Jump to content

Voor de eerste keer scheren met een DE razor

ariepedia

Recommended Posts

Afgelopen zaterdagochtend heb ik mij voor het eerst geschoren met mijn Edwin Jagger DEL89Ll14bl, mijn eerste DE razor. Ik heb om te beginnen met een uitgewrongen hete handdoek mijn gezicht goed warm gemaakt. Daarna ben ik aan de slag gegaan met mijn DVH scheerzeep.

Mijn scheerkwast van DVH heeft plaatsgemaakt voor een Omega 10019. De nieuwe scheerkwast schuimt fijner op dan mijn oude scheerkwast. Het schuim is dikker en het wordt gewoon de scheerkwast in gezogen, maar dit zorgde ook voor een eerste "probleempje". Met mijn oude DVH scheerkwast kon ik op mijn hand een goed schuim maken. Met mijn nieuwe Omega scheerkwast krijg ik een mooier, dikker schuim, maar dit wil niet op mijn hand blijven zitten, maar blijft in de scheerkwast hangen. Als ik vervolgens met de scheerkwast over mijn gezicht ga, komt er te weinig schuim vanaf naar mijn zin. Ik heb daarom eerst maar wat schuim uit de scheerkwast geknepen, zodat ik dit vervolgens op mijn gezicht kon aanbrengen met de scheerkwast. Heb ik te weinig water gebruikt misschien?

Ik heb mij daarna eerst WTG geschoren, waarbij ik ben begonnen met mijn wangen. Mijn wangen werden al best glad. Mijn kaaklijn en hals waren nog niet glad. Ik heb mijn kaaklijn XTG geschoren, wat beter werkte. Om mijn hals goed te scheren heb ik deze nog ATG gedaan. Tussendoor elke keer opnieuw schuim aangebracht. Ik heb geprobeerd om niet teveel druk uit te oefenen met het scheermes en ik heb het scheermes vaak afgespoeld. Mijn baardje aan de zijkanten recht krijgen ging niet heel erg makkelijk en omdat mijn huid daar al protesteerde heb ik stiekem mijn Gillette Mach 3 gebruikt om daar nog wat weg te scheren. :oops:

Het resultaat direct na het scheren: meerdere wondjes, beginnende razor burn en niet helemaal glad. :(

x6dllg.jpg

2aj1hee.jpg

Met mijn Gillette Mach 3 de zijkanten van mijn baardje wat rechter gemaakt, met koud water mijn gezicht goed afgespoeld, een blokje aluin nat gemaakt en langs mijn gezicht gehaald en even later met koud water nogmaals mijn gezicht afgespoeld.

vgq8hy.jpg

21bsu2o.jpg

Het resultaat was niet fantastisch zoals je kunt zien. Bij mijn scheermes heb ik een sample gekregen van een ASB en dat heb ik opgedaan. Ik heb hierdoor geen last gehad van de razor burn en het heeft niet heel erg lang rood gezien, maar mijn conclusie is dat ik nog veel te leren en te oefenen heb voordat het vlekkeloos zal gaan. Aan de andere kant, een jaar geleden ben ik bij een barbier geweest en daar ben ik toen net zo naar buiten gelopen... :roll:

Ik scheer me in principe om de dag. Normaal had ik mij dus vanochtend geschoren, maar dit heb ik expres niet gedaan. Ik wil de tijd nemen om mij te scheren en vanavond zal ik een nieuwe poging wagen. Nog voorzichtiger, minder ATG indien mogelijk en kijken of ik het er dan zonder kleerscheuren vanaf breng, of in ieder geval met minder kleerscheuren, dan ben ik al tevreden. Ik heb een gevoelige huid en ik had ook niet verwacht dat het meteen de eerste keer goed zou gaan, maar ik zal het ongetwijfeld ook niet helemaal goed doen, dus wat doe ik verkeerd?

Ik zou je willen adviseren om voorlopig alleen wtg te doen. Daarnaast denk ik dat je te weinig zeep hebt gebruikt. Dvh is een makkelijk schuimende zeep. Dus wat meer rondjes in het kuipje. En dan op je gezicht. Ook is dvh (20 jaar gebruikt) een enigszins schrale zeep. Een hele goedkope en minder schrale zeep is de tube van palmolive.

