Jump to content

Wat is je favoriete merk scheer zeep/crème  

34 members have voted

1. 1. Wat is je favoriete merk scheer zeep/crème

• DR Harris
      8
    • Geo F Trumper
      2
    • TFS/BDF
      15
    • Proraso
      10
    • Taylor of Old Bond Street
      10
    • Truefitt & Hill
      2
    • DVH
      2
    • Musgo Real
      2
    • Crabtree & Evelyn
      3
    • Palmolive
      5

Recommended Posts

Posted

Ben benieuwd wat jullie favoriete merk voor scheer zeep/crème is.

Er zijn legio merken en geuren maar helaas zijn er maar 10 opties in de poll.

Je kunt max 3x stemmen op je favoriete merk(en). In het topic vak kun je je favoriete geur kwijt. Ook als je kiest voor "overig".

Voor mij zijn dat momenteel:

Geo F Trumper (Coconut - Spanish Leather - Eucris)

Musgo Real (Classic en Oak Moss)

Crabtree & Evelyn (Morrocan Myrth)

Posted

Van de geboden opties zit alleen D.R.Harris in de poll en dan gaat het om hun harde zepen met tot nu toe een lichte voorkeur voor de Almond.

Van TFS heb ik ondertussen wel 2 zepen in huis en ik ben razend benieuwd maar ze zijn nog niet gebruikt en dat 'mag' ik ook nog niet want ik wil eerst het aantal openstaande producten verminderen.

Een andere top-3 notering heeft ongetwijfeld Klar Kabinett, echt super, maar daarna zijn er wel erg veel kanshebbers op een notering en dat wisselt een beetje per seizoen/stemming. Enkele kandidaten; P.160, Williams Mug Shaving Soap, Calani, Arko (de stick), La Toja Manantiales en wat al niet meer.

Posted

Je noemt wel wat op Harrie! Klar Kabinett, P.160, La Toja manantiales. Allemaal "discontinued" :( . Zie ik een patroon ;) . Vooral de La Toja baal ik van. Ik heb de asb ervan en die vind ik geweldig.

Posted

Met de meeste heb ik geen ervaring behalve de TFS/ BDF waar ik 9 verschillende varianten van heb.

Daarvan vind ik de 'Esclusivo - BDF' en 'Bergamotto Neroli -TFS' het lekkerst ruiken.

En de andere zeep die in mijn top van scheereigenschappen staat zijn de HTGAM synergy's.

Wat zijn die krengen toch lekker smeuig, vettig en verzorgend. Vind de geur alleen iets minder helaas, maar dat doe niet onder voor een fijne scheerbeurt!

Toch zou ik heel graag nog een keer een de MdC, Calani, Musgo (zepen) en Haslinger willen proberen.

Posted

Ik heb gekozen voor TFS/BdF.

Waarvan Italian Fern denk ik wel de lekkerste geur is voor mij.

En voor C&E, waarvan ik alleen de West Indian Lime ken.

Verder niet op de lijst, maar wel toppers voor mij:

Klar Kabinett

Cella

Bluebeards Revenge

Tabac

Essential Journeys - Nightscape

De Palmolive, Proraso en dvh vind ik ook goed hoor, maar zijn niet mijn toppers.

TOBS is heerlijk qua geur, maar helaas niet goed voor mn huid.

De manantiales vond ik ook erg lekker ruiken (sample van cutthroat) en zag dat er ook een splash van is, volgens mij bij BdF. Jammer dat de zeep dan nog ontbreekt.

Oh ja, Monsavon vind ik ook een fijne zeepje :)

Maar zo kunnen we nog wel ff doorgaan ben ik bang....

Posted

Ja, wat zijn er alle-jezus veel verschillende scheerzepen en creme's in dit markt te vinden.

Welkom in het wondere wereld van het klassiek scheren... Down the rabbit hole you go :lol:

Posted

Ja, wat zijn er alle-jezus veel verschillende scheerzepen en creme's in dit markt te vinden.

Welkom in het wondere wereld van het klassiek scheren... Down the rabbit hole you go :lol:

In de poll kun je maar 10 opties aangeven. Er zijn echter tientallen merken van de gevestigde tot aan de home mades.

Posted

Ja, maar bij meer dan 10 opties kan je wel bezig blijven natuurlijk. Dus ik denk dat deze 10 prima zijn, met eventuele aanvulling in je bericht.

Posted
Je noemt wel wat op Harrie! Klar Kabinett, P.160, La Toja manantiales. Allemaal "discontinued" :( . Zie ik een patroon ;) . Vooral de La Toja baal ik van. Ik heb de asb ervan en die vind ik geweldig.

