kloon Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Hallo, het is zover ik ga dan toch eindelijk na wat getwijfel de overstap maken na het scheren met een open mes. Ik scheer met een matte merkur futur waar ik zeer tevreden van ben zelfs op standje 6. Nu zou ik graag een lijstje samenstellen met met alles wat ik moet hebben. Heb natuurlijk al zeer veel gelezen hier op het forum en veel filmpjes bekeken maar alle info in natuurlijk welkom. Mijn budget is +- 130€ .... nu niet alles hoeft nieuw te zijn zoals bvb het mes mag gebruikt zijn en heb er al een aantal zien staan in de verkoophoek. Wat ik zelf in gedachten had voorlopig - Het mes misschien 2dehands hier van op het forum bvb - De strop bvb http://www.amazon.de/korium-Abziehriemen-aus-Rindsleder/dp/B003TU76S2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1409937897&sr=8-1&keywords=Abziehriemen+aus+Rindsleder . Is dit een goede aangezien er geen cotton canvas aanzit. - Een spanriem ? - In de plaats van de strop misschien deze NEW - Large Exchangeable Paddle Strop - Classic-Version van Rasupur. Nu ik weet dat je de strop dagelijks moet gebruiken als je u wil scheren dit kan zowel op de hangstrop of op een paddle strop. Waar ik nog niet uit ben is op welke strop na een X tal maanden bvb diamand pasta moet op aanbrengen. De paddle strop heeft 2 zijden moet dan op 1 zijde de diamand/gele pasta aanbrengen en het andere gedeelte zo laten om enkel te stroppen voor de scheerbeurt? Dus je lijst wat jij zou kopen in mijn plaats en merci voor alle info ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 5, 2014 Share Posted September 5, 2014 Kies een mes hier uit de markt en koop een goeie spanriem met aan éen zijde leder en aan éen zijde crox (da's de groene kant). Dan ben je de komende tijd klaar. De eerste maanden namelijk ben je aan het leren scheren. Gedurende die tijd moet je je niet druk maken over pasta's, diamanten, soorten leer en weet ik wat omdat je dat verschil nog niet gaat merken zolang je techniek er niet is. En dat duurt nu eenmaal met het open mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kloon Posted September 5, 2014 Author Share Posted September 5, 2014 (edited) Kies een mes hier uit de markt en koop een goeie spanriem met aan éen zijde leder en aan éen zijde crox (da's de groene kant). Dan ben je de komende tijd klaar. De eerste maanden namelijk ben je aan het leren scheren. Gedurende die tijd moet je je niet druk maken over pasta's, diamanten, soorten leer en weet ik wat omdat je dat verschil nog niet gaat merken zolang je techniek er niet is. En dat duurt nu eenmaal met het open mes. ok thx for the info . Edited September 6, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Richard (efsk), je bent een man van mijn hart met vorenstaand advies (ook anderszins hoor!). Jij pakt het adres van de spanriem op? Onze Zoekfunctie gebruiken zal ook resultaat opleveren. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ha Kloon de markt hier is de markt hier op het forum. Daar staan op dit moment een aantal scheerscherpe messen te koop. Voor de spanriem kun je kijken bij the dutch shaving shop of bij de messenwinkel enzoverders. Veel succes en veel plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kloon Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Kleine update -100 gram crox gekocht op ebay dank u voor de geposte url Joostmoree -classic Paddle Strop bij Rasupur gekocht op aanraden van snuff. - Pandor333 razor hier op de markt overgekocht van Buffel . Ik ben er klaar voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Je laat er geen gras over groeien kerel Laat ons weten hoe het gaat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Goed zo jochie! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Kleine update -100 gram crox gekocht op ebay dank u voor de geposte url Joostmoree -classic Paddle Strop bij Rasupur gekocht op aanraden van snuff. - Pandor333 razor hier op de markt overgekocht van Buffel . Ik ben er klaar voor Ongeveer 2 weken gelden het zelfde gedaan als jou... Maar dan 2 messen van Buffel, kan er altijd 1 geslepen worden wanneer ik die verpest! Het stroppen is even wennen maar gaat steeds beter. Hoevaak stroppen (heen en weer) de experts eigenlijk voor het scheren, wanneer het mes scheer klaar is en als het eenmaal nodig is, hoevaak met crox? Want ik lees en zie overal andere meningen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Nou vooruit zeun. Nog een keerje maar. Uitgangspunt is scheerklaar. Na een keer scheren is het mes niet meer scheerklaar. Tien slagen over de Crox zonder enige druk. En daarna . . . . .tig. . .strop till you drop. . . over schoon leer. En alles komt klaar. Echt Opa J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Maar waarom na elke keer scheren over de Crox? Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Nou vooruit zeun. Nog een keerje maar.Uitgangspunt is scheerklaar. Na een keer scheren is het mes niet meer scheerklaar. Tien slagen over de Crox zonder enige druk. En daarna . . . . .tig. . .strop till you drop. . . over schoon leer. En alles komt klaar. Echt Opa J Dank opa Joost, Maar..., ...tig, strop till you drop..., 20, 50, 90? Geef me AUB 'n getal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 40 a 50 x is zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Een getal... een getal... Gewoon, lekker vaak. Je zet je baardhaar in de voorweek, en die éen á twee minuten strop je lekker door. En als je het nog niet zo goed kan, dan begin je lekker vast voor de voorweek. En omdat je het nog niet zo goed kunt vertieft je dan waarschijnlijk je mes of je strop of beiden, en dan begin je lekker van voor af aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Duidelijk Rolf, mijn dank is groot... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Precies Rolf en Richard. Na de 50 of daaromtrent heen en weer wordt het wat minder zwaarwegend. Maar rond de vijftig wil ik er eigenlijk niet mee stoppen. Want dan gaat het meestal zo lekker. Met de radio aan. Iemand die tegen je lult zonder dat je iets hoeft terug te zeggen. Je kijkt ondertussen in de spiegel en verwerkt de conclusie dat een kilootje of 10 minder - voornamelijk rond de middenrif - je goed zou doen. J PS Wellicht kom ik tot dit soort overwegingen omdat ik vanavond zo lekker heb gegeten. Ik ga er van uit dat jullie dat ook deden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kloon Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Ok Joost is een echte diehard lees ik hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Tja ieder zijn ding J. Ik ga na de 50 keer liever met het mes over mijn gezicht ,dan naar geleuter op de radio te luisteren. Maar zoals gezegd 50x is genoeg. Ik wil een tip meegeven voor de beginnende stropper als je tijdens het stroppen de halen telt blijft je aandacht bij je mes en het stuk leer. Wat resulteert in minder sneetjes dan wel beschadigingen in het leer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kloon Posted September 6, 2014 Author Share Posted September 6, 2014 Nog een vraagje veegt iedereen zijn crox aan zijn strop riem of paddle of zijn er nog die een balsa plankje gebruiken. Ik ben nm nog net handig genoeg om dat nog zelf in elkaar te steken Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Goeie tip van kalerolf, dat tellen. Ik doe dat nog steeds. Het brengt focus en leegt de geest. Net meditatie. Hetgeen ook weer de reden is dat ik langer strop dan 50x. Een stuk of 100 vind ik wel fijn. Met of zonder andere geluidsbronnen. Hoewel het geluid van het mes over de spanriem erg aangenaam is. Waarmee meteen kloons vraag beantwoord is, althans waar het mij betreft. Ik gebruik een spanriem, van het soort waar ik twee linkjes naar gepost heb wat hoger. Die komen met éen zijde reeds be-CrOx-t. Anderen gebruiken de keerzijde van de hangriem, of een panel voor de paddlestrop, en weer anderen het balsahouten plankje. Het mag allemaal. Als je plankje vlak is en je je plankje goed egaal volgesmeerd krijgt is het prima. Vergeet niet de eerste keren na de CrOx je mes af te vegen voor je gaat stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Is het aantal malen dat je stropt niet afhankelijk van de lengte van het middel dat je gebruikt? Ik kan me voorstellen dat je op een spanriem, omdat die korter is, meer moet stroppen dan op een hangende riem om tot eenzelfde resultaat te komen. Verder heb ik ergens gezien dat chroomoxide vooral geschikt is voor RVS-messen en ijzeroxide juist voor koolstofstalen messen. Kan iemand daar commentaar opgeven? Is het verder mogelijk dat mijn DOVO die ik scheerklaar kreeg al na 3 beurten zonder stroppen zo bot is dat verder gebruik niet mogelijk is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 (edited) Potverdomme Frank. Natuurlijk als de strop korter is dien je meer van heen en weer te gaan. Want het gaat over de in afstand afgelegde centimeters. En stop met alle overige kul. Na de 16K steen of hoger heerst daar ongeacht het ijzer alleen maar Crox voor een paar keer of tien, En daarna niks dan schoon leer. En je stropt je mes voor de eerste pass. En na de eerste pass voor de tweede. En als er daarna nog een pass volgt, doe je dat nog eens daar aan voorafgaand. En als je dat achter de rug hebt strop je het mes nogmaals voordat je het sluit. J Edited September 6, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ok Joost . Een hangriem met linnen om het mes te richten en om vervolgens verder te stroppen op leer heb ik dus niet nodig. Eén enkele spanriem met Crox en schoon leer volstaat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 JA! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Ok Joost bedankt. Doe binnenkort wel verslag van mijn ervaringen. (Je begrijpt dat er dusdanig veel verschillende informatie wordt verstrekt dat dit voor een beginner nogal verwarrend kan zijn) Overigens heb ook ik vanavond bijzonder lekker gegeten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts