Severun Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Hallo Shaving Society! (Eindelijk heb ik een nederlands forum gevonden ) Graag wil af van mijn cartridge shaving, en wil ik een straight razor gaan proberen. Na wat informatie opgezocht te hebben over de do's en don't bij het kopen van een tweede hands scheermes heb ik op marktplaats dan toch eindelijk een mes gekocht. Een nieuw mes kopen vond ik toch te duur voor iets dat ik nog nooit heb gedaan... Het mes was behoorlijk bot, dus heb ik deze naar een slijpservice gebracht in de hoop dat zij het mes scheer gereed konden maken. Het geroutneerde mes was echter nog steeds niet goed en kwam ook niet door de 'hanging hair test'. Na contact opgenomen te hebben met de slijpservice bleek dat het lemmet te kort was en dit het onmogelijk maakte om goed geslepen te worden... Als leek hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met jullie expertise Is dit mes echt vergane glorie of kan dit mes, na goed geslepen te zijn, alsnog mijn eerste scheerbeurt met een straight razor mogelijk maken? Foto's van het mes (Excuses voor de lage kwaliteit, foto's zijn met telefoon genomen) -Alexander P.S. Als dit het verkeerde forum is, mijn excuses! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Welkom Blijkbaar de verkeerde info gelezen over het kopen van een tweedehands mes Weet niet wat je betaalde ervoor maar het is weggegooid geld voor een eerste mes. Met die slijpservice bedoel je waarschijnlijk een shop waar ze keukenmessen en dergelijke slijpen? Die gaan je scheermes niet kunnen scheerklaar maken, hebben er de spullen niet voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 (edited) Welkom hier. Via dit forum is er regelmatig voor rond de 40 euro een goed scheerklaar mes te koop. Dan weet je zeker dat het goed is wat je krijgt. Edited September 1, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Welkom Idd aan de hand van de foto's te zien niet in al te beste staat. Hoop dat je er niet al te veel betaald voor hebt. Zoals Mesmer opnoemt kijk eens hier op het forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roef Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Welkom op ons forum, neem maar even contact op met "Buffel", hij kan je beslist aan een goed (geslepen) en betaalbaar mes helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 1, 2014 Share Posted September 1, 2014 Leuk dat je wilt overstappen. Juist als je een newbie bent zal je in de basis met een goed mes moeten starten. Je hebt immers bij gebrek aan kennis, techniek en vaardigheid al een achterstand. En als er dan ter beoogde bekroning van de eerste scheerbeurt, zo'n mes op de proppen komt! Het is niet te kort, maar het is versmald; 50% van het snijvlak onder de tang is over de volle lengte foetsie zodat de geometrie volledig naar de bliksem is. Ik begrijp dat je als je jezelf in een onbekend diep stort je niet meteen veel geld wilt uitgeven wat je weet maar nooit of het iets voor je is. Maar geef jezelf in ieder geval een kans door een goede start te maken. Je hebt naast een deugdelijk mes ook nog met de aanschaf van een strop (beter is spanriem) te maken. Want een scheerklaar mes is na een keer scheren niet meer scheerklaar. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Severun Posted September 1, 2014 Author Share Posted September 1, 2014 Bedankt voor alle eerlijke reacties! Bale dat ik toch een miskoop(je) heb gemaakt, gelukkige was ik nog geen 15 euro kwijt voor het mes. Ik zal zeker het forum in de gaten houden voor een nieuwe poging Link to comment Share on other sites More sharing options...
donnie Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Welkom Severun, als het je bevalt kan je altijd nog is voor nieuw kijken bij bv. bdf: http://www.barbieredifigaro.nl/scheerproducten/scheermessen/straight-razors-nl/straight-razor-jaguar-5-8-nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Of een van Ralph Aust, of een Koraat, of ehm... Meerdere.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted September 2, 2014 Share Posted September 2, 2014 Zou eerst even een tweedehands 5/8 met een ronde kop op het forum kopen. Kalerolf en Buffel leveren hem gegarandeerd heel mooi scheerklaar af en dan heb je een mooie start met een fijn en scherp mes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Severun Posted September 22, 2014 Author Share Posted September 22, 2014 Hallo allemaal, Kort geleden heb ik mijn eerste straight razor gekocht, maar hij was echter niet shave-ready Vandaar mijn vraag of iemand in het zuiden van het land mij vooruit kan helpen. Ik heb ook nog geen strop(spanriem) gekocht omdat ik twijfel tussen een poor-man's strop en een 'echte' strop. (Goed koop is duur koop?) Na wat onderzoek op het forum gedaan te hebben blijkt dat een paddle strop het best is voor een beginner omdat er dan weinig fout kan gaan met het aanspannen van het leer? Ik was een strop van rasurpur.de aan het overwegen maar deze zijn toch wel prijzig voor een beginner dus weet niet goed waar ik voor zal gaan... Sorry voor de vragen, maar ik wil graag een goed begin maken! Groeten! Alexander P.S. Ik plaats dit maar in mijn oude thread want ik weet niet waar ik dit anders zou moeten plaatsen PPS dit is een andere