LongShave Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Ik wil hier mijn theorie in de "groep" neerleggen. Kan het zo zijn dat een ouder iemand beter tegen een agressievere krabber (bv een open kam) kan dan een jonger iemand? Deze theorie van mij is gebaseerd op de huidveroudering. Deze wordt gedefinieerd als een verlies aan elasticiteit van de huidweefsels (verlies van het vermogen in dezelfde staat terug te keren na oprekking). Hierdoor is de huid van een ouder iemand stugger waardoor bv een agressieve krabber minder agressief is dan op een jongere huid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Zo raar vind ik de vraag niet. Tijdens het consumeren van enige alcoholische versnaperingen met een vriend van mij dachten wij nog een andere dimensie te kunnen toevoegen; mensen die veel in de buitenlucht werken versus mensen die meer "beschermd" opgroeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted August 29, 2014 Author Share Posted August 29, 2014 Zo raar vind ik de vraag niet. Tijdens het consumeren van enige alcoholische versnaperingen met een vriend van mij dachten wij nog een andere dimensie te kunnen toevoegen; mensen die veel in de buitenlucht werken versus mensen die meer "beschermd" opgroeien. Die dimensie zou je inderdaad kunnen toevoegen aan de theorie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Zou best kunnen, ik heb het grootste gedeelte van mijn leven buiten doorgebracht in alle weersomstandigheden en heb geen problemen met straights of agressieve krabbers. Wel met sommige zepen hoe raar het ook mag klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Geen idee. Maar ik scheer me al zo'n 30 jaar nat, en ik heb het liefste milde krabbers. Ik heb wel de indruk dat jongere mensen eerder last hebben van huidirritatie en wondjes. Niet alleen omdat ik dat hier, en op de Engelstalige fora, zoveel lees, maar ook omdat ik me kan herinneren dat ik als puber nogal eens een wattenpropje nodig had om het bloeden te stelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaving Silly Posted August 29, 2014 Share Posted August 29, 2014 Je hebt natuurlijk al verschillende huidtypes dat is bij iedereen anders. De mannenhuid is weer anders van structuur dan een vrouwenhuid en je gezichtshuid ook weer heel anders dan je lichaamshuid. Het schijnt dat de mannenhuid stugger en droger word door onder andere scheren. Hoe droger je huid en grover de poriën hoe "taaier" de huid is en dan lijk het mij dat een agressief krabbertje daar minder invloed heeft dan op een dunne huid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted August 30, 2014 Share Posted August 30, 2014 Ik denk dat het frequente scheren inderdaad een soort looiproces op gang brengt wat de huid taaier maakt en dus minder gevoelig voor het scherpe mes. Maar ook hormonale veranderingen zullen van invloed zijn, evenals buitenlucht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kloon Posted September 6, 2014 Share Posted September 6, 2014 Toen ik starte met DE scheren had ik de eerste 2 maanden ongelooflijk veel last v razor burn. Ik gebruikte toen een milde krabber en lag het toen ook deels aan mijn techniek. Nu +12 maanden verder scheer ik mij met een merkur futur op alle standen 15 maal vlugger en zonder burn. Ok ja de techniek is nu optimaal maar mijn huid heeft zich toch wel aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mesmer Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Waar leg je de grens tussen ouder en jonger? Ik ben 36. In een zogenaamde gevoelige huid geloof ik niet. Wel ben ik iemand die vroeger eczeem had, allergisch voor de zon, snel ontstekingen en de gebruikte zalf was ook behoorlijk extreem. Mijn huid had het af en toe maar zwaar. Toen ik net begon te scheren met een krabber was het gebied in mijn nek een ramp. Ondr mijn neus trouwens ook. Rood, after shave prikte enorm. Na een maand of tien, verschillende krabbers, verschillende mesjes en een hele boel extra techniek heb ik geen last meer van wat voor roodheid waar dan ook. De meest gebruikte krabber is de toch niet bepaald milde Fatip Piccolo. Ik had in het begin kunnen zeggen dat deze manier van scheren niets voor mij is want gevoelige huid. Of een agressieve krabber links kunnen laten liggen. Maar na die tien maanden, waarin mijn huid zich vast niet vanzelf minder gevoelig heeft gemaakt, gaat alles van een leien dakje, Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Het is natuurlijk een theorie en het zou goed kunnen zijn dat een oudere huid wat beter bestand is tegen scheren maar tegelijkertijd worden de haren, bij het grijs worden zeker, ook een stuk lastiger te scheren dus of dat een netto voordeel oplevert durf ik niet te zeggen. Om je theorie nog wat complexer te maken; de meeste mensen krijgen bij het ouder worden ook wat meer rust en geduld in hun donder en dat zou wel eens meer van invloed kunnen zijn op het scheerresultaat met een agressieve krabber dan de ouder wordende huid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted September 7, 2014 Share Posted September 7, 2014 Ik wil hier mijn theorie in de "groep" neerleggen. Kan het zo zijn dat een ouder iemand beter tegen een agressievere krabber (bv een open kam) kan dan een jonger iemand? Deze theorie van mij is gebaseerd op de huidveroudering. Deze wordt gedefinieerd als een verlies aan elasticiteit van de huidweefsels (verlies van het vermogen in dezelfde staat terug te keren na oprekking). Hierdoor is de huid van een ouder iemand stugger waardoor bv een agressieve krabber minder agressief is dan op een jongere huid. Met mijn 27 jarige leeftijd ben ik relatief gezien 'jong' maar gek genoeg waardeert mijn huid een agressievere krabber beter dan een mildere. Ook rook en drink ik, wat geen baat heeft voor een zeer gezonde huid en werk ik ook in een machinekamer waar de temperatuurverschillen sterk kunnen varieren en waar ik regelmatig olieen op mijn gezicht krijg. Misschien is het ook wel dat je huid moet wennen aan het scheren zelf. Hetzelfde als je overgaat van scheerapparaat naar cartridge, van cart naar krabber etc. etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gryphes Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Net als 3gor4 ook 27, en ik kan ook een agressievere krabber beter waarderen. Denk dat het toch veel te maken heeft met het soort baard dat je hebt. Die van mijn is het beste te omschrijven als koperdraad, dit in combinatie met een gevoelige huid. Een agressieve krabber zorgt er voor dat ik minder passes nodig heb wat uiteindelijk mijn huid spaart. Ik denk ook dat het toch veel met techniek en ervaring te maken heeft. Plus wat ik altijd veel hoor is dat de oudere generatie het scheren allemaal van hun vader heeft meegekeken, tegenwoordig krijg je een Fusion toegegooid en mag je het allemaal lekker zelf uitzoeken want pappa heeft er net zoveel verstand van als de zoon. Leefomgeving zal er ook wel mee te hebben, ben je veel buiten vs binnen enzo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted September 19, 2014 Share Posted September 19, 2014 Ik wil hier mijn theorie in de "groep" neerleggen. Kan het zo zijn dat een ouder iemand beter tegen een agressievere krabber (bv een open kam) kan dan een jonger iemand? Deze theorie van mij is gebaseerd op de huidveroudering. Deze wordt gedefinieerd als een verlies aan elasticiteit van de huidweefsels (verlies van het vermogen in dezelfde staat terug te keren na oprekking). Hierdoor is de huid van een ouder iemand stugger waardoor bv een agressieve krabber minder agressief is dan op een jongere huid. Ik denk dat jouw theorie stand houd bij mannen in de zelfde omstandigheden. Maar verander je ook maar iets dan kan een knaap van 11 een zelfde gelooide huid hebben van een man van 70. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts