Jump to content

Advies gevraagd ivm scheerirritatie

Glenn

Recommended Posts

Hey

Ik ben nieuw op dit forum ik zal me anders ook ff snel voorstellen ik ben Glenn ik ben 21 jaar en dat is zowat alles dat er over mij te vertellen valt. :D (niet heus maar ik ga geen heel boek schrijven daar is een ander deel van dit forum voor denk ik)

Ik ben dit onderwerp gestart omdat ik eens wat advies wil van de mensen hier, ik krijg constant irritatie na het scheren en ik heb zowat alles al geprobeerd en ik ben nu radeloos.

Ik heb gewoon wegwerpmesjes geprobeerd, gillete fusion messen, scheermachine van braum, scheermachine met ingebouwd koelelement, trimmer en nu gebruik ik dan een safety razor en scheercreme.

Ik ben ook al langst een dermatoloog geweest voor iets tegen de irritatie dit middeltje deed echter niets.

Het beste resultaat ben ik in ieder geval bekomen met mn safety razor en scheercreme hier heb ik geen irritatie van als ik me max 2x per week scheer... dit is in mijn geval ook geen oplossing vind ik aangezien ik een nogal sterke baargroei heb en ik me toch zeker om de dag moet scheren op zn minst eigenlijk best iedere dag maar dat gaat dus niet lukken. Als ik me om de dag scheer dan krijg ik dus nog altijd een hoop irritatie. Ik ben nu helemaal radeloos en ik weet niet wat ik nog moet proberen om er normaal uit te zien, ik ben de irritatie echt wel beu geworden...

Dus heeft iemand hier advies voor me om van de irriatie af te raken?

ps.: Sorry dat mijn verhaal zo lang was maar ik wilde de situatie grondig schetsen

Een dermatoloog loopt er hier niet rond denk ik, dus als het echt in die hoek zit is dit niet de goede plek.

Maar wat betreft tips over het scheren zou het mij en anderen hier wel enorm helpen als je duidelijk beschreef wat je deed. Dus wat je voorbereiding is, welke producten je gebruikt, hoe veel keer (hoeveel passes) je per scheerbeurt over je gezicht gaat etc. Je vraag is nu zo open gesteld dat je alleen maar hele algemene feedback kunt verwachten. Dus graag meer vertellen!

Oh, voor ik het vergeet, welkom! ;)

Mijn scheerirritatie ziet er gewoon als allemaal rode stipjes uit, dit komt enkel voor in mn hals. Op mijn gezicht heb ik gelukkig geen last van irritatie.

Ik gebruik

Scheercreme: jermyn street collection shaving cream

Scheermes: merkur 33c

En mijn normale scheerbeurt ziet er als volgt uit

Ik was eerst mijn gezicht met warm water

(ik heb ook een tijdje eerst scheerolie op mn gezicht gedaan en daar dan een laag scheercreme over omdat iemand me dat ooit eens aanraadde maar dat werkte niet echt dus ik vond het maar geldverspilling)

Dan gebruik ik de scheermcrème

vervolgens scheer ik eerst met de haarrichting mee (op mn gezicht van boven naar onder en op mn hals is dit van links naar rechts)

daarna gebruik ik nog eens scheercreme en scheer ik op een hoek van 90 graden ong (op mn gezicht ga ik van mn oren richting mn neus dan en in mn hals is dit dan van boven naar onder)

vervolgens spoel ik mn gezicht en hals af met koud water

hierna gebruik ik mijn aluin blokje

en ten slotte gebruik ik een aftershave van gilette

Ik doe 2 "scheerbeurten" omdat ik vind dat mijn gezicht na 1 scheerbeurt niet echt glad is.

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties ik hoop dat ik het nu wat heb verduidelijkt hoe mijn scheerritueel eraan toe gaat.

Wat ik mis in je uitleg:

- Welk mesje gebruik je en heb je al andere mesjes geprobeerd?

- Wat doet de aluin? Geeft het prik of brandt het?

en hoe lang gebruik je een DE?

heb je het ook zonder aluin geprobeerd en met een andere zeep? ik vraag dit omdat ik van aluin ook rode uitslag krijg..

Antwoorden op jullie vragen:

Welk mesje?: Merkur Super

Wat doet de aluin?: De aluin prikt enkel een beetje als ik over een wondje ga, voor de rest voel ik het niet echt

Hoe lang gebruik je de: sinds juni dus nu ong 3 maanden

Heb je ook zonder aluin geprobeerd: Neen dit heb ik nog niet geprobeerd misschien moet ik dit eens doen?

En ik heb die aspirine nog niet geprobeerd neen.