razor dan in mijn originele post Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Severun, Een relatief niet zo dure strop is de spanriem. Ik kocht deze 45 jaar geleden in Aken. Ik heb best wel wat spulletjes in een daarvoor bestemd keukenkastje voor het grijpen, maar de spanriem is het eerstvolgende object dat ik na het plassen 's-morgens in de badkamer vastgrijp. Dit ding (de riem) kostte destijds een paar tientjes (guldens). Het is nu wat meer. Maar aanbevelenswaardig. Immers, als je geen strop instrument hebt, loont het zich niet jezelf als stichtelijk mede-auteur aan de melden bij de "Rasiermessermannschaft" die het hoofdonderdeel Straight Razors van deze site bevolkt. http://scheersalon.nl/herold-spanriem-rvs.html J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Joost, Vanwaar zou deze vooral geschikt zijn voor rvs messen???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 22, 2014 Share Posted September 22, 2014 Ik heb zo'n soortgelijke en kan die alleen maar aanbevelen. Zeer aangenaam apparaat en voldoet uitstekend. Bij mijn weten heb ik geen RVS-scheermessen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Joost, Vanwaar zou deze vooral geschikt zijn voor rvs messen???? Ja dat snap ik ook niet helemaal, vanwege de crox vs. feox? En is dat ding al geïmpregneerd met crox (dat groene) of moet je dat alsnog zelf doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Deze spanriem heeft een zijde juchtenleder en een zijde reeds met CrOx behandeld. De eerste paar keer met een mes over de CrOx geeft het nog wel wat af, daarna is het een mooie glimmende laag. Ik verwacht dat het CrOx/FeOx-verhaal helemaal niets met RVS te maken heeft: CrOx is een heel fijn (fijn als in hoge grit, elders in dit subforum staat ergens een tabel met diameter in microns) slijpmiddel wat een afnemende werking heeft op in principe alles wat je eroverheen haalt, FeOx is nog fijner maar zit niet op de spanriem. Volgens mij kan heel de zinsnede over geschiktheid voor RVS weg. Geschikt voor scheermessen, dat moet er staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Open messen in RVS zijn naar het schijnt qua metaal zelfs zachter als carbon messen, enkele jaren geleden hebben ze daar eens onderzoek naar gedaan maar ben vergeten waar ik het had gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Severun Posted September 23, 2014 Author Share Posted September 23, 2014 Bedankt Joost voor je linkje! Die spanriem ziet er goed uit, en niet te duur Hoe weet ik of ik een RVS-scheermes of een koolstofstalen-scheermes heb? Dit is mijn recente aankoop [database entry], maar hier staat niet duidelijk welke van de twee spanriemen ik moet kopen (Rood of Groen).. Hopelijk is stroppen voldoende om mijn mes scheerklaar te maken, anders kom ik zeker terug om een honemeister te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Joost, Vanwaar zou deze vooral geschikt zijn voor rvs messen???? Kogel, ik heb niet willen suggereren dat deze vooral voor RVS geschikt zou zijn. Dit is een ding met aan een kant crox en aan de andere kant nakend leder. Goed voor carbon en RVS J Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 Hoe weet ik of ik een RVS-scheermes of een koolstofstalen-scheermes heb? Dat doet er niet toe, in dit geval. maar hier staat niet duidelijk welke van de twee spanriemen ik moet kopen (Rood of Groen).. Groen. Dat is CrOx. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted September 23, 2014 Share Posted September 23, 2014 (edited) Bedankt Joost voor je linkje! Die spanriem ziet er goed uit, en niet te duur Hoe weet ik of ik een RVS-scheermes of een koolstofstalen-scheermes heb? Dit is mijn recente aankoop [database entry], maar hier staat niet duidelijk welke van de twee spanriemen ik moet kopen (Rood of Groen).. Hopelijk is stroppen voldoende om mijn mes scheerklaar te maken, anders kom ik zeker terug om een honemeister te zoeken. Severun, Puma maakte zowel RVS als carbon messen. Ik denk dat jij een carbon mes hebt. Gezien de vlekjes op de teen. Prachtig mes overigens. Een collectors item. Ik ben nooit de competitie aangegaan tussen rood en groen. Ik gebruik alleen maar groen. Ik heb maar een paar RVS messen. En dezen lopen gewoon mee in carbon-crox parade. En dat doen ze verdomd goed. Mijn stainless Friodur scheert als een gloednieuw Feathermesje maar dan een stuk "smoother". Overigens als straight adept moet ik zeggen dat als je een hotel weekend ver weg hebt en je al de stropperij toestanden niet mee wilt nemen, een rauwe dubbele scheerbeurt met een Fatip Grande met een Feather erin het bijna net zo goed doet als een straight. Ik krijg het nauwelijks door mijn strot maar - respect - het is wel zo. J Edited September 23, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Severun Posted September 23, 2014 Author Share Posted September 23, 2014 Haha bedankt voor het advies! Voor dat weekendje weg pas ik me wel aan Het mes heb ik overigens goedkoop uit Canada weten te kopen, iemand had het gevonden als "an estate find from an eccentric barber". Beetje geluk hoor er bij I guess. Ik ga waarschijnlijk vanavond de groene spanriem kopen, ik ben benieuwd, en ik zal jullie op de hoogte houden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts