Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoihoi

Zoals de titel al zegt, vanochtend voor het eerst met die goedkope dimei of demei geschoren en dat ging niet echt gladjes.

Ik heb mezelf niet opengehaald ofzo, het hele krabberen viel mij reuze mee. Misschien omdat mijn huid al scheermesjes gewend is?? Dus was wel langer bezig dan normaal, maar had een mini bloedbadje verwacht :)

Wat ik vervelend vond, het ging nogal rasperig, het gleed niet lekker. Nu is het zo dat schuim maken nog niet echt lekker gaat en het droogte ook snel op mijn scheerzeep van dvh.

Heb nu toch maar een 2 verschillende potje proraso besteld, incl nieuwe kwast. Misschien dat een andere scheerzeep wat makkelijk schuimt en natter blijft??

Het totale scheren met krabber vind ik opzich dus wel prettig, maar nog niet zo prettig als cartridge mesjes. Maargoed ik moet het nig onder de knie krijgen, en goedkoop spul helpt daarbij ook niet denk ik.

Nu heb ik een scheermes gezien ergens en ik denk dat ik die ga kopen. Weet de naam even niet, maar die is 30 euro en van Jagger geloof ik.

In mijn bestelling van vanochtend met die prosaro potjes, heb ik ook 3 diverse DE mesjes besteld, en dus een dassenhaar kwast.

Goed, nu heb ik er maar een Hema mesje opgezet, en dan zie ik morgen hoe dat gaat. Ik kijk er wel elke dag maar uit om te scheren, voorheen vond ik het doodsaai :)

Oh en gaat het misschien wat gladder als ik pre shave aanschaf? Douche doe ik altijd savonds? Smorgens echt niet hoor, kan ik een soort van niet aan, te slaperig en dan wil ik koffie en vooral stil en rustig zitten :)

Gr Hans.

"Bewerkt" Als ik vanavond achter mijn pc kruip zal ik die mes wel even opzoeken. Gebruik nu telefoon en dit hele topic schrijven is al een toer opzich :)

Posted

begin gaat altijd wat minder. is het een idee om 's avonds te scheren?

denk zeker dat een goed scheermes wel verschil maakt en de proraso zepen ook maar als de zeep droog wordt dan moet je gewoon weer water toevoegen met de kwast. met pre shave heb ik persoonlijk helemaal niets maar daar zijn de meningen verschillend over.

Posted

Een Rimei is op zich niet schraperig. Hij is wel mild en wat minder efficiënt. Het kan inderdaad aan het schuim liggen of aan het gebruikte mesje.

Posted

In het begin is het uitvogelen welk merk mesje, scheerzeep/creme etc je het beste bevalt. Geef jezelf de tijd om tot de voor jou beste combi / technieken te komen.

Ik heb ook in het begin zitten "klooien" maar uiteindelijk levert het je veel scheerplezier op.

Veel succes én scheerplezier.

Posted

het kan ook helpen om de eerste lather even te laten zitten of met je vingers goed in te wrijven. en dan opnieuw tal latheren. gebruik je de lather als prep zeg maar

Posted

Ja ik moet het even goed leren narltuurlijk. Vanochtend was het net zo stroef als gisteren, alhoewel het toch wel al vertrouwder aanvoelde.

Heb schuim in kommetje geprobeerd te maken, maar weer geen succes, dus vanuit dvh bakje op mijn gezicht gekwakt en uitgesmeerd.

Maargoed, ooit zal ik wel kunnen zeggen: ja krabbertje is prettiger en gladder :)

Bij een volgende meeting houd ik me graag aanbevolen, ik kan wel wat uitleg gebruiken. Vandaag zie ik echt geen mogelijkheid om te komen helaas. Veel plezier daar iedereen!

Gr Hans.

Posted

Als je met DE scheren en traditioneel kwasten begint zijn er zoveel dingen die je nog moet leren en het is het minst gelukte deel, zeg maar, wat de uitkomst bepaalt. Hoewel er wel degelijk grote verschillen tussen de diverse krabbers, kwasten en zepen bestaan moet je eigenlijk je heil niet zoeken in duurdere spulletjes; het gaat erom dat je de verschillende technieken een beetje onder de duim krijgt. Pas als dat lukt zul je de verschillen tussen de diverse producten kunnen herkennen en waarderen.

De truc is mi dus niet om 'betere' spullen te kopen maar juist niet teveel variatie aan te brengen in je ritueel en te leren omgaan met de spullen die je nu hebt! Als je nog niet kunt autorijden helpt het ook niet om een Maserati te kopen!

Posted

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring zeggen dat het steeda mekkelijker gaat. Ik scheer me nu pas 2,5 week met een de razor en nu gaat het pas echt goed naar mijn idee.

Ik heb een gilette tech en een rimei krabber. De rimri krabber nodigt voor mij niet uit om mee te scheren maar UEKAZ

Posted

Even snel nog een update voor ik de deur uit ga. Heb net eventjes geoefend met schuimen, ongeveer twee minuten geroerd. Hieronder twee foto's met resultaat. Wat kan er beter etc?

7eaf3053a1d941edfdccc0bf2e3363b0.jpg

bba23ebfcf4bc0237e1d9ac359c31377.jpg

Gr Hans

Posted

Ziet er op het oog idd goed uit. Er zijn op de foto weing luchtbelletjes te zien (die 'moeten' weg) maar ik kan het natuurlijk niet voelen....

Simpele regel (hoewel iedere huid weer anders is); teveel water laat het schuim snel wegslaan en uitdrogen op je gezicht terwijl te weinig water voor een geïrriteerde huid kan zorgen, ook bij een zeep waar je huid op zich prima tegen kan.

