karaqz Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Zomaar nieuwsgierig maar is het de bedoeling dat ShaSoc enkel een forum blijft of misschien meer een echte community website? Ik dagdroom misschien een beetje maar mij zou een "echte" frontpage leuk lijken. Zomaar wat dingen die ik daar zou vinden passen: - een wiki in het Nederlands met uitleg over messen/zepen/kwasten in het Nederlands. - nieuws berichten - column? (sommige mensen zijn op het forum ook niet kort van stof die zouden misschien maandelijks iets kunnen schrijven?) - reviews van producten. Dit spookt al een tijdje in mijn hoofd eigenlijk. Ik kan zelf wel coden en een website maken maar om zoiets nou in mijn eentje te doen lijkt me ook niets. Is hier ooit al over nagedacht door de mods/admins of is het nooit de bedoeling geweest? Indien ja lijk het me leuk. Indien nee Is ook goed. Spookte al een tijdje door mijn hoofd en dacht deel het eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Lijkt me leuk! Ik zou best wel mee willen werken in de vorm van een column of blog, maar dan niet alleen een "shave of the day" elke week, daarvoor kun je op het forum terecht. Wiki en scheergerelateerd nieuws, zoals nieuwe producten, lijkt me ook handig en leuk. Reviews doen het ook erg goed denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 En een gallery, een razor/straight wiki, reviews, NL video tutorials, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Dergelijke toevoegingen zou ik persoonlijk zeker verwelkomen! Met de mensen die wel nu al "aan boord" hebben denk ik dat een dergelijke invulling niet eens zo ver weg hoeft te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Dacht ik ook ja. Plus dat het nog helemaal niet bestaat in het Nederlands. Geen goede wiki. Geen goed blog. Geen site met reviews of iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
brord Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Wel een heel mooi idee!! Ik zou daar ook wel mijn bijdrage aan willen leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Prima plan! Waar mogelijk en toegestaan zullen we er graag aan meewerken! Lijkt me ook een prima manier om nieuwe natscheerders snel wegwijs te maken en het is ook onderscheidend. Het zal wel veel meer vragen van de mods om daar ook zicht op te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Staat al een hele lange tijd in de spotlight achter de schermen inderdaad, maar het grootste nadeel: Zelf coden van een community website duurt belachelijk lang om foutloos te doen / maken. De pakketten die er zijn kosten belachelijk veel in licentie kosten (500-600 euro) Hosting moet belachelijk veel hoger ivm de storage en increase van bandbreedte die gebruikt word. Wat voor kosten compensatie is er op dit moment voor het forum? Iets minder dan 15 euro per maand. De rest komt uit mijn eigen zak wat ik prima vind. Maar bovenstaand goed / stabiel / bug-free opzetten is financieel niet te doen. En dan heb ik het over het complete pakket natuurlijk, een wiki kan ik zo toevoegen, een blog ook. Maar een complete site met profielen, ingebouwd forum, alles strak met elkaar geintegreerd en vooral de gallery (video en/of foto) en persoonlijke blogs is niet zomaar even gedaan Zal ik een Donatie knop beginnen? Met counter zodat we ernaar toe kunnen werken? Dan kunnen we kijken hoe we wat gaan doen, als er na een maand of 2-3 700 euro op staat, is een doel bereikt waarmee we licenties e.d. kunnen aanschaffen om de site proffesioneel op te zetten. Als er een euro of 200 binnen is, is er genoeg om de functies toe te voegen maar zal het niet zo proffesioneel allemaal geintegreerd zijn etc en zal het minder fijn werken. Ik ben meer van het "als we het doen, laten we het dan goed doen" wat 1 platform met alles betekend ipv phpbb / mediawiki / wordpress / random gallery gedeeltes die niet lekker integreren. Reden van licenties is: Zelf coden gaat er kennis verloren als de coder weg gaat, als er dan iets kapot gaat of geupgrade moet worden is dikke pech hebben. Het zal nooit zo lekker werken als een platform zoals vbulletin waar programmeurs die 100k per jaar verdienen aan werken etc. De support en community kennis waar je gebruik van kan maken. (Premium) Plugin's die gebruikt kunnen worden om te finetunen tot precies wat we willen (weer met support) Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Voor een donatie-systeem (a la B&B bv.) is de club misschien nog wat aan de kleine kant; er zijn nu minder dan 50 leden met meer dan 250 posts en nog lang geen 100 leden met meer dan 100 posts. Maar op zich zou dit in de (nabije?) toekomst wel een manier kunnen zijn om 'meer' in de lucht te krijgen, zeker als je wat voordeeltjes aan een donatie hangt, zoals meer ruimte voor PB's of een (kleine) korting op merchandise. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Voor een donatie-systeem (a la B&B bv.) is de club misschien nog wat aan de kleine kant; er zijn nu minder dan 50 leden met meer dan 250 posts en nog lang geen 100 leden met meer dan 100 posts. Maar op zich zou dit in de (nabije?) toekomst wel een manier kunnen zijn om 'meer' in de lucht te krijgen, zeker als je wat voordeeltjes aan een donatie hangt, zoals meer ruimte voor PB's of een (kleine) korting op merchandise. Precies maar zelfs om dit al te gaan integreren moeten we migreren van phpbb af, of investeren in premium plugins etc die we niet meer gaan gebruiken als we over gaan op ander platform. Of veel handmatig werk etc. Ik hou het hier even in de gaten en zal over de komende week gaan kijken wat we kunnen integreren, verschillende opties met verschillende kosten en verschillende voor en nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Ik heb zelf ooit een forum met een frontpage gehad. Die frontpage was gekoppeld aan het forum inclusief een wiki. Hoeveelheid dataverkeer lijkt me op dit moment voor dit forum echt nergens een probleem. Veel fora software biedt volgens mij de optie een frontend/ portal toe te voegen. De licenties die ik had waren echt niet zo duur. Ook een keer een frontend aan een simplemachines forum gezet met een ander stukje software dat alle info uit de forum db trok. Alle software was opensource en gratis. /// zie net dat ook voor phpbb portal te krijgen zijn waar met wat getweak best wat van te maken is. Zoals deze https://www.phpbb.com/customise/db/mod/kiss_portal_engine/ Wat het vooral kost is tijd. Ik heb nog gecheckt of ik mijn invision licentie mag overdragen maar omdat ik een nogal unieke licentie heb (een van de eerste lifetime licenties) en ze daar graag van af willen mag ik die niet overdragen naar een ander domein. Ik denk graag mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Ik heb zelf ooit een forum met een frontpage gehad. Die frontpage was gekoppeld aan het forum inclusief een wiki. Hoeveelheid dataverkeer lijkt me op dit moment voor dit forum echt nergens een probleem. Veel fora software biedt volgens mij de optie een frontend/ portal toe te voegen. De licenties die ik had waren echt niet zo duur. Ook een keer een frontend aan een simplemachines forum gezet met een ander stukje software dat alle info uit de forum db trok. Alle software was opensource en gratis. /// zie net dat ook voor phpbb portal te krijgen zijn waar met wat getweak best wat van te maken is. Zoals deze https://www.phpbb.com/customise/db/mod/kiss_portal_engine/ Wat het vooral kost is tijd. Ik heb nog gecheckt of ik mijn invision licentie mag overdragen maar omdat ik een nogal unieke licentie heb (een van de eerste lifetime licenties) en ze daar graag van af willen mag ik die niet overdragen naar een ander domein. Ik denk graag mee. De opties die er hier zijn (bijv. de frontpage die je noemt) zijn kwalitatief zo irritant en niet customizable dat ik er niet aan wil beginnen. Naast dat het werkt, moet het ook plezierig zijn om naar te kijken, die frontpage heb ik eens op een ander forum gehad en dat zag er niet uit en was letterlijk niets moois van te maken. we zitten nu gemiddeld op 15 gig bandbreedte gebruik per maand, zodra we hier blogs met foto's of video reviews aan gaan toevoegen zie je dit makkelijk vertienvoudigen en zou zo maar eens richting x50-x100 kunnen gaan. Ook vanwege alle search engine integratie en hits vanuit google etc. Onderschat het bandbreedte gebruik hier niet. Ook vind ik simplemachines weer te amateuristisch, ik heb nog nooit een "mooie" SMF setup gezien. Dit is het zelfde met alle gratis opties. MyBB werkt ook, zal het er ooit mooi uitzien? Nope, zal het ooit een echt goede frontpage / community sites (persoonlijke profielen) / blog etc hebben? Nope, het zal er wel zijn, maar het zal nooit echt goed / mooi zijn. /edit: zijn wel persoonlijke meningen ofc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Dat is best veel. Mijn forum had meer dan het dubbele van het aantal gebruikers hier, ook enorm actief maar ik zat altijd onder de 10gig.. Ik had wel alle afbeeldingen die ik zelf hoste voor google onbereikbaar gemaakt en een uitgebreide robots.txt. Dat scheelde enorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Heeft iemand een voorbeeld van waar jullie aan zitten te denken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Dat is best veel. Mijn forum had meer dan het dubbele van het aantal gebruikers hier, ook enorm actief maar ik zat altijd