Snuff Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Vond een interessante uitwisseling van gedachten hierover op de Shavenook Daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Ik zit meer in het kamp van tapen als het om een versierde spine gaat of als het mes niet van mij is. Mijn eigen messen tape ik met superdunne kunststof tape indien de spine erom vraagt maar liefst laat ik ze in contact komen met de stenen. Ik denk dat beide kampen wel argumenten hebben.
efsk Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Goed leeswerk. Sluit aan bij de discussie hier vorige week, waarin de toename van de hoek van de snede ook al werd voorgerekend.
joostmoree Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 (edited) Heren, In mijn beleving is tapen alleen actueel in een traject waarin een bevel moet worden gezet. Om dit te benadrukken een zwart/wit situatie. Een mes heeft geen bevel. De snede ziet eruit als een verwaarloosde ploeg. Als we dan het mes naar de stenen brengen dan loopt de zijkant van de spine een enorm slijpverlies op eer de snede de bevel heeft verkregen. Op zich levert dit spineverlies geen negatief scheerresultaat op. Maar estetiek is een ander verhaal. Zoals ik Ron vertelde op een middag op een bijzonder gezellig Iepers terras, was ik doende de tang van mijn Koraat I van de rustieke smeedlaag te ontdoen. Bij nader inzien werd hoogglans meer begeerd. Bij de afloop van het polijsttraject viel het mes uit mijn vingers. Mijn werkplaatsje heeft een betonvloer. Het vallende mes gedroeg zich als de boterham met pindakaas. Als die valt is het altijd met de foute kant naar beneden. Jullie voelen het al. Het 8/8ste mes, alhoewel getaped, viel met de snede op het beton met als gevolg een hele zware chip uit de teen. Ik heb dit meteen opgepakt. Het mes is geen 8/8ste meer maar na over de diamantplaat heen gehaald te zijn "slechts" 24,6 mm (i.p.v. 26 mm) resterend. Het is is het mes waarmede ik op deze site heb aangetoond hoe een bevel eruit behoort te zien. Het behoeft nauwelijks betoog dat een mes na een dergelijke ont-chippende behandeling te hebben ondergaan, heel zwaar naar de stenen moet. En dan is dubbeltapen op een 2K steen buitengewoon gewenst. Als je vervolgens door de reeks stenen heenloopt en boven de 10K bent aangeland, dan verwijder je de tape en maakt de bevel af met hoger - ik in mijn geval met een 16K Shapton en daarna met mijn Nakayama. Het eventueel laatste restand van fouthoek ingegeven door het tapen, wordt opgelost met een paar halen Crox en "strop until you drop". J Edited August 19, 2014 by Guest
cutthroat Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Ha Joost, Ik heb even geen rekenmachine bij de hand waar ik het mee kan uitrekenen, maar is het niet wenselijk om, in het geval van verwijderen van zoveel materiaal aan de snede, ook materiaal aan de spine af te nemen teneinde de optimale hoek te behouden?
joostmoree Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Ha Joost, Ik heb even geen rekenmachine bij de hand waar ik het mee kan uitrekenen, maar is het niet wenselijk om, in het geval van verwijderen van zoveel materiaal aan de snede, ook materiaal aan de spine af te nemen teneinde de optimale hoek te behouden? Ha Ramon! In het door mij beschreven geval is afwerking zonder tape op de 16K Shapton en de Nakayama gevolgd door Crox en zwaar stroppen de toereikende remedie om de fouthoek te corrigeren. Daarbij teken ik het navolgende aan. Breed wordt aangenomen dat een mes wat dikte op de spine betreft zich ten opzichte van de breedte moet verhouden met ongeveer 1:4. In Angelsaksische kringen geldt als wetmatigheid: "say somewhere between 4.2:1 and 3.7 to 1." Wat doet zich echter bij de buiten iedere verdenking staande Koraaten voor? De 8/8sten hebben de eigenschap van 26 mm breed en hebben een spine van 7,5 mm dik. Dat levert een resultaat op van 3.466 : 1 !!! Godsnakend staat de standaard 8/8ste Koraat mitsdien aan de rand van wat toelaatbaar zou zijn!. Desalniettemin presteert dit mes als geen ander. De Koraat die ik in verband met een zware chip, getaped heb teruggebracht tot 24.6 mm heeft daarmede een geometrie opgelopen van 3.28 : 1. Volgens de regelgeving is dit niet toelaatbaar zodat afslanking van de spine zou zijn ingegeven. Maar, ammenooitniet! Het ding scheert als de hel en ik ga de mooie ronde spine die een ongekend prachtig facet oplevert, niet verneuken op grond van een theoretische wetmatigheid. De Koraaten in het algemeen maken standaard opererend in de marge van die wetmatigheid al een gotzpe. Zie hiervoor! J
decraew Posted August 25, 2014 Posted August 25, 2014 Ik heb even geen rekenmachine bij de hand waar ik het mee kan uitrekenen, maar is het niet wenselijk om, in het geval van verwijderen van zoveel materiaal aan de snede, ook materiaal aan de spine af te nemen teneinde de optimale hoek te behouden? Ja, maar dat is niet zou eenvoudig als je zou denken. Het is aangetoond door één of andere Amerikaan met een Rockwell tester (de naam ontsnapt me), dat de rug van een typisch scheermes ietwat zachter is dan de snede (een niet onlogisch gevolg van het hardingsproces eigenlijk, dat niet volledig uniform is). Met andere woorden als je evenveel druk gebruikt langs beide kanten van het scheermes, zal je meer materiaal van de rug weghalen. Je kan dan een beetje torsie uitoefenen zodat er meer druk om de snede komt te liggen, maar dat lijkt me niet evident om te kwantificeren. Met andere woorden, bij het gewoon slijpen zonder tape zal je sowieso de hoek wijzigen na vele jaren gebruik.
joostmoree Posted August 26, 2014 Posted August 26, 2014 Ik heb even geen rekenmachine bij de hand waar ik het mee kan uitrekenen, maar is het niet wenselijk om, in het geval van verwijderen van zoveel materiaal aan de snede, ook materiaal aan de spine af te nemen teneinde de optimale hoek te behouden? Ja, maar dat is niet zou eenvoudig als je zou denken. Het is aangetoond door één of andere Amerikaan met een Rockwell tester (de naam ontsnapt me), dat de rug van een typisch scheermes ietwat zachter is dan de snede (een niet onlogisch gevolg van het hardingsproces eigenlijk, dat niet volledig uniform is). . Dit betoog over een hardingsproces althans de conclusie is mij niet duidelijk. Het harden en ontlaten is een proces dat zich in zijn volle omvang voltrekt over het gehele mes. Dit leidt uitzondering bij toepassingen om een Hamon effect te bereiken en dergelijke. Maar de toegepaste techniek daarvoor valt buiten dit onderwerp. Ulrik Beyer bijvoorbeeld hardt op verzoek alleen het snedegebied om hen die een halffabricaat bestellen te faciliteren om zelf nog de spine te kunnen bearbeiden. Maar dit is specifiek maatwerk. De gestelde redenering over niet "onlogische gevolgen" van een algemeen uniform hardingsproces, ontgaat mij een beetje. J
Recommended Posts