Tillie Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 hey mannen Ik scheer me al een tijdje met een straight razor, en zit nu te denken om er eentje te kopen om helemaal op te knappen. alleen vraag ik me af hoe dat zit met het "pinnen", ik heb ergens gelezen dat om de oude pin eruit te halen je de kop eraf kan vijlen. maar wat heb ik allemaal nodig om er een nieuwe in te zetten en waar kan ik de materialen halen hiervoor?
efsk Posted August 26, 2014 Posted August 26, 2014 (edited) Nou. Welkom. Men neme een klein vlak vijltje en vijle voorzichtig de kop van de pin eraf. Soms kun je de pin hierna met een dun voorwerp (een spijker blijkt te werken) er al uit tikken, soms krijg je de pin maar een sukkie door, net genoeg om aan de andere kan de kop eraf te knippen. Dan gaat de pin andersom eruit. Eventueel kun je een klein boortje proberen, hoewel die van de pin af wil lopen als je het met de hand doet. Dat levert het risico van naast de pin in de scale boren. Wellicht zijn er andere, handigere manieren maar daar ben ik dan nog niet mee bekend. Qua nieuwe pins: die zijn als pin te koop op diverse plekken op de internets, meestal als setje met bijbehorende ringetjes. Anders kun je bij de ijzerwarenhandel of hobbyzaak vaak wel messing staafjes kopen van 1.4mm diameter. Die kun je dan op maat knippen. De zilverwinkel heeft ze ook geloof ik. Even zoeken naar passende ringetjes en je bent er. Neem voor tussen het mes en de scales te grote ringetjes, gat van 2mm, dat draait beter. Vervolgens is het een kwestie van met een ciseleerhamertje (niet te zwaar!) rustig tikken (niet te hard!) tot het zit. Verder zijn er liefhebbers van de microbolts. Dan kan je schroeven. (edit: Wat tijpfouten gecorrigeerd. Het was vroeg.) Edited August 26, 2014 by Guest
efsk Posted August 26, 2014 Posted August 26, 2014 Ach ja, bij het vijlen: Tape effe goed rondom de pin. Dat je niet de scales stukvijlt.
Noxa Posted August 26, 2014 Posted August 26, 2014 hey mannen Ik scheer me al een tijdje met een straight razor, en zit nu te denken om er eentje te kopen om helemaal op te knappen. alleen vraag ik me af hoe dat zit met het "pinnen", ik heb ergens gelezen dat om de oude pin eruit te halen je de kop eraf kan vijlen. maar wat heb ik allemaal nodig om er een nieuwe in te zetten en waar kan ik de materialen halen hiervoor? Welkom! Onze Amerikaanse scheer-buren hebben er een hele wiki over geschreven, ook zijn er youtube filmpjes over gemaakt. Lees dat even door dan moet je er wel uit komen. http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Un-pinning_and_re-pinning_a_razor
Tillie Posted August 26, 2014 Author Posted August 26, 2014 thx guy's over een week of 2 ga ik kijken of ik ergens een vintage op de kop kan tikken. en dan maar zien of het lukt;)
Tillie Posted August 29, 2014 Author Posted August 29, 2014 Bericht door efsk » 26 Aug 2014, 05:34 Nou. Welkom. Bericht door Snuff » 26 Aug 2014, 08:07 welkom op het forum trouwens bedankt voor het welkom, ik zal anders nog even een post maken in het voorstellen Ik heb deze van marktplaats afgehaald en moet als ik weer thuis ben klaar liggen voor me;). We gaan eens kijken of ik er iets mooiers van kan maken. Al vind ik het zo ook al een best mooi mesje, ik zie alleen aan de punt een raar slijpplekje zitten. Ik vermoed dat dat is omdat iemand hem heeft geslepen terwijl hij wat verkleurd was.
Recommended Posts