joostmoree Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Ik kocht een aantal jaren geleden een 7/8ste spanish point J.A. Henckels Friodur, opgetrokken uit roestarm staal (de enige roestarme die ik heb naast mijn Waldmin) met aardig vijlwerk op de rug. Kennelijk was er sprake van slecht rescalewerk want het mes sloot niet in de ellendige zwarte plastic scales. Dezen waren te kort. Of wat later bleek, het mes is bovengemiddeld lang. In die tijd maakte ik nog niet zelf scales. Ik had er ook de gereedschappen en de machines niet voor. Ik heb toen bij Revisor Bocote vervangingsscales gekocht. Wat groot model betreft kent Revisor maar éen smaak. En dat is het type scales waar alle 8/8sten mee zijn uitgerust. Of het nou hout is of hoorn. Ik heb de spacer nog in moeten korten om de Henckels tussen de scales te kunnen frommelen. Ik was best wel tevreden over het resultaat. Maar zodra en naarmate de tijd verstrijkt en je hoe langer hoe kritischer wordt dan begint de standaard plankenstein van de fabrieksmatig scheermessen voortbrengende producenten, je tegen te staan. Eigenlijk is het een schande dat Revisor – een puik merk met geweldige messen – zulke platte scales maakt. Ik sta zo ongeveer een keer in de twee maanden met mijn 8/8/ste Revisor met scales van waterbuffelhoorn in de hand voor een scheerbeurt en wordt dan door twijfel gegrepen op weg naar de besluitvorming om het er af te slopen om te proberen er iets beters van de maken. Dat gebeurt mogelijk vandaag of morgen. Maar voor wat betreft de Henckels met Revisor scales was het vandaag. Bijgaand een paar plaatjes van het mes voordat de scales eraf gingen. Morgen zal ik een paar plaatjes toevoegen aan het album van de Henckels met een nieuw jasje. Niks spectaculair. Geen Burl. Geen voering. Conventioneel. Maar wel de vraag oproepend waarom onze reguliere messenleveranciers zich er altijd met een Jantje van Leiden vanaf weten te maken. Als het in alle eenvoud ook kan als ik zal laten zien. http://imgur.com/a/vC559 J Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Van Plankenstein? Nee Joost, je vergist je. Dit is zijn broer, Van Lompenstein. Maar zonder gekheid: op zich mooi hout met een mooie tekening, maar met een ongekende lompheid en schijnbare desinteresse in elkaar geflanst. Recht, hoekig en met de verkeerde wedge. Ik snap je ongeloof aangaande het feit dat een leverancier van dit soort messen geen passend jasje voort kan/wil brengen. En inderdaad, dit hoeft geen extravagant hoogstandje te worden. Maar enige eenvoud en elegantie is toch niet teveel gevraagd? Ik ben benieuwd hoe ze uit de make-over gaat komen (om maar eens een moderne uitdrukking te bezigen). Veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Alhoewel ik qua smaak meer traditioneel ben aangelegd is dit inderdaad erg minnetjes. Een goed mooi blad verdient toch echt wel beter. Dat wordt weer een mooi dagje knutselen in het schuurtje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 De hele dag in het schuurtje was niet nodig Ron. Ik had gisterenmiddag al wat voorbereidingen getroffen. Ik heb nog twee plankjes Mallee Burl met hier en daar wat oppervlakkige haarscheurtjes die ik moet repareren en wil dezen bewaren voor een Koraat ondanks dat ik Amboina Burl en letterhout heb besteld. Daarnaast nog iets bijzonders bij Dictum maar dat houd ik nog even onder de pet tot ik met de Koraat VI aan de slag ga en mijn keus daarop mocht vallen als ik niet besluit dit door te schuiven naar de Damascener. Mijn ebbenhout is op. Bleef als meest voor de hand liggende keuze Cocobolo. Het mes is klaar. Ik heb me heel rustig gehouden deze keer. Eenvoudige lijnen. Een korte teen. Beetje frivoliteit bij de pivot. En de traditionele hertshoorn spacer. Het geheel heeft een voortreffelijke balans. Hier volgen de plaatjes. Het gaat op de laatste 2/3de hoeveelheid. Ik concludeer dat het net is of ik twee geheel verschillende messen zie. http://imgur.com/a/vC559 