Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren,

De Koraat V 8/8ste+ near wedge Spanish point is wat betreft het ijzer in bedwang. Nog wat polijstwerk. Het wordt deze keer bling bling.

Ik ga het scaling traject in.

Hoe willen jullie het hebben? Een verslag van "dag tot dag" met een paar plaatjes? Of een verslag zonder tussendoor met plaatjes aan de eind van de rit van het voltooide product?

Ik wacht af.

J

Posted

Ja maar Kamp... WAT voor verslag is toch de vraag ;-)

Gaarne dag tot dag Joost, en dan bij voorkeur met toelichting waarom welke keuze. Dat lijk me interessant leesvoer.

Posted
Ja maar Kamp... WAT voor verslag is toch de vraag ;-)

Gaarne dag tot dag Joost, en dan bij voorkeur met toelichting waarom welke keuze. Dat lijk me interessant leesvoer.

+ 1

;)

Posted

Heren,

Ik heb niet stilgezeten. Een kleine sprong in de tijd. De Mallee burl plankjes zijn in de basis op orde gebracht. Dat wil zeggen dat de machineslag (voornamelijk zwarte verbranding door de zaag aangebracht) is aan beide zijden van het plankje verwijderd.

Ik heb op papier een ontwerp van de scales getekend met het mes op de achtergrond. Dit resultaat heb ik neergelegd in een sjabloon. Dit heb ik gecopieerd op papier en uitgeknipt. Vervolgens ter wille van de verslaggeving en ter verbeelding op de burl plankjes gelegd.

http://imgur.com/a/XcDeX

Ik ga door met de volgende stap.

J

Posted

Joost, ik zou ook graag met een dag tot dag verslag meelezen.

En in het kader van beter goed gejat....

Er is een Koraat near wedge geradkopf serrierung in der daumenmulde en grosse serrierung bovenop onderweg. En daar ga ik zwarte scales op maken maar ik moet een handvatontwerp hebben. Heb jij iets te leen?

Posted
Ik heb niet stilgezeten. Een kleine sprong in de tijd.

Rustig Joost, aan dit tempo zijn er straks niet genoeg messen meer om van nieuwe handvaten te voorzien!

Een verslag stap voor stap vind ik wel het mooist.

Posted

Ja idd doe maar stap voor stap.

Posted
Joost, ik zou ook graag met een dag tot dag verslag meelezen.

En in het kader van beter goed gejat....

Er is een Koraat near wedge geradkopf serrierung in der daumenmulde en grosse serrierung bovenop onderweg. En daar ga ik zwarte scales op maken maar ik moet een handvatontwerp hebben. Heb jij iets te leen?

Natuurlijk heb ik wat te leen. Of beter, te geven. Maar vergeet niet, ik jat ook altijd. Het geven van een ontwerp en het betere jatten is een onderwerp op zich. Dat lees je niet in in deze topic. Waarbij ik aanteken dat deze topic natuurlijk bedoeld is om te leren en om van te jatten.

Niet om van mijn vaardigheid te laten blijken. Maar van mijn worstelingen. :D

Posted

Ik vind die Buddel wel heel gaaf,is dat ook zelfbouw joost?

Posted

Ha Joost. Ook ik sluit me aan bij voorgaande heren door de voorkeur voor een dag-tot-dag verslag uit te spreken.

Het ontwerp is weer zoals we van je gewend zijn. Flinke zeeg, elegantie, teruglopend naar nul en met een massieve, concave teen. Even de spreekwoordelijke knuppel.... Heb je nu geen aanvechting om het ontwerp eens anders te doen? Ik bedoel bijvoorbeeld een rechte teen. Of een rechte teen met een holling? Ik noem maar even wat.

Ik ben me er terdege van bewust dat het allemaal al eens gedaan is, dus echt vernieuwend zullen we nooit bezig zijn. Hooguit vernieuwend ten opzichte van ons eigen regime.

Overigens is de keuze voor de burl natuurlijk weer een uitstekende! Maar je kent mijn lichte voorliefde voor burl hout :D

Posted (edited)

Straks ga ik in op Kogel en Ramon.

Ondertussen wat gezaagd. Het resultaat is in zijn contouren uiteraard heel lomp. Waarom? Omdat de twee delen straks aan elkaar worden geplakt en het moeilijkste traject dan volgt. Het overdwars afronden en tegelijkertijd bepalen wat de definitieve vorm wordt.

En dat leidt tot verlies van materiaal. Beter iets overtolligs verwjderen dan eraan moeten breien.

Edited by Guest
Posted

Ik bedoelde eerst in te gaan op Rolf.

Neen Rolf. De Buddel is een ontwerp van Buddel. Ik zei al dat ik een jatmous ben. Ik heb aan een paar custom bouwers gevraagd of ik mij door hun producten mag doen inspireren. Of Buddel daarbij was moet ik nakijken. Maar alle grote jonge jongens gaven mij per omgaande verlof. Het basismateriaal wat je ziet heeft nog de conventionele ronde achterteen bij de pivot. Ik ben voornemens daar de Buddel hiel aan te brengen maar wel iets verder naar achteren uitstekend boven de tang.

J

Posted

Kogel,

Ik doe het als volgt. Ik jat van allerlei locaties plaatjes. Met de nadruk op producties van Buddel en Sandor. Dat hoef ik je niet te leren. Vervolgens sla ik deze op in mijn Afbeedingenmap. En daarna met de cheapo ingebouwde foto shopper breng ik de foto precies in hetzelfde formaat als mijn mes. Dit nieuwe formaat print ik in half A4 formaat uit. Dan heb ik dwars op een A4´tje een bijna wat maatvoering betreft een afbeelding op schaal. Na uitprinten knip ik vervolgens een sjabloon.

En dat teken ik over op wit papier. En dat plak ik na uitknippen op een plankje. En daarna . . . . . .

Posted

Enzovoorts

`Even de spreekwoordelijke knuppel.... Heb je nu geen aanvechting om het ontwerp eens anders te doen? Ik bedoel bijvoorbeeld een rechte teen. Of een rechte teen met een holling? Ik noem maar even wat.

Enzovoorts

Overigens is de keuze voor de burl natuurlijk weer een uitstekende! Maar je kent mijn lichte voorliefde voor burl hout :D

Unquote

Ik neem aan dat je het hebt over de knuppel in het hoenderhok . . . ;)

Wat de rechte teen met holling betreft . . . .deze heb ik toch recent met de rescaling van de 7-8ste Wacker uit de kast gehaald?

Ik geef overigens graag toe dat het moeizaam is elke keer vernieuwend voor de dag te komen.

Daarnaast zijn wij als straight razor fanaten, van nature reactionair. Het is al heel wat als we een beetje van het plankjes concept durven af te wijken.

In die atmosfeer valt het niet mee iets voort te brengen dat algemeen wordt gewaardeerd. Zie bijvoorbeeld het scales pakket dat Ulrik in zijn creatieve ransel met zich draagt. Ik begrijp dit helemaal. Wat hij moet iets verkopen. Dat is zijn brood. En je moet brood voortbrengen dat iedereen eet.

Stuart Kerr zal altijd een harde kern van niche zoekers blijven bedienen. Maar dit is een heel andere vent dan Ulrik.

En ik zoek tussen hen beiden het beste. In het traject met Ulrik is gedegen vormgeving die zich wat het ijzer betreft, in zijn enorme toepasbaarheid leent voor verschillende stijlen.

Terzijde, als Koraat V klaar is zal ik een allesomvattend plaatje voorbrengen dat alle Koraaten omvat. Je zult dan zien dat zij zich bepaald van elkaar onderscheiden.

J

Posted (edited)

Ondertussen ben ik een paar stapjes verder met de de scales van de Koraat V.

De ruw uitgezaagde scales zijn van het erop gelijmde gecopieerde papiersjabloon ontdaan. Vervolgens zijn beide helften op dikte gecontroleerd en gelijk dik gemaakt.

Daarna zijn ze met dubbelzijdig plakband aan elkaar bevestigd.

Toen was het tijd voor de bandschuurmachine. Heel piano aan de slag gegaan want het uitgangsmateriaal is 3 mm dik. Dus geen ramwerk.

De basisvormgeving is ondertussen voltooid. Nog een beetje hier en daar zeer subtiel met het machien en daarna is het nobele handwerk aan de beurt. Van 120 grit oplopende tot 2.000.

Vide bijgaande plaatjes. Scrollen naar de vijf laatsten.

J

Edited by Guest
Posted

Die zijn echt wel dun, ik ben geen houtkenner maar hoe zit het qua stevigheid in dagelijks gebruik? Ik veronderstel goed anders zou je ze zo niet maken. Zien er wel heel verfijnd uit, chapeau!

