joostmoree Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Ik moet nog veel schrijven. In het bijzonder de gretig door mij opgepakte beantwoording van privé gestelde vragen. En mijn eigenschap van beschrijvende litteraire wijdlopigheid en het verlangen alles uit de kast willen halen is tijdrovend. Dat geeft niks maar omdat ik wil stimuleren dat ook de forumgemeenschap van privé sores leert, zal ik vanavond ter zake met een voorstel komen. Maar terug naar het onderwerp. Ik heb een geëtste double belly 8/8ste Brian Brown. In het finale scheppingstraject van de Anaconda heb ik in uitgebreid overleg met Stuart Kerr besloten ter wille van het contrast mes/scales ook hier het staal te etsen. Ik ben ondertussen toe aan Koraat "meer dan een". Ik sta niet stil. Ik wil provoceren en innoveren. Vide mijn scales in het Koraat traject. In dat traject heb ik mede etsen opgepakt. Ik voelde aan mijn klompen dat dit wat tricky is. Dus proefdraaien. Een ellendig gecalede 6/8ste George Butler van zijn jasje ontdaan. En uiteraard in het ets- traject te grazen genomen. Ik ga hier en nu het proces niet in kaart brengen. Bijgaand een paar plaatjes. Ter wille van het contrast heb het resultaat gefotografeerd naast een willekeurige nette 6/8ste, een Taylor Witness. Wat vinden jullie ervan? Ik vraag niet om een kritische beoordeling van het resultaat. Maar mag ook. Het gaat mij meer om de beoordeling van de ingeslagen weg. http://imgur.com/a/6X2bZ Ik lees het wel. J
Kogel Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Joost, dat ik het goed begrijp. Etsen wordt toch normaliter gebruikt om een tekst of afbeelding mee neer te zetten? Het lijkt er op dat jij meer een DLC coating kant op wil.
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Effe snel Kogel (en andere lezers), leer wat onder etsen is te verstaan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Etsen J
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Wat jij bedoelt Kogel, is: "Binnen de wereld van de kunst wordt het etsen gebruikt als diepdruktechniek waarbij er getekend wordt op een met vernis afgedekte koperen of zinken plaat. De tekening wordt vervolgens ingebeten in zuur en op vochtig papier afgedrukt. Zie verder: "Ets" http://nl.wikipedia.org/wiki/Ets Een coating evenwel is een laag van materiaal die wordt opgebracht ("opdampen"). En daarom bijna altijd van een ander materiaal is dan het basismateriaal waarop het is opgebracht. Bijvoorbeeld, galvaniseren of verchromen. Of antispiegel materiaal op (fotografische) lenzen. Als een coating verslijt is dit bijna niet te herstellen. Een etslaag wel, want dit is immers niks anders dan een corrosie variant van het basismateriaal. Je etst gewoon opnieuw. Of anders gezegd, je grijpt opnieuw naar het zuur. J
Kogel Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Joost, Ben elektrotechnisch onderlegd. In mijn jeugd veel printplaatjes geetst. En ik bedoelde inderdaad dat etsen meestal wordt gebruikt voor diepdruk. En een DLC is een coating. De vraag is wellicht voornamelijk wat je wil bereiken. Een DLC achtig uiterlijk?
efsk Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Ik krijg de indruk dat wat je zoekt dat is wat je op duitse sites ziet omschreven als Brünierung. Op je Anaconda werkt dat wonderwel. Het donkere mes contrsteert zeer goed met de lichte scales, en het gepolijste staal waar het mes de stenen raakte geeft een goed extra accent. De hier afgebeelde Butler mist dat nog. Ziet er meer uit als wacht het op wat poetswerk. Wat je echter ziet is dat daar waar de lichtval het contrast verhoogt je wel degelijk een stimulerend effect krijgt. Ik ben derhalve bijzonder benieuwd naar wat er gebeurt als de etsing nadrukkelijker aanwezig is. Dan zou het zomaar kunnen gaan werken.
