Jump to content

tussentijds stroppen vervolg

Snuff

Recommended Posts

Gezien we inderdaad hiermee afdreven van de topic materiaal lijstje en Marcel ons verwees naar een eigen draadje hieromtrent:

En je stropt je mes voor de eerste pass. En na de eerste pass voor de tweede. En als er daarna nog een pass volgt, doe je dat nog eens daar aan voorafgaand. En als je dat achter de rug hebt strop je het mes nogmaals voordat je het sluit.

Mijn eerste reactie eergisteren: Nah, niet nodig, zie er het nut niet van in.

Stroppen voor het scheren en stroppen na het scheren is voldoende! Het tussendoor stroppen is enkel een gewoonte en volkomen overbodig en brengt dus geen enkele meerwaarde

Voor en na, zo deed ik het altijd al en dat was voor mij voldoende.

Het is maar hoe hoog je de lat legt Rolf. Voor mij geldt dat de schone strop voor de volgende pass veel waarde toevoegt. De activiteit is geen gewoonte en dus niet verdussend minderwaarde brengend. ;)

Eergisteren toch Opa zoals hij zichzelf noemt (eerder jonge springbok in een wat ouder lichaam volgens mij) op zijn woord gepakt en zelf op een schone Engelse Bridle gestropt tussen de passen door.

Als jij dat vind gewoon doorgaan met jou ritueel. Maar echt noodzakelijk is het niet, als jij voor de scheerbeurt stropt is dat voldoende. Heeft nmi niks met hoe hoog je de lat legt te maken maar met gewoonte.

Mijn bescheiden mening na 3 scheerbeurten is dat het inderdaad niet noodzakelijk is maar er is wel degelijk een merkbaar verschil als je tussendoor stropt, voor mij althans. Blijkbaar nooit te oud om te leren.

En zoals altijd om rechtszaken en vervolging te vermijden: Uw ervaring kan heel anders uitdraaien :)

Heren, de strop tussen de passes is geen echte noodzaak. Maar ik ga voor: "Lucy in the sky with diamonds!". Als ik de 2de pass aanzet met het mes dwars op de oor linie en dan in een "grand swoop" met beziging van de volle lengte van het mes de linkerhelft van mijn gezicht met medeneming van de linkerhelft van mijn bovenlip in een keer uitloop tot het kuiltje van mijn kin, dan denk ik, wat een prima vent is dit die mij heeft verteld dat een lichte strop tussendoor, de kwaliteit van het leven verbetert.

J

Om je het voordeel van de twijfel te geven ga ik hem van de week ook doen, maar vermoed dat ik bij mijn conclusie moet blijven dat het overbodig is. Wordt vervolgd ;)

Ok gisteravond de proef op de som genomen.

Alles klaar gezet, lekker onder de douche gekropen terwijl het schuim lekker stond op te warmen.

Ik heb voor deze test 2 identieke Kropps genomen. Beide bij aanvang 60 x over de strop gehaald.

Ik had bedacht links 1x stroppen en rechts tussendoor stroppen.

Zo gezegd zo gedaan. En moet als eindresultaat constateren: dat ik het onprettig vind om tussendoor te stroppen, het houd op, voelt beetje als condoom omdoen vlak voor de daad (rare vergelijking ik weet het)

Maar goed buiten het onprettig gevoel van tussendoor stroppen merkte ik geen enkel verschil tussen het eind resultaat. Beide kanten even glad, beide kanten totaal geen prik bij het Aluin, en merkte totaal geen verschil tussen eventuele scherpte van het met wat betoogd is.

Conclusie tot nu toe

Totaal overbodig tussendoor stroppen.

Ik ga het een eerlijke kans geven en over 2 dagen de messen van hand verwisselen zodat er een volledig en eerlijke uitsluitsel van mijn kant komt.

Wordt vervolgd

Ik zie dat ik mijn ervaring in de verkeerde draad had geplaatst. Derhalve kopieer ik m hier even, opdat er geen verwarring ende vervuiling ontstaat.

Mijn bericht van gisteravond:

Bon. Als beloofd heden de proef op de som. Het mes in kwestie: Schulze 31/32 Spitzkopf. Voor het scheren 100x over de spanriem en vervolgens twee gangen: éen gang geheel met de vleug mee, éen gang de hals met de vleug en het gelaat op de vleug.

Hierna het experiment. Voor de gang tegen de vleug de rechterhelft van het gezicht + hals ingeschuimd en geschoren. Vervolgens het mes 30x over de spanriem, de linkerhelft ingesopt en ook deze tegen de vleug geschoren.

Vreemd genoeg voelde de linkerhelft scheren hakkeriger aan. Dit kan te maken hebben met het feit dat ik dat met rechts doe en merk dan toch iets minder controle te hebben, waar ik met rechts met de vleug en met links met en tegen de vleug geen last van heb. Derhalve heb ik besloten dit experiment te herhalen, maar dan andersom: links zonder en rechts met extra halen over de spanriem. Dat gebeurt de volgende scheerbeurt.

Het resultaat is wel interessant echter. De aluin stak links minder dan rechts, zo ook de alcolado glacial. Het gezicht is niet veel verschil merkbaar, maar de hals is links voelbaar gladder dan rechts geworden. Dat verschil staat me niet bij van een "normale" scheerbeurt.

We zullen eens zien wat de donderdag brengt.

Rolf,

Ik citeer:

"Maar goed buiten het onprettig gevoel van tussendoor stroppen merkte ik geen enkel verschil tussen het eind resultaat. Beide kanten even glad, beide kanten totaal geen prik bij het Aluin, en merkte totaal geen verschil tussen eventuele scherpte van het met wat betoogd is.

Mijn beleving met tussendoor stroppen heeft uiterst beperkt te maken met het te bereiken eindresultaat noch met het te weeg brengen of ervaren van een tussendoor onprettig gevoel.

Een beetje doorzetter bereikt het gladde eindresultaat immers ook na vier scheerbeurten van drie passes zonder enig stroppen tussendoor.

Het gaat mij om het comfort. Zoals ik eerder beschreef. Bij de tweede of derde pass twee "Grand Swoops" links en rechts met het leeuwendeel van de bovenlip en de kin in een keer weerstandsloos, in een flits afgewerkt.

J

Heden wederom geschoren, en dus vervolg aan het experiment.

De messentrekker droeg mij heden het open ruggetje op, De Solingen Garanti "Deutsche Arbeit" die ik al een keer getoond heb alhier. Voorwaar geen straf je daarmee te mogen scheren.

Keer of 50 gestropt vooraf, minder dan normaal, en twee beurten scheren. Vervolgens wederom 50 over de strop en het hele gezicht en hals tegen de vleug in. Dat ging niet verkeerd. Ik krijg het gevoel dat het wel degelijk helpt dat stroppen tussendoor. Maar het voelt nog onnatuurlijk: het is voor mij (op dit moment) niet een uitbreiding doch een onderbreking van het ritueel. Wellicht is het wennen, dus ik doe het komende beurt nog een keer.