skippy Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ik wil graag wat adviezen inwinnen. Is het raadzaam om genoemd scheermes aan te schaffen voor een beginnend scheerder? Heb nu een BBR scimitar, maar ik heb best een sterke baardgroei, en ik scheer mij niet elke dag. Ik las een review waarin werd vermeld dat de fatip messen niet echt heel agressief waren als je de "geen druk" regel in acht neemt.
vandefrische Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Klopt! Daarbij moet je je realiseren, dat alleen het kopen en proberen van een Fatip, dit maar de helft kost van een scimitar. Ook positief als er niet iedere dag geschoren wordt: oc. Ik zou zeggen : gewoon proberen!
Mesmer Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Prima krabber. Gewoon doen. Ik heb zelf ook al snel een Fatip gekocht. De Piccolo. Is me uitstekend bevallen.
LongShave Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ik ga mee met het advies van Mesmer. Gewoon doen en zelf ervaren. De beste leerschool. Ik heb een Fatip die uitstekend bevalt.
Robert79 Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ja het is een krabber die uitstekent bevalt en aan te raden is.Maar heb je een gevoelige huid, dan zou ik het niet doen.
skippy Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Ik heb inderdaad niet echt een olifantenhuid. Kan ik dan beter bij een gesloten kam blijven?
Mesmer Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ik heb inderdaad niet echt een olifantenhuid. Kan ik dan beter bij een gesloten kam blijven? Nee hoor. Het is allemaal techniek. Ik scheer mij fijner met een Fatip dan met een Edwin Jagger 89l
Robert79 Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ik heb inderdaad niet echt een olifantenhuid. Kan ik dan beter bij een gesloten kam blijven? Heb je na dat jij je geschoren hebt langdurig last van rode huid en rode plekjes ?.Stel, dat je dit nu al hebt bij een BBR Scimitar ( zelfde kop als EJ,muhle etc) dan kan je nagaan hoe je er uit ziet als je een Fatip gebruikt. Het zal best allemaal wel gebrek aan Techniek zijn, maar dan zou ik eerst de techniek beter gaan beheersen.
skippy Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Geen echte razorburn. Heel af en toe een klein wondje, en soms bij meerdere passes enkele rode puntjes, die soms kleine pukkeltjes worden. Dit is echter al een stuk minder sinds het gebruik van een SR ipv een cartridgemes.
LongShave Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Je kunt ook voor de Merkur Progress gaan. Deze is Adjustable en dus zelf in te stellen van mild naar agressief. Is wel aan de prijs.
Robert79 Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Geen echte razorburn. Heel af en toe een klein wondje, en soms bij meerdere passes enkele rode puntjes, die soms kleine pukkeltjes worden. Dit is echter al een stuk minder sinds het gebruik van een SR ipv een cartridgemes. Als je van die rode puntjes hebt die later kleine pukkeltjes worden, dan kan het zijn dat je een mesje gebruikt dat voor jou te agressief is of je drukt te hard op je huid.Wat voor mesjes gebruik je ?
marco Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Van een mesje is moeilijk wat te zeggen, blijft persoonlijk. Je kan nu niet zeggen: jij hebt dat mesje dus dat is goed of slecht.
talibeard Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Geen echte razorburn. Heel af en toe een klein wondje, en soms bij meerdere passes enkele rode puntjes, die soms kleine pukkeltjes worden. Dit is echter al een stuk minder sinds het gebruik van een SR ipv een cartridgemes. Als je van die rode puntjes hebt die later kleine pukkeltjes worden, dan kan het zijn dat je een mesje gebruikt dat voor jou te agressief is of je drukt te hard op je huid.Wat voor mesjes gebruik je ? Mijn ervaring is juist dat die irritatie een gevolg is van een mesje dat niet (meer) scherp genoeg is.
skippy Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Dat is goed mogelijk. Bij een nieuw mesje heb ik het minste last. Bij de tweede keer gebruik wordt het erger. Een derde maal lukt al niet meer.
marco Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ga eens op zoek naar een mesje wat voor jou wel prettig werkt en wat langer mee gaat dan één goede beurt.
Robert79 Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 (edited) oh ik ben te laat met mn vraag zie ik. OK de mesjes. die ik jou kan aanraden zijn deze omdat ik jouw probleem herken omdat ik dit ook vorig jaar had en bij mij hebben deze mesjes echt geholpen. Personna super blue / platinum chrome Lord platinum class Gillette 7 o clock sharp edge Lord classic super stainless (groen) Voskhod Edited September 14, 2014 by Guest
Mesmer Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Juist doordat de Fatip in combinatie met voskhod of rapira's bij mij veel effectiever was, kreeg ik zelden meer last van rode plekjes. Voor iedereen is de ervaring anders en je weet het alleen door te proberen.
skippy Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Ik denk dat ik idd wat moet proberen. Ik had in eerste instantie de Timors vanwege de vergevingsgezindheid. Nu wil ik een probeersetje bestellen met de beide Lords, personna, feathers en misschien nog een soort. Scheercreme houd ik voorlopig bij TOBS. Die bevalt beter dan BBR. Wel wil ik nog een nieuwe kwast. Heb nu een HJM varkenshaar, maar dat kan beter.
marco Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ach, ik ben niet moeilijk, wil die Bluebeards Revenge best ruilen tegen een kuipje Monsavon Dan moet je alleen wel bereid zijn om een zeep van 1,50 te ruilen tegen een van 15 euries
talibeard Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Ik denk dat ik idd wat moet proberen. Ik had in eerste instantie de Timors vanwege de vergevingsgezindheid. Nu wil ik een probeersetje bestellen met de beide Lords, personna, feathers en misschien nog een soort. Scheercreme houd ik voorlopig bij TOBS. Die bevalt beter dan BBR. Wel wil ik nog een nieuwe kwast. Heb nu een HJM varkenshaar, maar dat kan beter. Als je van de vergevingsgezindheid van de Timors houdt zou ik ook zeker Souplex proberen. Komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek (medyna/Solingen) en zijn behalve vergevingsgezind ook een stuk scherper en wat mij betreft een flink pak beter.
Robert79 Posted September 16, 2014 Posted September 16, 2014 Ik denk dat ik idd wat moet proberen. Ik had in eerste instantie de Timors vanwege de vergevingsgezindheid. Nu wil ik een probeersetje bestellen met de beide Lords, personna, feathers en misschien nog een soort. Scheercreme houd ik voorlopig bij TOBS. Die bevalt beter dan BBR. Wel wil ik nog een nieuwe kwast. Heb nu een HJM varkenshaar, maar dat kan beter. Er wordt op dit moment een gezamelijke inkoop georganiseerd, dus je zou voor jouw probleem wat Lord mesjes kunnen bestellen. Zelf vind ik de groene 'classic' en de Platinum Class, wel goede mesjes voor een gevoelige huid.
skippy Posted September 17, 2014 Author Posted September 17, 2014 Bij nader inzien is het misschien toch de veiligste keus om voorlopig bij mijn .89 stijl razor (BBR) te blijven. Vanmorgen in eerste instantie lekker geschoren (WTG). Het was de tweede scheerbeurt met het Timor mesje. Na de eerste pass, die heel gemoedelijk ging, dacht ik een tweede pass te doen XTG. Bij deze tweede pass toch weer enige kleine wondjes gemaakt. Ik denk dat ik voorlopig nog even geen nieuw mes koop, maar mijn centjes spendeer aan een zelf samengesteld proefpakketje mesjes, een fijndas kwast en een groot aluinblok. Waarschijnlijk komt er nog wel een potje TOBS Jermyn street bij. Verder ga ik eerst nog even "trainen".
Bartmen Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Zelf scheer ik met een Lord of een oude Gillette Knack net zo glad als een Fatip....
Recommended Posts