Verwacht niet meteen een goed resultaat. Het is even wennen. Ik heb jaren lang schrale huid gehad (mach) maar nu niet meer.

Oei! Zo te zien ook iets te veel druk gezet.

Je moet alles vergeten wat je hebt opgestoken van je mach3.

Je moet jezelf aaien met je krabbertje, dus echt heeeeeeeel zachtjes over je huid halen.

GEEN DRUK ZETTEN!

Ik zou vanavond ook ff overslaan, laat je huid maar eerst goed herstellen.

Had ik al gezegd dat je geen druk mag zetten en bovendien ook niet te hard moet drukken en heel zachtjes jezelf moet strelen met je krabber?

Nee, had je nog niet gezegd Marco. ;) Ik heb geen heel sterke baardgroei, maar als ik mij vanavond niet scheer, dan kan ik mij morgen niet op kantoor vertonen denk ik. ;) Ik zal heel, heel, heel erg voorzichtig doen en proberen om alleen WTG te scheren. Wat betreft te weinig zeep, ik had een hele dikke laag zeep op mijn gezicht en ik heb tussendoor nog extra zeep aangebracht. Ik zie eigenlijk niet in hoe ik nog meer zeep zou kunnen aanbrengen. Ik had nu een grote witte baard. ;) Ik lees veel over pre-shaves en sommige mensen raden Bartex aan als een goedkope pre-shave, misschien is dat ook goed om te proberen?

Geen druk zetten (ja, dat is al verteld ;) ) meer inzepen en wellicht een ander mesje gaan proberen. In het begin is het vooral veel uitvogelen wat voor jou huidtype het beste scheert.

Een mesje (blade) kan een scheerbeurt maken of breken. Dat heb ik ervaren met de Derby mesjes. Daar kwam nog net niet de EHBO doos aan te pas.

Succes met het maken van keuzes want die moet je toch echt zelf maken. Een ieder hier op het forum is bereid je te helpen waar nodig. Domme vragen bestaan niet. Veel vragen helpt, zeker in het begin.

Ik heb mij daarna eerst WTG geschoren, waarbij ik ben begonnen met mijn wangen. Mijn wangen werden al best glad. Mijn kaaklijn en hals waren nog niet glad. Ik heb mijn kaaklijn XTG geschoren, wat beter werkte. Om mijn hals goed te scheren heb ik deze nog ATG gedaan.

Het resultaat direct na het scheren: meerdere wondjes, beginnende razor burn en niet helemaal glad. :(

Jongens jongens, beginnende razor burn zeg je :roll:

Het resultaat dat je bekwam na drie passes is veel slechter dan ik bij één pass bekom (wat resterend haar betreft). dus is er iets wat niet goed zit. Eerste vermoeden is het mesje dat je gebruikte (niet scherp genoeg en toch veel te veel druk gebruikt?). Komt wel goed, alle begin is soms moeilijk.

Met een zware baard zou ik in ieder geval de Astra en Feather mesjes proberen, die zijn geroemd om hun scherpte en door veel gebruikt als favoriet.

Ik heb de eerste maanden ook alleen maar WTG geschoren om het te oefenen. Als je techniek beter wordt volgt de rest vanzelf.

Ik leef met je mee Arie! Zo heb ik er in het begin ook bij gelopen.

Wat kan helpen is een paar druppels glycerine toevoegen aan de scheerzeep. Ik vind DVH ook een schrale zeep. Wat ik zelf doe is combi DVH scheerzeep + DVH scheercrème (ter grootte van een amandel) + 3 druppels glycerine. Dat is dan een lekker vet schuim wanneer je dit goed opklopt. Verder raad ik je de eerder gegeven tips van de andere forumleden aan.

Wat ik zelf in het begin deed is alleen 's avonds scheren. Kan je lekker de tijd nemen en 's nachts je huid tot rust laten komen.

Wissel je het even af met de cartridge scheermes. Maar vanavond weer scheren is geen optie want je huid moet nu echt even herstellen.

