Snuff Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik ben al een tijdje aan het experimenteren, 't is te zeggen ik doe de dingen net andersom dan wat meestal de norm is. Met verbluffend resultaat trouwens, een nog betere shave dan normaal. Ik maak m'n gezicht en hoofd niet meer vooraf nat maar maak schuim rechtstreeks op de huid waarna ik meteen begin te scheren. Beginnend met ATG (zuid - noord richting), opvallend is dat dit heel vlot gaat, of het nu komt omdat het haar nog op z'n langst is weet ik niet maar er is veel minder weerstand dan dat ik een ATG doe als laatste. Opnieuw inschuimen en XTG (van buiten naar binnen), er resteert nog slechts weinig haar en dit gaat dus supervlot. Als laatste WTG (noord - zuid richting), dit gewoon omdat ik vind dat het anders te snel afgelopen is met de fun, nodig is het niet meer want de afname aan haar is op z'n best miniem te noemen. Ik gebruik trouwens qua scheerhoek het omgekeerde, ttz ATG is grootste hoek, XTG de helft daarvan en WTG is de smalste hoek (heel dicht tegen de huid aan).
cutthroat Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Kijk, dat zijn nou eens leuke tegendraadse acties . Bedankt voor de tip Ron, ik zal dit één dezer dagen ook eens proberen.
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Hmm.... Misschien ga ik het eens proberen, klinkt wel weer als een nieuwe uitdaging
Kogel Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik merk ook wel dat juist zonder douche vooraf (dus voor het douchen [WINKING FACE]) het heel prima gaat. Ik denk dat dat komt doordat de huid dan minder zacht is en dus minder door het mes geraakt wordt, of er tussen komt.
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik scheer ook bijna altijd voor het douchen en dat gaat net zo makkelijk
Snuff Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Ook geen douche vooraf, Ron? Nee, rechtstreeks uit bed de badkamer in, douche is na het scheren.
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Voelt het trouwens niet stroef of droog aan als je je gezicht niet nat maakt? Of gebruik je dan wat meer water met opschuimen?
Harkos Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Meestal scheer ik me zonder douchen. Ben niet van elke dag er onder. Wassen en scheren, klaar. Eigenlijk merk ik weinig verschil met een douche vooraf, of gewoon wassen en scheren. Heb geen zware baard, maar vind wel, dat ik elke dag moet scheren. Voel mij dan echt klaar voor de dag. Volgens mij is een scherp mesje belangrijker, dan de volgorde van scheren. Dus eerst ATG zou best kunnen. Blijf echter toch maar bij het oude regime. Drie keer met eventueel touch ups. Uiteindelijk gaat het om het resultaat van de behoeftebevrediging.
marzman Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Voorheen deed ik ook altijd eerst douchen, maar ik vind het omgekeerd nu ook fijner. Als je het schuim maakt op je gezicht dan is dat 'opschuimen' ook een soort preshave. En iets stuggere haartjes vind ik ook leuker om met een scherp mes overheen te gaan. Dan hoor je ze ook beter En daarna douchen zodat ik zeker ben dat er geen schuim meer achter mijn oren verstopt kan zitten
LongShave Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Misschien ook maar eens proberen op deze manier. Vroeger douchte men ook niet voor het scheren......
Snuff Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Voelt het trouwens niet stroef of droog aan als je je gezicht niet nat maakt?Of gebruik je dan wat meer water met opschuimen? Nee helemaal niet stroef of droog. Zal wel persoonlijk zijn maar voor mij is het vooraf met warm water nat maken of inweken met behulp van een warme doek of langer op voorrand inzepen absoluut niet bevorderlijk voor een betere scheerbeurt. Integendeel, scheren met koud water geeft me ook een heel goed resultaat. Ik denk dat het iets te maken heeft dat de haren dan wat harder blijven, de poriën niet zo open gaan staan en het mes die haren beter pakt. Zoals de meesten die straight scheren gebruik ik een schuim die meer water bevat en minder richting meringue gaat. Eerste pass is goed ingezeept. Tweede pass is minder dik en derde pass is dun op het waterige af. Werkt als een tierelier voor mij (beter dan bij iedere pass een dikke laag schuim te plaatsen). Eigenlijk is het eenvoudig voor mij, één keer de borstel laden geeft precies het hierboven beschreven resultaat qua verdunning over de verschillende passes.
marco Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik ga dit toch maar eens proberen van de week. Die Amerikanen met hun "methodshaving" pfff.... Wij hebben snuffshaving!
