Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik vlak m'n stenen met nat schuurpapier op een glasplaat.

Tot welke korrel kan ik het beste gaan?

Zag bij knive and tools een dmt als pinpasformaat met korrel 1200 voor €14,-

Lijkt me een goedkoop en simpel alternatief voor het gekloot met schuurpapier.

Hoe en met welke korrel vlakken jullie de stenen?

Zit er nog verschil tussen bijvoorbeeld chosera, coticule of Jnat?

Alvast bedankt voor de input!!

Posted

Ik weet niet tot welke korrel je kan gaan. Ik vlak op een vlakplaat van Knivesandtools (zo'n grote) ik dacht uit mijn hoofd dat die 80 of 240 was. Staat op de site.

Posted

Zelf gebruik ik Atoma diamantplaten, 600 en 1200.

Een dmt kan ook prima gebruikt worden hoor, de grote formaten zijn iets duurder.

Creditcard formaat zal iets lastiger zijn om hem helemaal vlak te krijgen, niet onmogelijk..

Posted

Vroeger gebruikte ik schuurpapier. Alnaargelang de hoeveelheid steen die verwijdert diende te worden nam ik grof (80) of iets fijner (400). Nu geen gekl**t meer maar net als Buffel een Atoma. Verschil? Chosera is meestal aardig vlak af fabriek en makkelijk vlak te maken, coticule zelfde af fabriek en zelfs tweedehands makkelijk te vlakken, Jnat is wat meer werk.

Posted

Ik heb even gekeken. Ik heb een vlakplaat van Naniwa. Korrel 220. Geschikt voor stenen van ongeveer 1000-5000.

Posted

Ik heb ook een Naniwa 220 vlaksteen, gebruik die voor al mijn stenen. En een nagura voor schoonmaken tussendoor.

Posted

Ik heb van meet af aan een DMT Extra Extra coarse 120 grit gebruikt waar ik heel tevreden mee ben

http://www.chefknivestogo.com/dmtextracoarse.html

Vlakken en sludge maken van/op de Chosera's gaat daarmede in een adem. Mijn 16K Shapton vlak ik met een 2K Chosera gevolgd door een 5K.

Op een Jnat zou ik geen Atoma of een DMT zetten alhoewel ik daarop geen ervaring heb met een extra extra fijne uitvoering daarvan.

Mijn Jap, Nakayama heb ik tot dusverre (Ik heb hem een half jaar) twee keer op vlak zijn getest door het bekende potlood kruis raster aan te brengen en dit vervolgens te verwijderen met de 16K Shapton. Ik trek hieruit de conclusie dat een Jap finisher zich zelfs bij intensief gebruik nauwelijks laat uithollen. Dus hier is m.i. geen plaats voor diamant geweld!

J

Posted

Ik heb eveneens de naniwa 220 vlaksteen, ik gebruik hem zelfs voor mijn coticules.

Tony

Posted

Bedankt voor jullie input!!

Deze keer doe ik het nog ff met schuurpapier. Wie weet volgende keer met een handige tool ;)