efsk Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Heren, dames ook, Ik heb wat benen scales. Althans, ik vermoed dat het been is maar het kan ook een ander onderdeel van een (groot) beest zijn. Deze scales zijn in de loop der jaren door gebruik en veroudering behoorlijk vergeeld geraakt. Nu heb ik ze al goed afgewassen, en gepoetst en dergelijke, maar aggressievere middelen dan afwasmiddel durf ik er nog niet op los te laten. Gevolg is dat ze er wel schoon uitzien, maar nog steeds gevlekt vergeeld zijn. Zijn er andere, aanbevolen, manieren om benen scales goed te reinigen? Zo ja, zijn die hier bekend? Zo ja, kunnen jullie die met me delen
Guest Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Iets van polijst middel misschien? Haal je denk bovenste laag heel dun mee weg waardoor je weer mooie uitstraling krijgt. (Probeer het eerst op de binnenkant.)
efsk Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 's Even gezocht op de Intarwepsen en wat denk je wat? Grootmoeders trucendoos leert ons dat je vergeeld ivoor weer wit krijgt door het in te smeren met de met zout ingewreven snijkant van een halve citroen. Dit ga ik hedenavond eens testen.
Marcel Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Weet je al wat het materiaal precies is? Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met de citroen, voordat je last van botontkalking hebt
skippy Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Ik zou voorzichtig beginnen met groene zeep o.i.d.. Wordt ook vaak gebruikt voor natuursteen.
efsk Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Voorzichtig aan de binnenkant beginnen, dan merk ik het vanzelf.
joostmoree Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Ik citeer: " Re: Schoonmaken beenderen en skeletten Berichtdoor Labstuff » ma aug 24, 2009 11:17 pm Wat ik (vroeger) deed met oa een konijnen-schedel: Eerst koken in water met wat soda. Daarna laten drogen in de zon, meestal wordt het dan ook mooi wit. Eventueel een paar dagen in bleekwater leggen. De schedel is nu al 25 jaar niet verkleurd, dus het bovenstaande heeft in ieder geval gewerkt. Dat koken zou ik niet doen. Maar flink heet water met soda lijkt me niet fout. Ook dat bleekwater niet. En de zon maakt alles bleek. Mijn eerste Leidse hospita (1968) dweepte daarmee bij het bestrijden van de gele kruizen in haar directoires. J
Mesmer Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Het been is verkleurd. Niet vies. Dus met schoonmaken zal je niet heel ver komen. Dan blijft over het gele te verwijderen of de boel te bleken.
efsk Posted September 3, 2014 Author Posted September 3, 2014 Ik weet nog niet wat er erger is Joost, het feit dat jij bekend bent met het aanzien der kruizen jouwer hospita heur gedragen ondergoed of het fiet dat ik hier nu over na moet denken. Zowel de kokende soda als de citroen uitgeprobeerd en echt bleker wordt het alles niet. De voorheen roestige, in vergaan rubber gehulde Ford & Medley frameback zit nu te glimmen in een benen jasje.
joostmoree Posted September 3, 2014 Posted September 3, 2014 Dat weet ik! Ik heb een Arrow razor uit de F&M boedel. Met mooie ramshoornen scales. J
Guest Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Jammer efsk, dat de rubberen handvat niet zodanig was dat je hem kon hergebruiken. ....Foto van de Ford in zijn nieuwe jasje?
efsk Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 (edited) Jammer efsk, dat de rubberen handvat niet zodanig was dat je hem kon hergebruiken. ....Foto van de Ford in zijn nieuwe jasje? Omdat je het zo vriendelijk vraagt Rolf. edit: verhuisd naar doe het zelf. Edited September 4, 2014 by Guest
joostmoree Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Overigens Richard, wat de titel van deze topic betreft. Ik stapte vanmiddag met een blote voet in spetterende hondenpoep . . . . . . J
efsk Posted September 4, 2014 Author Posted September 4, 2014 Overigens Richard, wat de titel van deze topic betreft. Ik stapte vanmiddag met een blote voet in spetterende hondenpoep . . . . . . J Het was niet je dag Joost. Koraat V te laat geslapen om heden nog te kunnen gebruiken, op de kloten van de vrouw omdat Koraat V te laat geslapen was om hedenochtend te gebruiken, faecaliën tussen de tenen...
Guest Posted September 4, 2014 Posted September 4, 2014 Ziet er netjes uit Richard. Bedankt voor het tonen van de gedaante verwisseling
Recommended Posts