skippy Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 (edited) Ik zal eerst even een samenvatting geven van mijn werkwijze. Ik ben sinds een paar weken overgestapt van Wilkinson Quattro scheermes naar een klassiek safety razor van Bluebeards Revenge. Dit na reviews dat dit het scheermes zou zijn voor de beginnende scheerder. Hierbij ook van BBR de scheeremulsie (pompflesje) en de DE mesjes ook van BBR. Nog een preshave olie ook van BBR. Dit resulteerde in een flinke snee bij de eerste scheerbeurt. De tweede scheerbeurt ging al wat beter maar het scheermes haakte wel wat met het nodige pijnlijke gevoel. Voor de duidelijkheid; ik heb een redelijke consistente baardgroei, en ik scheer mij eens in de 3 dagen. Vaker kan mijn halshuid al nooit aan, vandaar de overstap. Ik heb naar aanleiding van voorgaande nieuwe mesjes besteld van Timor en scheercreme van "Taylor of old Bondstreet" en scheercreme van BBR. Meteen een aluinstickje erbij en gaan. Vandaag wilde ik het spulletje proberen, dus een handdoek met heet water om mijn hals voor 5 minuten en de scheercreme van Taylor of old Bondstreet in een kommetje met scheerkwast goed gemixed (zonder belletjes). Ruikt super met kokos, ik ben gek op kokos. Heb de preshave weggelaten. Het gevoel met de nieuwe mesjes was al een stuk beter, maar toen ik bij mijn hals aankwam begon het meer op een slachtpartij te lijken. Tientallen heel kleine wondjes in mijn halsstreek. was geen beginnen aan met het aluinstickje. Ik had dit altijd al wel met de cartridge scheermesjes, maar zelden zo erg. Mijn huid zit waarschijnlijk nog vol met oude littekentjes van het scheren. Ik behandel mijn huid en hals na het scheren met "postshave healer" van Clinic. Heeft iemand een idee wat ik hiertegen kan doen? Edited August 23, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Huid strak houden en geen druk uitoefenen met het mes. Misschien kan jouw huid niet goed tegen een van de ingrediënten? Ik roep maar wat, was dit ook zo met eerdere producten? Wellicht hebben anderen nog wat tips.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
moxie66 Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 scheer je je wel met de haren mee? als je veel kleine wondjes hebt in de nek lijkt dat er niet op. er is ook kans dat je te veel druk zet. het is de bedoeling dat het mesje zonder er op te drukken maar met zijn eigen gewicht over de huid glijd. ik ken het mes niet misschien dat iemand anders daar meer van weet. probeer in ieder geval goed in kaart te brengen hoe je haren groeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Kijk even het topic wat Ariedeparie gestart heeft vorige week. Lijkt het daar op, check dan even de tips die we daar gaven. Ik denk namelijk dat je simpelweg te veel druk hebt uitgeoefend. viewtopic.php?f=6&t=2178 Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Ik scheer nu alleen met de haren mee. Van boven naar beneden, zeg maar. Met oude cartridge mesjes ook nog tegen de haren in. Misschien wel teveel druk gegeven in de halsstreek. Macht der gewoonte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Op youtube ziet het allemaal zo simpel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaving Silly Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Ik zou de natte handdoek iets minder lang doen als ik jou was , 5 minuten is best lang en dan word je huid ook een beetje "week" , ik heb gemerkt dat bij iets te veel gebruik van pre-shave / olie de huid snel rullerig word dat je dan sneller wondjes krijgt. Ik gebruik de olie en pre-shave voor de warme doeken en laat die even zitten tot ze afgekoeld zijn en wrijf dan eerst de huid weer goed schoon voordat ik de zeep opzet. Ik vond de pre-shave onder het scheerschuim laten zitten niet prettig scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Ik scheer nu alleen met de haren mee. Van boven naar beneden, zeg maar. Met oude cartridge mesjes ook nog tegen de haren in. Misschien wel teveel druk gegeven in de halsstreek. Macht der gewoonte. Weight of the blade only, alleen het gewicht van je krabbertje is al voldoende. En scheer vanuit je (onder) arm en niet vanuit je pols, dat zal al een hoop schelen. Daarna kom je steeds verder met goede voorbereiding (warmte), goed schuim, juiste richting op scheren en comfort boven glad nastreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted August 23, 2014 Author Share Posted August 23, 2014 Tot zover alvast bedankt voor de tips. Voor nu even scheerrust voor een paar dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Probeer al die pre-shave handelingen eens achterwege te laten. Gewoon douchen, afdrogen en dan schuim opbrengen en gaan scheren. Geen warme handdoek, geen pre-shave. Mes het werk laten doen; dus niet drukken zoals je waarschijnlijk met je cartridge wel doet. Bedenk ook even met welke hoek je het mes op de huid zet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Gewoon een gevolg van iets teveel enthousiasme in combinatie met verkeerd aangeleerd gedrag (door de cartridge) denk ik. Het is van belang dat je op zoek gaat naar de juiste hoek waaronder je scheert, dan heb je ook geen druk nodig, en dat je ook goed de richting van je baardgroei in kaart brengt. Ga voorlopig voor een goed gevoel tijdens het scheren en laat het resultaat maar even voor wat het is; dat komt mettertijd vanzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Ik denk ook dat het een gebrek aan techniek