Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb even hulp nodig. Ik heb een mes waar ik graag mee scheer. Een Boker King Cutter. Mijn eerste mes waarmee ik het heb geleerd. Nu zaten de scales erg los dus die heb ik net een paar tikjes gegeven. En dat gaat niet goed. Ik heb een ciseleerhamertje maar het mes zit nu scheef in de scales. Ik heb geprobeerd het te herstellen maar dat gaat niet.

Dus de vraag of er iemand is die er even naar wil kijken.

Frans

Posted

Het is altijd kwestie van slechts weinig te tikken en aan de goede kant, het blad gaat al snel scheef zitten. Vast wel een goede ziel die je uit de nood helpt.

Posted

Aan de kant waar het mes naartoe neigt een paar tikkies aan de achterzijde der pin, en/of aan de kant waar het mes vandaan wijkt een paar tikkies aan de voorzijde van de pin. Achterzijde pin is de kant van de tang, voorzijde de kant van de neus. Zo kreeg je m ook scheef, en nu doe je dat gevontroleerd de andere kant op.

Posted (edited)

Kogel, ik ken het fenomeen vaag vanuit een ver herpinnen verleden; en ik probeer met denken tot de oorzaak van de scheefstand van het mes te komen.

Het gaatje van de pivot is altijd wat groter dan de doorsnede van de pin. Meestal is dit zelfs zoveel groter dat het mes een beetje kan "zwemmen" rond de pivot maar dat merk je niet omdat het mes tussen de scales zit geklemd als het daarin zwenkt. Dit heeft tot voordeel dat als er niet zeer nauwkeurig met uiterste precisie gaatjes loodrecht in de scales zijn geboord, het mes toch behoorlijk tussen de scales kan sluiten want er is ruimte tussen "as en lager", en als gezegd de scales aan de pivotzijde klemmen het geheel wel in het gareel.

Als je na enig timmerwerk op de pivotpin tot scheeflopen bent gekomen kan dit met mijn (vermeend) rationele overwegingen alleen maar worden veroorzaakt door het feit dat je daarmede niet alleen de kopjes van de pin wat heb uitgedreven, doch tevens niet verlangd het deel van de pin dat zich tussen de scales bevindt, bij overmaat aan lengte, hebt krom geslagen. Als dat zo is dan ben je uit. En zit er niks anders op dan de pin te verwijderen en een nieuwe aan te (doen) brengen.

J

PS Vanmiddag las ik op een Zweeds scheerforum dat vandaag postuum de Nobelprijs aan de uitvinder van de "mikro bultar och muttrar" is uitgereikt.

Edited by Guest
Posted

Dat is een beetje lullig. Maar in de berichtuitwisseling in die zin positief dat ik altijd probeer met mijn betoog in proza, een breinvideo neer te zetten. Soms lukt dat. En daar heb ik dan lol in.

J

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Even een update. Ik heb er nog wat aan geklooid. Mislukt. Dus opnieuw gepinned. Ook misgegaan. Werd saggerijnig en heb de pin uit nijd een flinke mep gegeven. Te laat en ik had haast. Gisteren boker gemaild met de vraag of ik een nieuw setje scales kan krijgen (ik vind ze mooi met een zilveren inleg). Maar daar beginnen ze niet aan. Maar ze hebben wel een alternatief. Als ik het mes even opstuur dan maken zij hem voor mij weer in orde. Voor niets.

Dat vind ik heel erg netjes van boker.

Edited by Guest