Jump to content

mes bruineren of zwarten

joostmoree

Recommended Posts

Zoals ik eerder mededeelde kunnen bewerkingen die tot bruining of zwarting van staal leiden en toepassing van hitte vergen, niet worden uitgevoerd omdat dat van invloed is op de eigenschappen van het mes.

Dus ik ben aan de slag gegaan met een “koude” methode. Ik ben aan het proefbewerken gegaan met behulp van “Birchwood Casey” Super Blue. Het wordt geleverd in een flesje van 90ml. Daarnaast kocht ik tegelijkertijd een “Cleaner Degreaser” en een “Blue&Rust Remover” van hetzelfde merk.

De Cleaner Degreaser kan gemakkelijk worden vervangen door alcohol, tri, aceton of iets dergelijks als je dat in voorraad hebt. Het te zwarten object dient uiteraard vrij van roest te zijn en 100% ontvet. Dat luistert zo nauw dat je na het ontvetten in het kwadraat, het staal niet meer met je blote vingers mag beroeren. Dus plastic handschoenen of zoiets toepassen (ik heb deze nooit maar steek bij dit soort klusjes mijn werkhand in een plastic boterhamzakje dat ik ook altijd bij met heb om de drollen van mijn “little warrior” te bergen).

De remover is een extraatje dat ik erbij nam om miskleunen makkelijke ongedaan te kunnen maken. Maar dat kan met wat 1.500 grit schuurpapier ook.

De Super Blue werkt het best op gepolijst carbon staal. Een gerestaureerde vintage met pitting spoortjes in m.i. niet geschikt. De zwarting wordt hier onregelmatig op.

Om een aanvaardbaar resultaat te krijgen dient de gebruiksaanwijzing minutieus te worden opgevolgd.

Voor het toebrengen van het zuur gebruik ik een wattenstaafje. Het zuur reageert als een gek met het staal. Het wordt blauw bij de eerste aanraking. Na ca 20 seconden afspoelen onder de kraan. Het zuur gaat namelijk een verbinding aan met het staal en neutraliseert heel snel.

Na een eerste toepassing is het volgende heel belangrijk. Nadat het mes zorgvuldig is gedroogd moet het met zeer fijne staalwol worden opgewreven. Je ziet dan de corrosielaag gelijkmatig worden en van kleur veranderen. Je krijgt de indruk dat je de helft van de kleuring verwijderd. Dat is een juiste gang van zaken.

Daarna opnieuw ontvetten. En een volgende behandeling met Super Blue. Weer staalwol. Enzovoorts. Doe deze cyclus een keer of vijf. De staalwol behandeling (mag ook een 1.5K schuurpapiertje zijn maar dat is niet zo handig bij de contouren) is essentieel voor een gelijkmatig resultaat!

Na gemelde cycli en een laatste staalwolbeurt zal je zien dat het blauw zich heeft verdonkerd tot een donkergrijs/zwart met een matte glans. Daarna een nachtje laten liggen met wat olie erop.

Ik had nog een oude George Butler liggen (ik heb er meer) zonder noemenswaardige pitting. Deze heb ik onderworpen aan bovenstaande procedure. Wat ik aardig vond is dat ik een eigenschap zichtbaar maakte die voor de behandeling niet zichtbaar was. Het mes beschikt over een afspiegeling van een zogenaamde “double belly” . Dit werd zichtbaar na de staalwolbeurt. Ik heb er naar gestreefd deze zichtbaarheid te handhaven. Op de bijgevoegde plaatjes uit zich dit door een lichtere lijn parallel aan de snede er ongeveer een mm of acht boven.

Om het 6/8ste mes visueel wat “body mee te geven” heb ik gisteravond besloten tot het voortbrengen van minimalistische scales van grote rankheid met als insteek zoveel mogelijk “ijzer” in gesloten toestand te laten zien. Ik heb Cocobolo toegepast. Ik heb dit ruim op voorraad maar heb nu de plankjes gebruikt die ik van Edelholzverkauf cadeau kreeg wegens besparing op portokosten door het verenigen van twee bestellingen. Topkwaliteit overigens die zich met name vertoont door de afwezigheid van een waarneembare porie. Het hout lijkt na een laatste beurt met een 2K schuurpapiertje wel gepolitoerd!

Bijgaand een paar plaatjes.

J

http://imgur.com/a/hXCQI

Interessante uitleg Joost, waarvoor dank, ik mag dan dergelijke dingen voor een ander laten ik ben wel altijd benieuwd hoe iets bereikt wordt. Het kleuren vind ik zelf niet mooi, dit wil zeggen ik zou zo'n donker gemaakt mes zelf niet willen bezitten maar dat doet niks ter zake.

De scales voldoen voor 100% aan het vooropgestelde doel zoveel mogelijk ijzer zichtbaar te laten, het ranke sierlijke wat Joost nastreeft is zoals ik al meerdere keren schreef niet mijn ding, dit al helemaal niet. Ik kan me trouwens voor iemand die niet de manier van Joost gebruikt om te stroppen voor ogen halen dat dit niet het meest prettige mes zal zijn om over de riem te halen bij het draaien.

Zal ik dan maar de eerste zijn? Ik vind het resultaat geweldig, en wat mij betreft doen de ranke scales helemaal recht aan het mes.

Mocht ik mij met een open mes scheren, dan zou ik hier acuut hebberig van worden!

De scales doen waar ze voor bedoeld zijn: het mes tonen. Dat lukt ze op een verdomd elegante en geslaagde manier. Ik weet alleen nog niet of ik deze zwarting geslaagd vind. Wat me verbaast. Vooraf had ik verwacht dit geweldig te vinden maar ik ben er nu al een paar messen niet uit. Misschien zou ik het zwarter willen zien dan de foto's weergeven.

Edit: Inderdaad, dat is het. Voor mij niet donker genoeg.