is, maar ook dat je huid niet zo goed tegen de scheer creme kan en dat je juist op dit moment wel pre-shave moet gebruiken.Een goede die bescherming bied is de sensitive uitvoering (witte pot) van Proraso en die kun je ook als ASB gebruiken. Maak je gezicht nat en neem een beetje pre-shave ter grote van een pinda en smeer het uit en ga dan met een natte hete handdoek op je gezicht. Ook zou je een andere mesje kunnen gebruiken.Personna en Lord zijn hele geschikte mesjes voor mensen met een gevoelige huid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Weet je zeker dat je haar in je hals van boven naar onder groeit of denk je dat? Je kunt het voelen als je dat 3 dagenbaartje hebt. Bij mij verschilt het per plek op de hals. Een deel groeit juist naar boven. Verder inderdaad geen druk zetten bij het scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julyan Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Van boven naar beneden is niet perse met de haren mee. Bij iedereen is de richting anders. Ik zou nog een keer dubbel checken wat de richtinngen zijn. nek kan bv anders zijn dan wang. en aaien met de krabber zoals de andere als zeggen geen druk. hoek is ook belangrijk als het mes een te grote hoek heeft ga je schrapen ipv van snijden. Zelf ben ik afgestapt van warm water en warm water preps. koud water is fijner voor de huid en levert mij persoonlijk minder irritatie op. sucses er ermee Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Op dit plaatje kun je voor jezelf aangeven (met pijlen) wat de haargroei richting op je gezicht is: Online kan ook met deze interactieve template: http://www.pbjsite.com/shave/whiskarmap/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Nogmaals dank allemaal. De "morning after" moet ik zeggen dat de echte rode razor burn (nog) niet opgekomen is. Misschien komt het nog, misschien helemaal niet. Het voelt ook niet pijnlijk. Heb alleen een paar rode puntjes van de wondjes. Dus het zal hoofdzakelijk gelegen hebben aan de techniek denk ik dan. Zal nog wel goed naar de richting van de haargroei kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Ik sluit me aan bij de lui die vragen stellen bij de haargroeirichting op de hals. Verder staat me bij dat ik, als beginnend krabbelaar, hetzelfde probleem had met Timor-mesjes. Nooit achtergekomen of het lag aan mn gebrek aan techniek, aan de mesjes of aan een combi. Misschien moet ik het weer eens proberen. O, had men je al gezegd dat je geen druk mag zetten? Absoluut geen druk. Aaien met het mesje. Als je denkt "ik zet geen druk" dan druk je nog te hard. Komende van de cartridges was druk mijn grootste probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted August 28, 2014 Author Share Posted August 28, 2014 Vanmorgen weer een geprobeerd te scheren na mijn huid een paar daagjes rust te gunnen. Goed gekeken naar de haargroeirichting en veel aandacht besteed aan de stand van het scheermes en de druk op het mes tijdens scheren. Eerst met een hete handdoek op mijn gezicht voor +/- 5 minuten. Toen een schuim gemaakt met de TOBS coconut. Gezicht nog een licht bevochtigd met de handdoek. Schuim opgezet en voorzichtig begonnen. Toen ik mijn wangen en bovenlip/kin had geschoren viel mij op dat het schuim op mijn hals begon te vlokken en er af begon te vallen. rest van schuim in de kom opnieuw geroerd met een klein beetje warm water op de kwast. Halsstreek opnieuw in geschuimd, en weer verder. Voor het eerst zonder fysieke schade geschoren met de safetyrazor, en daar ben ik erg blij mee. Het is nog een redelijk acceptabel resultaat ook. Ik vroeg mij alleen wel af of dat vlokken van de scheerschuim komt door te weinig water of gewoon dat ik te lang bezig ben met scheren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Meestal komt dit doordat er teveel tijd verstreken is, gewoon even opnieuw overgaan zoals je deed. Sommige zepen hebben dit sneller dan andere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Voor het eerst zonder fysieke schade geschoren met de safetyrazor, en daar ben ik erg blij mee. Het is nog een redelijk acceptabel resultaat ook.Ik vroeg mij alleen wel af of dat vlokken van de scheerschuim komt door te weinig water of gewoon dat ik te lang bezig ben met scheren? Gefeliciteerd jongen! Die vlokken en het uitdrogen van de zeep is waarschijnlijk doordat je wat te lang bezig bent. Zoals Snuff al zegt: gewoon opnieuw insoppen. Je zult merken dat je, als je je wat vaker op deze wijze hebt geschoren, van dat vlokken en uitdrogen minder last gaat krijgen: je krijgt er handigheid in en dus gaat het wat sneller allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Fijn dat het beter gaat Skippy. Dat vlokken daar heb ik ook last van. Ik wil niet gestoord worden tijdens het scheren, maar daar denken mijn vrouw en zoontje van 3,5 anders over Gewoon opnieuw inzepen en indien nodig aan je schuim een beetje water toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Ja, en ga jij maar eens tegen je Surinaamse vrouw in Ik denk dat je een draai om je oren krijgt Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Hahaha daar zou ik nog blij mee zijn; ik krijg een kofu als ik niet uitkijk:mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Kofu?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted August 28, 2014 Share Posted August 28, 2014 Ben te veel ingeburgerd :)Dat betekent klap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts