joostmoree Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 (edited) Heren, Aangezien er geen respons meer komt naar aanleiding van de voltooiing van de Koraat V, publiceer ik daar niet meer over. Dat zou overigens gezien het geschrijf rond het stappenplan op mineure details na, leiden tot een herhaling van zetten. We gaan dus door met de Koraat VI. Terzijde. Koraat V is naar de stenen en de strop gebracht. Vanmorgen. Omdat een scheerbeurt daarmede dus niet tot de mogelijkheden behoorde heb ik geen alternatief gezocht en de baard gelaten waarvoor hij was. Met als resultaat - daar kon ik op wachten - dat toen de lieve vrouw rond 12.00 uur thuis kwam van Goede Dingen doen voor de Medemens in een Ziekenhuis zonder Salaris, ik als gebruikelijk enorm op mijn kloten kreeg want zij beschouwt het overslaan van een scheerbeurt als afglijden en een verbeesting nog erger dan met een korte broek aan in de voortuin struinen. Dus morgen pas een scheerverslag. Waarom nu al zeuren over de Koraat VI? Hij is nog niet eens bij Ulrik besteld!. Even los van het naderende Damascener geweld het volgende. Jullie weten dat ik altijd met hout zit te pielen. Alhoewel een Micarta en Elforyn traject(je) samen met Richard in de inweek en de voorwas ligt. De ebbenhoutjes (daar zijn er meer van) staan echt een beetje voorop. Als je daarvan iets kunt krijgen van A1 klasse - zo door en door zwart als een Zwarte Piet als ik het cultureel mag houden; waarom neemt Sinterklaas geen echte negers in zijn gevolg op want dan zijn we van dat gezeur af? - dat ergens 20 jaar in een loods heeft gelegen om te drogen in de aanloop tot klarinet te worden verwerkt. En dan Grenadille. En vervolgens Cocobolo. Maar, voorafgaande aan de ebbenhoutjes en hun gevolg geven de knoestige houtjes de toon en de maat aan. De burls. Na maandenlang gezoek ben ik er in geslaagd twee Mallee Burl blokjes van de juiste maatvoering (16 cm lang) te verkrijgen rechtstreeks op de site van Edelholzverkauf. Het kostte een paar knaken maar dan heb je ook wat. Na verzaging en wat verbrassen hier en daar genoeg materiaal voor drie messen. Twee daarvan hebben jullie ondertussen gezien. De laatste twee plankjes zijn wat zorgenkindjes. Maar daarover in een ander verband elders meer. Maar mijn mooiste dag op het gebied van scales maken komt als ik beslag kan leggen op Amboina burl. Ja Ramon, nu gaat het emotioneel voor je worden. Ik schrijf een berichtje aan de heer Wessling van Edelholzverkauf (bij de weg, als je hem aan de lijn krijgt vanuit Berlijn, hij spreek voortreffelijk Nederlands!), Quote " Sehr geehrter Herr Wessling, Ich habe schon öfters Edelholz bei Ihnen gekauft. Ich benutze das Holz für neue Schalen von Rasiermessern. Es ist ziemlich schwierig um exklusive Hölzer wie Maser zu erwerben. Beinahe alles das angeboten wird hat eine Länge von etwa 12 cm. Das ist zu kurz für mich. Ich brauche mindestens 16,6 cm mit einer Breite von 4 cm. Glücklicherweise hatten Sie vor ein paar Wochen für mich zwei Mallee Burl Blöcke, die einige nette Boards ergaben. Inzwischen habe Ich damit zwei Rasiermesser gebaut. Aber Amboina? Um sehen zu lassen was Ich brauche habe Ich einige Bilder vom Arbeitsprozess von dem letzten beigefügt. Sondern bleibt es immer so abstrakt. Bitte sehe: http://imgur.com/a/XcDeX Hochachtungsvoll und mit freundlichen Grüßen, Joost" Een half uur later antwoord. Quote Guten Tag Herr Moree, wir werden heute noch Amboina-Rasiermessergriffschalen