Ik heb me zaterdagochtend geschoren met het resultaat zoals te zien in het eerste bericht van dit topic. Waarom is vanavond scheren dan niet verstandig, want ik merk niets aan mijn huid nu? Geen wondjes, geen irritatie, niets van dat alles.

Wissel je het even af met de cartridge scheermes. Maar vanavond weer scheren is geen optie want je huid moet nu echt even herstellen.

Ik heb me zaterdagochtend geschoren met het resultaat zoals te zien in het eerste bericht van dit topic. Waarom is vanavond scheren dan niet verstandig, want ik merk niets aan mijn huid nu? Geen wondjes, geen irritatie, niets van dat alles.

Ik dacht ook dat dit van vanmorgen of gisteren avond was. In dat geval zou ik zeggen nieuwe ronde nieuwe kansen. Dit keer met het gewicht van alleen de krabber aan druk uitoefenen. "Weight of the blade only"

Auw, dat doet al pijn als ik er naar kijk :shock:

Ik krijg dit soort resultaten als ik te weinig water gebruik.

Dan zijn je baardharen niet zacht genoeg en dan wordt het een ruw getrek.

Misschien doe je het al wel, maar zorg dat je baardharen goed nat zijn!

Ik scheer onder de douche, en dan gaat dat vanzelf - even met een handje water en wat shampoo langs je gezicht en je haren en huid zijn schoon en nat.

Dan lekker zeep maken, en de gouden B&B tip: die even een momentje laten zitten en niet direct met je mes aan de slag (inderdaad, geen druk uitoefenen en neem een scherp mesje!).

Auw, dat doet al pijn als ik er naar kijk :shock:

Ik krijg dit soort resultaten als ik te weinig water gebruik.

Dan zijn je baardharen niet zacht genoeg en dan wordt het een ruw getrek.

Misschien doe je het al wel, maar zorg dat je baardharen goed nat zijn!

Ik scheer onder de douche, en dan gaat dat vanzelf - even met een handje water en wat shampoo langs je gezicht en je haren en huid zijn schoon en nat.

Dan lekker zeep maken, en de gouden B&B tip: die even een momentje laten zitten en niet direct met je mes aan de slag (inderdaad, geen druk uitoefenen en neem een scherp mesje!).

+1

Met een goede zeep, misschien een type, beter geschikt voor de gevoelige huid, veel langer inzepen dan deze keer en dan zou het er al een stuk beter uit moeten zien.

Succes!

Die foto's zien er echt beroerd uit zeg! Als je zo'n rode huid krijgt terwijl er nog een halve baard blijft zitten denk ik eigenlijk aan de meest voorkomende beginnersfout; je gebruikt het krabbertje (net) niet onder de goede hoek en compenseert het gebrek aan resultaat met extra druk. Zelfs met de beste zeep en je ideale mesje gaat het dan echt mis. Cartridges zijn dan ook hele slechte leermeesters voor "echt" scheren want een scheerhoek kun je zelf niet kiezen en ze zijn zo foolproof dat je ze nog in je gezicht kunt rammen ook.

Verder zou ik je niet aan willen raden om al meteen te gaan experimenteren met andere mesjes, zeep of krabbers. Al die variabelen maken het juist extra moeilijk om er achter te komen wat er precies fout gaat. Bartex als preshave werkt op zich prima (maar voegt niet veel toe als je je net na het douchen scheert) en de tip om je scheerzeep een minuutje te laten zitten voor je begint werkt echt om je haren beter te kunnen scheren. Nog een voor de hand liggende maar toch essentiële tip; neem de tijd voor het hele proces, haasten werkt niet en je mesje meer de tijd geven om te snijden kan een enorm verschil maken!

Succes! ;)

Oef! Dat ziet er pijnlijk uit.

Ik ben een van de gelukkigen die in het verleden niet "verpest" is door cartridges, dus ik heb de overstap nooit hoeven te maken. Dat maakt het ook weleens moeilijk om te adviseren.

Maar ik ben het met de voorgangers eens; dit lijkt op veel teveel druk, en eventueel te weinig tijd voor het inweken van de baard.