Posted

Ron,

Burl heeft te weinig lengte structuur en mist mitsdien sterkte. In het bijzonder van belang rond de pivot.

Er komt dus een voering.

J

Posted (edited)

De volgende stap. Ik houd het zakelijk. Zoals ik in mijn vorige bericht, gericht aan Ron maar voor jullie allemaal bestemd, mededeelde dien ik een voering toe te passen. De burl, uitgangsmateriaal 3 mm is boven verwachting sterk maar heeft een brosheid. Die parten speelt rond de pivot.

Overigens, het toepassen van de voering wordt niet alleen ingegeven door de eigenschappen van de burl. Ik ken voeringen. Doch tot voor mijn voorgaande oefening was ik er op het hele Web nog nooit een tegen gekomen van koper. Wel messing. Maar dat is andere koek.

Ik vind dat het iets toevoegt aan rode houtsoorten. En het stelt me in de gelegenheid de uiterste fragiliteit te verkennen. Die moet resulteren in ultieme elegantie.

Koper.

Bijgaand de plaatjesreeks met aan het slot de koperen plaat op mijn bandschuurmachine met daarop de restanten van het knipwerk. Daarna de ruwe voeringen.

Ik moet ze nog verder uitdunnen. De vorige Koraat met koperwerk is met zeer kritische beschouwing weliswaar in mijn nederige mening, een niet te veranderen eindproduct maar heeft - ik stel me kwetsbaar op - door het grote gewicht van de scales, de wil tot kantelen. Dan moet tegengas worden gegeven, in het bijzonder wanneer onder de neus het mes bijna verticaal op de bovenlip staat.

Alles wat resultaat oplevert is dankbaar werk. Maar met koper heb ik wel wat zorgen. Bij de geringste bewerking wordt het bloedheet zodanig dat de bearbeiding elke keer moet worden onderbroken.

J

Edited by Guest
Posted

Het koper met rood hout is "a match made in heaven". Je kiest hier wel voor een moeilijke oefening op het dunne koord! Tijdrovend werk ook maar gelukkig heb je daar genoeg van sinds je op rust bent. Hoe ga je straks om met oxidatie van de voering? Dank voor het stap voor stap verslag!

Posted

Ha Joost

Prachtig stapsgewijze uitleg dit. Zeer erkentelijk. Heb je thans dunner koper dan bij de vorige kopergevoerde exercitie?

Posted

Ja Richard, het koper is dunner. Maar het basismateriaal is 1 mm. Dus het uitdunnen heb ik op de bandschuurmachine gedaan. Ik adviseer ieder die met koperen voering wil gaan werken, te kiezen voor een een 0.5 mm plaat. Want het verdunnen van koperen profiel schuurmethodiek is een lijdensweg.

Hoe ik dit deed valt buiten dit bestek. De liefhebber kan mij om een uiteenzetting vragen.

Ondertussen zijn de beide scales klaar. Als plaatjes zien jullie achtereenvolgens voor zich sprekende beelden. Het pivotgat is geboord. Ik deed hier iets fout in de volgorde. Een pivotgat boren moet je doen voordat de scales gaat bewerken. Als daar een ronding is aangebracht wordt het boren van een pivotgat dat een "dead center closing" van het mes moet opleveren, een hoogstandje.

Een sprong verder is de keuze van de wig. Ik heb geaarzeld. In het vorige extreme Koraat/Mallee burl traject heb ik gekozen voor een Grenadille. Om niet te leunen op een eerder succes en ook omdat ik iets conventioneler met de teen van de scales ben uitgepakt, het ik bekeken of hertshoorn zou passen. Met de maatvoering voor handen ging dit net.

Jullie zien op de plaatjes , de laatste zeven in de reeks, hoe ik de wig - een plakje hertshoorn - afgetekend heb op de scales. Het rondje wordt eerst aan de ene helft gelijmd en daarna scharnier ik de andere helft er overheen op het van lijm voorziene oppervlak en klem het geheel na aandrukken razendsnel in een bankschroefje met van rubber voorziene bekken voor een totale samensmelting.

Ondertussen - hiervan geen plaatjes helaas; vergeten te maken - zijn de overtollige uitstekende delen van de wig afgezaagd en flush geslepen met de contouren van de teen van de scales.

Ik ga na afsluiting van dit bericht het mes afmaken. Als er na voleinding nog daglicht is zal ik plaatjes maken en dezen publiceren.

J