Robert79 Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Ik zit al een tijdje te kijken voor deze twee razors en zijn zo hier en daar 2e hands te vinden. Nu zie ik wat prijzen staan, maar heb geen flauw idee wat een beetje normale prijzen zijn. Weten jullie misschien wat met name een eerlijke prijs is voor een Gillette Beauty ?
LongShave Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Ik volg dit topic met interesse. Ben ook op zoek naar een FatBoy (het liefst uit mijn geboortejaar). Prijzen op Ebay/Etsy schommelen zo tussen $50 - $150.
Robert79 Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Ik zelf wil voornalelijk een black beauty, liefst uit 79, mijn geboorte jaar, maar ze verkeren vaak in slechte staat.
talibeard Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Dit zijn nou net een paar types die volledig 'over the top' gegaan zijn. Als je er eentje wilt in goede staat betaal je echt de hoofdprijs.
LongShave Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Dit zijn nou net een paar types die volledig 'over the top' gegaan zijn. Als je er eentje wilt in goede staat betaal je echt de hoofdprijs. Over de Top door schaarste of is het momenteel een hype?
talibeard Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 De hype creëert de schaarste hier. Vooral de Fatboy staat in een enorme belangstelling terwijl de net zo goed scherende Slims veel minder aandacht krijgen. Op zich zijn er veel van in omloop maar als een paar 1000 Amerikanen op zoek gaan gaat het met de prijzen helemaal mis. Sinds ik het een beetje bijhoudt (zo'n 6/7 jaar) denk ik dat de Fatboys al 5-10 keer duurder zijn geworden terwijl de gemiddelde kwaliteit ervan achteruit gehobbeld is.
Marcel Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Fatboys vooral door de hype, die overigens al jaaaaren duurt. Er zijn gigantische hoeveelheden van gemaakt, wat je niet meer kunt zeggen van Super Adjustables in de laat jaren 70, begin jaren 80. Cartridge systemen wonnen al flink populariteit ten koste van DE systemen.
Snuff Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Beide zijn niet schaars maar al een behoorlijke tijd erg gezocht, je kent het wel .... ze schrijven dat als je er eentje hebt dan springen de haren al van je gezicht af als je de krabber nog maar tevoorschijn haalt en een paar anderen doen er nog een schepje bovenop en je betaald je blauw voor iets wat eigenlijk helemaal niks speciaal is. Geduld hebben en zoveel mogelijk forums en sites in de gaten houden, op zeker moment loop je dan wel tegen iets betaalbaars en moois aan. 1
Marcel Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 De goedkoopste keus is denk ik een Gillette Slim Adjustable. Qua scheren doet hij wat mij betreft niet onder voor de Fatboy.
LongShave Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 De goedkoopste keus is denk ik een Gillette Slim Adjustable. Qua scheren doet hij wat mij betreft niet onder voor de Fatboy. Is dat ook een OC?
Johan Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 De goedkoopste keus is denk ik een Gillette Slim Adjustable. Qua scheren doet hij wat mij betreft niet onder voor de Fatboy. Is dat ook een OC? Nee, maar de Fatboy is ook geen OC.
Robert79 Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Ik vraag me af wat nou het verschil is met die Fatboy en de Slim Adjustable. Ik kan niet echt het verschil zien.
Marcel Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Andere lengte, andere dikte, verschillende "knurling" en een andere balans. Of de kop wezenlijk anders is weet ik eigenlijk niet.
efsk Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Wat is een knurling en waar zit dat op een slim adjustable?
Marcel Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Knurling is het patroon wat in het handvat is aangebracht. Datgene wat de krabber grip geeft.
Harkos Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Heb ze alle 3. Koppen zijn hetzelfde. Verschil voor mij is de greep en het balans, waar bij de slim me iets te dun voelt en de Black beauty er tussen in zit. Door de verschillende handels ligt de kop anders bij het scheren, maar resultaat met zelfde mesje is gelijk.
Kogel Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Ik dacht dat de kop van de Fatboy iets boller was. Maar voor scheren maakt het 'kein flaus aus'.
Harkos Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Ben op reis, kan het dus niet na meten, maar zo met blote oog zie ik geen verschil,
freeze205 Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Ik dacht dat de kop van de Fatboy iets boller was. Maar voor scheren maakt het 'kein flaus aus'. +1. Dat klopt inderdaad. Ik heb zowel een Fatboy als een SA (uit 1979, ook mijn geboortejaar). Als je het mij vraagt vind ik de SA beter en efficienter scheren. Ik heb ook de indruk dat de range tussen 1 en 9 bij een SA groter is dan bij een Fatboy. Prijzen zijn tegenwoordig merkelijk hoger, ik heb ze beide een tweetal jaren geleden gekocht en de prijzen zijn sindsdien (nog) de hoogte ingegaan. Een Slim is evt. ook een alternatief. Volgens mij is die zowat identiek aan een SA op de kleur na.
Robert79 Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Dus er is een slim en er is een SA ? misschien een rare vraag maar ik neem aan dat de SA instelbaar is en de slim niet ?
Marcel Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Beiden zijn verstelbaar. De ene is een Slim Adjustable, de ander een Super Adjustable, verkrijgbaar in korte en lange versie. Dit om het nog minder verwarrend te maken. Over Adjustable Gillettes: Eerst kwam de Fatboy, deze werd begin jaren zestig opgevolgd door de Slim Adjustable. In '68 werd deze vervangen door de Super Adjustable. De productie hiervan is gestopt in' 86 als ik het goed heb. Er zijn ook nog wat exoten als de Toggle, de 'bottom dial' en de 'Red Dot' gemaakt door Gillette maar dit zijn allemaal collectors items. Voor gewone stervelingen niet relevant denk ik, maar vooral niet te betalen
Robert79 Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Dus de super Adjustable heb je dan ook weer in een korte en lange steel ? Dan moet je haast hoog leeraar geschiedenis zijn om een Fatboy, slim en super slim van elkaar te onderscheiden
Marcel Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Naast elkaar zijn de verschillen overduidelijk hoor Mr. Razor heeft een pagina vol met foto's van alle varianten, inclusief verschillende verpakkingen: http://www.mr-razor.com/Rasierer/Adjustable/Adjustable.htm
gyedema Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Het is inderdaad erg goed te zien, je herkent het vlot. Ik heb zowel de Slim (in Aristocrat uitvoering, ) als de FB (1959) en de Black Beauty.\ De koppen zijn nagenoeg identiek maar op de een of andere manier scheert de BB (voor mij) een stuk fijner.
Recommended Posts