Ik weet niet wat voor krabber je nu gebruikt (een Merkur?), maar met eigenlijk alle "middle of the road" krabbers kun je een goed scheerresultaat behalen.

Mocht je toch een andere krabber willen proberen; ik ben zelf enorm verknocht aan de Schick Krona. Dat is zo'n krabber waar je eigenlijk niets mee fout kunt doen. DE for dummies, zeg maar ;)

Prep, scheerhoek, geen druk op het mesje, niet scheren waar geen schuim / water is ... dat zijn wat mij betreft de belangrijkste aandachtspunten.

Succes!

Laten we even collectief de afspraak maken dat we de open messen voorlopig even uit de buurt houden van Ariepedia ;)

Maar serieus, alle aandachtspunten zijn al genoemd:

- Neem de tijd

- Doe een goede prep. Douche, preshave, Kyle's prep (hete handdoek). Meerdere soorten door elkaar heeft mijns inziens geen nut. Kopsoppen, oftewel schuim maken op je gezicht, kan ook.

- Goede hoek. Hiervoor zul je moeten experimenteren. Begin met de steel van je krabber loodrecht op je gezicht, en laat dan de steel zakken. Op een gegeven moment voel je het mesje. Daar zit de goede hoek, hoewel je met de tijd een iets andere hoek misschien prettiger vindt.

- GEEN druk zetten! Als je denkt "nu zet ik geen druk", dan zet je gewoon nog minder druk. Aaien moet je. Het helpt wel om het uiteinde van de steel tussen duim en wijsvinger te pakken.

- Breng je haargroei in kaart. Dat wil zeggen dat je van elk stukje weet in welke richting de haren groeien. Scheer in het begin alleen met de groei mee.

- Glad is nog niet belangrijk, een comfortabele scheerbeurt wel. Je moet je techniek onder de knie krijgen en je huid moet wennen aan deze manier van scheren. Glad komt vanzelf.

- Het gebruik van aluin geeft je feedback over waar je nog teveel druk zet. De één houdt er van, de ander gruwt er van of ziet het nut er niet van in.

- Hou in het begin dezelfde setup. Wisselen en proberen komt wel als je techniek in orde is.

- Blijf volhouden. In het begin lijkt het een hoop gedoe, en is zo'n cartridge misschien makkelijker, maar jij en je gezicht zullen je dankbaar zijn voor de volhardendheid.

Succes!

Volgens mij zet ik wel wat druk op het mesje :?

Maar dat doe ik al mijn hele (scheer)leven, dus mijn huid zal er wel aan gewend zijn :D

Feit blijft dat je weinig controle hebt als je harder drukt, en dat je je daardoor eerder snijdt.

Edited by Guest

Vanavond op mijn gemak een tweede poging gewaagd. Stiekem toch mijn setup iets veranderd; in plaats van mijn scheerzeep van DVH heb ik een crème sample van EJ geprobeerd, dat ik bij mijn scheermes kreeg. Eerst heb ik mijn gezicht weer opgewarmd met een uitgewrongen warme handdoek, daarna de scheercrème goed aangebracht en een tijdje laten inwerken. Daarna heel voorzichtig, zonder druk uit te oefenen WTG geschoren. Mijn hals is niet glad, maar dit maal geen razor burn en geen wondjes, wat het blokje aluin ook bevestigde, want nergens prikte het dit keer. Koud nagespoeld en een ASB sample van EJ opgebracht.

Op de foto's lijkt het hier en daar misschien wat rood, maar in het echt is mijn huid nergens geïrriteerd.

a1e7d0d9906fb225cbf8b0b5c8ff69af.jpg

54142309fcf56bfbf2bf7f82250b2f27.jpg

Iedereen bedankt voor alle tips! Ik zal nog veel moeten oefenen wil ik mij BBS kunnen scheren, maar dat mijn huid rustig is gebleven vanavond, daar ben ik al erg blij mee voor nu. :)

Mooi om te lezen :)

Zoveel vooruitgang tussen 2 scheerbeurten in ga je nooit meer halen in ieder geval.

Nu is het zaak om rustig te blijven oefenen en eventuele probleem plekken of punten te noteren en steeds proberen te verbeteren. Maar dat komt wel goed gok ik :)