onder de 10gig.. Ik had wel alle afbeeldingen die ik zelf hoste voor google onbereikbaar gemaakt en een uitgebreide robots.txt. Dat scheelde enorm. Idd, maar wil het juist open houden met oog op toekomstige groei, images + vids in google trekt nou eenmaal veel meer bezoekers. Een plaatje klikt men sneller op door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Heeft iemand een voorbeeld van waar jullie aan zitten te denken? Random voorbeeldje: http://linustechtips.com/main/page/index.html#/home'>http://linustechtips.com/main/page/index.html#/home en als je dan op community klikt: http://linustechtips.com/main/ en daaraan toegevoegd een stukje blogs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Hm.. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik kreeg het meeste verkeer door mijn forum bij verschillende zoektermen op de nummer 1 in de google zoekresultaten te krijgen. De mensen die op een plaatje zochten kwamen zelden verder dan dat plaatje en gingen die plaatjes zelfs hotlinken. Ook dat heb ik daarna uitgezet. Een plaatje van een beroemde gitaar op mijn forum trok binnen een dag bijna al mijn dataverkeer voor een maand leeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.Paranoid! Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Hm.. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik kreeg het meeste verkeer door mijn forum bij verschillende zoektermen op de nummer 1 in de google zoekresultaten te krijgen. De mensen die op een plaatje zochten kwamen zelden verder dan dat plaatje en gingen die plaatjes zelfs hotlinken. Ook dat heb ik daarna uitgezet. Een plaatje van een beroemde gitaar op mijn forum trok binnen een dag bijna al mijn dataverkeer voor een maand leeg. Ervaring is voor iedereen anders Waar het vorige keren dat we aan het kijken waren naar meer opties op neer kwam was: We draaien nu al verlies, iedereen wil veel meer functies opties, maar niemand heeft het geld om even neer te leggen. En als het draait, heb je nog maar een fractie van de kosten omdat de hosting kosten ook flink omhoog zullen gaan door de extra bandbreedte ivm video's en foto's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Ik ga even wat rondkijken naar opties. Volgens mij zag ik laatst een dergelijke site die op de combi wordpress en phpbb draaide. Edit. Fotos en videos zou ik echt extern hosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Persoonlijk heb ik geen behoefte aan meer dan een forum. Maar ik ben er natuurlijk ook niet op tegen, mochten anderen het wel een echte aanvulling vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 ip.board met ip.content lijkt het eenvoudigst.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Als we daar als adverteerder iets in zouden kunnen of moeten betekenen, dan willen we dat best overwegen. Wellicht vergt dat meer van het forum dan van ons, dus beraad jullie daar gerust op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Het idee vind ik leuk. Het hoeft ook niet heel massaal natuurlijk dat elke user een eigen blog krijgt. 2 of 3 bloggers (bijvoorbeeld een beginner, een artistiek persoon die kwasten/messen opknapt of maakt en iemand die heel veel zepen heeft) met hun eigen onderwerpen die een beetje leuk schrijven op hetzelfde blog ofzo. Je hoeft het dan ook niet per se blogs te noemen (want dan kun je elke nieuwssite ook wel een blog gaan noemen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 31, 2014 Share Posted August 31, 2014 Persoonlijk heb ik geen behoefte aan meer dan een forum. Maar ik ben er natuurlijk ook niet op tegen, mochten anderen het wel een echte aanvulling vinden. Idem hier. Wiki's, reviews, etc.... het is allemaal al te vinden voor de echt geïnteresseerden (Ok niet in het Nederlands maar dat is het enige). Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted August 31, 2014 Author Share Posted August 31, 2014 Het idee vind ik leuk. Het hoeft ook niet heel massaal natuurlijk dat elke user een eigen blog krijgt. 2 of 3 bloggers (bijvoorbeeld een beginner, een artistiek persoon die kwasten/messen opknapt of maakt en iemand die heel veel zepen heeft) met hun eigen onderwerpen die een beetje leuk schrijven op hetzelfde blog ofzo. Je hoeft het dan ook niet per se blogs te noemen (want dan kun je elke nieuwssite ook wel een blog gaan noemen) Dat was ook niet het idee. Paar mensen die af en toe wat schrijven zou meer dan voldoende zijn ja. En het klopt dat alle info al te vinden is. Maar juist niet in het Nederlands. Er zijn ook zat scheerfora waar mensen terecht kunnen en toch vinden veel het fijn dit ook in de eigen taal te kunnen doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts