Jump to content

Recommended Posts

Posted

Van de week als cadeautje een bakje scheerzeep gekregen. Het gaat om een Frans zeepje welke in een Gentse zeepwinkel is gekocht. het merk is Maitre Savonitto. Les Savon a Barbe de nos grands peres. (voor mensen die geen frans kunnen (zoals ik..), een plaatje voor de beeldvorming:

barbe.jpg

Vandaag geprobeerd.

Het viel me op dat er niet echt een sterke geur aan zit. Zeker niet wanneer hij is opgeklopt. Dat vind ik zeker niet erg/hinderlijk. Hij klopt heel makkelijk op, echt heel makkelijk. Alleen hoe lang je ook blijft kloppen, hij is heel erg luchtig. Misschien wel te luchtig... Wanneer ik een dikke laag op mijn gezicht smeerde verdween het als sneeuw voor de zon. Nog geen 3 minuten later was er niks meer van te zien. Desondanks wel het gevoel dat het een fijn zeepje is.

Iemand die kan verklaren waarom het zeep zo weer verdwijnt?

Posted

Ik heb het zeepje ook liggen (gescoord bij Paul Kox) maar heel veel verder kan ik je niet helpen want ik heb het nog niet gebruikt en het is voorlopig nog niet aan de beurt.

Op basis van de ingrediënten verwacht ik eigenlijk wel een bruikbare zeep. Zonder dus met enige zekerheid iets te kunnen zeggen verwacht ik dat het probleem wel eens in je te luchtige schuim zou kunnen zitten. Zepen die snel opschuimen krijg je vaak niet zo goed als je met teveel water begint; het probleem is dan niet zozeer de hoeveelheid water maar het feit dat het in één keer toegevoegd wordt. Je zou de volgende keer met een drogere kwast kunnen beginnen en dan langzaam water toevoegen tot je schuim goed is. Dat heeft het voordeel dat er dan veel minder bellen in komen en de samenhang tussen zeep, water en lucht wat stabieler wordt.

Ik ben benieuwd of het helpt (hier speelt ook eigenbelang mee, dat snap je wel... :mrgreen: ).

Posted

Vanochtend nogmaals de zeep gebruikt. Ik heb het dit keer gelijk op mijn gezicht gemaakt ipv in een bakje. Het ging al een stuk beter. Misschien nog net een beetje te dun op sommige plaatsen waardoor ik soms even moest bijtippen met de kwast voor een fatsoenlijk laagje.

Samen met de feather mesje ging het in ieder geval heerlijk:)

Posted

Heeft deze Gentse winkel ook een website ?

Altijd handig om weten .

Ik heb hier op het forum ook al eens de Williams Mug Shaving Soap gekocht.

Deze was bij het opkloppen ook altijd veel te luchtig.

Dus had ik de zeep in een potje gestoken en dat ik vulde ik dan met zeer heet water zodat de structuur van zeep zeer soepel werd.

En zo verkreeg ik een stevig schuimpje .

Posted

Dat durf ik je niet te zeggen. Ik weet ook niet waar het precies is gekocht;)

Ik blijf stug door gaan tot ik een mooie stevige schuim heb