J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Mooi opgeknapt Joost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Van Plankenstein? Nee Joost, je vergist je. Dit is zijn broer, Van Lompenstein. Maar zonder gekheid: op zich mooi hout met een mooie tekening, maar met een ongekende lompheid en schijnbare desinteresse in elkaar geflanst. Recht, hoekig en met de verkeerde wedge. Ik ben het me je eens Ronald. Ik gooi de scales niet meteen weg. Ik kan er nog wat leuks van maken voor een 6/8ste. En als ik blijk in die sector niks te vervangen te hebben dan vind ik zonder probleem een gretige geestverwant-afnemer Ik snap je ongeloof aangaande het feit dat een leverancier van dit soort messen geen passend jasje voort kan/wil brengen. En inderdaad, dit hoeft geen extravagant hoogstandje te worden. Maar enige eenvoud en elegantie is toch niet teveel gevraagd? Uiteraard met je eens. De plankjes ter wille van een beetje vormgeving een paar keer met kantelende beweging over de losse schuurband halen is toch niet veel gevraagd? We hebben het hier over producten die tegen de € 200,00 aanlopen. Ik ben benieuwd hoe ze uit de make-over gaat komen (om maar eens een moderne uitdrukking te bezigen). Veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Ik deel je conclusie Joost: het lijken wel twee verschillende messen. Blijkt, althans in het geval van het open mes, kleding opeens wel de man te maken... Het mooie van deze fotoreeks is dat je bewijst dat men bij de vervanging en vervaardiging van scales zich niet te buiten hoeft te gaan aan extravagantie om toch een grote opwaardering te bewerkstelligen. Misschien trek je zo wel weer een paar potentiele schalenbakkers over de drempel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Uiteraard met je eens. De plankjes ter wille van een beetje vormgeving een paar keer met kantelende beweging over de losse schuurband halen is toch niet veel gevraagd? We hebben het hier over producten die tegen de € 200,00 aanlopen. Het mes oogt meteen honderd euro duurder (alhoewel dit mes zelfs voor €300 waarschijnlijk niet meer te vinden is). Van Mercedes met Volkswagen onderstel naar een volbloed bolide in enkele uurtjes, chapeau! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Dat is mooi geworden Joost. Ingetogen, doch elegant en een tikje frivool. Zo hoort het te zijn. Zelfs zonder de zeeg zou het al een hele verbetering zijn, maar zo vind ik 'm nog mooier. De wedge is ook mooi strak gelijmd. Zoals Ron al aangaf, minstens €100 meer waard. Ik snap dat je al bij de "Belegen" categorie hoort, maar je mag me ook gewoon Ramon noemen hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Excuus. Hoe ik nou aan dat "Ronald" kom in de impulsiviteit van het schrijven. . . ?? J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 En dan op na de volgende klus voordat Koraat VI op de agenda staat. Ik denk dat ik de scales van de 8/8ste Revisor van Waterbuffelhoornstein tot Lompenburg op de schop neem. Ik heb nog niet eerder aan hoorn zitten pielen. Gewoon de bandschuurmachine en daarna fijnere schuurmiddelen er tegen aan? Net zoals hout? Polijst het zichzelf boven de 1.000 grit? Ik lees het wel J Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Mooi gedaan Joost. Het mes komt zo beter tot zijn recht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 En dan op na de volgende klus voordat Koraat VI op de agenda staat. Ik denk dat ik de scales van de 8/8ste Revisor van Waterbuffelhoornstein tot Lompenburg op de schop neem. Ik heb nog niet eerder aan hoorn zitten pielen. Gewoon de bandschuurmachine en daarna fijnere schuurmiddelen er tegen aan? Net zoals hout? Polijst het zichzelf boven de 1.000 grit? Ik lees het wel J Bandschuurmachine gebruiken, stofkapje op stuift als een dwaze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Stofzuiger aansluiten op de bandschuurmachine werkt voor mij het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts