Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Niet, behalve als je de 10 seconden of zo meetelt net vooraf gaand aan het opschuimen.

Inweken heeft voor- en nadelen volgens de liefhebbers ervan maar te lang weken verkort de levensduur van je varkensharen kwast wel; door het absorberen van water zwelt de haar op waardoor de druk op de basis van de knot (waar hij in de greep gaat) echt zodanig toeneemt dat die kan barsten. Bovendien als de epoxy waarmee de knot bij elkaar gehouden wordt erg hard is heb je kans dat die op de langere termijn (ook door het zwellen) de haren niet meer goed vasthoudt; hij gaat dan in de rui! En als je dan toch perse wilt inweken, gooi dan aub niet de hele kwast in een bak met water maar hang alleen de helft van de knot in het water.

Edited by Guest
Posted

Tijdens het douchen maar alleen met de helft van de knot in het water. Niet de gehele kwast. Dat had ik al eerder geleerd hier op het forum.

Posted

Dassenhaar neemt niet of nauwelijks water op dus de haren zwellen ook niet. Daardoor heeft trouwens het inweken van een dassenharen kwast ook geen enkele zin; die neemt dan niet meer water op dan wanneer je hem even door het water haalt.

Posted

Gaat bij mij om dassenhaar, en idd neemt niet veel water op, maar ik lather creme's toch op 1 of andere manier perfect op voor mij. Misschien door het water wat ik mee sleur als ik van soaking bowl naar lather bowl ga :) is meer routine waar het voor mij de lekkerste algemene scheerbeurt geeft.

Ik hoef niet bij te wateren, misschien 2-5 drupjes heet water.

Uiteindelijk dus; probeer en gij zult vinden, zolang je de kwast niet verder dan de helft van de knot onderwater zet voor niet al te lange tijd kan het weinig kwaad.

Posted

Ter aanvulling; das neemt zeker veel water mee, meer dan varkenskwasten, maar dit wordt tussen de haren 'gevangen'. Mijn ervaring is juist dat met een daskwast je uit moet kijken niet teveel water toe te voegen aan je zeep of crème.

Posted

Dat laatste kan ik beamen. Ik week de kwast bijna nooit voor, maar haal deze even door het water en schud dan uit. Toen ik mijn "Jerusalem silvertip" voor de eerste keer gebruikte deed ik hetzelfde als met mijn andere (kleinere) kwasten. Ik kreeg een soort prutje waarmee je een gaskoppeling op lekkage kunt controleren :oops: . Ik had er even geen rekening mee gehouden dat de kwast, met een knot van 25,5mm en een hoge loft, genoeg water opneemt om een kleine vijver mee te vullen. Dus meer en steviger uitschudden. En nog doe ik het nog wel eens te weinig of zacht, met als gevolg dat met het kopsoppen ook de spiegel en wastafel mee worden ingeschuimd :D

Posted

Mijn varkensharen kwasten week ik altijd tijdens het douchen, met het water tot ongeveer halverwege de knot.

Posted

Zelf merkte ik op dat mijn varkensharen kwast niet echt meer goed water opneemt, vandaar mijn vraag van dat weken, zelf week ik, denk 3 min.

Posted

Dat hij geen water meer opneemt kan ook komen doordat hij eigenlijk een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft.

Posted
Niet, behalve als je de 10 seconden of zo meetelt net vooraf gaand aan het opschuimen.

Inweken heeft voor- en nadelen volgens de liefhebbers ervan maar te lang weken verkort de levensduur van je varkensharen kwast wel; door het absorberen van water zwelt de haar op waardoor de druk op de basis van de knot (waar hij in de greep gaat) echt zodanig toeneemt dat die kan barsten. Bovendien als de epoxy waarmee de knot bij elkaar gehouden wordt erg hard is heb je kans dat die op de langere termijn (ook door het zwellen) de haren niet meer goed vasthoudt; hij gaat dan in de rui! En als je dan toch perse wilt inweken, gooi dan aub niet de hele kwast in een bak met water maar hang alleen de helft van de knot in het water.

Mmm. ik gooi mijn kwasten altijd in het water tijdens het laten vollopen van de wasbak. Dat duurt zo'n 30 seconden, en dan zijn ze m.i. voldoende 'verzadigd', en ik heb niet de indruk dat dit te koste van de levensduur van de kwast gaat.

Posted

Fibres doe ik niets mee, even door heet water uitkloppen en dan schuimen maar. Varkens en das leg ik even in de scuttle met heet water. Terwijl ik de rest uitzoek dus een minuutje weken.

Posted

Mmm. ik gooi mijn kwasten altijd in het water tijdens het laten vollopen van de wasbak. Dat duurt zo'n 30 seconden, en dan zijn ze m.i. voldoende 'verzadigd', en ik heb niet de indruk dat dit te koste van de levensduur van de kwast gaat.

Die 30 seconden zullen het probleem ook niet meteen zijn. Op B&B lopen er aardig wat mensen rond die hem ook in een bak water gooien, maar dan 30 minuten.

Er is een hele verhandeling geweest van die kerel van Vintage scent, Vincent heet-ie geloof ik, over wat er met varkenshaar en de binding (en houten/hoornen greepjes) gebeurd als ze te lang aaneen in het water liggen en dat klonk niet best. Wat varkenshaar bij teveel opzwellen met je kwast doet is goed te zien bij de wat zwakkere exemplaren als de Omega 10019; daar barst uiteindelijk de greep onder de druk na relatief korte tijd.

Posted

Klopt, mijn vorige omega 10019 was ook aan twee kanten gebarsten bovenaan het handvat waar de knot/plug vast zit.

Posted
Er is een hele verhandeling geweest van die kerel van Vintage scent, Vincent heet-ie geloof ik, over wat er met varkenshaar en de binding (en houten/hoornen greepjes) gebeurd als ze te lang aaneen in het water liggen en dat klonk niet best. Wat varkenshaar bij teveel opzwellen met je kwast doet is goed te zien bij de wat zwakkere exemplaren als de Omega 10019; daar barst uiteindelijk de greep onder de druk na relatief korte tijd.

Zoals gezegd en beaamd, ik ga er van uit dat 30 seconden weken geen kwaad kan. Hoewel de vergelijking in meerdere opzichten mank gaat kan ik echter me wel voorstellen dat als je een (varkensharen) kwast echt veel water op laat nemen het haar, net als hout in een strak voorgeboord gat in steen, door drukopbouw het handvat kan laten scheuren. Hoewel het hier waarschijnlijk een combinatie is van haarscheur ( ;-) ) ontstaan door uitzetten van haar en vervolgens inkruipen van water direct in het handvat.