Het kan zijn dat je na 3 maanden de techniek nog niet helemaal lekker onder controle hebt en teveel druk gebruikt. Dit is echt een veel voorkomend verschijnsel en kan echt funest zijn voor je huid. Daarop blijven letten is echt een must.

Het kan zijn dat je mesje niet scherp genoeg is voor je baardharen; als ik te lang doortrek met een mesje of een mesje gebruik dat niet scherp genoeg is krijg ik ook bultjes en ook alleen in mijn nek.

Het kan zijn dat de crème deel van het probleem is; dit zou je kunnen testen door het een keer aan te brengen en dan 5-10 minuten te laten zitten zonder verder te scheren. Krijg je dan irritatie kun je beter op zoek naar een voor jou huidvriendelijker product.

Wat je eens een tijdje zou kunnen doen is je nek alleen met de groeirichting mee te scheren, dus daar maar één pass; je bent dan wel minder glad maar als je daar irritatie mee voorkomt krijgt je huid in ieder geval de tijd zich te herstellen.

Ik hoop dat er iets bij zit waar je iets aan hebt; in ieder geval alle succes met het zoeken van een oplossing!

Wellicht ten overvloede, het allerbelangrijkste is om GEEN druk te zetten op het mesje. Geduld hebben en accepteren dat na bijvoorbeeld een of twee scheergangen je gezicht niet spiegelglad is. Over een of meerdere dagen moet je toch weer scheren. Je gezicht sparen is belangrijker dan superglad zijn. Dat komt later wel.

Edited by Guest

Ik kan alleen maar bevestigen wat stoppel schrijft.

Zelf heb ik ook altijd veel last gehad van irritaties, op welke manier of met welk mes ik het ook probeerde.

Voor mij was het toverwoord geen druk! en niet te glad willen scheren.

Na het aanleren van een beetje techniek kom ik steeds meer in de goede richting.

Succes!

Niet te veel druk of geen druk zetten is inderdaad vaak de oplossing maar het kan ook de combinatie van mesje, zeep en aftershave zijn.Voor de gevoelige huid zou ik geen aftershaves maar balsems gebruiken.Wat speciaal voor de gevoelige huid gemaakt is....

Proraso pre-shave sensitive (wit potje)

Proraso zeep sensitive(wit bakje)

Proraso ASB sensitive (wit flesje)

Als mesje zou je de 'Lord Super ss' (blauw-wit) doosje kunnen gebruiken.

• 3 weeks later...
  • 5 months later...

Ik merk dat ik ook last heb van scheerirritatie. Het gaat dan met name om het halsgebied. Na een scheerbeurt kan het er nogal rood uitzien, ondanks gebruik van ASB. Daarom scheer ik me bij voorkeur 's avonds. Heeft iemand nog tips om het te voorkomen?

Minder hard drukken.

Niet ATG scheren

Minder scheerbewegingen.

Andere mesjes proberen.

Andere schherzeep/creme proberen.

Dank je.

Voor mij als leek: wat wordt precies bedoeld met ATG? Ik heb wel even gezocht en vond wel een interessant stukje maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

http://straightrazorplace.com/shaving-straight-razor/60325-wtg-xtg-atg-n-s-e-w-s-n.html

Als je de kans hebt eens een single edge krabber gebruiken, kies dan uit het aanbod bijvoorbeeld een G-bar die mild is. Ik heb het hele aanbod aan SE's geprobeerd en tot nu toe nog niet ééntje gehad die me scheerbrand gaf. Of het nu komt omdat er geen trillingen voorkomen in verband met het steviger mesje of iets anders weet ik niet. Raar maar waar is het juist bij ATG (tegen de draad in scheren) dat de ware magie van een SE krabber tot uiting komt.

Als je de kans hebt eens een single edge krabber gebruiken, kies dan uit het aanbod bijvoorbeeld een G-bar die mild is. Ik heb het hele aanbod aan SE's geprobeerd en tot nu toe nog niet ééntje gehad die me scheerbrand gaf. Of het nu komt omdat er geen trillingen voorkomen in verband met het steviger mesje of iets anders weet ik niet. Raar maar waar is het juist bij ATG (tegen de draad in scheren) dat de ware magie van een SE krabber tot uiting komt.

Single edge? G-bar? Als leek heb ik daar nog nooit van gehoord. Kun je me uitleggen wat dat is?

mijn hals en tussen hals en kin kunnen ook veel minder verdragen dan m'n gezicht. Die doe ik dus alleen maar 2 gangen. Dan maar wat minder glad maar rood en jeuk is ook niets :)

Dank je, dan moet ik maar wat minder enthousiast zijn! ;)