Snuff Posted August 18, 2014 Author Posted August 18, 2014 Ik had een goede leermeester, de man was een oud legionair op enkele jaren van zijn pensioen en hij gaf ons de basisopleiding bij de Para-Commando's. Een linnen waterzak, een borsteltje en een krabbertje met mesje en scheren maar. Kun je je inbeelden dat we dachten die man is gek? Geen zeep? (de vijand mag je niet ruiken was zijn uitleg). En als je dan bedenkt dat je daar verscheidene keren per dag je gezicht diende te camoufleren (met gebrand kurk, stiften bestonden toen nog niet) .... Dat gecombineerd met zijn basis scheermethode zorgde er bij velen voor dat ze door hoe hun gezicht er uitzag maar weinig vrouwelijke aandacht kregen Maar ja toen waren mannen nog mannen (al waren de instructeurs een andere mening toegedaan).
Julyan Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik merk ook wel dat juist zonder douche vooraf (dus voor het douchen [WINKING FACE]) het heel prima gaat. Ik denk dat dat komt doordat de huid dan minder zacht is en dus minder door het mes geraakt wordt, of er tussen komt. dat is waarom ik steeds minder vaak warm water gebruik bij het scheren met koud water blijft mn gezicht strakker en heb ik meestal ook minder irritatie.
efsk Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Als ik dat zo probeer dan ligt mijn halve gezicht eraf.
Julyan Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 hier een leuk stuke over koudwater scheren http://www.artofmanliness.com/2010/03/24/cold-water-shaving/
Johan Posted August 18, 2014 Posted August 18, 2014 Ik ben een watje, en heb een ontzettende hekel aan scheren met koud water.
Frank Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Vandaag deze manier van Snuff ook een geprobeerd. Ik gebruikte mijn Plisson krabber geladen met een nieuw Dorco mesje. Eerst gezicht een paar maal goed nat gemaakt met zo heet mogelijk water. Toen ingezeept met Calani Lavendel zeep . Daarna direct een ATG-pass. Wauw, dat was wel heavy ! Ik voelde direct al een erg glad resultaat. Op de kin kwam het Dorco-mesje er echter niet goed door en moest ik tussen ATG en XTG scheren. Gezicht afgespoeld en voor de tweede maal ingezeept , voor de XTG pass. Echter ik merkte dat er al bijna niets meer te scheren viel ! Ik had na deze XTG-pass gewoon kunnen stoppen en dan zeker een goede scheerbeurt gehad. Toch om het uit te proberen nog de WTG pass uitgevoerd maar dat was eigenlijk zinloos. Ik voelde geen enkele weerstand meer. Na afloop wel wat lichte irritatie op de hals. Dat kan echter ook aan het Dorco-mesje hebben gelegen. Dit is dus kennelijk de manier om je heel snel te kunnen scheren. Of ik dat wil is een tweede. Ik vind het het nog steeds leuk om hier iedere ochtend mee bezig te zijn. Daarom morgen weer de traditionele cyclus volgen en kijken of het Dorco-mesje dan ook irritatie geeft.
moxie66 Posted August 19, 2014 Posted August 19, 2014 Vandaag voor het douchen geschoren, nooit eerder gedaan. Gezicht wel met heet water nat gemaakt en een face lather. resultaat was prima, geen enkele last. Morgen weer!
Recommended Posts