Posted

Ik zelf heb ook een DVH zeepbakje gehad en het droogde op mijn gezicht ook uit.

Als je deze schuim dikte gebruikt zou je eerst je gezicht nog even nat kunnen maken voor dat je het schuim opbrengt. Misschien blijft het dan langer zitten.

Posted

Nee die test schuim heb ik niet gebruikt, ik had me al geschoren.

Vanochtend had ik weer goede schuim, maar het scheren gaat nog steeds ruw en ik denk dat ik nog niet zo glad ben als met een cartridge mesje eerlijk gezegd.

Nu heb ik ook het idee dat ik met mijn rimei krabbertje mezelf ook niet snel kan snijden, het voelt niet scherp aan. Als ik geen kracht uitoefen dan gaat er ook weinig baard vanaf moet ik zeggen.

Is dit nu een gevalletje goedkope krabbertje? Morgen krijg ik verschillende mesjes binnen, te weten: feather, derby en Astra. Ik hoop dat ik mezelf daarmee wat gladder scheer.

Mocht dat niet het geval zijn moet ik dan mijn heil gaan zoeken in een Edwin Jagger of iets dergelijks? Misschien een wat minder milde krabber?

Conclusie: schuimen gaat goed komen.

Het scheren kan beter, gladder.

Gr Hans.

Posted

Ik ken de Rimei zelf niet en er zijn ongetwijfeld betere krabbers maar als je kracht nodig hebt om je te scheren doe je het gewoon niet goed. Je zou eens kunnen proberen om de greep haaks op je gezicht te zetten en hem dan langzaam te laten zakken tot het mesje wel goed snijdt.

Let wel; wat ik van de Rimei hoor is dat-ie bijzonder mild is en dat betekent dat er maar een heel klein gebied is waarin hij scheren kan, wat hoeken betreft. Geduld helpt ook; je moet voor de scheerbeweging meer tijd nemen dan met een cartridge, het mesje heeft tijd nodig om te kunnen snijden.

Posted

Hoi allen.

Even een update over het scheren met de dimei krabbertje.

Het scheren met krabbertje gaat nu beter, het is nu echt glad, althans zo voelt het.

Maar!! Aan het einde van de dag is mijn baard zwaarder/dichter dan met een gilette cartridge. Zou dit komen door het feit dat nu met een enkele mes, je haarstoppels niet word opgetilt? En bij een gillette dus wel met 3 mesjes.

Niet dat ik het erg vind, maar als het zo hoort zoals ik het nu ondervind, dan hoef ik ook niet meer aan mezelf te twijfelen.

Ik scheer mijn gezicht nu twee keer achter elkaar, bij de tweede keer komt er al niks meer af eigenlijk. Dus naar mijn idee doe ik het goed en mijn vrouw vind mij smorgens glad en netjes. Maar het viel mij op dat ik naar mate de dag vordert, ik meer stoppels zie dan normaal. Let wel, ik heb donkere stoppels.

Gr Hans

Posted

Met een cartridge kan je ongestraft veel druk zetten waardoor de haartjes onder de huid afgesneden worden en het langer duurt tot ze terug zichtbaar zijn. Bij een krabbertje wordt je afgestraft als je druk zet.

Andere krabbertjes en/of mesjes kunnen wellicht een beter resultaat geven dan de dimei maar dit zal waarschijnlijk ook verbeteren als je techniek stilaan meer en meer op punt gaat staan met je huidige dimei.

Posted

Ok dank voor je reactie. Ik was gisteren goed glad geschoren. Had eerst naar beneden geschoren en daarna tegen de richting in, en toen had ik pas voor het eerst een glad koppie.

Word wel steeds handiger met een krabbertje. Stel ik koop nu een duurdere, zijn die echt beter of het dat meer te maken, dat de ene mooier is dan de andere?

Gr Hans

Posted
Met een cartridge kan je ongestraft veel druk zetten waardoor de haartjes onder de huid afgesneden worden en het langer duurt tot ze terug zichtbaar zijn. Bij een krabbertje wordt je afgestraft als je druk zet.

Ok, ik lever de cartridge (Gillette G2, de originele jaren '70) en jij zet ongestraft veel druk ... dat wil ik wel eens zien :lol:

(beter niet, want met het originele cartridge razor design kon je bepaald niet ongestraft druk zetten ... dat kwam pas met de cartridges met meeverende mesjes)

Overigens ben ik het er mee eens dat "geen druk" de basis is voor een goede scheerbeurt. Ook bij een G2 mesje trouwens, want daar kun je je wel degelijk mee snijden (heb ik vroeger voldoende bewezen :D )

Posted

Ook met meeverende mesjes kun je je aardig bezeren.

Ik heb me nog nooit zo erg gesneden als een keer met een Mach 3 Turbo.

Posted

Hoe dan? Had je het mesje zijwaarts bewogen? Of met een gewone scheerbeweging? Wat ik wel afentoe had is dat het leek of een er een deukje ofzo naar buiten toe zat, en dat dat stukje dan nog wel eens wilde schrapen.

Posted
Ook met meeverende mesjes kun je je aardig bezeren.

Ik heb me nog nooit zo erg gesneden als een keer met een Mach 3 Turbo.

Daar heb ik me nooit mee geschoren. Ik ben direct van de GII & Contour mesjes overgestapt op de krabber.

En eerlijk gezegd ... als je je fatsoenlijk kunt scheren met een GII, dan kun je dat ook met een krabber, naar mijn mening.

Anyway, daar heeft de TS niets aan; (geen) druk, juiste scheerhoek, en zeker twee tot drie keer met hetzelfde mesje scheren; veel mesjes worden gladder na de eerste scheerbeurt.