Ik weet niet of er een patroon is maar in die paar jaar (nou ja, 8) dat ik via internet mijn zeepjes zoek, voorheen alleen Bartex, Tabac en Palmolive, heb ik al heel wat zien komen en gaan. Wat vooral opvalt is dat de oudere écht goede zepen verdwijnen; te weinig verkopen of vooral misschien te weinig winstmarge voor de fabrikanten? De kiloverpakkingen snap ik nog wel; er zijn natuurlijk steeds minder scherende barbiers dus die kunnen al die 'professionele' zepen niet meer in de lucht houden maar de rest? Wat er voor terug komt zijn een aantal kleine ambachtelijke zeepmakers met alles van zeer goed tot onbruikbaar (maar steevast met een pittig prijskaartje) en wat 'gelikte' merken met wel enige kwaliteit maar vaak te middelmatig om hun prijs te verantwoorden.

Hebben we het nog niet gehad over al die reformuleringen waardoor o.a. driekwart van de Engelse harde zepen van hun eigen voetstuk zijn gedonderd. Wat dat betreft; lang leve D.R.Harris!

Posted
en wat 'gelikte' merken met wel enige kwaliteit maar vaak te middelmatig om hun prijs te verantwoorden.

Hebben we het nog niet gehad over al die reformuleringen waardoor o.a. driekwart van de Engelse harde zepen van hun eigen voetstuk zijn gedonderd. Wat dat betreft; lang leve D.R.Harris!

En welke merken zijn dat dan, de 'gelikte' merken met enige kwaliteit maar te middelmatig voor de prijs?

En welke Britse zepen zou jij aan raden die de prijs dubbel en dwars waard zijn? ...MWF?

Posted

Dat bedoelde ik eigenlijk ook Harrie. Dat de zepen die alleen maar super-lovende kritieken krijgen, en best wel wat aftrek vinden (inherent aan de lovende kritieken), stuk voor stuk van de markt verdwijnen. In sommige gevallen waarschijnlijk als gevolg van marketing-strategieën van de nieuwe (grote multinational) eigenaar/opkoper van het merk in kwestie. In andere gevallen misschien als gevolg van de welbekende "new and improved formula", waardoor een bepaalde zeep ineens niet meer verkoopt?

Posted (edited)

Een andere beweging die ik zie is dat zepen steeds sterker geparfumeerd worden. Volgens mij zijn de ambachtelijke zeepmakers uit Amerika daarmee begonnen, en is het onderhand ook naar Europa overgewaaid.

Vroeger roken scheerzepen naar zeep, met een bloemen, kruiden, of citrusluchtje. Tegenwoordig zijn het soms echte geurbommen. Ben ik niet altijd kapot van.

(Mama Bear en Mystic Water zepen zijn een voorbeeld van soms zeer sterk geparfumeerde zepen)

Edited by Guest
Posted
en wat 'gelikte' merken met wel enige kwaliteit maar vaak te middelmatig om hun prijs te verantwoorden.

En welke merken zijn dat dan, de 'gelikte' merken met enige kwaliteit maar te middelmatig voor de prijs?

En welke Britse zepen zou jij aan raden die de prijs dubbel en dwars waard zijn? ...MWF?

Blijft persoonlijk natuurlijk maar wat betreft die gelikte merken kom ik los uit de pols op namen als Bluebeards Revenge, Mühle/EJ-zepen en Raz*war (die beginnen ze nu ook al te dumpen). Slecht? Neu, denk het niet, maar komen niet in de buurt van b.v. een eenvoudige Palmolive stick of Arko. Nou zijn die ook niet heel eenvoudig te verslaan maar als je minstens een factor 4 meer vraagt......

MWF is een uitstekende zeep ja, als je tegen de lanoline kunt en als je hem goed opgeschuimt krijgt. Als ik de fora mag geloven is het hit or mis maar de liefhebbers zijn erg enthousiast. D.R.Harris vind ik zijn prijs waard maar de Engelse zepen die de mist ingingen met veranderde formules (meestal de tallow eruit en iets erin terug dat het niet goed doet) zijn o.a. Erasmic (al 2 of 3 keer veranderd maar niet terug op het oude peil), Truefitt & Hill. Geo.F. Trumper, Penhaligon (die zijn ook weer min of meer terugveranderd) en een aantal (maar schijnbaar niet alle) TOBS harde zepen. Daarmee zijn ze nog niet slecht of onbruikbaar maar als je een premium prijs betaalt mag het toch minstens het niveau van, daar is-ie weer, Palmolive hebben toch?

Posted

Palmolive is natuurlijk ook erg goed, vooral voor dat bedrag. Alleen jammer dat ze niet een betere geur hebben. Maar qua eigenschappen is het een verdomd goeie crème!