für Sie einstellen. Etwas später schicken wir Ihnen den Link zum bestellen. Mit freundlichen Grüßen, Olav Pfanz Edelholzverkauf GbR Wessling & Pfanz Monumentenstraße 33-34 10829 Berlin Mobil: 0171 740 48 95 En om 17.20 uur krijg ik het navolgende bericht. De Amboina kan door mij worden besteld. En dat ga ik dus zo dadelijk doen. Met nog een ebben plankje. En dat pokhout daar wordt ik ook niet goed van. En er is ook nog wat onweerstaanbaar olijfhout. Enfin, het houdt je uit de kroeg. Het leven is mooi. Quote Sehr geehrter Herr Moree, hier nun der Link zum Bestellen der Amboina-Messergriffschalen 160 x 43 x 4 mm: http://www.edelholzverkauf.de/product_info.php?products_id=11821 Mit freundlichen Grüßen, Olav Pfanz Edelholzverkauf GbR Wessling & Pfanz Monumentenstraße 33-34 10829 Berlin Overigens, staan we verbaasd dat het daar in het Germaansche voor de wind gaat. Die jongens daar zitten er boven op. Gaan ervoor. Zijn niet te stoppen. Fabriceren, produceren kwaliteit. Service is door hen uitgevonden. En ze communiceren alsof ze het werkwoord en het begrip zelf hebben bedacht. En als ik hier wat heb en ik wil er een beetje vaart in krijgen dan moet dat via de Nationale Ombudsman! Zo ken die wel weer. J Edited September 4, 2014 by Guest
efsk Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Prachtig stukje schrijfwerk weer. Help me herinneren je nooit meer te vragen om een stap voor stap verslag: hoe interessant ook het haalt het niet bij een e-pistel van deze orde. Los daarvan: ik hoop dat de mannen van de edelholz genoeg plankjes gezaagd hebben. Heel het forum bestelt dat spul nu
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Even off topic, maar wat is zo'n Duits woord voor scales of heftjes zoals "Rasiermessergriffschalen" toch mooi! Eigenlijk nog mooier dan: "Haupteisenbahnknotenpunkthinundherschieber = wisselwachter J
Snuff Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Blij dat je eindelijk het juiste hout hebt gevonden, zoals je weet is mijn Koraat III van hetzelfde hout voorzien straks, je kan niet ontkennen dat ik toch nog enige smaak heb hé
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Ron, voordat jij mij op het goede spoor zette had ik nog nooit van Amboina burl gehoord! Laat staan dat jouw goede smaak ooit onderwerp van discussie of twijfel is geweest! J
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 (edited) verwijderd Edited September 4, 2014 by Guest
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Bovendien, was het niet Caesar die ons vertelde:""Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, . . . . . Heel Gallia is verdeeld in drie delen. In één daarvan wonen de Belgae, . . . . De andere delen behoorden tot de Aquitaniers en de Kelten. Kortom, die Hollanders speelden in Gallië geen enkele rol wanneer het toekwam op het ontwikkelen van een verfijnde Gallische smaak! Mochten geen lid worden van de club! J
Snuff Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Blij dat ik dan toch nog iets heb kunnen bijdragen. Ulrik zond me trouwens net een berichtje en vroeg of ik in plaats van het afgesproken hout wellicht interesse had in een nieuw materiaal dat hij nu ook voert. Opgepast! Niet voor gevoelige kijkers! Kun je dit voorstellen met een Damasceen mes erin Mocht hij echter doorbreken op de Amerikaanse markt dan zal hij vast veel afname hebben. Brrrrr .....Het kan nog erger, de nieuwe rage in de US .... lichtgevende scales.
