

Waar ik bij de Proraso meer het idee heb dat die de baardharen weker maakt ipv echt een glijdende functie heeft en na het afspoelen de huid wat stroever aanvoelt.

Dus de Proraso spoel ik af en bij de TFS sop ik overheen.

Ik weet niet waar die Bartex meer naar neigt?

PS.

Wat ik regelmatig wel de laatste tijd doe, na het douchen even snel wat kopsoppen... en daarna gewoon een goede schuimpje kloppen in de kom.

Heeft het zeep op de gezicht ook wat tijd om de haren alvast wat weker te maken...

Posted

Heb al meer gelezen over Bartex, over het algemeen positief. Dit weekend maar eens een potje kopen, mijn pre-shave kan wel een verbetering gerbruiken. Ben benieuwd.

Posted

Wat wel zo is, is dat je in de Bartex eerst flink moet roeren, want er zit een hard laagje op.Of dat vroeger ook zo was weet ik niet.

Posted

Dat harde laagje zat er soms vroeger ook al. Het laatste wat ik doe is de hele pot omroeren trouwens; ik haal het 'korstje' er af en doe het met wat water in een klein bakje dat ik vervolgens, na wat roeren en brassen, als eerste opmaak.

Posted

Wat ik regelmatig wel de laatste tijd doe, na het douchen even snel wat kopsoppen... en daarna gewoon een goede schuimpje kloppen in de kom.

Heeft het zeep op de gezicht ook wat tijd om de haren alvast wat weker te maken...

Hey dat ga ik morgen ook eens proberen :)

Posted

Zojuist geschoren met Bartex als pre-shave; gezicht nat maken en een vinger Bartex ingemasseerd, vervolgens ritueel zoals gebruikelijk.

Ben aangenaam verrast over Bartex, prima scheerbeurt gehad. Geur is lekker maar licht, zit een lekkere zeep niet in de weg.

Kan niet vergelijken met Proraso, wel met Mondial Axolute, denk dat Bartex de voorkeur krijgt, zeker gezien het prijsverschil.

• 3 weeks later...
Posted

Ik gebruik de TFS zagara gelsomino en de Proraso groen en heb dezelfde ervaring als 3gor4. De TFS is wat vetter en levert een lekker slick beschermingslaagje, maar ik merk weinig tot niks van weken van de baard. De Proraso maakt de baard weker, maar geeft weer geen vettig laagje. Het weker maken merk ik beter bij het scheren met een open mes. Beiden zijn lekker en maken dan ook standaard deel uit van mijn weekend routine. Overigens vind ik de geur van de TFS wel redelijk anders dan de zeep. De preshave vind ik iets muffigs hebben (niet echt muf, maar ik kan het niet goed plaatsen).

• 3 weeks later...
Posted

Het is noch een zeep, noch een preshave. Het is een creme die zonder borstel aangebracht wordt maar die eigenschappen heeft waardoor hij ook als preshave ingezet kan worden. Als je een preshave gebruikt dan toch... ;)

• 3 months later...
Posted

nu vraag ik me toch af hoe iedereen die bartex aanbrengt. ik doe het zelf gewoon met een scheerkwast.

maar ik ga bartex toch is proberen als preshave kijken wat het voor mij doet.

Posted

Sinds iemand hier op het forum heeft geschreven dat het een niet lekker aanvoelende korrelige substantie is, kijk ik er anders tegen aan (feest der herkenning of zo).

Pro's zijn een prettige geur, als pre-shave (voorscheer) houdt het de baardharen vochtig en geeft een glad laagje over de huid en het is goedkoop. Ik weet niet of ik het ooit zou gebruiken om echt alleen mee te scheren.

Posted
nu vraag ik me toch af hoe iedereen die bartex aanbrengt. ik doe het zelf gewoon met een scheerkwast.

maar ik ga bartex toch is proberen als preshave kijken wat het voor mij doet.

Ik gebruik het varkentje wat ik heb sinds.mijn shavette

Posted

Ik vind proraso groen heerlijk, maar dat is meer het gevoel. Sinds kort gebruik ik prep. Ik was altijd wat sceptisch over pre-shave. Warm water is voor mij wel voldoende maar denk dat het ook afhankelijk is van je type baard. Maar ik ben verassend positief over prep. Geeft een warm gevoel op de huid en lijkt wel of mijn baard wat beter gepakt word door het mes. Ik vind Bartex qua geur en eigenschappen niets. Het is geen zeep en het is geen pre-shave in mijn ogen.

SnFtNbS.jpg