Posted

Maar als het fabrikanten zoals Palmolive, Cella, Vitos, Tabac en Arko lukt om goedkope goed schuimende scheerzepen op de markt te brengen, hoe moeilijk kan het dan voor een "luxezeep" zijn om tenminste dat niveau te halen?

Posted
Maar als het fabrikanten zoals Palmolive, Cella, Vitos, Tabac en Arko lukt om goedkope goed schuimende scheerzepen op de markt te brengen, hoe moeilijk kan het dan voor een "luxezeep" zijn om tenminste dat niveau te halen?

Dat is wat mij betreft dan ook een mysterie.....

Het zou natuurlijk gewoon zo kunnen zijn dat die producten ontwikkeld worden door een 'design' team en niet door mensen die ooit een scheerkwast van dichtbij hebben gezien! ;)

Posted

Het zou natuurlijk gewoon zo kunnen zijn dat die producten ontwikkeld worden door een 'design' team en niet door mensen die ooit een scheerkwast van dichtbij hebben gezien! ;)

Dat geloof ik niet Harrie. De producten van de gevestigde merken zoals Harris, C&E en T&H zullen vast door en door getest worden door ervaren "shavers".

Posted

Dat geloof ik niet Harrie. De producten van de gevestigde merken zoals Harris, C&E en T&H zullen vast door en door getest worden door ervaren "shavers".

De knipoog in mijn berichtje gezien? Tegelijkertijd is mijn vertrouwen in hoe en waarom producenten producten ontwikkelen/veranderen duidelijk minder groot dan het jouwe.... :mrgreen:

Sommige producten zijn echt beroerd geworden na de verandering (vooral Erasmic) en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een groepje ervaren scheerders dat de 'oude' producten kende positief heeft geoordeeld over de vernieuwde versies. Bij Penhaligon en Erasmic zijn blijkbaar zoveel mensen weggelopen van hun producten dat ze de veranderingen weer (deels) teruggedraaid hebben. Dat had een test door ervaren mensen (die hun brood bovendien elders verdienen) toch echt kunnen voorkomen denk ik.

Posted

Ik denk dat bij veel fabrikanten (want zo kun je de grote jongens best noemen) eerder een besparing van kosten de reden is voor een wijziging in de ingrediënten, dan dat ze het echt doen om een nog betere scheerzeep te krijgen. Of soms zullen ingrediënten niet meer mogen vanwege strengere wetgeving.

Maar voor dergelijke fabrikanten is het promillage toegewijde natscheerders natuurlijk niet zo interessant. Voor hen is het veel belangrijker dat ze grootwinkelbedrijven over kunnen halen om hun producten op ooghoogte te krijgen, zodat ze bijna ongezien (en zeker ongeïntersseerd) in de winkelkarren verdwijnen.

En het verdwijnen van de grote merken is volgens mij verklaarbaar, als je kijkt naar de strategie van de multinationals. Elk merk, elke divisie, moet bijdragen aan het resultaat en als het dan achterblijft, dan houdt het op. Dan kan Irisch Moos scheerstick wel een heel goede stick zijn, maar als de balea wake-up-call met een mooiere verpakking beter verkoopt, dan verliest de stick het wel, helaas.

Dus, het klopt Harrie, degenen die beslissen over onze scheerzeep hebben veel verstand van bruto bijdrage, gross margin, marktaandeel en naamsbekendheid, maar hebben waarschijnlijk thuis de Gillette Fusion nog niet zo vaak nodig dat het stoort.

Posted

Ik zie geen optie "Overige" en heb dus mijn stem niet uitgebracht

Mijn voorkeur: Martin de Candre - Cella - Mitchell's Wool Fat aka MWF

Posted

Vervolg Topic Start:

• Strop Shoppe SE Teakwood

• Tucker Hill’s Moonstone van TuckerHillTx

• Dirty Hairy Shaving Soap van PuddleDuckSoapworks

• Coconut Vanilla Shaving Soap van joshuatreesoap

Posted
Ik zie geen optie "Overige" en heb dus mijn stem niet uitgebracht

Mijn voorkeur: Martin de Candre - Cella - Mitchell's Wool Fat aka MWF

Heb je de MdC al eens vergeleken met Le Pere Lucien? Internationaal zie ik dat sommigen de Le Pere al beter vinden, maar ben wel benieuwd wat jij er van vindt.

Posted

Ik gebruik om en om DVH, Arko en Palmolive (de 2 laatsten geraspt). Deze 3 samen kosten ruim minder dan dan de helft van een tube Sandalwood van EJ die ik had, maar doen het m.i. Vele malen beter. Schuimen alledrie uitstekend op, binnen no time voldoende voor ruim 3 passes. Vooral de Palmolive is m.i. waanzinnig goed, gerelateerd aan de prijs. Als een van de drie op is komt er pas een nieuwe bij, ik wil er niet meer dan drie tegelijk open hebben.