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Ha Kogel! Gezien jouw "Etsen-tekst-afbeelding" vraag, trok ik de schoolmeesterjas aan, geen wetenschap hebbende van jouw elektrotechnische voorkennis en de daarin passende printplaatjes techniek. Dat DLC een coating is, is betoogd. Tot zeer recent had ik daarvan nog nooit gehoord. Het staat mij bij dat Ulrik dit tegen meerprijs als een afwerkingsvariant levert. En zeker dat Ron daar zeer bedenkelijk tegenover staat. En toen heb ik het begrip gegoogled. En dat was het dan. Met etsen staat mij alzo niet het bereiken van een DLC "achtig" uiterlijk voor ogen. Doch een variant op de basis. Een esthetische overweging. Stel dat ik ergens weet eindelijk een paar spierwitte kameel/giraffe been plaatjes langer dan 16 cm. minimaal 3,5 cm breed (geschikt voor zagen met veel zeeg) te bemachtigen, dan wil ik daar best graag een 8/8ste Spanish point door mij zwaar grijs/zwart geetste derb gepolijste Koraat tussen frommelen. En mijn vertoonde oefening is daartoe de aanloop. J
cutthroat Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Ha Joost, Ik begrijp denk ik waar je naartoe wilt. Als ik het zo zie ben je een eind op weg. Maar je bent er nog niet. Het bereikte resultaat Ontbreekt het in mijn ogen nog aan kleur en egaliteit. Ik vind het zo, zeker op de eerste foto, meer "gun metal". Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit op te lossen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat je hier zelf achter komt Ik ben wel erg nieuwsgierig of en hoe lang deze ets standhoudt. Ook ben ik nieuwsgierig hoe je dit tot stand hebt gebracht, ook om dit in de toekomst zelf eens te proberen. Maar daar delibereren we wel op een ander moment en andere plaats over
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Ik krijg de indruk dat wat je zoekt dat is wat je op duitse sites ziet omschreven als Brünierung. Richard, ik zoek geen bruin. Dat is iets voor klassiek zwart kruit schiettuig. Het Brünierung fenomeen en de weg daartoe (daartoe geeigende etsende zuren) is mij bekend Op je Anaconda werkt dat wonderwel. Het donkere mes contrasteert zeer goed met de lichte scales, en het gepolijste staal waar het mes de stenen raakte geeft een goed extra accent. De hier afgebeelde Butler mist dat nog. De Butler beoogt geen eindproduct te zijn. Het is een proefijzer. Ik heb een flesje met "medicinal compound" dat binnen een oogwenk de Butler weer terugbrengt in oorspronkelijk hoogglanzende staat. Hij ziet er dus niet naar uit "als wacht het op wat poetswerk." J
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 "gun metal". Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit op te lossen,[/i]" enzovoorts Ha Joost, Het bereikte resultaat Ontbreekt het in mijn ogen nog aan kleur en egaliteit. Ik begrijp je hier niet goed Ramon. De kleur is diepgrijs en met kantelende beweging in de richting van het licht met een blauwe zweem. Ik vind het zo, zeker op de eerste foto, meer Als je op het gebied van metaaletsing de kennisbanken induikt dat kom je onafwendbaar in de messen- en wapenwerelden terecht. Daar bevinden zich de kennis, de gereedschappen, de middelen en de grondstoffen. In de straight razor wereld is op dit gebied minimaal te vinden (even los van de damascener wereld die nauwelijks over zijn technieken te dezen publiceert. Etsen en "gun metal" is een symbiose waar je niet omheen kunt. Er is hier in mijn bevinding niks "op te lossen". Ik ben wel erg nieuwsgierig of en hoe lang deze ets standhoudt. Ook ben ik nieuwsgierig hoe je dit tot stand hebt gebracht, ook om dit in de toekomst zelf eens te proberen. Maar daar delibereren we wel op een ander moment en andere plaats over Ik kan je verzekeren dat de etsing zo (slijt)vast zit als een huis. Dat heeft een lapje met Gundelputz al bewezen. Ik zal zodra ik nieuwe scales heb gemaakt en gemonteerd, het mesje slijpen en dan na de 10K op stenen zonder tape bezien hoe lang de zwarting op de snede en de zijkant van de spine, standhoudt en daarover rapporteren. J
joostmoree Posted August 19, 2014 Author Posted August 19, 2014 Ha Joost, Het bereikte resultaat Ontbreekt het in mijn ogen nog aan kleur en egaliteit. Ik begrijp je hier niet goed Ramon. De kleur is diepgrijs en met kantelende beweging in de richting van het licht met een blauwe zweem. Ik vind het zo, zeker op de eerste foto, meer "gun metal". Ik kan je helaas niet vertellen hoe dit op te lossen," enzovoorts Etsen en "gun metal" is een symbiose waar je niet omheen kunt. Er is hier in mijn bevinding niks "op te lossen". Als je op het gebied van metaaletsing de kennisbanken induikt dat kom je onafwendbaar in de messen- en wapenwerelden terecht. Daar bevinden zich de kennis, de gereedschappen, de middelen en de grondstoffen. In de straight razor wereld is op dit gebied minimaal te vinden (even los van de damascener wereld die nauwelijks over zijn technieken te dezen publiceert. Ik ben wel erg nieuwsgierig of en hoe lang deze ets standhoudt. Ook ben ik nieuwsgierig hoe je dit tot stand hebt gebracht, ook om dit in de toekomst zelf eens te proberen. Maar daar delibereren we wel op een ander moment en andere plaats over Ik kan je verzekeren dat de etsing zo (slijt)vast zit als een huis. Dat heeft een lapje met Gundelputz al bewezen. Ik zal zodra ik nieuwe scales heb gemaakt en gemonteerd, het mesje slijpen en dan na de 10K op stenen zonder tape bezien hoe lang de zwarting op de snede en de zijkant van de spine, standhoudt en daarover rapporteren. J
Snuff Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Ik vind het wel mooi, gecombineerd met een contrasterend handvaatje, ik zeg ja. Echter op de foto's die ik van je ontving heb ik de aanmerking dat er nog aardig wat krasjes op het blad zitten, was mooier geweest als je die eerst had weggewerkt.
joostmoree Posted August 21, 2014 Author Posted August 21, 2014 Het blad was spiegelend voor het etsen. De minuscule krasjes die je op de foto's hebt gezien worden naar ik heb geconcludeerd veroorzaakt door de afwerkingsmethodiek. Er wordt geadviseerd nadat de donkering is bereikt, ter egalisatie van de kleur, het blad "op te poetsen" met heel fijn staalwol of met een scotch brite keukensponsje. Daar komen de krasjes in de etslaag vandaan. Deze is kennelijk als een ijzeroxide wat zachter dan het staal. Het gekke is overigens dat je in daglicht geen krasjes ziet. Het flitslicht haalt ze naar voren. Ik zal er nog even voorzichtig wat Gundelputz over heen halen en nog een fotootje nemen. J
Snuff Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Het gekke is overigens dat je in daglicht geen krasjes ziet. Het flitslicht haalt ze naar voren.Ik zal er nog even voorzichtig wat Gundelputz over heen halen en nog een fotootje nemen. Als dat zo is dan zou ik het hierbij laten, waarom nog onnodig Gundelputz gebruiken, wie weet wordt het alleen maar slechter. Foto's kunnen soms dingen aan het licht brengen die je anders helemaal niet ziet, vooral bij flitsgebruik. Zolang het er onder normale omstandigheden goed uit ziet is het doel bereikt.
joostmoree Posted August 21, 2014 Author Posted August 21, 2014 Ik heb geen Gundelputz gebruikt. Het is weliswaar ontzettend fijn maar ook nogal agressief. Ik heb een beetje 1 micron diamantspray op een doekje gedaan. Het is wat beter maar helemaal zijn de microscopische krasjes niet weg te krijgen. Zie op de 3de solo foto, de blow up die ik met opzet overbelicht vertoon door de middentonen op te peppen. http://imgur.com/a/6X2bZ J
joostmoree Posted August 21, 2014 Author Posted August 21, 2014 Om nog een proef te draaien hoe het geëtste mesje het beter doet bij contrasterende scales a la Anaconda heb ik even in de lade gekeken en trok daar een oude 6/8ste Areuka uit (niks te vinden over dit merk). Als ik me het nog kan herinneren heb ik deze jaren geleden gekocht op de site van die Breukelse kapperszaak. Honewear van hier tot gunder maar met van zichzelf aan een zijde een diep-etsing die relief heeft achtergelaten. De etsing overgedaan. http://imgur.com/a/6X2bZ#iE8G3j3 J
Snuff Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Bedankt voor de foto's, ik mag dat geëtste blad wel! En als je inderdaad bij slijtage gewoon opnieuw kunt etsen is dat meegenomen. Coatings blijven toch gevoelig, DLC bijvoorbeeld blijft naar mijn ervaring niet mooi, gaat er heel snel groezelig uitzien. Nog veel plezier in het schuurtje om ze in een bijpassende jasje te plaatsen.
Recommended Posts