Guest Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Mooi materiaal . Maar zou niet "mijn "eerste keus zijn bij een Koraat. Ik zou persoonlijk liever voor hout of been gaan. Maar goed ieder zijn ding
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Rolf, wat druk je je toch weer heel civiel en diplomatiek uit. Ik bewonder je daarin. Maar Ik vind het gewoon helemaal kut. Als ik zo vrij mag zijn dit als een heer van stand in deze weloverwogen gekozen gematigd subtiele bewoordingen uit te drukken. J
Guest Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Tja dat wou ik niet zo in die zin benoemen maar idd dit gaat echt misstaan op een Koraat. Een stevig mes behoort een stevige jas te krijgen Dit soort handvaten zet je op een Dovo.
joostmoree Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Ja, en ik zet ze er niet zelf op maar sloop ik ze er subiet van af. Zoals ik bij drie van deze mesjes heb gedaan. Dat ik dat zou doen stond al vast voordat ze in de nieuwverpakking werden afgeleverd. Ik begrijp Ulrik volkomen dat hij ook deze lijn toevoegt aan zijn ambachtelijke producties. Immers, hij moet ook leven en dus een zo groot mogelijke markt benaderen. En daarbij aanbieden wat de markt wil. Maar het is wel jammer. Dat je de broek kennelijk niet kunt ophouden met het voortbrengen van alleen esthetisch aanvaardbare producten.
FairArie Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Aangezien er geen respons meer komt naar aanleiding van de voltooiing van de Koraat V, publiceer ik daar niet meer over. Dat zou overigens gezien het geschrijf rond het stappenplan op mineure details na, leiden tot een herhaling van zetten. Soms is genieten in stilte en slechts het aanschouwen van een conversatie de betere optie.
efsk Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Lees ik dit goed? Heeft men in de VS een passie opgevat voor LICHTGEVENDE scales? Zuurstokroze fluorescerende scheermessen in de vroege ochtend? Flikkerende LEDstrips? Ooit heb ik de stelling geponeerd "Zoveel mensen, zoveel wansmaak" en er blijkt maar weer dat ik daar geen ongelijk in had. Overigens zijn er die menen soms een zekere wansmaak bij mij waar te nemen. Die mensen hebben ongelijk.
Snuff Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Oh god wat heb ik teweeg gebracht Terug naar Koraat VI en de Amboina! En het scheerverslag van de alweer vijfde telg dat ongetwijfeld vandaag zal volgen, ik kan me de smile op Joost zijn gezicht al voorstellen voor de badkamer spiegel.
Shaving Silly Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Oh Snuf hebbe hebbe hebbe !! en ton sur ton ??? Rose op rose op rose hahhahahha Helemaal mijn kleurtje en stijl maakt niet uit wat voor mes je er in doe , alles word prachtig !!!!
Snuff Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Oh Snuf hebbe hebbe hebbe !! en ton sur ton ??? Rose op rose op rose hahhahahha Kan hoor! Heb geantwoord op je bericht in het Koraat Knives topic want we hebben genoeg vervuiling aangebracht in Joost zijn topic (waarvoor sorry, wist niet dat het zo uit de hand zou lopen).
Tony Posted September 5, 2014 Posted September 5, 2014 Joost, die Amboina Burl is werkelijk schitterend. Ik kon het niet laten om ook een stuk te bestellen. Ik had geluk, een uurtje later was het niet meer te bestellen, zijn er hier nog andere gelukkigen? Bedankt voor de verwijzing. Tony
joostmoree Posted September 6, 2014 Author Posted September 6, 2014 Heren, De bok is los. Mede gezien mijn aankoopgedrag en communicatie met Edelholzverkauf is een Rasiermesser lijn opgezet. Vide http://www.edelholzverkauf.de/index.php?cPath=24_199 J
Kogel Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Ik zag het. Wel bijna allemaal 14 cm plankjes. Maar ik heb gemaild en ze hebben de grotere maat klaargezet 16x4x.4
joostmoree Posted September 6, 2014 Author Posted September 6, 2014 Ik citeer nog een kersvers bericht dat ik zo even ontving van Ulrik: Joost "Es ist übrigens interessant zu sehen, dass anscheinend du und ich die Leute von Edelholzverkauf dazu gebracht haben auch Rasiermessergriffschalen anzubieten Ich kaufe dort nämlich auch immer mein Holz und lasse es mir zuschneiden. J
efsk Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Geweldig. Die gasten gaan het druk krijgen met pakjes richting nederland. Nu ja, je zei het al: de Duitsers weten van aanpakken.
Kogel Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 Heb een rijtje plankjes besteld. De door mij gevraagde staan allemaal in 160 mm.
Recommended Posts